Gå til innhold

Muligheter / språk for en 9åring som vil lære å programmere?


Anbefalte innlegg

Er poden interessert i webutvikling og/eller grafisk design?

 

 

Foreslår å kjøpe tilgang på Ordnett, slik at han kan slå opp engelske ord han ikke forstår (for tutorials).

 

Kjøp han en datamaskin som er kraftig nok til å ikke henge opp (veldig viktig mtp. at det er veldig mye tid man sparer etterhvert på å ha et godt arbeidsjern).

 

Skaff Photoshop CS6 (ryktes om en bukt om du ikke er gira på å betale) og Dreamweaver CS6.

 

Finn gode nettsteder med tutorials - helt fra basic og oppover, så setter du han på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig kode kompliserer, konsepter som prosedyrer/funksjoner er lett å forstå for de fleste. men det er jo ikke det første man trenge å begynne med; kodemassen bør jo bli stor nok til at det er fornuftig å modularisere koden.

 

Du vet det er snakk om en 9-åring her? Jeg tviler på at de går under "folk flest" og funksjoner skap en oppdeling av koden som for mange ikke er lett å forstå, skal vi anta at dette er en helt vanlig 9-åring tror jeg hun stiller lengre bak en folk flest.

Lenke til kommentar

Fordi funksjoner kompliserer kode i høy grad.

Så da er det vel bare å vente med å bruke dem?

 

Hvis språket ikke skal inneholde mekanismer man ikke skal lære seg i første omgang blir den logiske følgen at man må bytte språk hver gang man skal lære seg noe nytt.

 

Ulempen med å gå løs på et mer avansert språk vil selvsagt være at man finner en del stoff som omhandler ting man ikke har forutsetninger for å forstå ennå. Fordelen er at man også vil finne en del stoff man /kan/ få noe ut av. Fordi språket man har valgt er utbredt.

 

Uvisst av hvilken grunn gjentar jeg ennå en gang at dette ikke handler om programmeringsspråket, men de ressursene 9-åringen har tilgjengelig for å tilegne seg språket, jeg mistenker at de fleste av disse er på «utenlandsk» når det gjelder SB. Hvis det ikke stemmer, eller ikke er et problem, er det jo fin-fint.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Fins det noen norske miljøer for SB? Fins det noen norske tutorials på nett? Fins det noen norske lærebøker?

Dette kan være negativt, men igjen: niåring. Jeg tror ikke Norske forum eller lærebøker faktisk er verdifullt her. Hva med å gjøre det til en far/sønn greie?

 

PHP er etter min mening Djikstras BASIC:

I think of the company advertising "Thought Processors" or the college pretending that learning BASIC suffices or at least helps, whereas the teaching of BASIC should be rated as a criminal offence: it mutilates the mind beyond recovery.

 

Paradoksalt er SB faktisk er en BASIC variant, men det har en helt annen hensikt enn å være et general purpose språk: det er et opplæringsspråk for det helt fullstendig grunnleggende innen programmering. PHP er også svakt typet, det er derimot feilimplementert, og inneholder logiske feil innad i språket ("0" = 0, null = 0, men "0" != null). Small Basic derimot er ikke noe mer enn et springbrett til andre programmeringsspråk. Å lære den grunnleggende logikken er det eneste du kan bruke det til.

Lenke til kommentar
Gjør det? Forklar ;) Dårlig kode kompliserer, konsepter som prosedyrer/funksjoner er lett å forstå for de fleste. men det er jo ikke det første man trenge å begynne med; kodemassen bør jo bli stor nok til at det er fornuftig å modularisere koden.

 

Funksjoner har til hensikt å sørge for gjenbruk av kode. Det har lite med logikk å gjøre.

Lenke til kommentar

Herregud. Her er det en niåring som skal programmere og folk _må_ bare anbefale sitt favorittspråk og kaste dritt om andre språk..

 

Jeg kan anbefale Scratch fra MIT. Er et drag&drop programmeringsspråk for å lage spill. Programmet har norsk språkpakke, og da blir også selve programmeringen på norsk. Se denne kom-igang på norsk og vurder om det kan være noe. Man slipper å henge seg opp i syntaks, typ kommafeil o.l. småtteri vil ikke ødelegge moroa. If setninger (hvis/om), loops (løkker) osv. lærer man også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja mitt favorittspråk er Small Basic :roll:

 

Og hvorfor ble ikke dette anbefalt meg da? hehe.

@matseman : Jeg tenkte det samme,hehe, jeg er i "oppstartsfasen" med å lære meg programering selv, det ble python, og det tok ikke lang tid før tråden jeg startet utartet seg til en "krangel" om hvilket språk som var hva osv. Jeg fant dette interisant, men alikevel,hehe ;-)

 

Ts: Hva skjer? funnet ut av hvordan du skal gripe dette ann?

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Og hvorfor ble ikke dette anbefalt meg da? hehe.

Det har en tendens på dette forumet til at Python blir anbefalt til alle uansett hva som er hensikten. Helt greit egentlig, men jeg mistenker at det som regel er fordi det er favorittspråket til en del her. Men man kan jo bare anbefale det man kjenner til fra før, så det er kanskje ikke så rart.

 

For fremtidig referanse ettersom sarkasme oversettes dårlig til tekst: Small Basic er ikke mitt favorittspråk. Jeg bare var borti det fordi min kone ville lære seg litt om hva jeg jobber med, og jeg kikket på Small Basic, og installerte dette, og hun lærte seg det ganske fort. Det var også morsomt å prøve dette sammen med henne.

Lenke til kommentar

Var ikke helt deg jeg siktet til. Men uansett, hva en som profesjonell måtte mene om PHP kan det jo fortsatt være et ypperlig språk for en niåring å lære, av noen av de samme årsaker som gjør det et dårlig språk .

Det er flere grunner til at PHP er et lite egnet språk til opplæring. At det er rotete, mangler en overordnet designfilosofi, og hates som pesten av puristene er ikke det verste. Men det er et web-programmerings språk som legger på mange lag med støy (web prowser, html tags osv) som gjør det tungvindt å prøve ut ting.

Lenke til kommentar
Hva med å gjøre det til en far/sønn greie?

Ja, det må det jo nødvendigvis bli, men når far ikke kan programmere må hans bidrag bli å veilede poden i jakten på lærestoff og hjelp, og da tror jeg jammenmeg det er en fordel om stoffet og hjelpen er på norsk, så ikke far må oversette, for da tror jeg begge går fort lei.

Lenke til kommentar
Det er flere grunner til at PHP er et lite egnet språk til opplæring. At det er rotete, mangler en overordnet designfilosofi, og hates som pesten av puristene er ikke det verste. Men det er et web-programmerings språk som legger på mange lag med støy (web prowser, html tags osv) som gjør det tungvindt å prøve ut ting.

php kan kjøres fra kommandolinja som et hvilketsomhelst annet scriptspråk, web-dingsene kan man dra inn dersom det er interesse for det.

 

Såvidt jeg har fått med meg er det ingen her som anbefaler php for språkets egen del, her? Jeg gjør det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...