Gå til innhold

Klut for rengjøring av objektiv?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vet dette er nevtn tidligere på forumet, men har et tillegsprøsmål som jeg ikke har sett andre steder.

 

Var på Elkjøp å lette etter noe for å fjerne smuss fra linsen forut på objektivet. Gikk i fotoavdelingen og ble solgt noe som kalles for "hama screen cleaning cloth". Dette er et produkt som brukes på plasma og LCD skjermes, men han mente det var ypperlig for bruk på den overnevnte linsen. Bruker luft elller mikrofiberklut om det går ann å få vekk skitt, men fikk dugg på et objektiv å viste seg at det var nærmest som et fettlag etterpå og dermed lurer jeg på om dette kan være ok å bruke uten å ødelegge coating på objektivet ??

 

Våtserviettene har følgende innhold:

d-limonene

phenoxyethanol

methylparaben

ethylparaben

propylparaben

isobutylparaben

butylparaben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Carl Zeiss våtservietter på de vanskelige flekkene og det fungerer utmerket, bare man vet hvordan man skal gjøre det.

 

Kunsten er å bruke en våtserviett forsiktig på linsen helt til den begynner å tørke ut. Dette tar ikke lang tid, og når man er ferdig er linsen god som ny :)

 

Men til vanlig så klarer du deg utemerket med en korthåret og lofri mikrofiberklut fra Biltema.

 

Stort sett så snakker vi vel om støvkorn og evt. vanndråper/dugg som kommer på linsen og støv fjerner man lett med blåsebelg, og det andre fjerner man lett med en mikrofiber. Mikrofiber har også den egenskapen at den klarer å samle på vann/fuktighet og en slik mener jeg man altid bør ha i bag'en.

 

Lenspen er fin til å fjerne vanskelige flekker der og da, men mange av dem etterlater seg en litt oljete overflate. Dog har ikke denne oljete overflaten noe å si for bildene man tar.

 

En mikrofiber som ikke loer gjør samme nytten og koster ikke mer enn en 10-er på Biltema.

Lenke til kommentar

Landlord Glassklar(blå sprayflaske som kjøpes i dagligvarebutikken) og first price kjøkkenpapir, fungerer som bare det.... Vet ikke om det er noen "sterke" stoffer i den men har ikke merket noe enda, jeg rengjør tilogmed ND filtere og polfiltre med Landlord glassklar

Endret av Kverulv
Lenke til kommentar

Løsemidler ville ikke jeg brukt på frontglasset!

Jeg vet ikke hva dere får på glasset som kan sitte fast at det må noe annet enn en kjapp blås, med påfølgende microfiberklut avtørking. Hos meg drar mikrofibrene med seg alt av fuktighet, og fett! Denne kluten vasker jeg så med Zalo en gang i blant, og skyller den godt.

Lenke til kommentar

Løsemidler ville ikke jeg brukt på frontglasset!

Jeg vet ikke hva dere får på glasset som kan sitte fast at det må noe annet enn en kjapp blås, med påfølgende microfiberklut avtørking. Hos meg drar mikrofibrene med seg alt av fuktighet, og fett! Denne kluten vasker jeg så med Zalo en gang i blant, og skyller den godt.

 

Var min tanke også med tanke på at det er jo en slags blanding av løsemidler på disse våtserviettene som jeg fikk kjøpt, spørsmålet er egentlig om det er en "farlig" blanding eller om det er ok? Hva kan egentlig skje med linsen om løsemiddelet er for sterkt er også noe jeg lurer på i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

Var min tanke også med tanke på at det er jo en slags blanding av løsemidler på disse våtserviettene som jeg fikk kjøpt, spørsmålet er egentlig om det er en "farlig" blanding eller om det er ok? Hva kan egentlig skje med linsen om løsemiddelet er for sterkt er også noe jeg lurer på i denne sammenhengen?

Hvis man tenker seg vanlige våtservietter så er jo disse beregnet på hud, og jeg kan ikke se at et linseglass skulle være mer sart enn huden vår. Løsemidler finnes i et hav av varianter, og mange er slettes ikke som man kanskje forbinder med ordet løsemiddel - vann kan forsåvidt og kalles et løsemiddel på flere bruksområder - f.eks kan man tynne ut flere typer maling med vann, eller løse opp/vaske malingsrester fra de typen maling.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er enigi at man ytterst sjelden trenger noe annet enn blåsebelg og en microfiber, men etter min erfaring så fester det segovertid en slags fettfilm på linsen. Denne er sikkert ikke skadelig i seg selv og synes sikkert ikke på bildene, men jeg liker nå uansett å ha linsene mine fri for slikt. Men som sagt, det er i praksis ytterst sjeldent at man trenger noe ennet enn en tørr mikrofiber og eller en blåsebelg.

 

Kameraet tørker jeg av med en fuktig mikrofiber med gjevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Jeg er enigi at man ytterst sjelden trenger noe annet enn blåsebelg og en microfiber, men etter min erfaring så fester det segovertid en slags fettfilm på linsen. Denne er sikkert ikke skadelig i seg selv og synes sikkert ikke på bildene, men jeg liker nå uansett å ha linsene mine fri for slikt. Men som sagt, det er i praksis ytterst sjeldent at man trenger noe ennet enn en tørr mikrofiber og eller en blåsebelg.

 

Kameraet tørker jeg av med en fuktig mikrofiber med gjevne mellomrom.

 

Jeg tar ofte bilder på kysten og får da ofte objektivglasset(og kamera) fullt av saltvannsdråper, da nytter det ikke med en klut som bare vil dra vannet utover. Kjøkkenpapir derimot. Landlord glassklar er nok sterke saker men har brukt det i årevis på kameraLCD, objektiver,filter og iPhone/iPad og det fungerer utmerket.. Men tror ikke jeg ville brukt det på et dyrt objektiv . Leser at noen bruker noe som heter Essilor våtservietter som er egnet for "coating", får kjøpt dette hos optiker.. Tror jeg må kjøpe dette for nå ble jeg litt usikker på det å bruke glassklar spray..

Endret av Kverulv
Lenke til kommentar

Landlord Glassklar(blå sprayflaske som kjøpes i dagligvarebutikken) og first price kjøkkenpapir, fungerer som bare det.... Vet ikke om det er noen "sterke" stoffer i den men har ikke merket noe enda, jeg rengjør tilogmed ND filtere og polfiltre med Landlord glassklar

 

Billige filter kan få stykke skjolder ved bruk av løsningsmiddel, anbefaler å skylle de i rent vann og tørke de med rent papir/mikroklut.Det er en tråd et par tre år tilbake som tar for seg akkurat denne problematikken.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hvis man tenker seg vanlige våtservietter så er jo disse beregnet på hud, og jeg kan ikke se at et linseglass skulle være mer sart enn huden vår.

 

Det er jo greit nok, men hud fornyer seg selv, og rengjøringen skal fjerne ting som har festet seg på huden!

Hva hvis man hadde fått linse-coating på huden da...? Hadde ikke noen løsemidler fått det bort rimelig hurtig?

Uansett hvor "skånsom" disse våtserviettene med ørten kjemikalier er, så er det jo dumt hvis de matter, eller fjerner 1/100 del av tykkelsen hver gang man vasker...

Selv tørr mikrofiber vil jo polere eller "slipe" litt den óg, men jeg akter ikke å hjelpe på hastigheten med kjemikalier :-)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Hm, tenk at noe så enkelt kan bli så komplisert.

 

Jeg pleier å bruke sånne brillevåtservietter som man får hos optikere. Holder meg ikke til noen spesiell type, bare tar det jeg får. For tørr-rens bruker jeg en helt vanlig brillepussefille, alternativt bare en T-skjorte eller lignende. Hvis man ikke har sånne snedige våtservietter funker det nesten like greit med en papirserviett med ei klunk med vodka på.

Lenke til kommentar

Hvis man tenker seg vanlige våtservietter så er jo disse beregnet på hud, og jeg kan ikke se at et linseglass skulle være mer sart enn huden vår. Løsemidler finnes i et hav av varianter, og mange er slettes ikke som man kanskje forbinder med ordet løsemiddel - vann kan forsåvidt og kalles et løsemiddel på flere bruksområder - f.eks kan man tynne ut flere typer maling med vann, eller løse opp/vaske malingsrester fra de typen maling.

 

Tor

 

 

Ehhh da har du kanskje ikke hørt om kjemiske reaksjoner?

 

Uten at jeg vet det sikkert eller hva slags stoffer som reagerer på hva, men er man uheldig kan man få en reaksjon som kanskje ødelegger coatingen ved bruk av enkelte kjemikalier.

 

Eksempelvis gjør det ingenting å helle cola på huden vår, men ved å helle cola på mentos får man en kjemisk reaksjon.

 

Derfor ville jeg aldri tatt ditt innlegg for god fisk, for om jeg hadde slengt på et eller annet løsemiddel og dette hadde ødelagt mitt frontelement hadde det vært en passe kjip opplevelse.

Lenke til kommentar

For meg blir det uansett "rart" og kjøpe objektiver og kamerautstyr for flerfoldige tusen, for så og spare inn på evt. rensemiddel som man ikke helt vet gjør med linseglasset og eller kamerautstyret over tid.

 

Kjøp produkter som er ment for bruk på det spesifikke underlaget er min mening.

 

 

Haha. X2!!

 

Selv bruker jeg bare skikkelig renseutstyr. 200kr for ei pussefille er da ingenting sålenge det gir omtrent totalt sterile resultater på linsene :)

Lenke til kommentar

Ehhh da har du kanskje ikke hørt om kjemiske reaksjoner?

(..)

Eksempelvis gjør det ingenting å helle cola på huden vår, men ved å helle cola på mentos får man en kjemisk reaksjon.

(..)

Ehhh. Det tror jeg ikke du heller har hørt om, for dette eksempelet er en fysisk reaksjon og har ingen ting med kjemi å gjøre.

 

"The Coke and Mentos experiment is a physical reaction and not a chemical one because the chemical compounds involved are not changed. No "chemistry" happens, but only "physics" occurs. Let's look....."

Kilde: http://wiki.answers....emical_reaction

 

For meg blir det uansett "rart" og kjøpe objektiver og kamerautstyr for flerfoldige tusen, for så og spare inn på evt. rensemiddel som man ikke helt vet gjør med linseglasset og eller kamerautstyret over tid.

Kjøp produkter som er ment for bruk på det spesifikke underlaget er min mening.

Men HVEM er det som har fått deg til å synes dette er rart? Det er utvilsomt noen som tjener penger på slike produkter. Poenget mitt er at det ofte finnes like gode alternativer i kjøkkenskapet.

 

 

Er etter min mening mye hysteri ute å går når det gjelder dette temaet. Leste et sted at teknikere og verksteder hos Nikon ofte bruker etylalkohol for å rengjøre sensorer og linseelementer. Rødsprit (som er 95% etylalkohol) var kanskje ingen dum idé likevel. Dette og en mikrofiberklut skulle gjøre susen. Hvorfor kjøpe Eclipse og alt det andre rælet for 100 ganger prisen bare fordi det står "Photography" på merkelappen. Samme gjelder mikrofiberkluter.

 

Tror nesten jeg skal bli Gründer. Sitte på kvelden og natta å helle rødsprit over på små flasker, hehe.

Endret av to88he
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...