Gå til innhold

Stortest: Ultrabooker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 ting:-Dere kunne ha dratt inn en en AMD modell bare for å tatt inn sammenligningsgrunnlaget-En til objektiv test for tastaturene: Skrive "The quick brown fox jumps over the lazy dog" med begge shift tastene inne. En fin test for å se om tastaturet har store ghosting problemer.
Razer Lycosa:HE QUIC BROWN OX UMPS OVER HE AZ DOG :(:shrug::(

 

Hp Probook 4530s skolepc-crap:

THKB:ONF:OJS:OTHLAYD:OG

 

 

b949f393d336ae40762600d87976bc1b.gif

 

Med slike prisforskjeller blir dette å sammenligne epler og kaniner.

Tenkte på det samme!!... Usæriøst. Det skulle bare mangle at de pcene som koster 3-4k mer er bedre.

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar

 

En utrolig lekker maskin, og jeg er stor fan av ThinkPad serien til IBM / Lenovo og hver gang jeg skal ha meg en Windows basert bærbar så blir det stort sett alltid et eller annet fra ThinkPad serien.

 

Det er dog et par ting som trekker ned ved den:

 

- Prisen; Lenovo har begynt å prise seg helt ut av den europeiske markedet, du får jo utvilsomt et beinsolid carbonfiber kabinett med god trackpoint og det hele men over 17'000kr er i det drøyeste laget spesielt med tanke på hvor mye gunstigere priser Lenovo kjører uten for Europa.

 

- Touchpadden skal visstnok ha store problemer, leser du på Notebookreviews.com og på forumet der så er det visstnok voldsomt mye problematikk rundt den. Nå bruker ikke jeg touchpad når trackpoint er tilgjengelig uansett men det er for dårlig til en maskin i denne prisklassen.

 

- Skjermen er som på ThinkPad maskiner flest (dessverre) skuffende dårlig, det sitter kun et helt ok TN-panel på en maskin til over 17'000kr. Det er og blir for dårlig i slutten av 2012 og det er nettopp skjermene som gjør at jeg finner ThinkPad maskiner langt mer uaktuelle i dagens marked enn tidligere. Her må Lenovo komme seg litt på nivå.

 

- Det integrerte batteriet er visstnok ikke allverden det heller.

 

 

Her betaler du altså ganske så mange tusenlapper kun for ThinkPad merke på maskinen, du får riktignok beinsolid byggekvalitet og design, med trackpoint og det hele men er det verdt nesten 7'000kr i seg selv? Og når de ikke leverer en skjerm som er på høyde med hva de andre leverer, det er trøbbel med touchpadden og batterilevetiden i tester er noe laber så betaler man plutselig veldig mye, for veldig lite. Stort pluss for integrert mulighet for 3G!

Lenke til kommentar

- Touchpadden skal visstnok ha store problemer, leser du på Notebookreviews.com og på forumet der så er det visstnok voldsomt mye problematikk rundt den. Nå bruker ikke jeg touchpad når trackpoint er tilgjengelig uansett men det er for dårlig til en maskin i denne prisklassen.

 

- Skjermen er som på ThinkPad maskiner flest (dessverre) skuffende dårlig, det sitter kun et helt ok TN-panel på en maskin til over 17'000kr. Det er og blir for dårlig i slutten av 2012 og det er nettopp skjermene som gjør at jeg finner ThinkPad maskiner langt mer uaktuelle i dagens marked enn tidligere. Her må Lenovo komme seg litt på nivå.

 

- Det integrerte batteriet er visstnok ikke allverden det heller.

 

Jeg har en X1 Carbon her, og har ingen problemer med touchpad eller batteri. Skjermen er i mine øyne skarp og fin :)

Lenke til kommentar

- Prisen; Lenovo har begynt å prise seg helt ut av den europeiske markedet, du får jo utvilsomt et beinsolid carbonfiber kabinett med god trackpoint og det hele men over 17'000kr er i det drøyeste laget spesielt med tanke på hvor mye gunstigere priser Lenovo kjører uten for Europa.

Ganske sykt at du får X1 carbon med de beste specsa i USA for 9000 kr.

Hvis du importerer da, via jet carrier f ex, så ligger den fremdeles nesten 5000 kr under norsk pris ferdig på døra med moms toll frakt osv betalt....

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

En utrolig lekker maskin, og jeg er stor fan av ThinkPad serien til IBM / Lenovo og hver gang jeg skal ha meg en Windows basert bærbar så blir det stort sett alltid et eller annet fra ThinkPad serien.

 

Det er dog et par ting som trekker ned ved den:

 

- Prisen; Lenovo har begynt å prise seg helt ut av den europeiske markedet, du får jo utvilsomt et beinsolid carbonfiber kabinett med god trackpoint og det hele men over 17'000kr er i det drøyeste laget spesielt med tanke på hvor mye gunstigere priser Lenovo kjører uten for Europa.

 

- Touchpadden skal visstnok ha store problemer, leser du på Notebookreviews.com og på forumet der så er det visstnok voldsomt mye problematikk rundt den. Nå bruker ikke jeg touchpad når trackpoint er tilgjengelig uansett men det er for dårlig til en maskin i denne prisklassen.

 

- Skjermen er som på ThinkPad maskiner flest (dessverre) skuffende dårlig, det sitter kun et helt ok TN-panel på en maskin til over 17'000kr. Det er og blir for dårlig i slutten av 2012 og det er nettopp skjermene som gjør at jeg finner ThinkPad maskiner langt mer uaktuelle i dagens marked enn tidligere. Her må Lenovo komme seg litt på nivå.

 

- Det integrerte batteriet er visstnok ikke allverden det heller.

 

 

Her betaler du altså ganske så mange tusenlapper kun for ThinkPad merke på maskinen, du får riktignok beinsolid byggekvalitet og design, med trackpoint og det hele men er det verdt nesten 7'000kr i seg selv? Og når de ikke leverer en skjerm som er på høyde med hva de andre leverer, det er trøbbel med touchpadden og batterilevetiden i tester er noe laber så betaler man plutselig veldig mye, for veldig lite. Stort pluss for integrert mulighet for 3G!

 

Synd igrunn at det er så mye som trøbbler med den. Liker Lenovo bortsett fra prisene. Men de får nok solgt uansett. Lenovo er godt inne i bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar

 

Er litt synd at man ikke trekker frem blant annet touchpadden på MacBook Air, den er jo flere hakk over hva du får på både Samsung 9-serie og Asus Zenbook, noe som kan være greit å få frem i en slik sammenligning da prisene blir utrolig like og det fort kan være en avgjørende faktor for enkelte. Thunderbolt gir deg jo mulighet for å koble til dock utstyr med dedikert skjermkort som også kan være et stort poeng for de som ønsker å docke en "Ultrabook" i stasjonære sammenhenger og få endel mer ytelse ut av den, dog er utvalget av slikt temmelig labert enda men et poeng er det jo så absolutt da de færreste vil kjøpe en slik maskin og bytte den om 6mnd.

 

Tviler på dette er en reell fordel for særlig mange, min Air har jo thunderbolt, finnes ikke så mye fornuftig tilbehør til den, og man trenger neppe å bytte hver 6 måned før en ny maskin er aktuell før dette blir en særlig reell fordel. Det er allerede godt over ett år siden jeg kjøpte min, og jeg tror det samme vil gjelde i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

hvorfor har de aldri asus UX32VD med i disse testene? med dedikert grafikk så har den en stor fordel i forhold til alle maskiner her, og den koster ikke mer

Det samme lurer jeg på.

Det er jo I7 i den også, de fleste ultrabooks har jo bare i5.

 

Ellers ang det RAMGUY sa tidligere:

En hybridløsning er nok for å få klassifisert som ultrabook.

En annen spurte om AMD; men nå er det slik at Ultrabook er et påfunn av Intel, det har ikke bare med tykkelse og vekt å gjøre, men også at den skal ha siste generasjon INTEL prosessor.

Intel har jo selvsagt ingen interesse av å inkludere AMD i sitt eget begrep, dette er jo et begrep de har laget for å få fart på PC-er som forbrukere vil ha. Markedet stagnerte og man fant ut at på en ting var faktisk APple bedre (design, lav vekt). Men nå er det jo heldigvis flere og flere produsenter som lager produkter folk vil kjøpe.

 

Ikke at jeg vil ha en MAC altså ;) (men jeg må nesten gi Apple litt cred for å være først ute med veldig lette og tynne maskiner med godt kabinett). Men 90% av ultrabooks er ultrafails, svak cpu, dårlig oppløsning på skjerm, svak prosessor,m,m. Folk betaler mer enn gjerne premium for premium produkter!

Lenke til kommentar

Hva i allverden skal du med en touchskjerm på en "Ultrabook"? På en slags convertable hvor du kan nappe av hele skjermen, vri den om eller noe i den duren så den i praksis kan fungere som et slags nettbrett så kan jeg si meg sånn halvveis enig men på en ren bærbar maskin så ser jeg ikke helt poenget med touchskjerm?

 

Nå er jeg langt fra tilhenger av touchskjerm på bærbare, men jeg tør påstå at en ultrabook langt ifra tar skade av det. Av alle sorter bærbare, er ultrabook den du er mest trolig å sitte med i fanget på et trangt sete med lite alburom (les: fly/tog/buss).

 

Da har man valget mellom krøkete bruk av touchpad eller en smule mer komfortabel bruk av touch-skjerm. Ikke ideelt, men av 2 onder ser jeg touchskjerm som det mest "nevenyttige".

 

Lenke til kommentar

Samsung'en ble slått av MacBook'en på de fleste testene, men likevel ble den kåret til "best i test" fordi Hardware SYNES at "det ikke var en praktisk forskjell". I så tilfelle er det jo interessant å lese testen på cnet der man i følge viss tester finner stor praktisk forskjell: http://www.cnet.com/laptops/samsung-series-9-13/4505-3121_7-35374674-2.html

Hva er vitsen med å kjøre benktester når dere likevel skal overstyre testens klare tall med synsing? Samme tendens hos deres søstermagasiner; iPhone 5 banker Galaxy S3 på samtlige felter, kamera, benktester, ytelse og holdbarhet, men likevel får Galaxy S3 bedre karakter uten noen god begrunnelse. Her lukter det Apple-allergi og fanbois på lang vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung'en ble slått av MacBook'en på de fleste testene, men likevel ble den kåret til "best i test" fordi Hardware SYNES at "det ikke var en praktisk forskjell". I så tilfelle er det jo interessant å lese testen på cnet der man i følge viss tester finner stor praktisk forskjell: http://www.cnet.com/...35374674-2.html

Hva er vitsen med å kjøre benktester når dere likevel skal overstyre testens klare tall med synsing? Samme tendens hos deres søstermagasiner; iPhone 5 banker Galaxy S3 på samtlige felter, kamera, benktester, ytelse og holdbarhet, men likevel får Galaxy S3 bedre karakter uten noen god begrunnelse. Her lukter det Apple-allergi og fanbois på lang vei.

 

Bare fordi benkingen ikke betyr alt, så betyr ikke det at den ikke er hensyntatt. (hvilke store praktiske forskjeller tenkte du på i testen forresten? Kunne ikke helt se hvilken del av testen du snakket om da?)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...