GeirGrusom Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Det er ikke et nytt API, det er fortsatt Direct3D 11, men resultatet her er at tingene som er nytt i Direct3D 11.1 ikke kan brukes i Windows 7 eller eldre, uavhengig av om driverne dine støtter det. Grunnen er en ny drivermodell WDDM 1.2 og DXGI 1.2 i Windows 8 som ikke er implementert i Windows 7. For tredje gang: dette er ikke er problem for hverken utviklere eller sluttbrukere, med mindre spillet du lager på død og liv må ha shadere på videoavspilling. 2
Kasp0me Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Dette er latterlig. Kommer fortsatt til å klamre meg fast til W8 til jeg kjøper meg ny hardware senere. Får se hvordan steam går på ubuntu etter hvert.
Theo343 Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 (endret) Når ble dette nytt? Dette har da MS alltid gjort med bakgrunn i en eller annen årsak . Det så man fra Win9x og videre. Jeg tror heller ikke det er noe problem. Hvor mange spill som kun fungerer med DX11 har vi i dag og hvor lenge siden er det DX11 kom selv i hardware? Endret 14. november 2012 av Theo343 1
efikkan Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Men ytelsen kunne vel potensielt ha vært en god del dårligere på XP pga den høye API overheaden med den gamle drivermodellen? Det er snakk om noen prosent i overhead, og med SM4 og SM5 er det langt færre API-kall, så da minker overheaden. Hvis det hadde vært så lett som du påstår, så tror jeg nok noen hadde hakket dette sammen for å fungere i Windows XP. Jeg tviler på at det er så enkelt som du skal ha det til. Du forstår tydeligvis ikke hva det er snakk om. Som sagt flere ganger må støtten implementeres i driver, så dette må gjøres av Nvidia, AMD og Intel. Lisensavtalen de har med Microsoft setter en stopper for dette.
Nargile Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Mange unger på dette forumet som ikke har peiling på hva dette har å si for en selvstendig næringsdrivende. Vil koste 250,- å sette opp windows på en arbeidsstasjon? Vil det medføre tapt arbeidstid? Vil det medføre innkjøp av nye programmer pga win8 sitt nye ui? Adobe og CAD programmer er ikke akkurat hverdagskost å handle.. Må vi gjøre dette hvert år fordi M$ kommer ut med nytt system og de presser oss over på de? Dere tenker kanskje 1 år om gangen, voksne folk må tenke langsiktige invisteringer. Hvor mange applikasjoner har du kjøpt som ikke fungerer på win 8? Alle 32-bits applikasjoner for win xp -> win 7 går så det griner på win8. 16-bit ble kasta på havet med vista. Om du skal ha CAD med DX11.1-støtte må du uansett kjøpe nye versjoner av programmene. Det største problemet MS har med win 8 er folk som tror win 8 bare kan kjøre applikasjoner fra Store og at det er noe nytt og skummelt. Alt er akkurat som det alltid har vært, bare at når du trykker på win-tasten på tastaturet får du en skjerm istedet for en liten meny. 1
LMH Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Overskrifta er jo direkte feil. Spel som berre køyrer i DirectX 11.1 vil i praksis vere låst til Win 8, kan hw.no nemne i fleng? 1
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Overskrifta er jo direkte feil. Overskrifta er laga for å generere klikk, ikke for å være presis. Det er media i et nøtteskall.
Unlimited LTD Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Overskrifta er jo direkte feil. Spel som berre køyrer i DirectX 11.1 vil i praksis vere låst til Win 8, kan hw.no nemne i fleng? Dette er jo vel strengt tatt enden på diskusjonen. Det finnes ingen spill som kun kjører på DirectX 11.1, og innen det første spillet som krever DirectX 11.1 som minstekrav kommer, så er Windows 9 ute for lengst, (og Windows 10 i beta?) Men, dersom man ikke liker det så må dere heller klage på utviklerne som bruker DirectX istedet for OpenGL. 1
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Du vrir på hva jeg sa.. jeg sa 300kr er mye i "LENGDEN". Og jeg kjøper aldri spill med engang, fordi man kan bli skuffet. Derfor man har utorrent! Tester spillet først, så kjøper man det man er fornøyd med.. e har spart så utrolig mye på det = Mer penger til bedre maskinvare etterhvert. Skal du følge med og kjøpe alt som ser interessant ut, så ender du opp med masse spill som du aldri bruker. Men for å være ærlig spiller e nesten bare free to play spill. Mens de spilla jeg liker, spiller jeg på Xbox'n 300kr er det du bruker på kino inkludert godteri på en lørdagskveld. Hvis vi tenker oss vinduet på Windows releaser i samme tempo, ca hvert 3. år, så blir 300kr _absolutt ingenting_ i lengden. Fordel de kronene utover, og det er praktisk talt på grensen til gratis. Om 6 år når Windows 10 er her og låst til DirectX 13, så kommer de 300kr til å drukne i prisen for å oppgradere pcen din for å kjøre spillene allikevel..
GeirGrusom Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 300kr er det du bruker på kino inkludert godteri på en lørdagskveld. Hvis vi tenker oss vinduet på Windows releaser i samme tempo, ca hvert 3. år, så blir 300kr _absolutt ingenting_ i lengden. Fordel de kronene utover, og det er praktisk talt på grensen til gratis. Om 6 år når Windows 10 er her og låst til DirectX 13, så kommer de 300kr til å drukne i prisen for å oppgradere pcen din for å kjøre spillene allikevel.. Windows: 300,- hvert 3. år, 100,- i året, 8,- i måneden, 0,27,- om dagen Spotify: 3564,- hvert tredje år, 1188,- i året, 99,- i måneden, 3,25,- om dagen Ett billig spill: 349,- hvert tredje år, 116,33,- i året, 9,69,- i måneden 0,32,- om dagen 3
ATWindsor Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 300kr er det du bruker på kino inkludert godteri på en lørdagskveld. Hvis vi tenker oss vinduet på Windows releaser i samme tempo, ca hvert 3. år, så blir 300kr _absolutt ingenting_ i lengden. Fordel de kronene utover, og det er praktisk talt på grensen til gratis. Om 6 år når Windows 10 er her og låst til DirectX 13, så kommer de 300kr til å drukne i prisen for å oppgradere pcen din for å kjøre spillene allikevel.. Snakk for deg selv, jeg kaster ikke bort 200 kroner i godteri på en kinotur. AtW 5
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Snakk for deg selv, jeg kaster ikke bort 200 kroner i godteri på en kinotur. AtW Vel, jeg står uansett ved poenget mitt, at 300kr ikke er mye penger når man sammenligner med det som var poenget, spill i Windows 8, som uansett ikke mister funksjonalitet med å unngå å oppgradere og betale noenting som helst.
Qweel Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Windows 8 er bedre enn 7ern på alle måter jeg har brukt den ihvertfall, så jeg skjønner ikke hvorfor noen skal begynne å sutre. Vis du har en spill pc til mange tusen så har du råd til en 249,- oppgradering som vil spare deg for en del tid.
Theo343 Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Det er noen som foretrekker å ikke oppgradere og 300,- er ikke alltid årsaken. 2
oleoleole Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Bare å ditche DirectX, så kan vi bruke OpenGL istedet. Og det er vel det Valve nå har funnet ut, Steam for Linux, snart! =D 2
Tyfonknut Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Windows 8 er bedre enn 7ern på alle måter jeg har brukt den ihvertfall, så jeg skjønner ikke hvorfor noen skal begynne å sutre. Vis du har en spill pc til mange tusen så har du råd til en 249,- oppgradering som vil spare deg for en del tid. Ja, jeg vet det er småpenger i den forstand, men det er prinsippet selv som skremmer meg vekk fra plattformen. Det at folk nevner "det koster ikke mer enn 249,-" er ikke relevant når det ikke er det som er kjerneproblemet. Problemet her er at Windows påprakker en ny bruksmåte og gir ikke brukere som er kjent med Windows sine tidligere systemer en hardere tid på en system. Jeg møter på en del personer som har vanskeligheter nok med å navigere seg igjennom menyene på pc allerede, og det å gi dem noe som Windows 8 vil nok gjøre det utroligt mye mer vanskeligere for en del/enkelte å assosiere de bruksmåtene man har med windows 8. Og det at man ikke har alternativet til å velge om man vil ha metro eller ikke fra standard av er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å oppgradere. For de fleste kan vel være enige i at ikke mange ønsker å forandre sin bruksmåte ved PC bruk, og at denne overgangen ikke er ønsket av mange. Dette var en av de fleste grunnen til at jeg hoppet av Windows toget og gikk for Linux istedet som primær OS.
Olestokk Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 For de som virkelig synes dette er et stort problem, så har jo Microsoft nå sagt dette: Windows 8 includes an updated “DirectX 11.1 Runtime” that supports Direct3D 11.1, updates Direct2D and DirectWrite, DXGI 1.2, and a revision of the Windows Imaging Component (WIC). Portions of the “DirectX 11.1 Runtime” are being made available on Windows 7 Service Pack 1 via the Platform Update for Windows 7 Service Pack 1 and Windows Server 2008 R2 Service Pack 1 (KB 2670838) included with the Internet Explorer 10 Release Preview for Windows 7. This includes the updated components above, but is limited to WDDM 1.1 drivers on Windows 7. http://blogs.msdn.co...-windows-7.aspx 1
007CD Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 Microsoft må trå varsomt, de går dessverre knallharde tider i møte nå, tablet markedet de vil ta tak i så må de kjempe mot ett stort utvalg av programvare for Android og iOS. I server markedet så begynner de nå å slite, flere og flere bedrifter velger Linux over Windows, og når de nå prøver seg på en ren kommandolinje ala en Linux server og ofrer GUIet som standard så vil de også virke litt mindre aktuelle for små bedrifter hvor en Windows server er ganske greit, siden support er enkelt å få til. Men filsystemet deres begynner også å dra på åra, og deres revisjoner er for lite alt for sent med server 2012. På hjemmefronten er ett salget av bærbare og stasjonære maskiner dalende noe som betyr at de ikke er aktuelle, men her er de også under angrep takket være Valve og Steam, og Unity 3D motoren. Linux støtte har blitt den nye farsotten og en trend innen gaming miljøet, noe som kan plukke bort denne inntektskilden fra MS. Og det å forsøke å pushe gamere over kanten og inn i Windows 8 vil ikke være ett smart trekk, er alt for få kjerne Windows brukere som har ett "Jeg elsker Windows" forhold, de fleste har ett "Jeg må ha og bruke dette" type forhold, og får de plutselig alternativer som IKKE er Windows basert, så hopper de av. Uansett, skal bli spennende å se hva som skjer fremover på Linux og markedsandeler over tid, blir Linux populær nok så vil vi begynne å se malware og virus dukke opp der også, selv om Linux skal på papiret være ganske virusresistent så er det fortsatt fullt mulig å stikke av med roottilgang og tømme harddisker. Og alt som trengs er ett type hull i "kaffekoppen" bedre kjent som Java.
nolongeravailable Skrevet 14. november 2012 Skrevet 14. november 2012 (endret) -snip- Endret 26. april 2016 av coyote93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå