Gå til innhold

Spørsmål ved kjøp av Hasselblad


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe Hasselblad. Det er ingen andre kamera som er aktuelle. Kamera vil bli brukt til studiofotografering, og litt ute i friluft.

Men det melder seg en del spørsmål når eg leser i ulike forum.

 

Ser i utgangspunktet for meg et i 500-serien.

Har sett at C står for classic og M står for modified. Hva er det som er modified i forhold til 500C? En plass eg leste om 500CM stod det noe om at "the focusing screen is user-changeble".

Er det noen som kan forklare dette med forståelig norsk? Hva er en focusing screen? Og hvor ofte driver en å skifter focusing screen?

Har forstått at det er mulig å ha flere bakstykker til Hasselblad, og at en kan skifte mellom disse selv om alle negativene i fimene ikke er eksponert. (Ikke så dumt dersom en vil drive med f.eks. både svart-hvitt og farge samtidig.) Er det dette som menes med "the focusing screen is user-changeble" eller er det noe helt annet?

 

Eg har og sett for meg å starte med Zeiss 80MM f/2.8 Planar. Da eg leste om dette fant eg at det var viktig å finne et objektiv med multicoating, og ikke et gammelt objektiv i chrome.

Det hadde vært flott om også dette ble forklart på forståelig norsk.

 

I tillegg dukker det opp andre alternativer, slik som 500 CW og CX.

Hva er det som er særeget ved disse i forhold til de overnevnte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Focus screen er den mattskiven som ligger i søkeren. Den kan byttes slik at du får f.eks ulike mønstre og ulike utsnitt etter hvilket bakstykke du setter på.

 

Jeg har et Bronica 6x6 med to like bakstykker, og disse kan byttes ut når jeg tar bilder. begge bakstykkene mine er 6x6, men dersom jeg hadde satt på et 6x4 eller 35mm bakstykke, så hadde jeg nok ville hatt en mattskive som hadde gitt meg det utsnittet som bakstykket fanger.

Lenke til kommentar

Ser i utgangspunktet for meg et i 500-serien.

Har sett at C står for classic og M står for modified.

 

Dette stemmer ikke. Det vil si, jeg vet ikke hva bokstavene står for, som saådan, men det er heller ikke viktig.

 

Et 500C har som noen har påpekt mattskive som er skrudd fast og ikke kan skiftes. Dvs, den KAN skiftes dersom du tar sjangsen på å bore opp skruene, men det er ikke verd risken, da du risikerer å ødelegge kameraet og/eller mattskiven.

 

Et 500CM har et klipssystem som lett lar deg skifte mattskive. Du trenger som oftes ikke å skifte frem og tilbake, men de gamle mattskivene er ikke like gode som dagens, f.eks Accu Matte, som er mye lysere og klarere, så det kan være greit å kunne skifte. Den andre store fordelen med 500CM over 500C er det jeg alltid har ment at M-en står for, nemlig mirror-lock. 500C har i utgangspunktet ikke speillås, noe som er den andre store fordelen av en 500CM; over en 500C.

 

Når det er sagt så finnes det enkelte såkalte "transition 500C" kameraer. Dette er kameraer som har en eller begge av funksjonene, men ikke er merket med CM fordi de ble solgt akkurat i overgangen mellom de to modellene. Jeg har selv hatt et 500C fra 1969, som hadde speillåsen men ikke utskiftbar mattskive.

 

Er det dette som menes med "the focusing screen is user-changeble" eller er det noe helt annet?

 

Som andre har påpekt er mattskiven den noe uklare glassplaten som bildet tegner seg på i søkeren. Uten denne vil du ikke se noe skerbilde, og nyere mattskiver er lysere, klarere og enklere å se riktig fokus på. de har ofte f.eks splittprisme, noe som gjør det svært mye enklere å stille nøyaktig fokus. De originale 500C (og CM) mattskivene hadde ikke dette.

 

Eg har og sett for meg å starte med Zeiss 80MM f/2.8 Planar. Da eg leste om dette fant eg at det var viktig å finne et objektiv med multicoating, og ikke et gammelt objektiv i chrome.

 

Multicoating er et belegg på ytre linseelementer som er laget for å hindre unskede refleksjoner inne i objektivet, som kan forårsake optiske fenomener på bildene dine som du ikke ønsker. Er objektivet merket med T* har det multicoating, og dette gjelder så vidt jeg vet alle Carl Zeiss-objektiver, uansett hvilket system de er laget for. De fleste som er å finne på bruktmarkedet i dag har dette, men de rimeligste som er å finne har det ikke. Disse vil ofte være sølvfarget, og som nevnt ikke merket med T*.

 

I tillegg dukker det opp andre alternativer, slik som 500 CW og CX.

Hva er det som er særeget ved disse i forhold til de overnevnte?

 

503CW kom på nittitallet og er spesielt tilpasset motorfremtrekk som fås som ekstrautstyr. 503CX (og 503CXi) er en tidligere modell enn 503CW og er forbedret over tidligere modeller blant annet ved at den har bedre blitsstyring, blant annet TTL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott! Takker for fyldige svar.

Har begynt å lete etter 500CM, og det er vel det som blir kjøpt til slutt.

Tenker at CX og CW blir en del dyrere, greit å starte med et "billig" først.

 

Har letet litt her i landet, men det er vel i utlandet det er mest å finne. Ebay er jo en oppkomme av ulike modeller, på tradera.com og blocket.se kan en også selvsagt finne noe av interesse, men er det andre plasser det er verdt å ta en titt?

Lenke til kommentar

Det er for øvrig et enkelt triks for å finne alderen på Hasselblads kameraer og bakstykker, etc - kort sagt alt som har serienummer som begynner med to bokstaver. Disse to bokstavene danner nemlig årstallet, etter følgende fasit:

 

V - 1

H - 2

P - 3

I - 4

C - 5

T - 6

U - 7

R - 8

E - 9

S - 0

 

Med andre ord: TE = 1969, RS = 1980, HE = 1992, etc.

 

Sjekk også apertureuk.com. Ikke billigst, men dønn seriøs butikk.

Lenke til kommentar

Det er for øvrig et enkelt triks for å finne alderen på Hasselblads kameraer og bakstykker, etc - kort sagt alt som har serienummer som begynner med to bokstaver. Disse to bokstavene danner nemlig årstallet, etter følgende fasit:

 

V - 1

H - 2

P - 3

I - 4

C - 5

T - 6

U - 7

R - 8

E - 9

S - 0

 

Med andre ord: TE = 1969, RS = 1980, HE = 1992, etc.

 

Sjekk også apertureuk.com. Ikke billigst, men dønn seriøs butikk.

HE = 1992? :hmm:

 

Jaja, dagens lile flisespikker :tease:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke en 500 EL/M eller /X for studio og litt ute? Jeg har 7 HB hus i bruk fra 500ELX via 2 fcw2000 og en 205TCC. Min ELX er for studio blitser også(X)

 

Personlig har jeg aldri hatt sansen for de motordrevne Hasselblad-husene. For store og tunge, og vanskelig å skaffe nye batterier til. Evt må de bygges om så de tar mer moderne batterier.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen batteri problemer, bruker et vanlig 9V (røykvasler batteri) på et adapter som ikke krever noen form for ombygging. Litt tyngre ja men jeg tar bedre bilder også ute i naturen uten bevegelses uskarhet takket bedre grep og litt tyngre i handa. Jeg lar den også henge tundt nakken på HB sin brede reim for bedre stabilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da er årets julepresang i havn. 500CM med 80mm T* og A12.

Det er fruen i huset som er fotograf, og sikkert vil bruke den i studio sitt. Eg bare driver litt på hobbybasis. Hun har hatt lyst på Hasselblad i mange år, men ikke følt at hun har råd. Men nå trenger hun ikke å tenke så mye på det lenger.

Blir hun ikke fornøyd nå så må vi virkelig ta en alvorsprat.

 

Får bare håpe eg og får låne det en og annen gangen....

Og så får eg begynne å sette meg inn i scanning av negativer, kanskje en scanner hadde vært noe til bursdagspresang senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...