Gå til innhold

Aleine til Cuba (jente), tips?


Snøfrisk

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg er ei 21 år gammal jente som vurderer å reise til Cuba i januar. Eg kjem til å møte ei venninne når eg kjem dit, så det er kun flyreisa dit eg vil ta åleine. Det eg lurer på er om dette er "trygt"? Har reist endel før, både til Etiopia, USA(florida), i Sørøst-Asia(Thailand, Kambodsja, Malaysia, Hong Kong) og til fleire europeiske land. Eg har aldri før reist åleine, men har reist med venninner og er som regel "reiseleder", den som finn fram på flyplassar, orienterer seg på nye plassar o.l. Men dette blir evt. første gang eg flyr en såpass lang flytur åleine, og eg er redd for at ting kan skje/"gå galt" når eg kjem til flyplassen.

 

Er det nokre som har reist til Cuba og som har nokre tips/anbefalingar å komme med? Gjerne andre jenter som har reist åleine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer til å gå heeelt fint.

Flyplasser er designet for (og som regel overflommet av) personer som aldri har reist før, så det går nok veldig bra.

 

Jeg er i et team av serviceingeniører som reiser rundt til alskens rare kriker og kroker i verden, og jentene har ikke nevnt noe om noen problemer når de er ute og farter. Cuba er dessuten et turistmål atpåtil, så der vil jeg si at det er "ekstra" trygt.

Lenke til kommentar

Cuba har lav kriminalitet i forhold til de andre stedene du har vært, men infrastrukturen fungerer ikke helt. Har aldri hørt om spesielle problemer med ankomst til flyplassen.

 

Ei jeg kjenner reiste alene til Cuba og en hveld hun gikk sent i Havanna var det noen som hoppet på henne, la henne i bakken og tok alle verdisakene henne. Hun ble ikke skadet.

 

Du kan regne med å bli utsatt for mange som vil ha penger av deg alt fra å spørre, gi deg for lite penger tilbake selv i offisielle vekslingskontorer, ta oppblåste priser, selge falske sigarer og en sjelden gang kan man som sagt bli ranet om man er på helt feil sted på feil tid, men det er sjelden våpen involvert og du blir neppe skadet. Man kan ikke si det samme om noen andre land i Amerika.

Lenke til kommentar

Du flyr antagelig via Amsterdam eller Paris sammen men et fly fullt av andre turister så du vil neppe bli mistenkt for noe som helst der. Og man flyr ikke fra USA til Cuba. De har forresten ofte en mellomlanding i den dominikanske republikken for å få vedlikehold og bensin da slikt ikke så lett er tilgjengelig på Cuba.

 

Sikkerhet er det siste du bør bekymre deg for ved en tur til Cuba. Da jeg var der var den største gruppen turister fra Canada og langt bedre sikkerhet enn alle andre turistdestinasjoner i området var deres hovedgrunn for å velge Cuba.

 

Du bør heller planlegge litt hvordan du skal komme deg rundt og ikke glemme å få visum i tide. Det er liksom ikke bare å hoppe på en rutebuss i Cuba.

Lenke til kommentar

I januar er det vanligvis grei temperatur nord i Varadero og Havanna, men dere kan være uheldige og få kald vind fra nord og nede i 10 grader. Jeg var ikke helt heldig med min tur i januar. Dere er mye sikrere temperatur lengere syd i landet. Det kan jo være et eventur å prøve å komme seg ned dit. Langs veiene vil dere se mange havarerte bilder de prøver å få liv i igjen.

 

IMG_4709.JPG

Lenke til kommentar

http://www.landsider.no/land/cuba/reise/innreise/

"Norske statsborgere trenger visum og reiseforsikring for å besøke Cuba. Det finnes flere typer visum og det er viktig at det søkes om riktig visumtype før innreise til Cuba. For oppdatert informasjon om cubanske visumbestemmelser kan Cubas ambassade i Oslo kontaktes:

Oscars gate 78B, 0244 Oslo

Tel.: +47 23 08 32 60

Faks: +47 23 08 32 61

E-post: [email protected]

Ambassadens hjemmeside: http://www.embacuba.no/"

Lenke til kommentar

Har blitt mye kriminalitet på Cuba etter Fidel overlot roret til broren Raul.

Men ikke så mye turistene merker til, er fortsatt trygt å være turist der, men kommer du utenom turistløypa på kveldene kan du banne på at noen holder et øye med deg.

Har tatt et par småunger som har prøvd på litt lommetjuveri, men har merka det å jagd de til faen.

 

I gata der jeg bor litt i utkanten av Havanna så betaler beboerne for konstant nattevakt som går rundt i gata.

Utrolig mye inbrudd, enda folk er hjemme, de skyr ikke mye disse folka.

 

 

Har vært på Cuba 35 ganger å tilsammen 2,5 år vel, laveste temperatur jeg har opplevd er 17`c å litt sur vind.

Så været skal du ikke bekymre deg alt for mye for.

 

Mange utsøkte restauranter som var privatstyrt med velsignelse fra øverste hold på Cuba har fått statlig styring pga pengesnusk, det har igjen medført mye dårligere kvalitet på maten, hadde noen restauranter jeg har anbefalt andre, men etter staten overtok styringa er det bare å glemme.

 

Husk å spring som faen fra flyet til immigrasjon/visumkontroll, for der har de god tid.

Lenke til kommentar

Etter litt meir tenking har eg vurdert å "stikke innom" et land i nærheten før eg skal til Cuba. Har sett på Mexico(Cancun) og Jamaica, og funne greie prisar på flybillettar derfra til Cuba(Havana). Tips til andre land som kunne vert interessant å vurdere? Eg føle at det er lurt å velge en litt typisk turistplass første gang man reiser åleine, lettare å finne noken som kan hjelpe/andre turistar å henge med. Kjekt om folk kjem med innspel!

 

Og apropo sørlige Cuba, blei ikkje det nettopp ramma av Sandy?

Lenke til kommentar

Hvor lenge skal du være borte da? Er budsjettet ubegrensa?

I så fall ville jeg bestillt kun tur til Cuba, så kan du bestille ny tur ut derfra, har gjort det flere ganger.

Copa flyr fra Cuba til Panama, derfra er veien kort til andre land i Latin Amerika.

Å isåfall du gjør det, ta ett stopp i Panama på vei tilbake til Cuba, da får du visum på flyplassen.

 

Har flydd endel med Martinair til Cuba også, å da har jeg vært innom Cancun(Mexico) Dom. Republikk og Jamaica, men er ikke sikker på om de flyr mer? Mulig de bare flyr Cargo?

Lenke til kommentar

Planen er berre å vere sånn ca 14 dagar på Cuba, også tenkte eg å evt. ta ca 1 veke en anna plass. Har ikkje tid og pengar til å ta en skikkelig lang backpacker-tur, men hadde vore kjekt å kunne besøkt et anna land når det berre blir sånn 1000 kr dyrare(i flyreise).

 

Har sett på ulike flyselskap, og det verkar som det berre er cubana som flyr fra cancun til havana. Aeromexico og mexicana gjorde det før. I tillegg tenker eg at det er litt unødvendig å reise til cancun/playa del carmen viss det er sånn mallorca-stemning der, kun turistar osv. Derfor eg har tenkt litt på Jamaica. Har ei venninne som var der på en backbackertur, og ho skryte veldig av landet!

 

Er Panama bra? Trygt? :)

Lenke til kommentar

Er Panama bra? Trygt? :)

 

Bra? tja.. har bare vært i Panama city, har som regel vært der i forbindelse med mellomlandinger.

Prisen kun til Panama har jeg ikke peiling på, men betalte ca 3000,- for en tur retur til Lima Peru med mellomlanding i Panama. Ikke billig, men kjøper billetter på Copa`s kontor i utkanten av Havanne sentrum.

Kan jo fly direkte til San Jose Costa Rica fra Havanna også, men hvis du har 1000,- å avse tror jeg ikke du kommer langt.

Da får du høre med flyselskapet/reisebyrået åssen det er med mellomlandinger å muligheten for å ta noen dager der.

Lenke til kommentar

Altså, det eg har sett har blitt 1000-2000 totalt dyrare enn kun Cuba-tur. Søkte via Kilroy. Bergen-Cancun, Havava-Oslo, pluss enveis-billett fra Cancun til Havana blei ca 8000 til sammen, og kun t/r Havana blei 6300, så syns ikkje det er så ille! Lure på å kanskje gå for Cancun (billigste alternativ), men må sjekke litt meir ut. Viss det kun er partyparty ala Ibiza er det liksom ikkje det eg er ute etter.

 

Takk for alle tips! :)

Endret av sanddyret
Lenke til kommentar

Det kommer ann på hvor du drar rundt Cancun. Jeg var der for 2 år siden og bodde på 4 forskjellige områder:

 

-Cancun: Lang landtunge med store hoteller over en lang strekning. Ikke noe egentlig sentrum. Senere på året drar mange fra USA hit for "spring break". Syntes det var ganske så upersonlig og du må stort sett forholde deg til ett hotell. Sandstrender.

 

-Isla Mujeres: Liten øy utenfor Cancun med både et par et par store og små hoteller og vertshus i små gater. Mye lokalbefolkning. Både sandstrender og snorkle og dykkeforhold. Syntes det var koselig her, men lå litt dårlig til for utflukter.

 

-Cancun: Stor øy med mye ødemark, et par digre hoteller som ligger isolert. Mange digre cruisebåte lå hver eneste dag utenfor hotellet og sperret utsikten. Lite sandstrender og dårlige forhold for snorkling. Sentrum på øya hadde endel spisesteder, butikker og båten inn til Playa del Carmen. Syntes øya var en stor skuffelse.

 

-Playa del Carmen: Her var det klart mest folkeliv, men nesten bare turister. Gågater og veldig stort utvalg i restauranter og utsalgssteder for klær og souvenirer. Sandstrand, et par "beach lounges" spilte høy musikk og trakk til seg mange folk. Noen la ut en video på youtube fra et liveshow fra en av dem hvor jeg kunne se meg selv i bakgrunnen. :-) Ligger best plassert for utflukter. "Tequilla museum" som selger alle mulige varianter av drikken, spør etter om de har en alkoholfri variant så får du spesialbehandling..

 

Fra best til dårligst vil jeg ranger dem: Isla Mujeres, Playa del Carmen, Cancun og til slutt Cozumel

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...