Gå til innhold

Aleine til Cuba (jente), tips?


Snøfrisk

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg er ei 21 år gammal jente som vurderer å reise til Cuba i januar. Eg kjem til å møte ei venninne når eg kjem dit, så det er kun flyreisa dit eg vil ta åleine. Det eg lurer på er om dette er "trygt"? Har reist endel før, både til Etiopia, USA(florida), i Sørøst-Asia(Thailand, Kambodsja, Malaysia, Hong Kong) og til fleire europeiske land. Eg har aldri før reist åleine, men har reist med venninner og er som regel "reiseleder", den som finn fram på flyplassar, orienterer seg på nye plassar o.l. Men dette blir evt. første gang eg flyr en såpass lang flytur åleine, og eg er redd for at ting kan skje/"gå galt" når eg kjem til flyplassen.

 

Er det nokre som har reist til Cuba og som har nokre tips/anbefalingar å komme med? Gjerne andre jenter som har reist åleine :)

Med din reiseerfaring så skulle det ikke være et problem, men det er risikoer for jenter som reiser alene, en dude kan risikere å bli ranet, mens en jente kan oppleve mye værre ting. Men Cuba er ikke statistisk farligere enn USA, (og USA er ille). Så det burde være en fin tur uten problemer!

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åh, dokke er så flinke å gi gode råd og tips! Kanskje eg skal vurdere å reise ut til den øya, robertaas :) Isla de Mujeres.

 

Tenker Cuba kjeme til å gå fint, etter å ha lest det dokke skriv. Men har en plan om å prøve å få med ei venninne til Mexico, men det vil vel kanskje gå greit åleine og. Eg kjem jo garantert til å møte andre ungdommar der, det er vel berre det å finne noken som ikkje blir kjent med meg av "feil grunnar". :)

Lenke til kommentar

Med din reiseerfaring så skulle det ikke være et problem, men det er risikoer for jenter som reiser alene, en dude kan risikere å bli ranet, mens en jente kan oppleve mye værre ting. Men Cuba er ikke statistisk farligere enn USA, (og USA er ille). Så det burde være en fin tur uten problemer!

 

-frank

 

Når et gjelder voldtekt og voldskriminaltet er Oslo ille.

 

Her er en kopi av et annet innlegg jeg har skrevet i en annen i en annen tråd.

 

 

I Norge så har enkelte typer kriminaltet økt forholdvis mye i denne perioden.

 

Ta f.eks. voldtekt. Her fra SSB:

 

Sitat

 

Historisk høyt antall anmeldte seksuallovbrudd

 

4 600 seksuallovbrudd ble anmeldt i 2011. Av disse var 874 seksuell omgang med barn, 1 075 voldtekt og 138 voldtektsforsøk. I statistikkene over anmeldte og etterforskede lovbrudd er det aldri tidligere blitt registrert så mange tilfeller av disse typene lovbrudd. Det totale antallet anmeldte seksualforbrytelser i 2011 var 7 prosent flere enn i 2010, og siden midten av 1990-tallet har det vært en jevn økning i antall anmeldte voldtekter.

 

Det ble anmeldt 1075 tilfeller av voldtekt i Norge i fjor. Med ca. 5-mill innbyggere så er det 215 voldtekter pr. mill. Ta f.eks. et sted man forbinder med mye vold, f.eks. New York (basert på folketallet inneholder denne statistikken hele New York City og omegn). De hadde 2771 voldtekter av en befolkning på 19,4-mill eller 142 pr. mill. Det er 51% flere voldtekter i Norge enn hva det er i New York. I Norge og Oslo så har antall voldtekter økt kraftig de siste 10 årene. I New York derimot så har antall voldtekter gått ned fra 5700 i 1985 til 2771 i 2010.

 

I følge SSB ble det anmeldt 8 tilfeller av voldskriminaltet i Oslo pr. 1000 innbygger i fjor. I New York er tilfeller av violent crimes 3,9 pr. 1000 innbygger. Det er m.a.o mer enn 105% mer voldskriminalitet i Oslo enn i New York. Igjen så har voldskriminaliteten i New York langt mer enn halvert seg siden midten av 80-tallet. I Oslo så har den økt gjennom perioden.

 

 

 

Kilde ssb.no

New York Crime Rates 1960 - 2010

http://www.disasterc...ime/nycrime.htm

Som sagt så inneholder denne hele New York City og omegn,

sannsynligvis hele staten New York

Lenke til kommentar

Når et gjelder voldtekt og voldskriminaltet er Oslo ille.

 

Her er en kopi av et annet innlegg jeg har skrevet i en annen i en annen tråd.

Ikke relevant til denne tråden men jeg kan godta digresjonen.

 

A: jeg snakket om turist-relatert kriminalitet, og Florida's turistsentre er temmelig ille, og kontrasten med Cuba er utrolig.

 

B: når det gjelder kriminalitetstall i i Norge versus andre land så må man se på sannsynligheten for at noe blir rapportert. Det har vært en økning i sannsynligheten for at noen anmelder kriminalitet. Vi i Norge rapporterer rett og slett mer kriminalitet, som et resultat av at folk vil gjør det rette, og at vi har stor tiltro til rettsystemet.

 

C: Dette er tall fra STATEN New York ikke NYC, og staten New York er ikke forbundet med kriminalitet, i motsetning til BYEN New York. Så å sammenligne byen Oslo med den landlige staten New York blir feil. Men å sammenligne totalene av Norge med staten New York ER en relevant sammenligning. Storby er storby, og kan ikke sammenlignes med noe som ikke er storby.

 

EDIT:

D: I statestikken du viser til for New York er det "violence" og "Forcible rape", og dette skiller seg litt fra norske statestikk over vold og voldtekt, for i Norge er terskelen for å kalle noe vold lavere (legemsfonærmelse er mildeste 'voldsforbrytelsen' og det gjør du deg skyldig i å spytte på noen), og "voldtekt" i Norge er ALT og ikke bare voldtekt hvor makt er brukt. "date-rape" er ikke i samme kategorien som "forcible rape".

 

-frank

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Ikke relevant til denne tråden men jeg kan godta digresjonen.

Beklager digresjonen. Men poenget var å illustrere at USA ikke er så ille som mange skal ha det til.

 

B: F.eks. har antall overfallsvoldtekter i Oslo har økt. Det er ikke kun fordi man anmelder mer. Gjengvoldtekter har vært et forholdsvis lite utbredt fenomen i Norge tidligere. Amerikanere anmelder også i stor grad kriminalitet, spesielt med tanke på forsikring og saksmål.

 

C: Jeg understreket at det var staten NY det gjaldt. Nesten halvparten av befolkningen i NY state bor i NYC.

 

D: Forcible rape er brukt for å skille dette fra f.eks. statutory rape (seksuell omgang med person under seksuelle lavalder. Blir du voldtatt på date av noen du kjenner og du selv ikke samtykker å ha sex så er det forcible rape. Er det mye vold, våpen, eller f.eks. flere gjerningspersoner involvert brukes ofte termen "aggravated rape".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...