Gå til innhold

Gjør dere klar til økenede bruk av våpen ifra Politiet


Anbefalte innlegg

Legg merke til denne tråden viss politiet blir generelt bevæpnet, det kommer til å ta helt av dessverre, Sverige tilstander her kommer vi..

 

http://www.dagbladet...rbund/24260556/

 

Jeg er helt enig at politiet skal ha våpen i bilen og at operasjonsleder/operasjonssentral skal være den som bestemmer bevæpning, men at de skal gå med våpen på seg 24/7 er ekstremt negativt å vil føre politiet mer vekk ifra oss sivile samt økende bruk av våpen unødvendig..

 

Hva med først ta ibruk tazer som faktisk er ganske effektiv selv mot ekstremt rusa mennesker, da nervesystem treffes.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke at politiet skal være utstyrt med enkelthånds skytevåpen. Jeg har ikke mer tiltro til at det politiet vi har i Norge er mer skikket enn personer som ikke er i politiet.

 

Politiet må bli voldligere og mer forskiktigere hvis de bærer våpen heletiden. Skal man gripe inn i et slagsmål mellom to mennesker og man har en pistol i beltet sitt når man gjør det. Må man ta hensyn til at en av de kan finne på å ta pistolen fra deg og bruke den. Derfor kan du ikke gå til bryting/nevekamp med arrestanter.

 

Med våpen må man bruke det til å arrestere, hvis ikke så er det faktisk en hindring.

 

Skal poltiet absolutt utstyres med våpen bør de alle utstyres med MP5 med reim festet til kroppen. Med denne løsningen kan man arrestere med bare nevene da våpenet er mye mer uhåndterlig i nærkamp og vanskligere å bruke mot betjenten hvis det er en reim på det som er hektet fast i betjenten.

 

Men politi vandrende gatelangs med mp5 ville nok gjort eldre skrekkslagene stakkars.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sett at jeg er en yrkeskriminell:

Politiet får våpen --> Jeg får meg våpen (JEG hadde værtfall gjort det..)--->Større bruk av våpenrealert vold.. ---> politiet får seg STØRRE våpen (ahh, noen få år så skjer nok det ja..)--> Jeg får meg ENDA større våpen

And the circle continues.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sett at jeg er en yrkeskriminell:

Politiet får våpen --> Jeg får meg våpen (JEG hadde værtfall gjort det..)--->Større bruk av våpenrealert vold.. ---> politiet får seg STØRRE våpen (ahh, noen få år så skjer nok det ja..)--> Jeg får meg ENDA større våpen

And the circle continues.

Akkurat, og de vil oftere ty til våpen noe som ikke vil gange samfunnet på noe som helst måte..

Lenke til kommentar

Nei, dette stemmer ikke. Hvis jeg hadde vært yrkeskriminell hadde jeg allrede hatt de kraftigste våpnene på lager og brukt de når de trengtes. Dette er fordi det gjør mine oppdrag mye mer effektive. Jeg går ikke med våpen på meg heletiden. Dette er fordi det kan tiltrekke seg oppmerksomhet og de kan bli stjålet og uhell kan forekomme.

 

Dette bør være samme grunnen til at politiet ikke skal gå med våpen heletiden. Skal de ikke brukes er de en hindrig. Hadde det lønt seg å gå med våpen heletiden hadde både politi og kriminelle allerede gjort det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, dette stemmer ikke. Hvis jeg hadde vært yrkeskriminell hadde jeg allrede hatt de kraftigste våpnene på lager og brukt de når de trengtes. Dette er fordi det gjør mine oppdrag mye mer effektive. Jeg går ikke med våpen på meg heletiden. Dette er fordi det kan tiltrekke seg oppmerksomhet og de kan bli stjålet og uhell kan forekomme.

 

Dette bør være samme grunnen til at politiet ikke skal gå med våpen heletiden. Skal de ikke brukes er de en hindrig. Hadde det lønt seg å gå med våpen heletiden hadde både politi og kriminelle allerede gjort det.

 

Tingen her er at hvis politiet gikk med våpen HELE tiden (som i USA), så ville jeg også gjort det, si jeg var en ganske stor langer, så kunne jeg støtt på dem hele tiden, og ville derfor ha en liten pistol på meg (si en aller annen type 9mm) for å forsvare meg hvis de skulle skyte meg. Og kunne jo også i en stresset situasjon tenke "Skyte eller bli skutt", og siden jeg hadde våpnet på meg.. vel du tar poenget.

 

Editt: Hvis de blir stjålet kan du tydeligvis ikke bruke det skikkelig..

Endret av egen9
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet. I Japan så bærer politet våpen og det er et av de tryggeste landene i verden.

 

Kriminelle skaffer ikke seg våpen for å unngå politiet, de skaffer seg våpen fordi andre kriminelle skaffer seg våpen. De færreste kriminelle vil ikke våge å skyte mot politet fordi det fører til lange fengselstraffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at politi som bærer våpen gjør en nasjon trygg. Jeg skrev at jeg ser ikke problemet.

OK, kunne misforstås, jeg ser heller intet problem med at hvem som skulle ønske det bærer våpen.

 

Å bevæpne politet betyr ikke at kriminelle begynner å hamstre våpen. Det kan vi se fra Japan.

Medmindre du anser politiet som en del av en organisert kriminell organisasjon. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sett at jeg er en yrkeskriminell:

Politiet får våpen --> Jeg får meg våpen (JEG hadde værtfall gjort det..)--->Større bruk av våpenrealert vold.. ---> politiet får seg STØRRE våpen (ahh, noen få år så skjer nok det ja..)--> Jeg får meg ENDA større våpen

And the circle continues.

Det er faktisk svært vanskelig å erverve ulovlige skytevåpen her til lands på tross av hva enkelte ønsker at vi skal tro, så det er ikke automatisk slik at kriminelle vil skaffe seg større og bedre våpen som følge av at politiet bevæpner seg.

 

Har vært snakk om disse islamistene som tar jegerprøve og den slags i det siste.. så hvorfor gå til slike lengder om det bare var å stikke downtown og plukke opp en ak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se for deg følgende scenario: Du bor i øverste leilighet i en blokk på 20 etasjer. På en lørdagskveld bryter en kriminell seg inn til deg for å stjele fra deg. Han har med seg våpen og bruker det villig dersom du gjør mye motstand.

 

Nabo Olga på 70 hører noe mistenkelig fra leiligheten din og ringer politiet fordi hun er redd. På grunn av mangelfulle opplysninger om bevæpnet gjerningsmann fra nabo Olga, så beslutter operasjonsleder at bevæpning ikke gis, og dette blir dermed et "vanlig" pågående innbrudd.

 

Da patruljen endelig kommer frem og har kommet seg til toppen, så blir de møtt av gjerningsmannen som truer deg og nå politiet.

 

Politiet har nå et valg om at de må løpe ned til bilen ( 20 etasjer) og opp igjen for så å kunne møte den nye situasjonen på nytt. Like sannsynlig er det at gjerningsmannen nå enten har skadet deg, eller forsøker å stikke av, for så å skyte mot politiet når de kommer opp igjen. I værste fall ville han skutt politiet da de kom opp første gang.

 

Dette oppdraget kunne vært løst og liv ville vært spart hvis de hadde hatt en generell bevæpning.

 

Er du villig til å la ditt liv ( eller andres) basere seg på flaks og tilfeldigheter om politiet skal ha muligheten til å redde deg når det virkelig er behov ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tingen her er at hvis politiet gikk med våpen HELE tiden (som i USA), så ville jeg også gjort det, si jeg var en ganske stor langer, så kunne jeg støtt på dem hele tiden, og ville derfor ha en liten pistol på meg (si en aller annen type 9mm) for å forsvare meg hvis de skulle skyte meg. Og kunne jo også i en stresset situasjon tenke "Skyte eller bli skutt", og siden jeg hadde våpnet på meg.. vel du tar poenget.

 

Editt: Hvis de blir stjålet kan du tydeligvis ikke bruke det skikkelig..

Det jeg mente var at om politiet alltid var bevæpnet så ville ikke kriminelle skaffe seg fler våpen da de antaglivis allerede har dette og bærer det når det trengs. Om det er heletiden så bærer de det heletiden. Si du var en langer og om (u)bevæpnet politi prøvde å arrestere deg så hadde våpenet uansett gitt deg en fordel.

 

Jeg mener bare at siden politiet ikke alltid trenger våpen så bør de ikke alltid bære våpen. Hadde 100% av all kriminalitet vært forusaket av bevæpnede banditter skulle selvsagt poltiet alltid bært våpen. Men om 80% var forusaket av bevæpnede banditter og 20% var julebordsslosskamper så burde våpen blitt hentet når det var bruk for det og ikke vært standard bekledning da det ikke er nødvendig i julebord tilfelle.

Lenke til kommentar
Skal poltiet absolutt utstyres med våpen bør de alle utstyres med MP5 med reim festet til kroppen. Med denne løsningen kan man arrestere med bare nevene da våpenet er mye mer uhåndterlig i nærkamp og vanskligere å bruke mot betjenten hvis det er en reim på det som er hektet fast i betjenten.

Politimann drepte Securitasvakt i Portugal utenfor den Britiske ambassaden med nettopp en MP5 for noen år siden.

 

Tror det ble kallt et "hendelig uhell", coming soon to a country close to you ;)

 

http://www.cmjornal....ranca?nPagina=6

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er faktisk svært vanskelig å erverve ulovlige skytevåpen her til lands på tross av hva enkelte ønsker at vi skal tro, så det er ikke automatisk slik at kriminelle vil skaffe seg større og bedre våpen som følge av at politiet bevæpner seg.

 

Har vært snakk om disse islamistene som tar jegerprøve og den slags i det siste.. så hvorfor gå til slike lengder om det bare var å stikke downtown og plukke opp en ak?

 

Svært vanskelig? Hmm, kanskje vanskelig å skaffe lovlig ja..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...