Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag ringte hustelefonen, og da jeg tok den introduserte en indisk mann seg som et eller annet fra Windows. Han forklarte meg at dette var en "emergency call" , siden laptopen min visstnok var under stor trussel. I følge ham satte jeg pc'n min under høy risiko hver gang jeg gikk på internet, sjekket mail etc.. Han sa også den fulle adressen min (med postnummer og alt) og spurte om dette var plasseringen min. Han sa at de hadde fått "reports" om at 6-7 andre pc'er i min "location" hadde krasjet, og at min laptop kunne krasje når som helst.

Det hadde tydeligvis noe med internettet å gjøre??

 

Han spurte om jeg hadde pc'en min foran meg nå, og ba meg om å skru den på. Jeg ble veldig mistenksom og spurte hva han egentlig hadde tenkt å gjøre, og hvorfor han faktisk ringte. Han sa at denne telefonsamtalen var både for å informere meg om denne risikoen og hjelpe meg med å løse problemet.

 

Jeg ble veeeldig tvilende på om dette var legit, ville windows virkelig RINGT?? Jeg hørte at han satt i et lokale med mange andre kundeservice-folk i, så han var ikke alene. Jeg ville bare avslutte samtalen så fort som mulig, og jeg lot ham ikke fortelle meg hva jeg skulle gjøre på laptopen. Jeg sa han kunne ringe tilbake kl. 20.00, når foreldrene mine kommer hjem. Da spurte han om alderen min, for han kunne tydeligvis ikke prate med folk under 21.. haha, jeg er 15 :p Uansett!!! Hva tror dere, er dette ekte? Jeg har veldig lite lyst til at noen jeg aldri har møtt før skal hjelpe meg med å løse såkalte "problemer" på pc'n min -.-

 

xxxx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft ringer ALDRI

Gjenta det for deg selv 20 ganger, evt. til det sitter.

 

Ikke svar når de ringer, evt. avslør han med en gang, IKKE hør på han.

 

Microsoft ringer ALDRI!

 

 

 

 

 

 

Ok, takk!! Ble ganske redd når han ringte :/

 

Takk for hjelpen <3

 

Men noen som har en anelse om hvor han fikk adressa mi fra? :S

Lenke til kommentar

Dette er jo ganske vanlig. Målet er typisk å få installert programvare som muliggjør full kontroll av maskinen. Det vil si at de kan se alt som gjøres på den, alt som er lagret på den - og de kan f.eks. bruke den i DDoS-angrep.

 

Det er kun ISP som vil ta kontakt med deg for å legitimt hjelpe deg med slikt, og da gjerne etter en rapport fra NorCERT.

Lenke til kommentar

Ville ikke avslørt han. Disse folkene kan være veldig aggressiv, så ville heller sagt at du allerede har blitt kontaktet av dem nylig og fikset problemet.

 

Hmm, jah.... Fikk veldig lyst til å avsløre ham likevel xP Men kanskje det er best å la være

 

Dette er jo ganske vanlig. Målet er typisk å få installert programvare som muliggjør full kontroll av maskinen. Det vil si at de kan se alt som gjøres på den, alt som er lagret på den - og de kan f.eks. bruke den i DDoS-angrep.

 

Det er kun ISP som vil ta kontakt med deg for å legitimt hjelpe deg med slikt, og da gjerne etter en rapport fra NorCERT.

 

Ok, takk for hjelpen ^^ Haha, veldig glad for at jeg ble mistenksom og ikke gjorde som han sa :p

Lenke til kommentar

Ville ikke avslørt han. Disse folkene kan være veldig aggressiv, så ville heller sagt at du allerede har blitt kontaktet av dem nylig og fikset problemet.

Så lenge man er helt bevist på at dette er scam ser jeg ikke problemet med at han er aggressiv. Lite man får gjort gjennom telefonen :p

 

Men, beste er vel bare å ikke svare.

 

Det er kun ISP som vil ta kontakt med deg for å legitimt hjelpe deg med slikt, og da gjerne etter en rapport fra NorCERT.

ISP vil kunne ringe ja, men har litt tyngre skyts enn bare addressen. Har inntrykk av at det ikke er uvanlig at de sperrer internetten til kunden heller.

Men, er man i tvil, skeptisk eller tilsvarende, så få noen beviser. Hos ISP kan f.eks kundenr, hastighet på internett og lignende være noe som gjør at man burde tro dem. Kan også være greit å tenke på hvilke info de har, f.eks Microsoft har ikke addressen din, heller ikke telefonnummeret ditt.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Har fått endel sånne oppringninger i høst selv. Første gang bare lot jeg ham snakke ut, før jeg sa jeg brukte Linux og ikke Windows. En annen gang kan jeg ha nevnt Mac. Senere har jeg bare sagt ok bye bye, og lagt på. Har ikke hørt noe mer de siste ukene. MS ringer aldri, og de har også gått ut i media og snakket om akkurat dette.

 

Det dukket opp en annen vri forrige uke. Jeg fikk en mail på engelsk fra et selskap som ifølge dem ivaretar programvareselskapers rettigheter, og de mente å ha registrert at jeg brukte en av deres kunders programvare uten lisens. Siden jeg bruker en del programvare innen digital medieproduksjon så sjekket jeg opp om firmaet var legit, og det så de ut til å være.

Hadde aldri hørt om programmet de snakket om før, så jeg svarte at det var ukjent, og det måtte være en feil. Fikk mail tilbake med navnet på programmet, MAC-adresse, maskinnavn og brukernavn lokalt på maskinen hvor de mente det var installert, og etpar av epostadressene mine. Fikk meg en liten støkk av det, men programmet de snakket om er fortsatt like ukjent, fins ikke på maskinen.

Hva skjer, er ikke dette innbrudd eller inntrengning? Har vi ingen beskyttelse mot sånne feil? Noen som vet noe om brukerrettigheter i sånne situasjoner?

Lenke til kommentar

Følger du ikke med i media?

Akkurat dette har vært tatt opp i media (både aviser og TV) en REKKE ganger de siste årene.

 

Leste forresten akkurat en artikkel som sa at nordmenn er mer lettlurte enn noensinne. Tidligere undersøkelser viser at ca 100 millioner kr forsvinner ut av landet ÅRLIG på ulike typer svindler. Men i år har dette økt betrakelig. I år ser det ut til at vi nordmenn er svindlet for oppimot 200 millioner kr på slike svindler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...