Gå til innhold

Fler en to disker i RAID på hovedkort?


Anbefalte innlegg

Jeg har 4 SSD som jeg vil kjøre i RAID 0 på et ASUS P8Z77-V DELUXE.

 

På dette kort finnes det jo tre RAID kontrollere og 10 porter fordelt slik;

 

6 Intel Z77 (2 SATA 6Gb/s & 4 SATA 3Gb/s)

2 Marvell SATA 6Gb/s

2 ASMedia eSATA 6Gb/s

 

Under Intel chipsetet står det at Raid 0, 1, 5, 10 er støttet.

 

Mitt spørsmål er om jeg kan kjøre mine 4 disker i RAID på hovedkortet eller må jeg kjøpe separat RAID-kontroller? Brukerveiledningen er litt tvetydig på dette.

 

Ett alternativ er selvfølgelig at kjøre 2x på Intel og 2x på Marvel.

 

//LD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier seg selv egentlig.

Ett raid sett = hele settet på en kontroller = alle disker i settet på denne kontrollerens porter.

 

Opprette raid på Marvell og ASMedia kan du glemme sålenge du har integrerrte intel i brikkesettet.

Intel gir deg overlegen ytelse og funksjonalitet.

 

Du har 6 intel porter .

Lag 4 diskers raid-0 på de fire intel SATA 3Gb/s portene , eventuelt 2 diskers raid-0 på de to intel SATA6Gb/s portene

Lenke til kommentar

Marvell kontrolleren er dårlig tom med single disk. Hvorfor noen vil etablere et raid sett på denne kontrolleren når man har intel integrert i brikkesettet er vanskelig å forstå og rettferdigjøre.

 

Det jeg mener med marvell og intel i samme oppsett er at man kan ikke lage raid sett på tvers av kontrollere og blande sammen disker. Det er enten et intel raid med disker på intel porter , et marvell raid med disker på marvell porter osv.

 

Om SSD diskene dine er SATA 6Gb/s ville jeg ha vurdert et raid-0 med to disker på intel 6Gb/s portene ja.

Man må opp i ganske dyre dedikerte add-on raid kontroller kort for å overgå intels innebygde i Z77 brikkesettet. Mao det holder ikke med en 500 kroners highpoint rocketraid o.l.

Lenke til kommentar

Marvell er søppel til singel SSD, RAID på denne er noe du burde slå ifra deg med en gang.

Den er ikke på langt nær like stabil som Intelen heller, ha KUN harddisker på Marvell eller bonus portene, glemt alt som har med SSDer her, Intel sin 3Gbps er såpass overlegen at du får frysninger når du ser prisen på dedikerte kontrollere med samme ytelse.

Lenke til kommentar

Hvor mange faktiske GB/s får man ut av et 4 diskers Samsung 830 oppsett da? Jeg kunne godt tenkt meg at kjøpe en slik kontroller og 4 nye disker for et 8 disk RAID 0 men makser jeg ikke bandvidden langt før det?

 

Hvis ikke må jo 4 disker på 3GB/s være godt nok (hvis kontrolleren er bra og det er deg jo sier folk!)? Det står jo overalt, til og med i manualen, at hvis du vil kjøre 2 disker RAID 0 så skal du velge Intel 6GB/s fremfor noe annet, men hvis 8 disker klarer seg med 4,2 GB/s høres jo det litt merkelig ut?

 

Tusen takk for alle svar, og beklager alle teite spørsmål.

 

//LD

Lenke til kommentar

Hvor mange faktiske GB/s får man ut av et 4 diskers Samsung 830 oppsett da? Jeg kunne godt tenkt meg at kjøpe en slik kontroller og 4 nye disker for et 8 disk RAID 0 men makser jeg ikke bandvidden langt før det?

 

Hvis ikke må jo 4 disker på 3GB/s være godt nok (hvis kontrolleren er bra og det er deg jo sier folk!)? Det står jo overalt, til og med i manualen, at hvis du vil kjøre 2 disker RAID 0 så skal du velge Intel 6GB/s fremfor noe annet, men hvis 8 disker klarer seg med 4,2 GB/s høres jo det litt merkelig ut?

 

Tusen takk for alle svar, og beklager alle teite spørsmål.

 

//LD

Forskjell på gigabit (gb) og gigabyte (GB) :)

 

Integrerte kontrolleren klarer ca 1GB...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk Nizzen, hva eksakt heter modellen du referer til over? Finner ikke noen som er PCIe 3 og har 8 porter til straks over 2k?

 

Og vet noen hvis iwill selger fra Norge? Det vil si har du krav på rettigheter etter Norsk forbrukerkjøpslov? Eller er det slik som med Pixmania der de regnes som utenlandsk selger med web-shop oversatt til norsk?

 

//LD

Lenke til kommentar

Takk Nizzen, hva eksakt heter modellen du referer til over? Finner ikke noen som er PCIe 3 og har 8 porter til straks over 2k?

 

Og vet noen hvis iwill selger fra Norge? Det vil si har du krav på rettigheter etter Norsk forbrukerkjøpslov? Eller er det slik som med Pixmania der de regnes som utenlandsk selger med web-shop oversatt til norsk?

 

//LD

Iwill er norske så det holder. Har besøkt dem flere ganger. Meget hyggelige folk også :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg endelig en fridag at installere ny maskin på, men til min store skuffelse følger det ikke med kabler med LSI-kortet.... Det står ikke noe sted på produktsiden hos Dustin, faktisk ikke noe sted på eske eller i manualen. Ettersom jeg har 1 slik dag i månaden er dette veldig surt. :( Jeg burte selvsagt sjekket dette før jeg bestillte og tar fullt ansvar for at ha feilet der, men ikke så lett at vite når det ikke står noe sted samt at de kablene er med på alle bilder jeg sett av kortet.

 

Nå vil jeg bare dobbelsjekke;

http://www.dustinhome.no/product/5010367653/adaptec-seriell-ata-sas-kabel-50-cm/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Er det denne jeg trenger?

 

//LD

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...