Gå til innhold

Fler en to disker i RAID på hovedkort?


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg bare tok for gitt at kortet støttet Raid etter diskusjonen vi førte i denne tråden. Jeg ser nå at det ikke står noe om Raid på LSI sine sider for dette produktet. Det står heller ikke noe i manualer eller hurtigveiledninger.

 

Jeg leste et par tester både før og etter jeg kjøpte kortet og i kommenterene for denne test virker det som jeg må ha nytt firmware; http://thessdreview....-quick-preview/

Et par kommentarer fra den testen;

"How did you setup your RAID? the 9207 doesn't support raid out of the box. Did you flash the firmware or just setup software RAID?"

 

"Originally, the article was supposed to include IR mode results along side the JBOD numbers, but LSI's IR firmware wasn't released until some time after the original date of publication. Software RAID through Windows and Linux was unpredictable too, so we chose to focus on JBOD to show what the new RoC could do on 8 PCIe Gen 3 lanes. In the intervening months, we did experiment with IR mode, but found performance to be quite similar to software-based RAID. It's something we may return to in a future article, but needless to say, you won't get the most out of several fast SSDs with a 9207-8i flashed to IR mode".

 

På CD'n fant jeg etter hvert noen guide for RAID men jeg ar ikke det RAID-valget i min meny (se vedlegg). Der står det også IR på slutten av firmware. På mitt står det IT der.

 

Hvor finner jeg dette IR firmware? Og, basert på siste kommentar fra de som gjorte testen, er det noe jeg vil ha eller bør jeg gå for en annen løsning?

 

Help me Obi-Wan....

 

//LD

Endret av Lord Darkness
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den inneholder begge firmware så kan du flasha etter behov.

 

Men dels ser ut til at det er relativt vanskelig, dels er jeg ikke så sikker på at det er så lurt å kjøre hardware raid isteden for software via denne kontroller. Ser ut til at man faktisk får bedre ytelse fra software?

 

Men hvordan får man installert Windows på en array som ikke kan settes opp før etter at man har installert windows? :p

 

//LD

Lenke til kommentar

Fra http://www.servethehome.com/current-lsi-hba-controller-features-compared/;

"Now, the current generation of SSDs are now beginning to be bottlenecked by the controllers ability to process the incoming/outgoing data under very heavy usage scenarios. Therefore I no longer recommend firmware based RAID of any kind on these HBA’s using 6x SSD or more current SSDs if one is looking for performance. This also includes the very latest LSI HBA cards such as the LSI 9207-8i and LSI 9217-8i controllers. Once the RAID is gone and the drives are passed through and the OS takes care of striping and Parity these controllers simply fly."

 

//LD

Lenke til kommentar

Nå har jeg både LSI 9207 og lsi 9217. Samme kontroller men med forskjellig firmware. Jeg får litt bedre ytelse på 9207 med software raid enn ved raid-0 via 9217 kontrolleren. Forskjellen er ikkje stor, men bare snakk om littegranne på 4k read.

 

Grunnen til at jeg har 9217 er fordi at jeg kan ha windows som boot på den. Med 2x Samsung 840 på den så får jeg 38MB/s 4k read, Noe som er godt nok :) Blir vel 1MB/s mere med 9207. Båndbredden er ganske så lik med over 4.2GB/s

Lenke til kommentar

Hmmm, dette burte jeg selvfølgelig dobbeltsjekket før jeg køpte kortet, hehehe.

 

Men hvis jeg nå kjøper to nye SSD og legger OS på dem, så kjør alt av andre filer og programmer fra 8-disk LSI-raid, får jeg fortsatt samme ytelse som jeg hadde alt på LSI-raid når jeg jobber i for eksempel photoshop? Fordeler da er vel at software raid (IT) på dette oppsett er raskere en hardware (IR) og teoretisk kan også photoshop jobbe uforstyrret med den arrayen uten innblanding av OS.

Men unntatt oppstarttider av windows og lignende, mister jeg mye totalt sett på at ikke ha OS på det raskere oppsettet?

 

Sånn ellers tror jeg økonomisk tap fra kjøp av to nye SSD slår frustrasjon fra oppgradering av firmware som virker nesten umulig (av det jeg lest).

 

//LD

Lenke til kommentar

Men nå bestemte jeg meg for å kjøre IT firmware. Jeg kjør to disker i RAID 0 på hovedkort og setter opp separat 8 disk raid på de diskene som sitter på LSI kortet.

 

Spørsmålet er da hvordan jeg setter opp det separate 8-disk RAID'en? Det må vel bli en form for software RAID som styrer dette? Jeg får de siste diskene i løpet av morgendagen og håper få litt tid over på søndag kveld til dette. :)

 

//LD

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått gjort dette, men ved ytelsetest i AS SSD og ATTO får jeg omtrent ytelse som en enkelt disk i LSI 8 x Samsung 840PRO array, det vil si mitt Intel 2x Sasmsung 830 har bedre ytelse.

 

I AS SSD kommer de 8 LSI/840 diskene opp separat i listen over disker men de 2 på hovedkortet ser ut som en disk ©. I Atto ser de ut som en disk (D) men yter likt en enkeltdisk. Hva må gjøres for å få litt fat på dem? ;)

 

//LD

Lenke til kommentar

Gå inn på egenskaper på hver enkel ssd i enhetsbehandling. De ligger under "diskdrives". Deretter huker du på "turn off windows write cache buffer flushing" Dette ligger under "policies"

 

Når du har gjort dette på alle ssdene som er tilkoblet, så får du nok andre resultater. Kom gjerne med en asssd benchmark :) Både før og etter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...