Gå til innhold

Anbefalte GNU/Linux-programmer og distroer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

pencil, synfig studios, tupi og opentoonz for animasjoner

 

linux blir ofte kalt "stygt" utseendemessig av noen, da jeg skal være enig i at noe av KDE, mate, cinnamon osv ser ut som "gammel" windows pga at brukerbasen har vært dominert av datanerder og forskere som er mer opptatt av tekniske finesser enn utseende. Jeg synes cinnamon osv ser greit og enkelt ut, og mange foretrekker det også. Men for noen betyr at det ser fint ut endel, så sjekk ut disse, som jeg tipper vil bli trendsettere i hvordan linux kommer til å bli seende ut fremover nå:

 

deepin:

 

 

manjaro:

 

 

Jeg har dog hørt at deepin (som er populær i kina) og manjaro trenger endel finpuss før de er klare for norske brukere, deepin har visst enda endel plager med bugs og manjaro skal være bra men er ikke oversatt til norsk enda, men de er i utvikling.

 

Og tilslutt er LXQT på vei ut til flere distroer, Lubuntu skal bytte til det. Det kommer til å bli et ekstremt effektivt "lettvekter-OS" som kan kjøres på gamle eller sparsomt utstyrte maskiner som f.eks raspberri pi. Ubuntu skal nå over på nettbrett og mobil, og steam gjør dataspill tilgjengelig på linux i høyt tempo mens steam os utvikles.

 

Det skjer veldig mye spennende på linuxfronten om dagen. Mangel på software er strengt tatt ikke noe problem lenger, noe det var for bare noen få år siden. Jeg synes det ser ut som vi nærmer oss "event horizon" veldig snart hvor linux kommer til å ta av ute blandt massene. Det er gratis, fritt og har alt du trenger. Jeg tror microsoft ga oss win 10 gratis i panikk, pga at de følger med på hva som skjer i linuxmiljøet.

 

Hadde jeg vært en pappa med en 10 år gammel sønn og ville at han skulle lært seg data (skikkelig) hadde jeg definitivt installert linux på maskinen hans.

Endret av marius77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kid3 - som gjør det enkelt å bygge et musikkbibliotek med god informasjon om filene (ID3 info).

 

Dolphin - beste filbehandleren uavhengig av platform

 

QJoyPad - for de som vil bruke PS4/PS3 kontroller på datamaskinen og konfigurere det på en enkel måte til å ta over funksjoner fra mus og/eller tastatur

 

Kmymoney - for de som ønsker å føre regnskap og drive budsjett i forhold til personlig økonomi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...