Gå til innhold

Den store GoPro tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen enkelt forklare hva protune faktisk er, og hva det gjør/kan gjøre?

Kan gjøre et forsøk!

 

ProTune lagrer et større spekter med datamengde i videofilen din, slik at du står fri til å gjøre justeringer i bildet i etterkant. Du kan justere eksponeringen din (hvor lyst bildet er), kontrast, skarphet, og aller viktigst; hvitbalanse, men også en rekke andre finjusteringer. Når du filmer med GoProen uten ProTune "pakker" kameraet sammen videofilen for deg, og legger på et forhåndsvalgt sett med instillinger av det jeg skrev om i sted. Du får en mindre videofil, men kan ikke justere hvitbalanse eller noe i etterkant, uten å tape kvalitet. Er bildet ditt for mørkt/lyst kan du ikke dra frem detaljer, da kameraet alle rede har komprimert ned videofilen din. Har du ProTune aktivert står du mye friere i etterkant.

 

Her kan du se mye av forskjellene med de forskjellige fargetemperaturene i hvitbalanse med ProTune, og helt til slutt kan du også se hvordan det ser ut uten ProTune... Det var etter å ha sett dette jeg bestemte meg for å skru på ProTune med en gang!

http://www.youtube.com/watch?v=skXqUlDFDDM

 

Selvfølgelig er det ikke alle som trenger ProTune, men som fotoentusiast så bruker jeg gjerne litt lengre tid i etterkant på å finjustere for å få best mulig kvalitet :)

Her kan du forresten lese en lengre forklaring (på engelsk) om hva ProTune er, samt fordeler/bakdeler.

Lenke til kommentar

 

Mulig det er spurt tidligere, men er det noen forskjell på å filme i PAL/NTSC i disse digitale dager? PAL er jo EU, men dette kan vel konverteres senere når det skal postes på web? I tillegg får jeg jo høyere framerate på NTSC, og da blir det med en gang hakket mer attraktivt!

Det er ingen forskjell bortsett fra antall bilder i sekundet og tilsvarende forskjell i maksimal eksponeringstid. Så i dårlig lys vil PAL bli litt lysere eller ha litt indre støy.

 

Så velg det som passer best til det filmen skal brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan gjøre et forsøk!

 

ProTune lagrer et større spekter med datamengde i videofilen din, slik at du står fri til å gjøre justeringer i bildet i etterkant. Du kan justere eksponeringen din (hvor lyst bildet er), kontrast, skarphet, og aller viktigst; hvitbalanse, men også en rekke andre finjusteringer. Når du filmer med GoProen uten ProTune "pakker" kameraet sammen videofilen for deg, og legger på et forhåndsvalgt sett med instillinger av det jeg skrev om i sted. Du får en mindre videofil, men kan ikke justere hvitbalanse eller noe i etterkant, uten å tape kvalitet. Er bildet ditt for mørkt/lyst kan du ikke dra frem detaljer, da kameraet alle rede har komprimert ned videofilen din. Har du ProTune aktivert står du mye friere i etterkant.

 

Her kan du se mye av forskjellene med de forskjellige fargetemperaturene i hvitbalanse med ProTune, og helt til slutt kan du også se hvordan det ser ut uten ProTune... Det var etter å ha sett dette jeg bestemte meg for å skru på ProTune med en gang!

 

Selvfølgelig er det ikke alle som trenger ProTune, men som fotoentusiast så bruker jeg gjerne litt lengre tid i etterkant på å finjustere for å få best mulig kvalitet :)

Her kan du forresten lese en lengre forklaring (på engelsk) om hva ProTune er, samt fordeler/bakdeler.

HOLY!!!!

Ante ikke at forskjellen var SÅ syk :o

Men altså, protune er akkuratt det samme som RAW i fotoverdenen? :3

Er det ikke ufattelig vanskelig å velge rett hvitbalanse i forskjellig lys? Ser ikke akkuratt hva som blir filmet med mindre man bruker lcd bacpac/preview (stress)

 

Blir nok protune på meg også da...er selv en edit-geek ;)

 

Men hva med batteritiden...(som er så ufattelig dårlig fra før) spiser ikke protune batteri?

Lenke til kommentar

HOLY!!!!

Ante ikke at forskjellen var SÅ syk :o

Men altså, protune er akkuratt det samme som RAW i fotoverdenen? :3

Er det ikke ufattelig vanskelig å velge rett hvitbalanse i forskjellig lys? Ser ikke akkuratt hva som blir filmet med mindre man bruker lcd bacpac/preview (stress)

 

Blir nok protune på meg også da...er selv en edit-geek ;)

 

Men hva med batteritiden...(som er så ufattelig dårlig fra før) spiser ikke protune batteri?

 

Du kan sette protune til raw. Men jeg har satt mitt til protune auto :)

Lenke til kommentar

HOLY!!!!

Ante ikke at forskjellen var SÅ syk :o

Men altså, protune er akkuratt det samme som RAW i fotoverdenen? :3

Er det ikke ufattelig vanskelig å velge rett hvitbalanse i forskjellig lys? Ser ikke akkuratt hva som blir filmet med mindre man bruker lcd bacpac/preview (stress)

 

Blir nok protune på meg også da...er selv en edit-geek ;)

 

Men hva med batteritiden...(som er så ufattelig dårlig fra før) spiser ikke protune batteri?

Er ikke helt lett å dømme hvitbalanse med øye nei, derfor er det greit at man kan ha hvitbalanse til Auto selv om man bruker ProTune :) Vil tro at ProTune bruker mer batteri ja, da det er mer data som kameraet må flytte og mer "tenking" å gjøre. Hvor mye vet jeg ikke.

 

En annen fordel ved å bruke CineForm Studio (som man bruker for å konvertere ProTune-videoene) er at man kan sette in-og out points av videoen sin, og dele den opp i flere klipp samt navngi disse. HATER å lage edits når jeg sitter med 20 forskjellige GOPR_XXX.mp4-filer som jeg ikke aner hva inneholder!

Lenke til kommentar

Er ikke helt lett å dømme hvitbalanse med øye nei, derfor er det greit at man kan ha hvitbalanse til Auto selv om man bruker ProTune :) Vil tro at ProTune bruker mer batteri ja, da det er mer data som kameraet må flytte og mer "tenking" å gjøre. Hvor mye vet jeg ikke.

 

En annen fordel ved å bruke CineForm Studio (som man bruker for å konvertere ProTune-videoene) er at man kan sette in-og out points av videoen sin, og dele den opp i flere klipp samt navngi disse. HATER å lage edits når jeg sitter med 20 forskjellige GOPR_XXX.mp4-filer som jeg ikke aner hva inneholder!

Skjønner :)

 

Haha, det hørtes ut som en genial feature! Har slitt veldig selv med klipp på kanskje 30 minutter der en fyr springer rundt med kameraet på hodet. Har ingen idè når på videoen det skjer noe.

Lenke til kommentar

HOLY!!!!

Ante ikke at forskjellen var SÅ syk :o

Men altså, protune er akkuratt det samme som RAW i fotoverdenen? :3

Er det ikke ufattelig vanskelig å velge rett hvitbalanse i forskjellig lys? Ser ikke akkuratt hva som blir filmet med mindre man bruker lcd bacpac/preview (stress)

 

Blir nok protune på meg også da...er selv en edit-geek ;)

 

Men hva med batteritiden...(som er så ufattelig dårlig fra før) spiser ikke protune batteri?

Protune er ikke helt det samme som raw, du kan se det som en vanlig MPEG4 fil som er optimalisert for å bli redigert i etterkant. Raw ville fyllt et 64 GB kort på 5-10 minutter hvis det var raskt nok.

 

Protune bruker ikke mye ekstra batteri, når jeg testet så brukte kameraet omentrent like mye strøm uansett hvilket modus det var i.

Lenke til kommentar

Det er det siste der som jeg synes burde gå an. Om jeg legger inn en "identisk" kopi (med dårligere kvalitet i et redigeringsprogram og bruker denne til å redigere filmen med, burde det jo gå an å bytte ut kilden til filmfila med den høyoppløste filmfilen (når den ferdige videoen skal lages/rendres(?))

 

Noen som vet om dette går an? Er det slik avidemux fungerer? Er dette et enkelt program å bruke? Jeg har brukt Pinnacle mye og kan det relativt godt, men det er jo ikke noe profesjonelt program. Funker til mitt bruk, though.

 

Noen som vet? Kom over denne youtube-filmen. Er det noe som kan hjelpe meg med min gamle PC?

Lenke til kommentar

Ja, kompatibelt er det, jeg har brukt det og det har funket helt fint. Det jeg lurer på er om det er noe som er forskjell på disse, utover fargen.

Det skal ikke være noen betydelige forskjeller (på batteribackpacken). På HERO 2 versjonen kan du bytte ut batteriet mens på HERO 3 så er det integrert. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Noken som veit kor lenge batteriet varer om du bruker timelapse funksjonen?

 

12megapixler, 5 sek mellom kvart bilde.

 

Jeg har testet med timelaps med bilde hvert 10. sekund.

Og da hadde jeg batteri i ca 1 time og 45 min.

Ikke så bra som jeg hadde forventet, men greit nok.

Lenke til kommentar

Jeg har testet med timelaps med bilde hvert 10. sekund.

Og da hadde jeg batteri i ca 1 time og 45 min.

Ikke så bra som jeg hadde forventet, men greit nok.

 

Hmm ja... var ikkje så bra.

Er jo egentlig ikkje noke problem og få masse straum til kamerat, for ein har jo usb inn. Problemet at man då ikkje kan bruke det ute i regn sida man ikkje får på den kassen.

 

Hobby "biltema" batteri og sigarett tenner usb lader så skal det gå lenge før det er tomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...