Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler ikke smerte


Elwani

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har ett spørsmål ang smerte; Fordi det har seg sånn at når jeg ikke føler smerte. Hvis jeg får ett sår, så gjør det ikke vondt, hvis jeg blir slått så får jeg ikke vondt. Jeg kjenner det, men ikke på den måten som "normale" folk gjør.

 

Jeg tenkte ikke stort over det før jeg og en kompis fant ut at vi skulle ta på oss paintball utstyret og kaste kniver "rundt" oss, og jeg fikk den ene kniven rett i låret, gjennom beskyttelsen. Jeg fikk ikke vondt, og jeg kunne ta inni såret uten å kjenne smerte, var egentlig mer bare ubehag jeg kjente, og sånn har jeg hatt det hele tiden. Må jeg sy, syr jeg uten bedøvelse, fordi jeg kun kjenner ubehaget rundt det. Når jeg tar tattovering så kjenner jeg bare at det er noe som penetrerer huden.

 

Noen forslag om hva dette kan komme av? Jeg er egentlig bare nyskjerrig, det er ikke noe som plager meg, eneste er jo at jeg har havnet i en del "ulykker" der jeg ikke har kjent min egen begrensing, og endt opp med å dra det for langt og knekke en arm eller ett bein.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dokumentaren er ikke noe som jeg klarer å assosiere meg med.

 

Er det noe man kan gjøre for å prøve å "få tilbake følelsene"? Jeg har samme følelser som alle andre, bortsett fra smerte. Jeg er kilen, jeg kjenner seksuell nytelse, og jeg kjenner ubehag. Blir jeg sjalu får jeg en ekkel følelse i magen. Og jeg har ikke noen andre fysiske eller psykiske skader eller feil pga denne "tilstanden" hvis jeg kan kalle det, det.

 

Ubehaget jeg kjenner når jeg egentlig burde få vondt, går etterhvert over til en "behagelig" følelse. Hvis jeg får ett sår, og tar rett på såret, så føler jeg ett ubehag, men det går fort over i en behagelig følelse, der jeg gjerne kan presse hardt ned på såret, uten at det har stort mere å si.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du føle smerte? F.eks ved eksem er det bare 100% plagsomt.

 

 

Edit:

Den dokumentaren er ikke noe som jeg klarer å assosiere meg med.

Dokumentarer liker å ta for seg de virkelig ille tilfellene, mens de fleste ikke lider av så store problemer. Leste litt på det basher linket, hvor de setter likhetstrekk mellom feedback og smerte etter hvert som artikkelen drar på. Den lider av større mendger paranoia og overdrivelser enn hva normen er. Litt som å lese om autisme når barnet har asbergers.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Del_Diablo: Som jeg skrev i starts posten, så kan det føre med seg store konsekvenser av at jeg rett og slett ikke kjenner når armen fks. er på vei til å bli overbelastet den ene veien eller den andre, og har i flere tilfeller knekt både armer og bein, som såklart har vært min egen skyld, fordi jeg pusher grenser, som jeg ikke kan føle.

 

Når jeg knekker en arm, da får jeg vondt, ikke veldig vondt, men nok til at jeg tar meg på armen og huger i ett par sekunder, men så går det ekstremt fort over, og jeg kan nesten bruke armen igjen uten å bry meg stort.

Lenke til kommentar

Jeg føler kun smerte i lav grad, når smerten burde vært intens, og det går veldig fort over. Men når dere føler normal smerte, føler jeg ingenting, kun følelsen av at noe er "galt", altså ett ubehag, som hvis du trykker litt hardt på huden, så kjenner du at det er noe som presser.

 

For å komme med ett eksempel på noe som skjer hele tiden; Jeg har slått diverse fingre ut av ledd eks antall ganger, så nå kan jeg dra alle fingrene ut og inn av ledd som jeg selv vil, men det gjør ikke vondt, det er bare en ubehagelig følelse.

Endret av Elwani
Lenke til kommentar

Jeg husker en venn av meg fikk kniv i låret som 7 åring, han kjente ingenting og bare lo,

 

Kanskje du traff en nerve fri sone i kroppen

 

Legger til med at i Militære hadde de en person med null smerte terskel, han hadde 5 gutter som prøvde og ta ham men ingen klarte og skade ham, han kunne kveles og alt mulig han gave seg aldri, de sa han hadde null smerte terskell..

Lenke til kommentar

Gå til lege. Det er ingen her som klarer å stille en konkret diagnose eller komme med ett behandlingsløp. Det er ikke umulig at du har veldig høy smerteterskel, men dette må du få avklart av kvalifisert personell. Stikke kniver igjennom kroppen og knekke ben kan faktisk være livsfarlig, og frarådes på det sterkeste.

 

Kroppen reagerer fortløpende på tilbakemelding fra kroppen, deriblant smerte. Dette er nødvendig for at kroppen skal fungere og unngå skade i det daglige. Bare når man sitter så vil kroppen fortløpende gi tilbakemelding til hjernen om man sitter behagelig eller om det gjør vondt noen steder, og så vil hjernen bevege kroppen for å korrigere. Samme når man går eller løper. Dersom man ikke har denne tilbakemeldingen, den er for svak eller at hjernen overser den så vil man risikere belastningsskader, økt slitasje eller andre alvorlige skader som en følge. Derfor er det viktig at dette blir undersøkt, kartlagt og evnt at du får en behandling. I verste fall finnes det ingen behandling, men da vil du få bevisstgjort deg selv på "problemet", så du kan følge med selv eller ta hensyn.

Lenke til kommentar

Det kan hende at kroppen din frigir enorme mengder endorfiner når du skader deg, dette kan være grunnen til hvorfor du syns det blir ''behagelig'' etterhvert som når du peller på ett sår.

Kan forklare den gangen jeg slo hammeren i hånden, samme plassen som vennen bare 2 år eldre .

Jeg blir aldri og glemme det, jeg slo hammeren drit hardt inn i tommelen,(siktet mot en metall bit) bommet traff hånden, men i min store forundelse, jeg kjente ingen skade, noe av det rareste jeg husker som jeg har bevis på, Kan aldri forklare det, prøvde igjen for og sjekke og da gjorde det drit ondt bare med litt hakk fra metall hammeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...