Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har såvidt begynt med web-koding på skolen og synes det virker kjekt. Så jeg kjøpte meg en plass på et webhotel og begynte å legge ut det vi lagde i timene der.

 

Nå er web perioden dessverre over :( Men jeg har lyst til å fortsette.

 

Jeg har fått med meg det basic i HTML og CSS, ikke noe i javascript. Jeg vil fortsette på det bare legge til PHP, har lest en toturial som gikk på hardware og fikk vel basicen i det og.

Bruker forresten Dreamweaver CS6 på Mac til kodingen.

 

 

Så det jeg lurer på er om det er noen som har noen gode nybegynner tips til meg?

Ting som ofte blir gjort, som kan utvikle seg til en dårlig vane eller lignende.

 

Og nyttige ressurser jeg kan bruke for hjelp.

De jeg har er w3school, caniuse, css3files og ColorZilla.

 

 

Takker for alt :thumbup:

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for ett web hotell så installer en web server på den egen maskin. Har ingen erfaring med mac, men ett lite google søk ga denne: How to Turn Your Mac Into a Web Server, eller så finner du sikkert noen mac brukere på dette forumet som kan hjelpe deg med dette.

 

jQuery og jQuery-UI er to kjekke javascript biblioteker som gjør javascript mye enklere. Mulig det er lurt å vente med det til man kan grunnlegende javascript. Men det er ett populært bibliotek, så det er helt klart nyttig å kunne.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Jo takk for bibliotekene, får vel begynne på det snart.

 

Jeg hadde web-server på egen maskin før, gikk greit det. Men var buggy og jeg fikk den ikke "ut til verden", bor hjemme med pappa som er sjefen for nettet :glare:. Derfor ble det enklest med webhotell. Men hvorfor vil du egentlig anbefale egen server? Har tenkt å gjør det når jeg får mitt eget sted, men det er ikke med det første.

Er ikke det mer jobb og man får like mye ut av det? Uansett så er hotellet betalt for ut året så det beholder jeg.

 

Ikke noen andre som har noen tips til en nybegynner?

Lenke til kommentar

For min del, skulle jeg lært alt på nytt, ville det vært å først lære meg HTML grundig, og anvende riktige tags og attributter til riktig tid. Dette er viktigst når du vil at søkemotorer skal oppdage og indeksere deg riktig (Rett og slett for å bli sett). Jo bedre struktur og bruk av tags du har på websiden, jo bedre kan en søkemotor forstå hva du faktisk har på siden av innhold.

 

Deretter kommer css for min del. css er det som gjør siden din pen. Lær deg så mye du bare klarer om css, det finnes nesten ikke grenser på hva du kan få til med god HTML og kreativ css!

 

Når det gjelder javascript og jQuery(Som er et javascript bibliotek) så hadde jeg veldig liten kunnskap om javascript før jeg nå nylig hoppet inn i jQuery. Javascript er ganske kjekt å kunne for mange forskjellige ting, men de virkelige store tingene (etter min mening) kommer fra jQuery. Lær deg det mest nødvendige fra javascript, og stup inn i jQuery, det ville jeg gjort :) Masse morsomt her, alt fra effekter, events og ajax.

 

PHP (som du nevner) er jo det som vil skape funksjonaliteten og evnt kombinert med en database, persistansen på websiden din. PHP ligner mye på andre programmerings språk, så om du lærer php så forstår du også andre språk bedre, og omvendt, lærer du noe annet, forstår du php bedre. Selv startet jeg med php tidlig, før jeg begynte med min bachelor i programmering. For min det ga det meg et kjempeboost i starten av studiene, mens nå forstår jeg bare mer og mer av php etter å ha lære meg masse andre språk, spesielt java.

 

Når det gjelder javascript, jQuery og php så tror jeg du tar ting lettere om du først har lært deg litt java. Mye slekter på hverandre her! Med java kan du også lage applets som du kan legge på websiden din ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk :)

 

Hørte et sted at vist jeg slet litt med å finne design til en side, så kunne jeg ta for meg en eksisterende side og "kopiere" den. Prøve å lage en helt identisk en fra bunnen av, bare med å sitte med et bilde av forsiden eller lignende. Så hadde jeg et mål å gå etter.

Tror jeg vil gjøre noe slik, etter å ha lært basicen.

Noen som har noen kommentarer anngående å gjøre slik?

Lenke til kommentar

Det er aldri pent å kopiere andre sitt arbeid uten tillatelse, men en annen måte å kopiere en side på er å vis kildekoden. Da får du alt av html, css, javascript som er på siden (Med unntak av eksterne filer)

 

Men det er alltid en god måte å kopiere andre sider før læring\øvnings skyld! Bare ikke ta noen andre sitt arbeid å utgi for å være ditt eget:) Kjekt å tenke på:)

Lenke til kommentar

Det er aldri pent å kopiere andre sitt arbeid uten tillatelse, men en annen måte å kopiere en side på er å vis kildekoden. Da får du alt av html, css, javascript som er på siden (Med unntak av eksterne filer)

Men det er alltid en god måte å kopiere andre sider før læring\øvnings skyld! Bare ikke ta noen andre sitt arbeid å utgi for å være ditt eget:) Kjekt å tenke på

 

Jaja, bare for læringsskyld. For å forstå koden og hva jeg må gjøre for å få det til å se ut som jeg vil. Jeg vil ikke kopiere andre sitt arbeid for å si at det er mitt, da er det ikke så kjekt å skryte av det :p

 

http://validator.w3.org/

 

For å kontrollere at koden er gyldig standard. I Opera (og muligens andre) så er det bare å høyre klikke ett sted på siden og velge Validate fra menyen får å sjekke kildekoden hos validator.w3.org, kjapt og enkelt :)

 

Gyldig standard? Slik at alle nettleserene forstår koden?

Takk :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke fokusert for mye på valideringen, det er mye kode som kan (og bør) brukes som ikke følger den nåværende standarden. Jeg vil heller foreslå å laste ned alle de forskjellige browserne for å teste om siden din ser lik ut i alle.

 

 

Hvis du bruker dreamweaver mye, pass på så du ikke kun oppholder deg i designer-modusen - det er viktig å få god kjennskap til all koden som ligger bak en nettside. For PHP og JavaScript vil jeg anbefale en ren code editor så du kan fokusere på det som er viktig, jeg vil på det sterkeste anbefale Sublime Text 2:

 

http://www.sublimetext.com/2

 

Som en god nybegynnerguide vil jeg anbefale Web Development from Scratch serien:

 

http://net.tutsplus....n-from-scratch/

 

Du bør også gå igjennom de interaktive HTML, CSS og JavaScript/jQuery tutorialene fra CodeAcademy:

 

http://www.codecademy.com/learn

 

Vil også anbefale å få en forståelse for JavaScript før du prøver deg på jQuery.

 

Du lærer mest fra prøve og feile metoden - lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke fokusert for mye på valideringen, det er mye kode som kan (og bør) brukes som ikke følger den nåværende standarden.

Som en grei regel så er det nettleseren sin oppgave å følge standarden, ikke utvikler å tilpasse seg nettleseren (vi vil vel ikke tilbake til IE6 tilstander?). Nå er det dessverre slik at alle nettlesere er ikke like flinke til dette, så man må nok inn med noe nettleser tilpassinger (enn så lenge). Men man bør holde seg til standarden(e) så langt det er mulig, og man kan like gjerne lære seg dette først som sist, slik at man ikke tillegger seg uvaner man senere må venne seg av med.

 

Kan også lære en god del av å validere koden. Nettlesere er ganske tilgivende til feil eller ufullstendig kode, slik at ting ser riktig ut selv om det ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...