Gå til innhold

Diskusjonstråd:Teleobjektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner ikke bildet du henviser til.

Ok, tenkte noe i baner bildet som er linket til under.

Sikkert lettere sagt en gjort å få bra slike bilder. Men jeg vil allikevel kalle det et rått scooterbilde. Det er jo enorm fart på disse, og og det fås godt frem hvis en følger objektet, og greier å holde det i fokus. Samt for og bakgrunn blir dradd mye

 

Fant med litt googling et eksempel. Jeg vet ingenting om utstyret som er brukt her, eller fotografen.

 

http://blogdeepcreek...011/01/fast.jpg

Endret av vegard555
Lenke til kommentar

Bare for gøy fant jeg ut at jeg ville teste 70-200mm f2.8L IS II med 2x og 1.4x påmontert samtidig! Ingen heldig kombinasjon selvsagt...

post-277888-0-85959300-1363306513_thumb.jpg

 

Som Killswitch gjorde i sin 300mm-test, brukte jeg også Photoshop-eske som motiv. Fokus er satt på de 4 sistebokstavene i ordet "keepsakes" midt i bildet, ca 3,7m fra kameraet.

 

Bildefilen er jpg rett fra kameraet.

560mm, 1/60s, f8, iso 1600, montert på stativ uten IS.

post-277888-0-28388100-1363304918_thumb.jpg

Konklusjonen min er at det kunne vært værre... :p

 

Gleder meg til 400mm er tilbake fra verksted!

Endret av KristianJV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og i mellomtiden mens vi vurderer Sigma 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM for kr. 5995,- lørdag 23. mars....trenger jeg innspill fra folket om det vedlagte bildet ville blitt bedre med et nytt objektiv?

 

Ved flere anledninger er brennvidden ca. 200mm, men det er kanskje ikke lurt å presse en 70-200mm til max.?

 

Edit: Ser ut som forumet sliter med opplasting av bilder...fikk denne: "Litt teknisk mumbojumbo: 503 Service Unavailable

 

 

Litt justeringer...Se, en fartsgal politimester!

 

DSC_9478_9856px.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trodde aldri jeg skulle spørre om dette , jeg som er litt småforelsket i lyssterk fastoptikk. :)

Men jeg vurderer et kompromiss objektiv som skal brukes på reiser og ferieturer , jeg vil derfor ikke legge ut for mye penger i et slikt objektiv.

Jeg tenker på et 70-300mm objektiv og vet at for å yte mitt 5D MkIII rettferdighet burde jeg dradd lommeboken flat og kjøpt EF 70-300mm f4-5,6 L IS men sikter meg inn på noe rimeligere siden bruken vil bli begrenset.

Er det noen som har erfaring med disse 70-300 zoomene og kan fortelle litt om dette er helt bortkastet eller om det kan fungere greit som solskinnsobjektiv på sommerturer til sydlige strøk. Fotograferingen vil være rolige motiver som geografi , monumenter og natur.

Vurderer å ta med meg Tamron SP 24-70mm f2,8 VC , Sigma 35mm f1,4 og da et 70-300mm objektiv.

Kan noen komme med noen tips og råd her ?

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Trodde aldri jeg skulle spørre om dette , jeg som er litt småforelsket i lyssterk fastoptikk. :)

Men jeg vurderer et kompromiss objektiv som skal brukes på reiser og ferieturer , jeg vil derfor ikke legge ut for mye penger i et slikt objektiv.

Jeg tenker på et 70-300mm objektiv og vet at for å yte mitt 5D MkIII rettferdighet burde jeg dradd lommeboken flat og kjøpt EF 70-300mm f4-5,6 L IS men sikter meg inn på noe rimeligere siden bruken vil bli begrenset.

Er det noen som har erfaring med disse 70-300 zoomene og kan fortelle litt om dette er helt bortkastet eller om det kan fungere greit som solskinnsobjektiv på sommerturer til sydlige strøk. Fotograferingen vil være rolige motiver som geografi , monumenter og natur.

Vurderer å ta med meg Tamron SP 24-70mm f2,8 VC , Sigma 35mm f1,4 og da et 70-300mm objektiv.

Kan noen komme med noen tips og råd her ?

 

Du anskaffer et toppklassekamera (som Canon 5D III så absolutt er), og vurderer ikke-L utgaven av EF 70-300 4.0-5.6 IS? Dette er et OK objektiv, men heller ikke mer, og det er et synbart sprang til bedre optikk. Hvorvidt du blir fornøyd, avhenger av hvilke krav du stiller, men med fare for å fornærme noen må jeg bare si at jeg aldri ville vurdere et slikt objektiv - i alle fall ikke dersom jeg selv skulle ha bildene jeg tok med det. Minnene fra sommerturer til det store utland fortjener bedre enn som så, det er nå mitt syn på saken.

 

Hvis pris er en faktor, så finnes det gode Canon-fastobjektiver som kjører i ring rundt 70-300 hva optisk kvalitet angår. To eksempler er de utmerkede EF 85mm 1.8 (kr. 3064) og EF 100mm 2.0 (kr. 3950). Disse tilfredsstiller meget høye krav selv om de hører til de rimeligere objektivene i Canons utvalg av god optikk.

Lenke til kommentar

Trodde aldri jeg skulle spørre om dette , jeg som er litt småforelsket i lyssterk fastoptikk. :)

Men jeg vurderer et kompromiss objektiv som skal brukes på reiser og ferieturer , jeg vil derfor ikke legge ut for mye penger i et slikt objektiv.

Jeg tenker på et 70-300mm objektiv og vet at for å yte mitt 5D MkIII rettferdighet burde jeg dradd lommeboken flat og kjøpt EF 70-300mm f4-5,6 L IS men sikter meg inn på noe rimeligere siden bruken vil bli begrenset.

Er det noen som har erfaring med disse 70-300 zoomene og kan fortelle litt om dette er helt bortkastet eller om det kan fungere greit som solskinnsobjektiv på sommerturer til sydlige strøk. Fotograferingen vil være rolige motiver som geografi , monumenter og natur.

Vurderer å ta med meg Tamron SP 24-70mm f2,8 VC , Sigma 35mm f1,4 og da et 70-300mm objektiv.

Kan noen komme med noen tips og råd her ?

 

Har ikke du en 200mm f/2.8? Den er liten og kompakt.

 

I så fall ville jeg ansett 35mm f/1.4, 24-70 f/2.8 og 200mm f/2.8 som aldeles glimrende reiseutstyr som bør dekke det aller meste.

Lenke til kommentar

 

 

Du anskaffer et toppklassekamera (som Canon 5D III så absolutt er), og vurderer ikke-L utgaven av EF 70-300 4.0-5.6 IS? Dette er et OK objektiv, men heller ikke mer, og det er et synbart sprang til bedre optikk. Hvorvidt du blir fornøyd, avhenger av hvilke krav du stiller, men med fare for å fornærme noen må jeg bare si at jeg aldri ville vurdere et slikt objektiv - i alle fall ikke dersom jeg selv skulle ha bildene jeg tok med det. Minnene fra sommerturer til det store utland fortjener bedre enn som så, det er nå mitt syn på saken.

 

Hvis pris er en faktor, så finnes det gode Canon-fastobjektiver som kjører i ring rundt 70-300 hva optisk kvalitet angår. To eksempler er de utmerkede EF 85mm 1.8 (kr. 3064) og EF 100mm 2.0 (kr. 3950). Disse tilfredsstiller meget høye krav selv om de hører til de rimeligere objektivene i Canons utvalg av god optikk.

 

Med respekt å melde så ser jeg det som et minimum at forumdeltakerne leser innlegget jeg poster før de eventuelt svarer.

Hvis du også ser min signatur , så ser du hvilke objektiver jeg bruker normalt på mitt toppkamera. Disse objektivene jeg spør om er ikke objektiver som kommer til å bli brukt mer enn noen få ganger i løpet av et år. Da er spørsmålet virkelig om det er verdt å legge ned 10000,- på et objektiv som vil bli brukt så lite?(hvis du leser innlegget så vurderer jeg faktisk 70-300 L objektivet som har fått glimrende kritikker og fullt på høyde med fastobjektiver ved noen brennvidder) Og vil de være så mye dårligere til feriebilder i dagslys som vil bli vist på IPad og eventuelt på små bilder i en fotobok? Se bort fra at jeg da selvfølgelig kunne greid meg med en Ixus eller Samsung Galaxy.

Jeg har aldri tidligere hatt objektiver av denne klassen , har kun hatt "klasse" objektiver , derfor spør jeg så saklig som mulig. Jeg har også et av objektivene du nevner , men som ikke har noe med de objektivene jeg spør om.

 

 

 

Har ikke du en 200mm f/2.8? Den er liten og kompakt.

 

I så fall ville jeg ansett 35mm f/1.4, 24-70 f/2.8 og 200mm f/2.8 som aldeles glimrende reiseutstyr som bør dekke det aller meste.

 

Det er et av alternativene jeg vurderer hvis 70-300mm objektivene er så ekstremt dårlige til formålet jeg nevner.

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

Både Canon 70-300 og Tamron 70-300 er flotte saker - sistnevnte er mye for pengene.. :)

 

Det er slik jeg har forstått det også , men noen hevder også at disse er "søppel" og man bør skygge unna. Selvfølgelig til ambisiøs fotografering av fugler,dyr og bevegelige motiver , men kan de kanskje være gode til formålet jeg nevner. De er uansett så billige at jeg kan jo bare ta sjansen , kan bare selge om det er boss.

Lenke til kommentar

Nei, nei - Canon EF 70-300 IS og Tamron 70-300 VC er flotte teleobjektiver med masse bildekvalitet. EF 70-300 IS har blitt omtalt som "det skjulte L-objektivet".

 

Canons diverse 75-300, derimot - de er heller traurige i forhold. Sigma m.fl. har også annet billig skvip til under tusenlappen - anbefales ikke.

 

De ovennevnte er ikke så altfor altfor dyre, og gir masser av bildekvalitet og fotoglede for pengene - tror også du vil bruke dem senere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...