Gå til innhold

Diskusjonstråd:Teleobjektiver


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som kan hjelpe med litt info på denne?

 

 

I utgangspunktet er Nikon 1 oppgitt til å benytte...

"Revolusjonerende autofokussystem: veksler øyeblikkelig mellom 73-punkts fasesøkende AF-system og 135-punkts kontrastsøkende AF-system for å gi skarpe filmer og stillbilder i alle situasjoner. Og med fasesøkende AF tilgjengelig under filmopptak, får du actionscener med skarp fokus hver gang."

 

 

Hvor mye av dette fantastiske autofokussystemet er i drift ved bruk av adapteren FT1?

Lenke til kommentar

Hvor mye av dette fantastiske autofokussystemet er i drift ved bruk av adapteren FT1?

Mener det var en på forumet som hadde Nikon 1 og adapter og la ut en del bilder i bildekritikken, husker dessverre ikke hvem. Specen sier vel kun senterfokus med adapter, men hastigheten skal være bra. Thom Hogan har skrevet litt om Nikon 1, du kan jo sjekke hans sider.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Nei, AF-systemet vil ikke fungere "fullt" med adapter. Les mer her: http://www.robgalbra...d=7-11668-12212

 

Autofocus

Only Nikon's Silent Wave (AF-S) Nikkor lenses are capable of autofocusing with the FT1 and Nikon 1 bodies. Nikkor lenses that are otherwise FT1-compatible, including those that are capable of autofocus but lack internal Silent Wave AF drive mechanisms, will automatically force the camera into manual focus operation.

 

With an AF-S lens attached, only the camera's static subject autofocus mode (also called AF-S) can be selected. This means no autofocus tracking of a moving subject. Also, only the centre AF point is active; AF system features such as Auto Area AF and Face Priority AF are off limits.

 

So, the camera's autofocus abilities are severely limited when the FT1 is in the mix. On the plus side, static subject autofocus accuracy has been superb with the lenses we've tried so far, including the AF-S 85mm f/1.4G and AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II. The speed with which the camera can acquire focus, and then drive the lens there, is also superb, just as it is with 1 Nikkor lenses. But there's no getting around the fact that the subject of the photo needs to be holding still.

 

Les også her: http://www.naturalart.ca/artist/fieldtests/fieldtest_NikonV1.html , under "B. The FT1 Mount Adapter".

 

Men - dette er en tråd om teleoptikk - ikke om Nikon V1 og tilhørende adaptere.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nei, AF-systemet vil ikke fungere "fullt" med adapter. Les mer her: http://www.robgalbra...d=7-11668-12212

 

Les også her: http://www.naturalar...st_NikonV1.html , under "B. The FT1 Mount Adapter".

 

Men - dette er en tråd om teleoptikk - ikke om Nikon V1 og tilhørende adaptere.

 

Takk for info, men selv om det er mye nyttig info på nevnte sider savner jeg spesifikke detaljer med utgangspunkt i Nikons illustrasjon her:

 

img_01.png

 

 

Yepp, en tråd om teleoptikk, og mulighetene til å "presse" telezoomene enda lenger :eek: - bør være en naturlig del av temaet... ;)

Vi som ikke har råd til 200-800mm f2.8 - kan ha det mye moro med 1350mm f5...

Lenke til kommentar

Jeg er og blir skeptisk til bruk av PDAF designet optikk på CDAF type hus (aka. speilløse).

 

Jeg tror designpremissene er såpass forskjellig at en adapter (eller PDAF celler på sensor) blir optimalt. Det blir en bøtte med kompromisser som passer de som egentlig ikke bryr seg, og de som faktisk har nytte av det, bare blir frustrerte og grinete.

Lenke til kommentar

Det "eneste", og viktigste, som jeg ikke har funnet/fått svar på - er innlegget i post #43

basert på Nikons skisse i post #48...

 

Er det ikke dette du snakker om?

Linje 2:

"Automatic scene selection, face-priority AF, and subject tracking are not supported."

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Leste du ikke "Also, only the centre AF point is active" fra sitatet jeg ga deg?

 

Joda, jeg leser til øyet blir stort og vått, men etter å ha lest tråden OG sett på bildene du lenket til er det vel bare ikke til å tro at ETT enkelt fokuspunkt + en grei telezoom kan være nok...og bare "glemme" de resterende 72/134 AF-punktene.

Det er jo resultatet som betyr noe - uansett hvor mye enkelte "elsker" å bable teknikk til det tyter ut av ørene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...