Gå til innhold

Diskusjonstråd:Teleobjektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en givende fotobildesammenligning, uten å nevne hvordan bildene er croppet, hva lukkertid er eller noe annet som gir kontekst til å kunne sammenligne noe som helst. :roll:

Må si meg enig her.

 

@flageborg - det hadde vel vært bedre å lagt dette i en av de faste trådene dine, og heller linket til de her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@flageborg - det hadde vel vært bedre å lagt dette i en av de faste trådene dine, og heller linket til de her?

 

Er ikke innlegget mitt helt i tråd med tråden og trådstarters definisjoner i post #1? Fikk et helt klart inntrykk av at denne tråden er en videreutvikling av tidligere tråd-varianter for telezoomer og et ønske om å samle nevnte i en STOR tråd?!

Lenke til kommentar

Er ikke innlegget mitt helt i tråd med tråden og trådstarters definisjoner i post #1? Fikk et helt klart inntrykk av at denne tråden er en videreutvikling av tidligere tråd-varianter for telezoomer og et ønske om å samle nevnte i en STOR tråd?!

Jeg virket kanskje litt grinete der; men det er vel fordi jeg synes du har med litt for lite tilleggsinformasjon; den siste posten din ble klart mer interessant etter oppdateringen. Bra jobba. Jeg tenkte nok mest på bildene fra Nürnbergring, ser ikke poenget med å vise tre nesten like bilder tatt med samme brennvidde. Hadde det ikke vært bedre med tre bilder med forskjellig brennvidde istedet?

 

Tilbake til stativ/handholdt sammenlignen din. Jeg kunne tenke meg enda litt mer info - du viser 500mm handholdt (lukkertid 1/200s); men er det med eller uten OS? Og hvis det er med OS, hvordan hadde bildet blitt uten?

Lenke til kommentar

Noen anbefaller å slå av stabiliseringen ved bruk av stativ. Tenker ikke så mye på det selv (slurv fra min side). Er ikke sikker på om det påvirker den ene eller andre veien. Når det gjelder de private testene til "flageborg" så sier de vel ikke noe særlig annet enn at han er ganske stø på handa. Hvis bildene blir mindre skarpe med stativ, ja da hadde jeg kvittet meg det og heller skaffet noe med bedre kvalitet.

Endret av stejen
Lenke til kommentar

den siste posten din ble klart mer interessant etter oppdateringen. Bra jobba. Hadde det ikke vært bedre med tre bilder med forskjellig brennvidde istedet?

 

Tilbake til stativ/handholdt sammenlignen din. Jeg kunne tenke meg enda litt mer info - du viser 500mm handholdt (lukkertid 1/200s); men er det med eller uten OS? Og hvis det er med OS, hvordan hadde bildet blitt uten?

 

Takk for den :) I løpet av tiden ved Nürburgring var utfordringen å benytte OS, Cl og følgefokus. Siden det virker som flere er av den oppfatning at OS ikke er relevant å benytte med motiv i bevegelse.....måtte det bare prøves ut.

 

Håndholdt uten OS....nei, det har jeg ikke noe tro på ;)

Lenke til kommentar

Noen anbefaller å slå av stabiliseringen ved bruk av stativ. Tenker ikke så mye på det selv (slurv fra min side). Er ikke sikker på om det påvirker den ene eller andre veien.

 

Det virker som de nyeste objektivene har en OS som fungerer fint sammen med stativ.

 

Stativ - OS off - 500mm - 1/125

post-226353-0-39748400-1351158711_thumb.jpg

 

Stativ - OS off - 500mm - 1/125 - 100%

post-226353-0-49013300-1351158763_thumb.jpg

 

 

Stativ - OS Mode 1 - 500mm - 1/125

post-226353-0-85581000-1351158803_thumb.jpg

 

 

Stativ - OS Mode 1 - 500mm - 1/125 - 100%

post-226353-0-44195000-1351158823_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det virker som de nyeste objektivene har en OS som fungerer fint sammen med stativ.

Det stemmer godt med det jeg har hørt. Men det står gjerne nevnt i objektivmanualen om det er det eller ikke.

 

Men det er alltid lurt å teste ut så man ikke får seg noen overraskelser.

 

En annen ting som nevnes med IS/VR/OS/VC, er at den kan påvirke negativt ved høye korte lukkertider. Der har du noe du kan teste mens du er i solrike palme-land ;) Øk ISO slik at du får en lukkertid på 1/2000s og sammenlign med OS av og på - handholdt selvsagt.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det virker som de nyeste objektivene har en OS som fungerer fint sammen med stativ.

Det stemmer godt med det jeg har hørt. Men det står gjerne nevnt i objektivmanualen om det er det eller ikke.

 

Men det er alltid lurt å teste ut så man ikke får seg noen overraskelser.

 

En annen ting som nevnes med IS/VR/OS/VC, er at den kan påvirke negativt ved høye lukkertider. Der har du noe du kan teste mens du er i solrike pslme-land ;) Øk ISO slik at du får en lukkertid på 1/2000s og sammenlign med OS av og på - handholdt selvsagt.

Bare for ordens skyld, jeg regner med at når du skriver høy lukkertid at du mener kort, rask.

Det er ihverfall ikke noe jeg har erfart. Bruker vanligvis veldig kort lukkertid ved fuglefotografering. 1000/ sek. eller enda kortere tid. Må innrømme at jeg ofte glemmer å slå av stabiliseringen, enda jeg bruker stativ. Kan ikke s at jeg har noe spesielt med uskarpe bilder. Får vel gjøre en test jeg også. :hmm:

Endret av stejen
Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld, jeg regner med at når du skriver høy lukkertid at du mener kort, rask.

Det er ihverfall ikke noe jeg har erfart. Bruker vanligvis veldig kort lukkertid ved fuglefotografering. 1000/ sek. eller enda kortere tid. Må innrømme at jeg ofte glemmer å slå av stabiliseringen, enda jeg bruker stativ. Kan ikke s at jeg har noe spesielt med uskarpe bilder. Får vel gjøre en test jeg også. :hmm:

Du har helt rett. Jeg mente kort lukkertid - me fix.

Lenke til kommentar

På hvilken måte? Har du lenke til noen eksempler?

Det er en stund siden jeg leste noe om det; men tror tanken gikk ut på at stabiliseringkretsen har en egenfrekvens (resonons som lager vibrasjoner) som gjør at bildene kan bli mer uskarpe ved visse lukkertider, som er såpass høye at bildene blir skarpere når den er slått av - dette gjelder lukkertider som er så raske at det normalt blir skarpe bilder handholdt uten stabilisering.

 

Kan google litt når jeg har tid.

Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg leste noe om det; men tror tanken gikk ut på at stabiliseringkretsen har en egenfrekvens (resonons som lager vibrasjoner) som gjør at bildene kan bli mer uskarpe ved visse lukkertider, som er såpass høye at bildene blir skarpere når den er slått av - dette gjelder lukkertider som er så raske at det normalt blir skarpe bilder handholdt uten stabilisering.

 

Kan google litt når jeg har tid.

Med Sigma 150-500mm er dette ganske klart.

Hold utløserknappen inne så stabiliseringen blir engasjert.

Vent til stabiliseringen stopper av seg selv.

Plutselig er bildet i søkeren klarere og skarpere.

 

Dette gjorde at jeg ble veldig skeptisk til stabiliseringen i den Sigma'n.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Øk ISO slik at du får en lukkertid på 1/2000s og sammenlign med OS av og på - handholdt selvsagt.

 

Det ser ikke ut til å være noen forskjell på resultatet, med eller uten OS, når man benytter 1/2000...

 

Dette gjorde at jeg ble veldig skeptisk til stabiliseringen i den Sigma'n.

 

Fordi den(OS) bare virker i praksis....eller noe annet?

 

Får vel gjøre en test jeg også. :hmm:

 

Kjør på....og mens vi venter.... :)

 

post-226353-0-51917000-1351176680_thumb.jpg

 

Får vel prøvesmake litt.....mens vi venter.... :)

 

post-226353-0-73777400-1351178841_thumb.jpg

 

.......og nyte solnedgangen :)

 

(....fortsatt håndholdt med OS og 500mm, ingen cropping, 1/640)

post-226353-0-40589200-1351178919_thumb.jpg

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
4 tråder slått sammen til 1
Lenke til kommentar

Skal vi først vente, så er ikke Leffe det verste å kaste tiden bort på ;)

 

Når det gjelder observasjoen til Arthon, så vil jeg si at det du observerte med Sigma objektivet; gjelder faktisk alle stabiliserte objektiver - du må ta deg tid til å vente på at stabiliseringen har stabilsert seg. Det gjelder sikkert også stabilisering i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...