Gå til innhold

Forbrukerrådet slakter Netflix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det mest sannsynlige utfallet her er at Netflix blir pålagt å forandre vilkårene til å samsvare med loven ved første tilfelle de havner i en konflikt med noen som kjenner sine rettigheter.

Som norsk forbruker er jeg ikke redd for å bruke tjenesten, og det blir nok både Netflix og HBO Go på meg etter jeg får verifisert at tilbudet er godt nok også her i norge.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja hvem bryr seg egentlig. Jeg bruker Netflix for å se på filmer osv. Er kjempefornøyd! Like jeg det ikke ja så blir jeg ikke kunde lengre da....... enkelt å greit. Hvor vanskelig må ting gjøres i dette landet. Plutselig dreier hele diskusjonen seg om ei dame som har sølt kaffe på seg........Who cares.

Lenke til kommentar

Jeg tror det tyder på latskap og uvitenhet. Netflix i Norge har neppe mange medarbeidere. De har sikkert blitt pålagt av selskapets USA-ledelse å innføre de samme reglene (uvitenhet fra ledelsen). Mulig de ansatte har påpekt at det blir feil, men blitt overkjørt. Mulig de ikke har vist at vilkårene strider med norsk lov (uvitenhet fra den norske avdelingen) og heller ikke hyrt inn advokater for å klarere avtalen mot norske lover (latskap).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor i alle dager noen skulle ha interesse av å spleise alle mulige tjenester med facebook (spotify, netflix osv.). Allerede der burde folk seriøst vurdere om de i det hele tatt bør benytte internett. Det er virkelig å kaste seg med hodet først mot en stor stein.

 

Når det kommer til brukervilkårene, så ser jeg ikke hvor det kan oppstå problemer uansett. Folk er visst fryktelig stolte over rettighetene hvermansen har her til lands, og går i blinde over stokk og stein for å få frem prinsipper fullstendig uten mål og mening. For 79 norske kroner i måneden, med mulig for oppsigelse av abonnementet på dagen, ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å leke brøleape overfor Netflix. "Her i Norge" er det vanlig å måtte betale 1000 kroner for en TV-tuner, og 500 kroner i måneden for de kanalene man måtte ønske, og fremdeles kreves det 3 måneders oppsigelse etter påbegynte måned.

 

Når man ser hvor grusomt uintelligente en del forbrukere er, skjønner jeg godt at de prøver å skåne seg mot fjompete forsøk på å forpurre forretningsplanene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde jo være sånn at vist ein setning i forbrukeravtala bryter med lovverket so bryter heile avtala med lovverket. Avtala burde vel då bli ugyldig på lik linje med alle andre kontrakter.

 

Forresten noken som har fått til HD streaming med Netflix? Sitter på ei 25/5 linje, men får fortsatt ikkje streame HD innhald.

Lenke til kommentar

For 79 norske kroner i måneden, med mulig for oppsigelse av abonnementet på dagen, ser jeg ikke hvorfor det skal være nødvendig å leke brøleape overfor Netflix.

Hvor går grensen på prisen for når det skal være lov for selskaper å bryte loven? Er det bare de som selger billige produkter som skal få bryte loven? Er det feks, kun Netflix som skal få lov til å bryte loven fordi de har et relativt billig produkt, mens feks. Sony skal arresteres på det dersom de lanserer et lignende produkt til PS3? (En PS3 koster jo fort 2000kr)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde jo være sånn at vist ein setning i forbrukeravtala bryter med lovverket so bryter heile avtala med lovverket. Avtala burde vel då bli ugyldig på lik linje med alle andre kontrakter.

 

Forresten noken som har fått til HD streaming med Netflix? Sitter på ei 25/5 linje, men får fortsatt ikkje streame HD innhald.

 

Det er allerede tilfelle, men det er ingen lov i mot klausul som sier at du bare skal se bort i fra eventuelt lovbrytende betingelser det jeg vet.

Lenke til kommentar

Burde jo være sånn at vist ein setning i forbrukeravtala bryter med lovverket so bryter heile avtala med lovverket. Avtala burde vel då bli ugyldig på lik linje med alle andre kontrakter.

 

Forresten noken som har fått til HD streaming med Netflix? Sitter på ei 25/5 linje, men får fortsatt ikkje streame HD innhald.

 

Det er allerede tilfelle, men det er ingen lov i mot klausul som sier at du bare skal se bort i fra eventuelt lovbrytende betingelser det jeg vet.

Det er egentlig heller ikke nødvendig å legge til etter avtalelovens paragraf 37 (lenket tidligere):

 

"Hvis ett eller flere avtalevilkår medfører en betydelig skjevhet til skade for forbrukeren i de rettigheter og plikter partene har etter avtalen, kan forbrukeren ved anvendelse av § 36 kreve at avtalen for øvrig skal være bindende for partene, dersom den kan bestå med uforandret innhold."

 

Forbrukeren kan (og gjør) i praksis altså velge å se bort fra slike tåpeligheter ved avtalen og fremdeles kreve at netflix oppfyller sin del for de 79 kronene.

Endret av Alaka
Lenke til kommentar

Skjønner godt at forbrukermyndighetene går på Netflix her. Signet selv opp uten problemer. Poenget er at det dreier seg om "drittbeløper". 79,- pr måned. Hvor mye er det egentlig å la være å saksøke Netflix for og for hvilket tap. I følge norsk rettspraksis kan du be om å få dekket direkte påførte tap..... men hva faen er det man kan tape? 79,- kroner i måneden legitimerer ikke noen rettssak. Det de ønsker å beskytte seg for er typiske idiotiske amerikanske gruppesøksmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...