Gå til innhold

Tilbud på D7000-hus, følger det med batteri etc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra respons her!

 

Dette er prisen for bare huset, så jeg må nesten kjøpe det jeg skal ha av optikk utenom.

 

Når det kommer til det tamron-objektivet du viste til, Trondster, så er nok dette svært godt. Det ligger imidlertid litt utenfor min price-range.

 

Så det som er aktuelt for meg nå, er å finne et objektiv godt under 2000 kroner som gir meg gode muligheter. Jeg kan godt kjøpe objektiv brukt, men er keen på å kjøpe hus nytt. Selv om jeg er gira på å kunne zoome litt, syns jeg tynn DOF og bokeh er sexy.

 

Tingen er at hvis jeg bestiller i dag, og får huset på lørdag, så har jeg lyst til å kunne ta bilder på lørdag, og ikke vente helt til neste uke når et billig brukt objektiv dukker opp på bruktmarkedet.. :hmm:

 

Tomsi42: Jepp, det tenker jeg også. Tenker mer på om 35mm er et egnet format for å ta naturbilder.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Bergen er byen ja, stemmer det, Trondster! Hva er det som gjør det objektivet så bra? At det går ned til 16mm? Var litt over det jeg kunne tenke meg, men hvis det er veldig bra, så kan det jo vurderes.

 

Ellers er jo forslaget til tow ganske bra.

 

Jeg tenker på en måte at et fast objektiv av høy kvalitet kanskje ville være bedre til meg som nybegynner, siden jeg da slipper å tenke på å zoome inn og ut hele tiden, men heller tilpasse meg hvor jeg står og innstillingene på kameraet.

 

Ser forøvrig ut at de ikke ble solgt ut med en gang, er fortsatt plenty på lager.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg startet selv med en D7000 og en 35mm 1.4G. Knallkamera og knallobjektiv som trygt kan anbefales, og til den prisen er det jo nesten ikke noe å tenke på engang, spør du meg. Skal du etterhvert ha mer vidvinkel kan jeg anbefale Tokina sin 11-16mm 2.8 eller Tokina sin 12-24mm f/4 hvis du vil ha litt større zoomrekkevidde.

Lenke til kommentar

Landskapsbilder har som oftest veldig tykk DOF, men det er fritt frem for å eksperimentere. 35/1.8 skulle gi gode muligheter for tynn DOF. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

 

Interressant side!

Forklar meg en ting: Hvorfor er dybeskarphetsområdet større ved fullskala enn ved crop? Er det bare fordi "negativet" forstørres mer jo mindre brikken er, og at det dermed blir lettere å se fokusfeilen? I motsatt fall ville jeg tro at et utsnitt av et fullformatbilde som tilsvarer crop ville ha lik dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Interressant side!

Forklar meg en ting: Hvorfor er dybeskarphetsområdet større ved fullskala enn ved crop? Er det bare fordi "negativet" forstørres mer jo mindre brikken er, og at det dermed blir lettere å se fokusfeilen? I motsatt fall ville jeg tro at et utsnitt av et fullformatbilde som tilsvarer crop ville ha lik dybdeskarphet.

Riktig og riktig. Se mer i denne tråden. :)

Lenke til kommentar

Interressant side!

Forklar meg en ting: Hvorfor er dybeskarphetsområdet større ved fullskala enn ved crop? Er det bare fordi "negativet" forstørres mer jo mindre brikken er, og at det dermed blir lettere å se fokusfeilen? I motsatt fall ville jeg tro at et utsnitt av et fullformatbilde som tilsvarer crop ville ha lik dybdeskarphet.

Riktig og riktig. Se mer i denne tråden. :)

 

Da er jeg ikke helt enig i konklusjonen: Egentlig er det at "absolutt fokusdybde" bare er avhengig av brennvidde og blenderåpning, men "tolerert fokusdybde" påvirkes av bildevinkel, som igjen bestemmes av størrelsen på sensoren (eller utsnittet man klipper ut). Det vil si at med samme objektiv og brennvidde på et cropkamera og et fullformatkamera der man velger samme utsnitt som på cropkameraet blir fokusdybden identisk.

 

Som det til slutt ble enighet om i den andre tråden: Det samme objektivet med samme blenderåpning gir lik dybeskarphet (regnet i avstand fra kameraet) på forskjellige sensorstørrelser, men fordi det gir forskjellig utsnitt blir det mer eller mindre i og utenfor fokus på det hele bildet. Dermed er min påstand at DOF-kalkulatoren det vises til over her tar feil

Endret av tow
Lenke til kommentar

Da er jeg ikke helt enig i konklusjonen: Egentlig er det at "absolutt fokusdybde" bare er avhengig av brennvidde og blenderåpning, men "tolerert fokusdybde" påvirkes av bildevinkel, som igjen bestemmes av størrelsen på sensoren (eller utsnittet man klipper ut). Det vil si at med samme objektiv og brennvidde på et cropkamera og et fullformatkamera der man velger samme utsnitt som på cropkameraet blir fokusdybden identisk.

Dybdeskarphet (ikke "fokusdybde") avgjøres av blenderåpning og fokusavstand. Det du kaller "tolerert fokusdybde" er avhengig av hvordan man sammenligner dybdeskarphet på to forskjellige utsnitt.

 

Som det til slutt ble enighet om i den andre tråden: Det samme objektivet med samme blenderåpning gir lik dybeskarphet (regnet i avstand fra kameraet) på forskjellige sensorstørrelser, men fordi det gir forskjellig utsnitt blir det mer eller mindre i og utenfor fokus på det hele bildet. Dermed er min påstand at DOF-kalkulatoren det vises til over her tar feil

DOF-kalkulatoren tar høyde for at du har forskjellig utsnitt. Om man (som jeg synes man skal gjøre) regner dybdeskarphet som uavhengig av utsnitt, så er DOF-kalkulatoren feil. Om man mener dybdeskarphet er avhengig av utsnitt, så er DOF-kalkulatoren riktig.

 

Det er ikke noe "feil" i å synes at dybdeskarphet er avhengig av utsnitt eller å ikke gjøre det- det kommer an på om man regner størrelsen til uskarpheten (og for den del Circle of Confusion) ut fra utsnittet eller tingen som er uskarp. Jeg regner uskarpheten ut fra tingen som er uskarp, og dermed er det bare fokusavstand og blenderåpning som gir dybdeskarphet.

DOF-kalkulatorene regner størrelsen på uskarpheten ut fra utsnittet, og så er det fokusavstand, blenderåpning og utsnitt som sammen definerer dybdeskarphet - cropper du inn endres dybdeskarpheten.

 

Men - dette bør heller tas i den andre tråden.

Lenke til kommentar

Du hadde god tid til å stige på det før det gikk.

 

Sånn, ja. Vri kniven rundt :tease:

 

Trøst: There is no such thing as "siste mulighet til å kjøpe"

He he. Viktig å vri rundt kniven når den først er der :)

 

Jeg får vel bli sittende på gjerdet, men takk for hjelpen alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...