Gå til innhold

Hvorfor kalles Norge for et demokrati?


TMB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det var ikke særlig til åpningspost for å skape kreativ debatt ...

 

Men når jeg nå likevel er her - hva er i veien?

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forskjell på hver minste ting og ingenting. Nå velger vi hvilket parti som skal styre landet, men uansett hvilket parti som blir valgt skjer det jo aldri noe.

 

Hva er det du ønsker skal skje da?

Lenke til kommentar

Er TS klar over hvor mye styr og byråkrati det hadde blitt om vi skulle hatt folkeavstemning om hver minste ting?

Jeg syns iallefall det hadde vært passende å ha hatt folkeavsteming når AP bestemte at vi skulle melde oss inn i NATO. Hvis jeg husker riktig (fra historiebøkene) så var statsministeren og studentene svært imot dette. Eller blander jeg med atombomb i Tyskland saken?

 

Jeg syns forøvrig at sosialdemokratisk orden er mer passende beskrivelse.

Direkt demokrati eksisterer forsåvidt i Sveits, men ikke alle gidder å møte opp til alle disse folkeavstemingene da :o

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns iallefall det hadde vært passende å ha hatt folkeavsteming når AP bestemte at vi skulle melde oss inn i NATO. Hvis jeg husker riktig (fra historiebøkene) så var statsministeren og studentene svært imot dette. Eller blander jeg med atombomb i Tyskland saken?

 

Jeg syns forøvrig at sosialdemokratisk orden er mer passende beskrivelse.

Direkt demokrati eksisterer forsåvidt i Sveits, men ikke alle gidder å møte opp til alle disse folkeavstemingene da :o

Sosialdemokratisk=Sosialfolkestyre

Kan ikke se for meg at det passer, her har du et mer passende navn:

 

Folkevalgt Sosialdiktatur

Lenke til kommentar

Jeg syns iallefall det hadde vært passende å ha hatt folkeavsteming når AP bestemte at vi skulle melde oss inn i NATO. Hvis jeg husker riktig (fra historiebøkene) så var statsministeren og studentene svært imot dette. Eller blander jeg med atombomb i Tyskland saken?

 

Jeg syns forøvrig at sosialdemokratisk orden er mer passende beskrivelse.

Direkt demokrati eksisterer forsåvidt i Sveits, men ikke alle gidder å møte opp til alle disse folkeavstemingene da :o

Sosialdemokratisk=Sosialfolkestyre

Kan ikke se for meg at det passer, her har du et mer passende navn:

 

Folkevalgt Sosialdiktatur

Er iallefall slik historikere beskriver hvordan Norge utvikler seg etter 2 verdenskrig.

Men som sagt det er bare et ord, jeg syns personlig viktige valg bør det være folkeavstemning på.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å bli politiker selv? Det er faktisk bare bare, så lenge folk er enige med deg. Du trenger igrunnen bare å melde deg inn i et lokalt parti, bli med på to-tre møter, og har du en god enkeltsak er det egentlig ikke vanskelig å få den opp til stortinget!

Folket skal styre landet, det bør ikke være nødvendig å bli politiker for å si ja eller nei til et forslag.

Lenke til kommentar

Som svar til OP , fordi folk i Norge lever i en illusjon av hva demokrati er..

 

Bare tenk litt på det, hva utenom ja/nei til EU har vi som folk noe makt over ?

 

Hadde Norges folk bestemt hadde vi stått utenfor Schengen, da hadde flere 1000 sluppet å oppleve grov kriminalitet, og det var kun et eks..

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å bli politiker selv? Det er faktisk bare bare, så lenge folk er enige med deg. Du trenger igrunnen bare å melde deg inn i et lokalt parti, bli med på to-tre møter, og har du en god enkeltsak er det egentlig ikke vanskelig å få den opp til stortinget!

Folket skal styre landet, det bør ikke være nødvendig å bli politiker for å si ja eller nei til et forslag.

 

Nei, jeg mener at folk ikke bør stemme ja og nei til vanlige saker, og heller stemme på politikere som mener det samme som en selv.

 

Edit: Typo

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å bli politiker selv? Det er faktisk bare bare, så lenge folk er enige med deg. Du trenger igrunnen bare å melde deg inn i et lokalt parti, bli med på to-tre møter, og har du en god enkeltsak er det egentlig ikke vanskelig å få den opp til stortinget!

Folket skal styre landet, det bør ikke være nødvendig å bli politiker for å si ja eller nei til et forslag.

 

Nei, jeg mener at folk ikke bør stemme ja og nei til vanlige saker, og heller stemme på politikere som mener det samme som en selv.

 

Edit: Typo

ofte mener de en ting under valg og en annen når de kommer inn, evnt blir de motarbeidet ifra mikro partiene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...