Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Driit irriterende regning fra DHL

Balthier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en skikkelig mystisk regning fra DHL på engelsk / norsk.

Det som er hovedsaken er at de sender en faktura UTEN noe kontonr annet en et internasjonalt IBAN bank nr.

Finner det drit irriterende fordi jeg ikke får betalt den uten å streve for mye med det. Når jeg får en regning forventer jeg å få det i norsk format. Ikke noe IBAN, ikke noe SWIFT. Men et norsk kontonr. og beløp lett tilgjengelig slik at jeg kan plotte det inn i nettbanken uten å google rundt i en halvtime.

Hvordan er reglementet rundt sånne ting. Kan ett norsk registrert firma virkelig forvente å få betalt gjennom IBAN / SWIFT eller skal det forventes å få ett norskt kontonr og standard faktura regning format?

Dere skulle liksom sett den greia som har duppa ned i posten. Mest forvirrende, knotete og irriterende skvipet ever. :hrm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du forventer å få en regning fra DHL så pass på at det er den "riktige". Siden den er den "Mest forvirrende, knotete og irriterende skvipet ever" så høres det ut som svindel. Kan hende det er "utro" tjenere hos DHL i utlandet som selger informasjon til svindlere som igjen sender "regning".

Skrevet

Regningen er nok som forventet, er bare formatet som er så forpult surt. Saken er den at det er en faktsik tjeneste, bestilt fra utland. Men denne tjenesten er da betalt, det som regningen gjelder er helt sikkert tollkostnader.

Skrevet (endret)

Sist gang jeg betalte tollkostnader ved mottak av pakke fra DHL, så betalte jeg en norsk regning og til et norsk kontonummer. Dette stinker svindel.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Skrevet

har betalte med iban engang, forstår ikke hvorfor du ikke vil det. er jo nesten som å betale en vanlig regning, bare litt mer dill.

Skrevet

Ta en telefon til de og fortell at du av prinsipp ikke vil betale en regning der du må bruke IBAN. Så kan du og DHL finne frem til en løsning fremfor at du sitter på et forum og klager over dette.

Skrevet

Kreditor har rett til å gi anvisning om hvordan skyldig beløp skal betales, såfremt anvisningen ikke påfører vesentlig merutgift eller ulempe for forbrukeren, jfr. finansavtaleloven pgf 38 annet ledd.

Det er ikke en vesentlig ulempe i seg selv å betale til utenlandsk bankkonto (men det kan være nærmere omstendigheter rundt debitor som gjør det til en vesentlig ulempe). "Prinsipper" er aldri en tilstrekkelig grunn.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...