Gå til innhold

Kjøp av Windows 7


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å ta en formatering av SSD disken jeg har OS på, så da blir det nok et OEM kjøp bootet opp i BIOS!

 

Grunnen til at jeg spurte var at jeg ble litt usikker da Dustinhome.no hadde dette i beskrivelsen av Windows 7 OEM:

- Du som kunde får bare installere OEM-lisensen på en ny PC. For eksempel får du IKKE installere OEM-lisens for et operativsystem på en PC som har et tidligere operativsystem.

 

http://www.dustinhome.no/product/5010587516/microsoft-windows-7-home-prem-sp1-64-bit-nor-dvd-oem-no/#intcmp=searchProvider_dacsa

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo de egentlige EULA betingelsene fra Microsoft det der. Så alle som kjøper en OEM lisens og legger den på en pc som ikke er splitter ny, bryter med betingelsene til Microsoft.

Før måtte butikker selge OEM programvare sammen med hardware, og jeg husker da det fulgte med mus/tastatur når du kjøpte Windows eller Office i OEM utgaver.

Men nå bryr ingen seg. Betingelsene betyr vel mest om du som stort firma kjøper feil type lisenser og blir sjekket. For privatpersoner har det ingen betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har Windows 7 pro, som jeg har fått av en venn. Han mente at det var lissens for ca 10 maskiner. Jeg har allerede brukt lissensen en gang, men nå tenkte jeg det var på tide med en "clean innstall" igjen. Bruker jeg "opp" enda en lissens da?

 

Noen som vet om jeg da bruker opp enda en gang av de 10? (Jeg har ikke byttet hovedkort, har forstått at det kan være avgjørende?)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sent svar med kan bekrefte at om man har en retail lisens med 10 online aktiveringer, eller om man har en MAK nøkkel med x antall aktiveringer så er det antall aktiveringer den teller, uavhengig om du aktiverer på samme pc eller en annen pc.

Men det er mye som spiller inn, bl.a hvor lang tid det går mellom hver aktivering osv. Så du får stort sett mer enn 10 aktiveringer på en retail lisens.

På en MAK nøkkel forsvinner en aktivering uansett, og de kommer ikke tilbake, så der har du det antallet du har betalt for uansett.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Sent svar med kan bekrefte at om man har en retail lisens med 10 online aktiveringer, eller om man har en MAK nøkkel med x antall aktiveringer så er det antall aktiveringer den teller, uavhengig om du aktiverer på samme pc eller en annen pc.

Men det er mye som spiller inn, bl.a hvor lang tid det går mellom hver aktivering osv. Så du får stort sett mer enn 10 aktiveringer på en retail lisens.

På en MAK nøkkel forsvinner en aktivering uansett, og de kommer ikke tilbake, så der har du det antallet du har betalt for uansett.

Kan jeg finne ut om det er en såkalt retail eller MAK ved hjelp av nøkkelen, eller annen måte?. Eieren av denne visste ikke hva det var...(Som sagt formatere "samme pc" med samme hardware)

Lenke til kommentar

Er det noen steder hvor man fremdeles får kjøpt fullisenser av Win7? Finner bare OEM-lisenser i nettbutikkene.

 

 

Er ganske sikker på at Microsoft sluttet å selge fullversjoner av Windows 7 da Windows 8 kom ut for over ett år siden. Men siden Win8 salget ikke akkurat gikk strålende så fortsatte de med OEM versjonen.

Nettbutikker osv hadde fullversjonen inne til de gikk tomme. Nå skal du vel være veldig heldig å finne en slik kopi, men det er sikkert ikke helt umulig (kanskje i Norge).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...