Gå til innhold

Kjøp av Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du student så er det stor sjangs for at du kan få tilgang til Dreamspark hvor du kan laste ned Windows gratis. Prisen er altså gjerne enten gratis, eller full OEM-pris på ca. 750 kr og oppover avhengig av lisens.

 

Og nei, det går ikke an å kjøpe en brukt lisens i den forstand at den er registrert. Er det noen som derimot har kjøpt en lisens, men ikke brukt den, så kan du jo kanskje få den billigere, men det er jo risky for at den allerede er brukt..

Lenke til kommentar

Er du student så er det stor sjangs for at du kan få tilgang til Dreamspark hvor du kan laste ned Windows gratis. Prisen er altså gjerne enten gratis, eller full OEM-pris på ca. 750 kr og oppover avhengig av lisens.

 

Og nei, det går ikke an å kjøpe en brukt lisens i den forstand at den er registrert. Er det noen som derimot har kjøpt en lisens, men ikke brukt den, så kan du jo kanskje få den billigere, men det er jo risky for at den allerede er brukt..

 

Skjønner jeg deg riktig at denne lissensen kun kan benyttes en gang?

Men om jeg formaterer maskinen etter en stund, må jeg da kjøpe en ny lissens?

Og dette med at en kan som student kanskjef å den gjennom ”dreamspark”.

(kona er student) Laster en det da ned og brenner på DVD?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Det er ulik praksis på hvem som får disse lisensene på forskjellige skoler. Da jeg studerte var det kun IT studenter som fikk tilgang til noe som het MSDNAA (Academic Alliance) og gratislisenser (tilsvarende retail som forøvrig fungerer nå snart 2 år etter jeg var ferdig :p). Be kona spørre en lærer eller fagansvarlig om studenter på hennes studie har en slik avtale.

 

Hva slags lisens du bør kjøpe avhenger av hvordan du skal bruke den, og i hvilken type maskine den skal isntalleres.

 

1. Hvis du har en laptop fra før med OS installert, bør du kjøpe en oppgraderingslisens som koster ca. 800 kr. Har du en laptop uten OS, bør du kjøpe en OEM lisens til ca. 800 kr, hvis du ikke har planer om å kjøpe en ny laptop uten OS i fremtiden.

 

2. Hvis du allerede har en stasjonær maskin med OS installert bør du også kjøpe en oppgraderingslisens.

 

3. Hvis du har en stasjonær uten operativsystem og planlegger å bytte hovedkort i fremtiden bør du kjøpe en full lisens som koster ca. 1300 kr. Merk at du med en OEM lisens kan, både i laptop og stasjonær, bytte ut all annen hardware, men ikke hovedkortet. Du må også reaktiver windows for hver gang du bytter ut noe i maskinen (som CPU, HDD, grafikkort etc.). Fullversjon er nesten bare lønnsomt dersom du skal bytte hovedkort, eller du skal installere OSet på en helt ny maskin som ikke har OS fra før.

 

Du bør også tenke på hva slags maskinoppgradering du skal gjøre i fremtiden. Bygger du maskinene dine selv, er en full lisens mest lønnsomt siden den vil være mulig å aktivere på alle maskiner du noengang til bygge. Hvis du derimot tror du neste gang vil kjøpe en maskin med OS preinstallert, velger du OEM (hvis maskinen ikke har OS nå), eller upgrade hvis det finnes en (merk: ekte) versjon av windows fra før på maskinen.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du student så er det stor sjangs for at du kan få tilgang til Dreamspark hvor du kan laste ned Windows gratis. Prisen er altså gjerne enten gratis, eller full OEM-pris på ca. 750 kr og oppover avhengig av lisens.

 

Og nei, det går ikke an å kjøpe en brukt lisens i den forstand at den er registrert. Er det noen som derimot har kjøpt en lisens, men ikke brukt den, så kan du jo kanskje få den billigere, men det er jo risky for at den allerede er brukt..

Skjønner jeg deg riktig at denne lissensen kun kan benyttes en gang?

Men om jeg formaterer maskinen etter en stund, må jeg da kjøpe en ny lissens?

Og dette med at en kan som student kanskjef å den gjennom ”dreamspark”.

(kona er student) Laster en det da ned og brenner på DVD?

En OEM-lisens er ment å brukes for kun én PC, hovedsaklig designet for laptoper, og den identifiserer det via hovedkortet. Det er derimot et problem på en stasjonær siden det er vanligere å bytte ut enkelte deler, som f. eks et hovedkort og det er jo på en måte fortsatt samme PC.

En vanlig OEM-lisens kan brukes flere ganger såfremt det er brukt samme hovedkort med andre ord.

Feh svarte godt når det gjaldt Dreamspark, men ja, det er mer eller mindre bare å laste ned en .ISO-fil og legge den over på en DVD, minnepenn eller hva du enn måtte foretrekke.

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller er en upgrade lisens det beste alternativet hvis du har en annen windows fra før (xp eller vista) og ikke vil betale for fullversjon. OEM lisenser er knyttet til ett hovedkort og bare det. En oppgraderingslisens kan du bruke på flere maskiner etter hverandre (men kun ha den aktivert på én maskin av gangen). Det kan du ikke med OEM med mindre det er snakk om en stasjonær PC hvor du vet du skal ha samme hovedkort i overskuelig fremtid.

 

Jeg ville dog avventet kjøp av windows lisens til windows 8 blir lansert 26. oktober. Ryktene sier at alternativene der blir billigere enn dagens w7 lisenser, samt at w7 prisene mest sansynlig vil falle.

 

Det ville også vært meget til hjelp hvis trådstarter kunne fortalt hva slags type maskin han skal kjøpe lisens til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viser seg at jeg kan få tilgang på "Microsoft Windows Pro 7,Engelsk, Full-versjon.

Vil jeg som en amatør merke forskjell på pro og home? Blir denne mer teknisk å vanskelig i bruk, eller er det bare at denne har flere muligheter om en vil benytte seg av de?

 

Go for it. Som Pey'J nevner er det bare ekstra funksjonalitet for "profesjonelle" brukere du aldri vil ha bruk for til daglig hjemmebruk. Den eneste forskjellen en hjemmebruker kunne ha merket er at Home Premium maks støtter 16 GB minne, mens pro, enteprise og ultimate støtter opptil 192. Kjører også pro hjemme og på laptop. Fikk lisens av høyskolen og den fungerer enda, et drøyt år etter jeg sluttet :p

Lenke til kommentar

Da jeg kan få tilgang til produktnøkkelen, men har ikke dvden. Noen med en sikker link til lovlig windows 7 pro, engelsk versjon som jeg kan laste ned fra nett?

 

Og i såfall, er det noe spesielt å tenke over når en skal legge det over på en dvd slik at den nye pc skal skjønne at den har den "orginale" dvden i seg? Tenker da på om det er flere filer el?

Lenke til kommentar

Ok, er ikke spesielt stø i engelsk så norsk er nok å foretrekke:)

 

Tror jeg går for DVD løsning. Når en laster ned er det altså kun en iso fil som blir lastet, denne er det bare å brenne på en DVD, å med denne DVD inne i den nye maskina så skjønner den at dette er "orginal" DVD. Får jeg lastet ned Windows 7 pro full, på linken din.?

 

Lenke til kommentar

Å bytte språk på Windows 7 Pro engelsk utgave gjør du ved å følge denne guiden jeg har laget....

 

Ellers er det bare å brenne ut .iso filen ja. Det er det som er kjekt med en .iso fil. Den kan du gjøre alt med.

 

Linkene i blogginnlegget i linken over fører til DigitalRiver som er de som leverer digitale kopier av Microsoft produkter. Så de linkene er 100% trygge.

Har du produktnøkkelen til Pro utgaven, er det bare å laste ned pro utgaven. Uten nøkkel, fungerer bare installasjonen i 30 dager (++ med rearm).

 

Jeg ville dog avventet kjøp av windows lisens til windows 8 blir lansert 26. oktober. Ryktene sier at alternativene der blir billigere enn dagens w7 lisenser, samt at w7 prisene mest sansynlig vil falle.

 

Lite sannsynlig. Det skjedde ikke med Vista og kommer neppe til å skje med Windows 7. Microsoft vil jo ikke at folk skal kjøpe Windows 7 etter at Windows 8 kommer ut. Så ingen dumping av prisen der.

Du vil kanskje se noen tilbud hos nettbutikker og lignende som sitter med litt for store lagre med fysiske plater.

 

Men ser du på den totale lagerbeholdningen på Komplett.no/mpx.no har de ikke mer enn 261 fysiske Win7 DVD bokser inne fordelt på alle versjoner og alle språk. Og det tar det ikke lang tid å bli kvitt. Så få andre nettbutikker sitter vel med større lagre enn dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...