Gå til innhold

Datalagringsdirektivet utsatt igjen


Anbefalte innlegg

Jeg tror det blir innført rett etter valget fordi politikerne

helst vil gjemme denne saken og andre ubehagelige saker i valgkampen.

Dette er en praksis som blir brukt svært ofte før valg at politikerne ikke kan svare på betente saker for dette må de først diskutere innad i partiet og denne diskusjonen/konklusjonen blir først klar rett etter valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det blir innført rett etter valget fordi politikerne

helst vil gjemme denne saken og andre ubehagelige saker i valgkampen.

Dette er en praksis som blir brukt svært ofte før valg at politikerne ikke kan svare på betente saker for dette må de først diskutere innad i partiet og denne diskusjonen/konklusjonen blir først klar rett etter valget.

 

Det er vanlig AP-praksis. De rusher noe som ingen liker gjennom og så holder de kjeft om det så mye som mulig.

Lenke til kommentar

Ved å kjøre trafikken gjennom en kryptert tunnel, så vil det være mulig å se at du har kommunisert med vpn-serveren på det og det tidspunktet. Skaffer man i tillegg tilgang til loggene på andre siden, typisk ved at serveren er i Norge eller at norske myndigheter får informasjon fra andre land, så er det en viss mulighet for å kryssjekke dette og finne ut IP-adressen til maskinen du kommuniserte med gjennom tunnelen.

Lenke til kommentar

@artikkel-skribenten Niklas Plikk:

 

Og hva mener du det er igjen å diskutere egentlig? Politikerne har bestemt seg, ja disse posisjonene er folkevalgte, men "that's it". Vi har ingenting vi skulle sagt i protest.

 

Enten må vi finne "giljotinen", eller så må man bare finne seg i at man ikke lever i et ordentlig demokrati. Jeg tror denne diskusjonen faller i fisk, og leder ingensteds.

 

Folk i Norge er "puddinger", som bryr seg litt, men lar ting skure. Det gir jo fritt spillerom for folkevalgte til å gjøre nesten som de vil. Se bare på Jens Stoltenberg, den skamløse mannen som styrer skuta. Han har gang på gang på gang på gang, og igjen og igjen tabbet seg ut. Skamløs er han, og få av de som stemmer Arbeiderpartiet hopper av, for å stemme på andre partier. AP har fremdeles veldig mange prosent tilslutning, i følge meningsmålingene.

 

Så om folket ikke bryr seg en gang, så skjer det lite, og politikerne kan fortsette å meske seg på vår bekostning.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å kjøre trafikken gjennom en kryptert tunnel, så vil det være mulig å se at du har kommunisert med vpn-serveren på det og det tidspunktet. Skaffer man i tillegg tilgang til loggene på andre siden, typisk ved at serveren er i Norge eller at norske myndigheter får informasjon fra andre land, så er det en viss mulighet for å kryssjekke dette og finne ut IP-adressen til maskinen du kommuniserte med gjennom tunnelen.

I teorien kan du vel sette opp VPN-serveren i andre enden selv. Og da må norske myndigheter få det andre landets myndigheter til å "raid'e", overvåke din VPN-server der i langtvekkistan. Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det i det heletatt ville vært flertall på stortinget for dette forslaget dersom alle stortingsrepresentantene var fristilt fra sine respektive partier (noe de alltid burde være).

 

Ellers så kan jo dette bli noe som kontinuertlig blir utsatt ut i evigheten. La oss håpe det blir tilfellet.

Jeg håper ikke det blir utsatt i evigheten. For er det noe som er typisk for politikere, så er det nettopp å frotse i pengene fra planleggingsbudsjettet løpende, og da gavner det politikeren å holde det uløst så lenge rå er.

 

Det koster fryktelig mye å planlegge noe på tilnærmet ubestemt tid, og jeg håper vi slipper å få også den regningen i fanget.

Lenke til kommentar

Ved å kjøre trafikken gjennom en kryptert tunnel, så vil det være mulig å se at du har kommunisert med vpn-serveren på det og det tidspunktet. Skaffer man i tillegg tilgang til loggene på andre siden, typisk ved at serveren er i Norge eller at norske myndigheter får informasjon fra andre land, så er det en viss mulighet for å kryssjekke dette og finne ut IP-adressen til maskinen du kommuniserte med gjennom tunnelen.

 

Er ikke alle vpn's som lagrer logger. F.eks vpnT.se lagrer ikke logger..

 

Da blir det straks vanskeligere å etterforske vil jeg tro.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

http://www.digitaltpersonvern.no/om/

Bidra så DLD blir dratt inn for domstolen når det blir innført.

Består av Georg Apenes (tidligere direktør i Datatilsynet), Anders Brenna (leder av Stopp DLD), Jon Wessel-Aas (advokat som twitrer og blogger mye om personvern) med flere.

 

Dessuten, lekkasje fra CleanIT, et EU prosjekt: http://www.edri.org/cleanIT

Removal of any legislation preventing filtering/surveillance of employees' Internet connections

Governments should use the helpfulness of ISPs as a criterion for awarding public contracts

Law enforcement authorities should be able to have content removed “without following the more labour-intensive and formal procedures for 'notice and action'”

ISPs to be held liable for not making “reasonable” efforts to use technological surveillance to identify (undefined) “terrorist” use of the Internet

osv., det stopper ikke med DLD.

 

Også ISP'ene er lidende under dette, og jeg synes de får ta litt av regningen også i et forsøk å stoppe det på vegne av oss, på økonomisk vis og teknisk fagkyndighet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ved å kjøre trafikken gjennom en kryptert tunnel, så vil det være mulig å se at du har kommunisert med vpn-serveren på det og det tidspunktet. Skaffer man i tillegg tilgang til loggene på andre siden, typisk ved at serveren er i Norge eller at norske myndigheter får informasjon fra andre land, så er det en viss mulighet for å kryssjekke dette og finne ut IP-adressen til maskinen du kommuniserte med gjennom tunnelen.

I teorien kan du vel sette opp VPN-serveren i andre enden selv. Og da må norske myndigheter få det andre landets myndigheter til å "raid'e", overvåke din VPN-server der i langtvekkistan.

Du kan fint sette opp serveren selv, men det hjelper ikke om det landet også har innført DLD eller noe tilsvarende. Tross alt må du få Internett-tilgang fra noen, og denne leverandøren er i de fleste, om ikke alle, land bundet av visse lover. Logger leverandøren, så hjelper det ikke om du har satt opp serveren selv og ikke lagrer logger.

Lenke til kommentar

Noen ganger - bare noen ganger høres ikke en gammeldags Væpna Revolusjon så ille ut.

Men, IKKE la det bli under kommunistenes parole da vel!

 

Politikere er bare politikere, ikke dataingeniører.

Forsvarsministeren er faktisk utdannet EDB-ingeniør, og har jobbet som utvikler.

 

Angående at DLD blir utsatt igjen, så kan det jo ikke kalles overraskende. Jeg har gått gjennom en del dokumenter som handler om de kravene som settes, og det er ganske ekstreme greier.

 

Men, det er jo ikke ensbetydende at hun kan alle fagfelt i IT-verdenen. Kanskje hun kun kan la oss si regneark ekstremt godt, men kanskje lite annet (jeg bare spør) ??

Lenke til kommentar

Ved å kjøre trafikken gjennom en kryptert tunnel, så vil det være mulig å se at du har kommunisert med vpn-serveren på det og det tidspunktet. Skaffer man i tillegg tilgang til loggene på andre siden, typisk ved at serveren er i Norge eller at norske myndigheter får informasjon fra andre land, så er det en viss mulighet for å kryssjekke dette og finne ut IP-adressen til maskinen du kommuniserte med gjennom tunnelen.

I teorien kan du vel sette opp VPN-serveren i andre enden selv. Og da må norske myndigheter få det andre landets myndigheter til å "raid'e", overvåke din VPN-server der i langtvekkistan.

Du kan fint sette opp serveren selv, men det hjelper ikke om det landet også har innført DLD eller noe tilsvarende. Tross alt må du få Internett-tilgang fra noen, og denne leverandøren er i de fleste, om ikke alle, land bundet av visse lover. Logger leverandøren, så hjelper det ikke om du har satt opp serveren selv og ikke lagrer logger.

Men, det finnes mange land som ikke er medlem av EU. DLD er noe EU, har vurdert å innføre, som Norge har kastet seg på som en "logrende hund" lenge før de har fått utredet konsekvenser, med fordeler og ulemper.

 

Du får et poeng for å ha nevnt det jeg markerte i rødt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men, det er jo ikke ensbetydende at hun kan alle fagfelt i IT-verdenen. Kanskje hun kun kan la oss si regneark ekstremt godt, men kanskje lite annet (jeg bare spør) ??

Jeg svarte bare på et utsagn som er feil, nemlig at politikere ikke er ingeniører. For noen av dem er faktisk det. Jeg har ikke sagt at Strøm-Erichsen har gode kunnskaper innen dette feltet. Det har jeg ingen kjennkap til. Vi tilhører ikke samme parti, og jeg har aldri møtt henne - jeg vet bare at hun har en viss bakgrunn innen IKT/EDB.

 

Men, det finnes mange land som ikke er medlem av EU. DLD er noe EU, har vurdert å innføre, som Norge har kastet seg på som en "logrende hund" lenge før de har fått utredet konsekvenser, med fordeler og ulemper.

 

Du får et poeng for å ha nevnt det jeg markerte i rødt.

Jeg forstår ikke hvorfor du pirker på dette, når du åpenbart har sett at jeg poengterte at det ikke måtte være DLD - bare noe tilsvarende. Og selv uten et slikt påbud fra myndighetene, så er det vanlig å logge. De fleste leverandører gjør det i dag. Det er vel tre uker som er tillatt for opplysninger som kan identifisere brukerne, men dette er i Norge. Andre land kan ha helt andre regler, eller ikke slike regler i det hele tatt. Norge og Europa for øvrig er generelt kjent for å være de som setter personvern høyest.

Lenke til kommentar

Ved å kjøre trafikken gjennom en kryptert tunnel, så vil det være mulig å se at du har kommunisert med vpn-serveren på det og det tidspunktet. Skaffer man i tillegg tilgang til loggene på andre siden, typisk ved at serveren er i Norge eller at norske myndigheter får informasjon fra andre land, så er det en viss mulighet for å kryssjekke dette og finne ut IP-adressen til maskinen du kommuniserte med gjennom tunnelen.

 

Enkel fiks: Kjøp en god dobbelVPN tjeneste. Eventuelt kjøp flere tjenester som du router gjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...