Gå til innhold

EU planlegger storoffensiv mot Apple


Anbefalte innlegg

Ut over dette forholder Apple seg til lovverket i de enkelte land, og de rettigheter dette gir kundene i forhold til eventuelle reklamasjoner.

Du har helt rett.

De "forholder seg til lovverket" omtrent som jeg "forholder meg til fartsgrensen" når jeg kjører bil.

 

Apple er allerede dømt i Italia for måten de har "forholdt seg til lovverket" der, og nå får de kanskje også en smekk i andre land. (Eller ikke. Jeg har f.eks. aldri fått en fartsbot.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@hurlum: Hva med firmakunder? De har som kjent ingen rettigheter tilsvarende Lov om forbrukerkjøp.

 

Du motsier deg selv litt, når du hevder at Apple Care "dekker rett og slett ingenting annet enn reklamasjonsrettighetene man har", da du selv nevner ting som Apple Care gir som går ut over lovpålagte reklamasjonsrettigheter, bl.a utvidede garantirettigheter når du er i utlandet og fri telefonsupport.

 

du vet at apple care gir omtrent halvparten av lovpålagte garantier? de snylter kunder gjennom salg av overprisede avtaler som dekker mindre enn det reklamasjonsretten gjør. de er også rimelig snobbete da de ikke engang sier unnskyld til alle kundene som opplever diverse ting(iphone som stopper å funke ut av det blå, skjermer som knuser seg selv osv.) alle andre firmaer som da gjør opp for seg sier i det minste unnskyld mens apple bare grynter fordi de ved lov i norge og EU må¨gjøre opp.. bra hvis de blir kastet ut og enda bedre om de klarer å gjøre noe med dritten sin.(ikke glem hvor mye trøbbel det var med iphone 4 også.)

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

Det jeg henviser til var saker som stod i alle landets aviser rundt release av iPhone 1, men google forkaster nyhater som er så gamle, og jeg gidder ikke lete gjenom aftenpost, Dn, VG, og dagbladets artikkelarkiv. Apple respons til frobrukerne, (vi snakker om Apple Norge), var at det var umulig at telefonen sluttet å virke å derfor var det ikke noe garanti/raklamasjonsak. Jeg husker dette ekstremt godt da jeg var på et seminar om forbrukerrettigheter en liten tid etterpå og hvor dettte ble omdiskutert til de grader,.

Ren bløff og oppspinn fra ditt eget hode, altså. Det er ingen problem å google saker fra 2007, og du har selv gravd fram klipp som er eldre enn dette i linkene lenger nede i innlegget ditt.

iPhone 1 har for øvrig aldri vært solgt gjennom offisielle kanaler i Norge, kun gjennom privat import fra utlandet, og Apple Norge har derfor aldri hatt noen forpliktelser i henhold til Lov om forbrukerkjøp når det gjelder denne telefonen. Jeg regner det derfor som svært lite sannsynlig at Apple Norge i det hele tatt har uttalt seg offentlig om iPhone 1, langt mindre kommet med noe så hjernedødt som du hevder.

 

Mange saker hentet fra VG og Nettavisen der, og kvaliteten på artiklene er naturligvis det man kan forvente av de mest hjernedøde tabloidavisene. En kjapp gjennomgang:

 

- Apple tilbyr erstatningsenheter for enheter man selv har ødelagt, til sterkt redusert pris, i stedet for å reparere - godt eksempel på helt grei service.

- Dårlig overskrift, det er ikke mulig å "lure seg unna" en garanti man ikke er pålagt å gi. Danske garantibetingelser fra 2010, som ser ganske greie og normale ut, og forbehold som ser ut til å være i tråd med vanlig praksis i industrien. Hele saken går på om garantien gir kunden tilstrekkelig med fordeler til at Forbrukerombudet mener at det kan kalles en garanti. Det har de sikkert funnet ut av nå, siden Apple.dk fortsatt opererer med ett års garanti. Men ombudet fikk jo litt publisitet da...

- Sak der bruker selv har utsatt telefonen for sterk kulde, og deretter rask oppvarming i bilen fra -12 til +20 grader, og sannsynligvis ladet under slike forhold, ser ut til å være selvforskyldt.

- Samme sak en gang til.

- Breaking news: Glass kan knuse!

- Kanskje den mest løgnaktige framstillingen så langt. Consumer Reports har aldri sagt "ikke kjøp iPhone 4", ikke noe i nærheten engang. CR holdt tilbake et "anbefalt-stempel" på grunn av det de oppfatter som et problem med antennen, men ga likevel iPhone 4 et svært høyt testscore - faktisk det til da beste noensinne for en smarttelefon:

CRiphone4.jpg

 

- Gammel sak som ikke er annet enn en ensidig framstilling av en krangel mellom HiFi-klubben og Apple.

- Forklarer hvordan feil i visning av signalstyrken, som raskt ble fikset gjennom en softwareoppdatering, var hovedårsaken til antennehysteriet rundt iPhone 4.

- Samme antennesak igjen. De fleste har i ettertid oppfattet at mediahysteriet egentlig var en ikke-sak. "Problemene" forsvant på mystisk vis etter en stund, i takt med at folk etter hvert oppdaget at det egentlig er normalt med variasjoner i signalstyrke og mange andre telefoner kunne oppvise tilsvarende variasjoner under ulike forhold.

- Reprise, litt annen vri på samme oppkok av den gamle saken mellom HiFi-klubben og Apple. Mange andre er heldigvis svært villige til å selge alle iPodene som HiFi-klubben ikke gidder å selge, slik at HiFi-klubben fortsatt kan selge sitt rike utvalg av iPod-tilbehør...sikkert mye bedre å være iPod-profitør enn iPod-forhandler, altså.

- Noen opplevde feil og problemer under oppdatering til iOS 4. Jøss, slikt har nok aldri skjedd med andre OS..."- Fuck you", indeed...

- For sikkerhets skyld har du postet den samme løgnhistorien om Consumer Reports (fra pkt 6) en gang til. Tilsynelatende etter mottoet: "en god løgn kan ikke gjentas for ofte".

 

Stort sett handler klippene dine om at folk ødelegger duppedingsene sine gjennom feilbehandling, og at enkelte brukere kan oppleve softwarerelaterte problemer. Det mest oppsiktsvekende er at noen gidder å ofre så mye spalteplass på så tynne historier, men igjen, det er for det meste de verste tabloidene du siterer...

Så, hvor er eksemplene på at Apple "blatant overser rettighetene til oss forbrukere"?

 

å selg en telefon som ikke tåler minusgrader i land med minugrader 4 måneder a året, og så nekte for at det er garanti/reklamasjon -sak er ett godt eksempel på arroganse.

Det opplyses klart og tydelig om krav til bruksmiljø på Apples websider:

Temperatur under bruk: 0 til 35 °C

Temperatur for når enheten ikke er i bruk: -20 til 45 °C

Relativ luftfuktighet: 5 til 95 prosent ikke-kondenserende

Maksimal høyde over havet (bruk): 3 000 meter

 

Dette skiller seg ikke vesentlig fra mange andre telefoner og bærbare elektroniske enheter som selges i Norge, bortsett fra at Apple opplyser om dette på en måte som er lettere å finne.

Forsøk å finne tilsvarende opplysninger for f.eks Samsung Galaxy SIII på samsung.no. Du vil kanskje bli forundret over resultatet, hvis du finner det... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

newton du vet at det fortsatt er selgers ansvar å sørge for at produktet han selger fungerer i norske forhold? har du noengang lest forbrukerkjøpsloven? Samsung, HTC Sony og andre firmaer skjønner hvertfall at de har det ansvaret. uansett om du er applefrelst og derfor ikke klarer å skjønne at guden(apple in case you dident get it) din tar feil, gjør de faktisk det. de får utrolig mye drit fra alle forbrukerråd omkring i europa og det med god grunn.

 

inntil apple tar ansvar og ikke er et drittfirma som snylter kunder for rettigheter så burde de ikke selge i norge. og de kravene du sier at de sette for bruk av telefon gjelder ikke i norge da forbrukerkjøpsloven sier at varer som er beregnet for utendørs bruk i norge også SKAL tåle forholdene ellers er dette ansett som en feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ut over dette forholder Apple seg til lovverket i de enkelte land, og de rettigheter dette gir kundene i forhold til eventuelle reklamasjoner.

Du har helt rett.

De "forholder seg til lovverket" omtrent som jeg "forholder meg til fartsgrensen" når jeg kjører bil.

 

Apple er allerede dømt i Italia for måten de har "forholdt seg til lovverket" der, og nå får de kanskje også en smekk i andre land. (Eller ikke. Jeg har f.eks. aldri fått en fartsbot.)

Hyggelig at du holder deg innenfor fartsgrensene.

 

Hva er Apple dømt for i Italia? Jo, det nevnes i starten av artikkelen, og er i grunnen det samme som denne artikkelen handler om. Saken er at Apple har fått en bot på 900.000 euro av konkurransemyndighetene i Italia for ikke ikke å informere kundene "godt nok" om rettighetene de har i henhold loven.

Apple har altså informert om dette, men ikke "godt nok" - det handler da mest om hvor tydelige de er, noe som er og blir et spørsmål om skjønn og subjektive vurderinger.

Selv om Apple ikke har informert kundene "godt nok" og med store nok bokstaver om italiensk forbrukerlovgivning, vil det ikke si at de ikke har forholdt seg korrekt til lovverket ved reklamasjoner. Hadde Apple systematisk nektet kundene sin lovgitte reklamasjonsrett hadde det nok blitt helt andre sanksjoner enn en ubetydelig bot.

 

EU's justiskommisjonær er selvsagt i sin fulle rett til å se på dette for hele EU-området, og komme med sin vurdering om hva som er "godt nok", etter å ha samlet inn informasjon om hvordan Apple faktisk praktiserer regelverket.

Lenke til kommentar

du vet at apple care gir omtrent halvparten av lovpålagte garantier? de snylter kunder gjennom salg av overprisede avtaler som dekker mindre enn det reklamasjonsretten gjør.

 

Jeg vet ikke annet enn at innlegget ditt for det meste er fri fantasi. Det finnes ikke noe som heter "lovpålagte garantier". Garanti på produkter er i Norge noe som er helt frivillig å gi.

Som vi har vært inne på tidligere gir Apple Care spesielt bedriftskunder langt bedre garantirettigheter, og gitte tilfeller også viktige tilleggsrettigheter til forbrukere.

 

de er også rimelig snobbete da de ikke engang sier unnskyld til alle kundene som opplever diverse ting(iphone som stopper å funke ut av det blå, skjermer som knuser seg selv osv.) alle andre firmaer som da gjør opp for seg sier i det minste unnskyld mens apple bare grynter fordi de ved lov i norge og EU må¨gjøre opp.. bra hvis de blir kastet ut og enda bedre om de klarer å gjøre noe med dritten sin.(ikke glem hvor mye trøbbel det var med iphone 4 også.)

Jeg har enda til gode å oppleve eller høre om et multinasjonalt selskap som sier unnskyld til hver enkelt kunde for problemer man har hatt med produktene deres. Det beste ville være om du kunne gjøre noe med dritten din, innlegget ditt er bare pinlig - for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

newton du vet at det fortsatt er selgers ansvar å sørge for at produktet han selger fungerer i norske forhold? har du noengang lest forbrukerkjøpsloven? Samsung, HTC Sony og andre firmaer skjønner hvertfall at de har det ansvaret. uansett om du er applefrelst og derfor ikke klarer å skjønne at guden(apple in case you dident get it) din tar feil, gjør de faktisk det. de får utrolig mye drit fra alle forbrukerråd omkring i europa og det med god grunn.

 

inntil apple tar ansvar og ikke er et drittfirma som snylter kunder for rettigheter så burde de ikke selge i norge. og de kravene du sier at de sette for bruk av telefon gjelder ikke i norge da forbrukerkjøpsloven sier at varer som er beregnet for utendørs bruk i norge også SKAL tåle forholdene ellers er dette ansett som en feil.

Jeg tror du bør lese Lov om forbrukerkjøp selv. Det står ingen ting om "norske forhold" der. Det er da opp til hver enkelt produsent å opplyse om bruksbetingelser for sine produkt, og opp til forbruker å holde seg innenfor og ellers utvise normal fornuft når det gjelder bruken av et produkt. Det er mye vann i Norge, men jeg forventer ikke at mitt speilreflekskamera skal tåle å brukes 10 meter nede i Sognefjorden av den grunn.

 

Støynivået i media omkring alt som har med Apple å gjøre er ingen indikasjon på hvor godt Apple behandler sine kunder, sammenlignet med Samsung, HTC, Sony og resten av røkla.

 

Det finnes ikke én smarttelefon i salg som tåler lengre tids eksponering for forholdene som kan være utendørs på Røros eller på Finnmarksvidda om vinteren, og de fleste tåler vann og fukt temmelig dårlig. Lov om forbrukerkjøp gir deg heller ingen rettigheter som fritar deg for ansvaret for feilbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ellers startet kanskje denne saken på grunn av at Apple gav "garanti" med dårligere rettigheter enn man hadde krav på som forbruker. Jeg husker at de i Danmark ble nektet å kalle det garanti (eller noe i den dur).http://www.dr.dk/DR1...03/19134705.htm
Jeg linket til Apples garantibetingelser i Danmark i et tidligere innlegg her, så de gir fortsatt garanti i Danmark,

 

Men det var vel slik at det nå er større saker på gang, på grunn av at de ikke retter seg etter forbrukernes rettigheter?

 

Med mindre det er ting av mer alvorlige arter enn det jeg har lest om før, handler dette altså om at Apple gir "garanti" med dårligere vilkår enn forbrukerne har krav på. Det var noe greier med at for at man skal ha lov til å kalle det en garanti, må vilkårene være det samme eller bedre enn det man har krav på. (man har noe å tjene på garantien).

 

Om man derimot markedsfører vilkår som er dårligere enn forbrukernes rettigheter og kaller det garanti, får man pes og jeg vet at APple har fått pes for det før. Det ser ikke ut som de har endret det (mtp 1 års garanti de informerer om).

Lenke til kommentar

vel. nå vil det være veldig omfattende å spore opp alle programmene eller artiklene .

Det jeg referer til var en kulde test ( det var nevnt lenger opp) . Da var det den Iphonen som var testet som ga opp før alle de andre telefonene.

 

en annen test gikk ut på hvor mye skjerme på nettbrett tålte.har var det glasset på Ipaden som gikk mest i stykker

 

http://www.mobilen.no/artikler/iphone_takler_norsk_vinter_d--rligst/106634

 

eller så florerer det av artikler om dette :

https://www.google.no/search?q=Iphobe+kuldetest&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

 

 

Det var også en dropp test der Ipad ble test mot de andre nettbretten,som jeg ikke har klar å finne .

I det tilfellet var det glasset på Ipad som fikk størst skade

Den 3dje utgave av Ipad har jeg ikke sett testet mot konkurrenten på denne måten

Lenke til kommentar

Men det var vel slik at det nå er større saker på gang, på grunn av at de ikke retter seg etter forbrukernes rettigheter?

 

Med mindre det er ting av mer alvorlige arter enn det jeg har lest om før, handler dette altså om at Apple gir "garanti" med dårligere vilkår enn forbrukerne har krav på. Det var noe greier med at for at man skal ha lov til å kalle det en garanti, må vilkårene være det samme eller bedre enn det man har krav på. (man har noe å tjene på garantien).

 

Om man derimot markedsfører vilkår som er dårligere enn forbrukernes rettigheter og kaller det garanti, får man pes og jeg vet at APple har fått pes for det før. Det ser ikke ut som de har endret det (mtp 1 års garanti de informerer om).

Nå er man vel fortsatt uskyldig i juridisk forstand, inntil det motsatte er bevist, selv innenfor EU?

 

Jeg vil tro rekkefølgen vanligvis er omtrent slik, der man ikke starter med å dømme først:

1. Innhente informasjon om de faktiske forholdene.

2. Finne ut hvordan praksis samsvarer med lovverk og reguleringer, og om de gir forbrukerne de rettighetene de har krav på.

3. Fastslå hva som bør gjøres for å korrigere avvik, hvilke konkrete krav som skal stilles.

4. Opprette dialog, foreslå endringer, stille krav, lytte til motforestillinger.

5. Vedta eventuelle påbud med tidsfrist, dersom nødvendige endringer ikke iverksettes frivillig.

6. Sanksjoner dersom Apple ikke retter seg etter påbud innen fastsatt frist.

 

Jeg antar at EU-reglene er ganske lik de norske. Da er produsentgaranti ikke påkrevd, fordi rettighetene til forbruker er ivaretatt av forbrukerlovgivningen. Skal produsenten likevel gi en egen garanti, så skal denne garantien tilføre noe som ikke allerede ivaretas av loven. Spørsmålet her er så vidt jeg vet om Apple opplyser tydelig nok om forbrukers rettigheter gitt av loven, ikke at de ikke respekterer reklamasjonsretten ved reelle reklamasjonskrav.

 

Som det står i artikkelen: "Selv om Apple lenker til forskjellene mellom Apple Care og EUs garantilov, og det faktisk er flere forskjeller, er det ikke godt nok for EU, ifølge brevet sendt ut av Reding.

Problemet skal være måten de presenterer det på, og at kunder ikke blir gjort oppmerksomme på en mer direkte måte når de blir tilbudt Apple Care-garantien."

 

Jeg ser ikke helt problemet, når Apple opplyser om hva EUs obligatoriske reklamasjonsrett innebærer sammenlignet med deres egen garanti, så tydelig og enkelt som her:

http://www.apple.com...utory-warranty/

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

 

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

vel. nå vil det være veldig omfattende å spore opp alle programmene eller artiklene .

Det jeg referer til var en kulde test ( det var nevnt lenger opp) . Da var det den Iphonen som var testet som ga opp før alle de andre telefonene.

 

en annen test gikk ut på hvor mye skjerme på nettbrett tålte.har var det glasset på Ipaden som gikk mest i stykker

 

http://www.mobilen.n...--rligst/106634

 

eller så florerer det av artikler om dette :

https://www.google.n...lient=firefox-a

 

 

Det var også en dropp test der Ipad ble test mot de andre nettbretten,som jeg ikke har klar å finne .

I det tilfellet var det glasset på Ipad som fikk størst skade

Den 3dje utgave av Ipad har jeg ikke sett testet mot konkurrenten på denne måten

Det finnes ingen regler eller normer som sier noe om hvor mye kulde en smarttelefon skal tåle. Apple opplyser i (motsetning til mange av konkurrentene) veldig tydelig om grensene for bruk av iPhone på sine produktsider. iPhone 4S fungerte dessuten ved langt lavere temperaturer enn Apples oppgitte laveste temperatur for bruk i ekstremtesten du linker til. Da er det egentlig veldig lite man kan utsette på det.

 

Ja, det finnes mange artikler som refererer til nøyaktig den samme finske kuldetesten. Wow! Hvem skulle trodd det, at en negativ Apple-nyhet fikk så mange oppslag i tabloidmedia? :roll:

 

Det finnes heller ingen regler eller normer som sier noe om hvilke ytre fysiske påkjenninger et nettbrett skal tåle. En enkelt "dropp test" som du ikke klarer å rote fram er derfor ikke så veldig interessant.

 

I det hele tatt er tingene du kommer med rimelig irrelevante i forhold til tema her.

Lenke til kommentar

Vi har 2 eller 5 års reklamasjonsrett i Norge. Det forhindrer ikke at selger kan gi tilleggsytelser ut over reklamasjonsrettighetene, i form av en garanti som kan vare så kort eller lang tid selger måtte ønske. Det er altså helt i orden og fullt lovlig å gi 1 års garanti, man har uansett minst 2 års reklamasjonsrett.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

vel. nå vil det være veldig omfattende å spore opp alle programmene eller artiklene .

Det jeg referer til var en kulde test ( det var nevnt lenger opp) . Da var det den Iphonen som var testet som ga opp før alle de andre telefonene.

 

en annen test gikk ut på hvor mye skjerme på nettbrett tålte.har var det glasset på Ipaden som gikk mest i stykker

 

http://www.mobilen.n...--rligst/106634

 

eller så florerer det av artikler om dette :

https://www.google.n...lient=firefox-a

 

 

Det var også en dropp test der Ipad ble test mot de andre nettbretten,som jeg ikke har klar å finne .

I det tilfellet var det glasset på Ipad som fikk størst skade

Den 3dje utgave av Ipad har jeg ikke sett testet mot konkurrenten på denne måten

Det finnes ingen regler eller normer som sier noe om hvor mye kulde en smarttelefon skal tåle. Apple opplyser i (motsetning til mange av konkurrentene) veldig tydelig om grensene for bruk av iPhone på sine produktsider. iPhone 4S fungerte dessuten ved langt lavere temperaturer enn Apples oppgitte laveste temperatur for bruk i ekstremtesten du linker til. Da er det egentlig veldig lite man kan utsette på det.

 

Ja, det finnes mange artikler som refererer til nøyaktig den samme finske kuldetesten. Wow! Hvem skulle trodd det, at en negativ Apple-nyhet fikk så mange oppslag i tabloidmedia? :roll:

 

Det finnes heller ingen regler eller normer som sier noe om hvilke ytre fysiske påkjenninger et nettbrett skal tåle. En enkelt "dropp test" som du ikke klarer å rote fram er derfor ikke så veldig interessant.

 

I det hele tatt er tingene du kommer med rimelig irrelevante i forhold til tema her.

 

Nå var denne kuldeteste mynte på normal bruk , der telefonene kan bli utsatt for kulde og fukt.

i den teste var det altså 4S så ikke hold mål

 

Hva som blir opplys har lite å si hvis det i praksis er noe annet

 

Newton: det heter at man har enten 2 eller 5 år reklamasjon .i praksis så varierer det mellom 2 og 5 år

 

Å gi et år garanti på et nytt produkt når reklamasjon er 2 år er i praksis verdiløs garanti

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...