Gå til innhold

EU planlegger storoffensiv mot Apple


Anbefalte innlegg

Nå var denne kuldeteste mynte på normal bruk , der telefonene kan bli utsatt for kulde og fukt.

i den teste var det altså 4S så ikke hold mål

 

Hva som blir opplys har lite å si hvis det i praksis er noe annet

 

Newton: det heter at man har enten 2 eller 5 år reklamasjon .i praksis så varierer det mellom 2 og 5 år

 

Å gi et år garanti på et nytt produkt når reklamasjon er 2 år er i praksis verdiløs garanti

 

Det er svært sjelden jeg ser elektronikk hvor det står skal tåle under 0 grader under bruk, eller mindre enn 20 minus under oppbevaring. Jeg var teknikker på Setermoen, og kollegaene mine brukte radioer og datamaskiner i minus grader store deler av tjenesten. Ingen av de elektroniske gjenstandene lovte at de fortsatt ville fungere under 0 grader, og flere ganger ble utstyr ødelagt eller ble nærmest uresponsiv i så mye kulde. Når ikke engang forsvaret klarer å anskaffe seg utstyr som skal fungere i minusgrader, hvordan kan du forvente det av Apple?

 

Det skal og sies at mobilen din, som gjerne ligger i lomme og varmes av kroppen din, sjelden når 0 grader i temperatur selv om vinteren. Skal du oppbevare telefonen i veske, sekk eller lignende og være ute over lengre tid bør du selvfølgelig tenke deg om, men det gjelder alle produsenter og ikke bare Apple.

 

Og ja, å gi garanti på ett nytt produkt når reklamasjonen er 2 år eller mer, er i praksis verdiløst her i Norge, men så må du tenke på at Apple Care selges, og virker på tvers av landegrensene, det er ikke ett produkt skreddersydd det Norske markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke si at noe ikke holder mål når man ikke har et definert minstekrav. Det var et lite antall telefoner som ble testet, og disse tålte kulde i varierende grad. De fleste telefonene var Nokia-modeller, det var en finsk test, og et par gamle modeller fra Nokia kom best ut. iPhone 4S ga opp ved -10 grader etter lang tids gradvis nedkjøling, og alle LCD-skjermer fikk problemer ved -10 grader. Grenseverdien Apple oppgir for bruk er 0 grader, for oppbevaring -20. iPhone 4 klarte seg i bruk ned til -20, eller like godt som flere telefoner fra Nokia, og en fra HTC. Ikke noe oppsiktsvekkende i det.

 

Hva som blir opplyst har alt å si, så lenge produktet tilfredsstiller dette.

 

Loven sier 2 eller 5 års reklamasjonsfrist.

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år"

 

Sukk...en garanti skal etter loven gi noe mer enn den vanlige reklamasjonretten. Hvis jeg gir deg 1 års garanti med f.eks. ubegrenset, fri telefonsupport og gratis service på stedet innen 24 timer, så er dette mer enn rettighetene loven gir deg. Altså ikke verdiløst.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det da det praktiske som betyr alt her

 

Garanti og support er ikke det samme slik du prøver å fremstille det som

3 år med support er ikke det samme som 1 år med garanti og support i 3 år.

 

Da har du 1 år med garanti som ikke har noe å si her i landet og samtidig support i flere år .

garantien vil uansett ha gått ut etter et år og reklamasjon overtar

 

Mange gir også support uten å gi garanti samtidig.

Å kalle det garanti som gir mere en reklamasjonen bare for gi support er likevel lureri da supporten har lite med garanti å gjøre

Garantien er der for gi det garantier på at du får ordnet f.eks telefonen uten kostnader hvis den skulle slutte å virke

supporten er bar der for kunne hjelpe deg .

man kan altså ikke si at de garantere deg support ,altså at du skal få hjelp mens du samtid må betale reparasjonen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Garanti og support er ikke det samme slik du prøver å fremstille det som

3 år med support er ikke det samme som 1 år med garanti og support i 3 år.

Les det han skriver en gang til.

Han sier at garanti (som er valgfritt å gi) skal være noe mer en reklamasjonsrett.

 

AppleCare gir blant annet tre års support, da kan du innenfor disse tre årene ringe for å få hjelp med produktet ditt, som for eksempel: "hvordan kobler jeg til en Bluetooth mus", "hvordan kobler jeg til en NAS", etc.

 

Å kalle det garanti som gir mere en reklamasjonen bare for gi support er likevel lureri da supporten har lite med garanti å gjøre

Garantien er der for gi det garantier på at du får ordnet f.eks telefonen uten kostnader hvis den skulle slutte å virke

supporten er bar der for kunne hjelpe deg .

man kan altså ikke si at de garantere deg support ,altså at du skal få hjelp mens du samtid må betale reparasjonen

Skjønner ikke hva du mener her jeg.

 

Her har du uansett Apple sin sammenligning på hva som er forskjellen på norsk reklamasjonsrett, Apple sin ett års garanti og AppleCare (tre års garanti):

http://www.apple.com/no/legal/statutory-warranty/

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at garanti og support er det samme. En avtale om support kan likevel være en del av en garantiavtale mellom selger og kunde.

 

Forbrukerrådet sier (mine understrekinger): "En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven - enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen selv om det er du selv som har forårsaket feilen."

 

Markedsføringsloven definerer en garanti slik: "garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har."

 

Legg merke til formuleringen "enhver forpliktelse" i forbindelse med omsetning av varer, tjenester, osv, osv. Reklamasjoner dekker kun mangler ved produktet. Hvis selger forplikter seg til ekstra ytelser som ubegrenset fri telefonsupport, eller gratis på stedet service innen 24 timer, så er dette forpliktelser som med rette kan kalles en garanti. Lov om forbrukerkjøp gir deg ikke rett til noen av delene.

 

Det er heller ingen lover eller regler som sier at en garanti skal sørge for at du får ordnet f.eks telefonen uten kostnader hvis den skulle slutte å virke, uten hensyn til årsaken til at den slutter å virke.

 

.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Nå blander dere samme garanti og support her .

 

Garanti betyr at man har rett til få vare reparert ,vanligvis uten kostnader .

jeg kjenner ikke til noen tilfelle der man selv har vær nød til å betal for en garanti reparasjon.

( Det liksom en del av garantien )

 

Support derimot er hjelp til få reparert en vare. her er det stor sannsynlighet at man må betale hvis noe er gått i stykker

Support innbefatter vanligvis også hjelp til installasjon og oppsett av utstyret

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg ser dessverre her att eu, artikkelforfatter og mange som kommenterer her ikke klarer å skille reklamasjon og garanti.

Normalt er det slik at garanti ikke er lovpålagt og kommer ikke til og bil det. Det er reklamasjonsrett som reguleres ved lov.

Apple eller andre produsenter har full rett til å avvise en garantiforespørsel etter den garantitiden de gi. Hvis man ønsker reparasjon må man spesifikt reklamere på produktet. Her er ordvalg meget viktig. Husk alltid og reklamere ikke spør om garanti!

I EU gjeller forøvrig to års reklamasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg var teknikker på Setermoen, og kollegaene mine brukte radioer og datamaskiner i minus grader store deler av tjenesten. Ingen av de elektroniske gjenstandene lovte at de fortsatt ville fungere under 0 grader, og flere ganger ble utstyr ødelagt eller ble nærmest uresponsiv i så mye kulde. Når ikke engang forsvaret klarer å anskaffe seg utstyr som skal fungere i minusgrader, hvordan kan du forvente det av Apple?

Forsvaret klarer fint å anskaffe seg utstyr som skal fungere i minusgrader.

 

Forvarets Logistikkorganisasjon (FLO) stiller ofte krav til militært utstyr at det skal fungere i omgivelsestemperaturer fra -46 grader opp til +60 grader. For datamaskiner kan den nedre grensen i noen tilfeller være satt til -29 grader, men det er fortsatt kaldt - og langt under 0 grader. Data Respons er et eksempel på leverandører som lager utstyr som takler slike temperaturkrav.

Lenke til kommentar
Jeg var teknikker på Setermoen, og kollegaene mine brukte radioer og datamaskiner i minus grader store deler av tjenesten. Ingen av de elektroniske gjenstandene lovte at de fortsatt ville fungere under 0 grader, og flere ganger ble utstyr ødelagt eller ble nærmest uresponsiv i så mye kulde. Når ikke engang forsvaret klarer å anskaffe seg utstyr som skal fungere i minusgrader, hvordan kan du forvente det av Apple?

Forsvaret klarer fint å anskaffe seg utstyr som skal fungere i minusgrader.

 

Forvarets Logistikkorganisasjon (FLO) stiller ofte krav til militært utstyr at det skal fungere i omgivelsestemperaturer fra -46 grader opp til +60 grader. For datamaskiner kan den nedre grensen i noen tilfeller være satt til -29 grader, men det er fortsatt kaldt - og langt under 0 grader. Data Respons er et eksempel på leverandører som lager utstyr som takler slike temperaturkrav.

 

Godt mulig, men da har de isåfall ikke klart å levere det ut til de som trenger det. Det fungerer selvfølgelig i -20/-30 (mesteparten av tiden, utstyret i seg selv blir jo ikke så kaldt med mindre noen legger det i snøen)... men det står at produktet ikke skal takle mindre enn 0 grader i drift, spesielt gjelder dette batteriene som gir strøm til enhetene.

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Forsvaret bruker sikkert mye utstyr som er av "kommersiell" kvalitet, og da er nok minusgrader som regel noe som produsenten ikke kan love. Det blir mye billigere på denne måten, men man kan ikke alltid stole på at det virker.

Og det er jo bare trist om utstyret tåler kuldegrader, men batteriene ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...