Gå til innhold

Hvilke opperativsystem til hjemmeserver


Anbefalte innlegg

Beklager, har null og nix erfaring med Linux i noen som helst form, men er nå på min andre server, den første med WHS og den andre med WHS2011, og jeg kan ikke si meg annet enn fornøyd! Kjører på ganske gammel hardware (ASUS A8N78-EM og en triple-core CPU fra AMD).

 

For det første er det meget enkelt å sette opp, ikke noe problem å kjøre remote-desktop på maskinen heller, man MÅ ikke bruke "Dashboard".

 

Den tar automatisk backup av alle maskiner på nettverket hver natt, og den tar backup av sitt eget system og filene jeg vil at den skal ta backup av til en annen disk 2 ganger daglig. I tillegg er det jo ikke noe problem å sette opp Software RAID i Windows ved hjelp av Remote Desktop. Filsystemet er helt standard NTFS, som ikke er noe som helst problem å lese av i hvilken som helst PC om nå noe hardware skulle gå til helvete.

 

Har et gammelt Adaptec RAID-kort (bruker dog ikke RAID-funksjonen for øyeblikket, kun for å få ekstra S-ATA porter. Ingen problemer med drivere til noe av det som er installert!

 

For MEG (som bruker den som sentral lagring, streaming til HTPC (først og fremst med MyMovies), WDTV Live, iPad (via Plex) og SONOS lydsystem samt backup av alle klienter (4 stasjonære PC'er og en laptop) fungerer dette alldeles strålende! Det finnes også en del alternativer til drive-pool etter at de kuttet ut dette i 2011 versjonen, dog koster disse litt penger, og jeg har ikke prøvd dem selv. Føler at det er bedre å styre selv.

 

Jeg vil derfor IKKE fraråde noen å bruke dette, selv om det er et "dødt" operativsystem som ikke vil få noen direkte etterfølger. Det kommer allikevel stadig nye add-ins og sikkerhetsoppdateringer.

 

Uansett, lykke til med ditt valg av Server-OS!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du full back-up av alle klienter hver natt? Høres ut som du lider av elefantsyke, eller kanskje du bare liker å kjøpe masse disker. At du fikk driver til et raid kort forteller lite. Du kan jo forsøke å sette opp raid, og se om det funker med all funksjonalitet i 2011 versjonen.

 

Jeg vil vel fraråde bruk av tredjepartsløsninger for drive extender, når microsoft aldri klarte å få dette stabilt har jeg liten tro på at noen luringer som forsøker å loppe deg for enda mer penger har fått det til mye bedre. Jeg har vel omtrent all funksjonaliteten du refererer til der pluss en del til på min router. En ordentlig server kan gjøre mye mer.

Endret av Del
Lenke til kommentar

OK, den tar vel "inkrementell" backup hver natt. Ikke sånn att det ligger 100 fulle images av hver maskin på serveren. Flisespikkeri! :-)

 

Jeg hadde ALDRI noen problemer med drive-extender i den første versjonen i løpet av de årene jeg hadde den kjørende.

 

Jeg sa heller ikke at jeg ANBEFALTE å bruke de tredjeparts-løsningene som finnes, men bare informerte om AT det finnes, og mange bruker disse uten problemer.

 

Om du har en router som kan løse alle disse oppgavene forteller vel det at du har SVÆRT mye kunnskap og mye dyrt utstyr! :-)

 

Virker ikke som om trådstarter har så extremt mye kompetanse, og om han ikke vil sette seg inn i Linux-verdenen så har jeg INGEN problemer med å anbefale Windows Home Server.

 

Og nei, jeg jobber ikke for Microsoft! :-)

Lenke til kommentar

OK, den tar vel "inkrementell" backup hver natt. Ikke sånn att det ligger 100 fulle images av hver maskin på serveren. Flisespikkeri! :-)

Hva fikk deg til å tro at jeg mente fulle images, altså ikke inkrementell?

 

Personlig har jeg aldri sett noe poeng i full back-up av hele disken, spesielt ikke på windows. Liste over installert software, og hjemmemappa er stort sett det jeg ser som fornuftig fra en klient. (Når en windows installasjon tryner er det fort vekk re-install uansett.)

 

Enkelt grep du kunne gjort er å ha felles hjemmemappe på alle dekstop'ene, og montert de rett fra filserver, da hadde du ikke trengt back-up av noen av maskinene. Hvor mye diskplass hadde du trengt da tror du?

Lenke til kommentar

Tok en kjapp titt på denne 2011 versjonen, og så umiddlebart to punkter jeg vel mener du burde flettet inn i din reklamekampanje. Det ene er at 32-bit ikke er tilgjengelig overhodet. Dette har betydelige implikajsoner for driverstøtte for eldre hardware (mange av oss liker å bruke eldre hardware til filserver av naturlige årsaker). Det andre er inkompatibilitet med windows media center, fiffig brukeruvennlig vri.

Lenke til kommentar

Filsystemet er helt standard NTFS, som ikke er noe som helst problem å lese av i hvilken som helst PC om nå noe hardware skulle gå til helvete.

Min erfaring tilsier at NTFS er upålitelig når man skal lagre større mengde data og mange filer. Da kan filer rett og slett forsvinne. Det har skjedd meg. Til sammenligning har jeg ikke mistet data som har ligget på Linux/UNIX baserte filsystemer, de er mer robuste. Og det viktigste på en filserver er nettopp filsystemet.

Lenke til kommentar

NTFS er eit filsystem som altfor lett tilgir feil. Ext er noko betre.

Har du noe mer presist på dette? Jeg har opplevd feil, men det har utelukkende vært når det har vært problemer med selve harddisken, og da klarte den ofte å rette opp diskstrukturer og slik uten store problemer.

Jeg har aldri opplevd at NTFS tuller til filer eller data på egenhånd.

 

edit: ikke at jeg er noen NTFS fan, og det er helt klart bedre filsystemer, men at NTFS er upålitelig er ikke noe jeg noensinne har opplevd.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

NTFS er eit filsystem som altfor lett tilgir feil. Ext er noko betre.

Til datalagring så bør ein sterkt vurdere heller ReFS, WAFL, Hammer eller ZFS. Andre filsystemer vil eg kalle leketøy, og det inkluderer Ext4.

 

Og dette kan du selvsagt dokumentere og ikke bare hive ut som løse påstander?

 

-j

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikkje i at NTFS roter det til, men om harddisken/kontrolleren roter det til så ignorerer NTFS ofte problemet utan å gi nokon beskjed.

 

Og dette kan du selvsagt dokumentere og ikke bare hive ut som løse påstander?

 

-j

Ja, men eg gidder ikkje å bruke timer på å skrive noko som du kan google. Du kan heller stille eit meir direkte spørsmål som eg kan bruke 2-3 minuttar på å svare på.

Lenke til kommentar

Husker at tidligere NTFS var litt mer bob-bob enn dagens versjon.

 

I følge WP:

 

v3.1 from Windows XP (autumn 2001; "NTFS V5.1")

 

V3.1 expanded the Master File Table (MFT) entries with redundant MFT record number (useful for recovering damaged MFT files).

 

Nå står det ikke så mye detaljert om forskjellene på versjonene (så vet ikke om det er andre ting som er lagt til), men vil vel anta at iallefall den featuren hjalp på stabiliteten overall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...