Gå til innhold

SSB: Etniske nordmenn kan være en minoritet innen 2055


IQ84

Anbefalte innlegg

Så for å ta opp dette: hvilke deler av gresk samfunn er det som er opphavet til dagens samfunn?

Demokrati? Nope, den greske republikken var så lite demokratisk som det går an å bli uten å faktisk drepe folk når de stemmer.

Økonomi? Nope, slavedrift og krigføring er noe vi ikke ser ut til å benytte oss så mye av for tiden.

Kultur? Neppe, i Athen var det ikke så mye kultur, og det lille vi har arvet og ser på som "høykultur" var datidens gateteater og pulp fiction.

 

Så hva er det som er igjen? Hva er det du tror du vet som ikke jeg vet?

 

Og ikke kom med "revisjonisme" eller noe sånt piss. Enten så kommer du med faktiske researchede argumenter, eller så kan du holde kjeft.

 

Og researchargumentene dine er altså wikipedia. Dog uten link på hvor du fant det hen. Men siden jeg er mer etterettelig enn deg så kan jeg til og med legge ved en link fra "velforskede nettestedet";

http://en.wikipedia.org/wiki/Western_culture

 

Å legge seg kun på "A short history"-bøkene som ensidig kilde er noe spesielt. Spesielt også siden sitatet ditt er tatt fra boken om den hellenistiske periode. Som er ca 300 f.0 til 30 f.0.

 

Så. Hvor stor tulling vil du være med ditt revisjonistiske vås?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Nå er det mulig at vi misforstår hverandre... Snakker du nå om 1500-tallet og frem til i dag, eller snakker du om de tusen årene før det hvor vi hadde glemt alt av gresk kultur og vitenskap etter romas fall og basically var omtrent like sivilisert som en toåring i sandkassa?

For ja, Europa de siste 500 årene har plukket opp en del greske konsepter og videreutviklet de, men før 1500-tallet var vi sammenlignet med de tre store sivilisasjonene i verden hulemennesker.

 

Grunnen til at man kaller rennesansen for rennesansen er fordi gammal kunnskap vart gjenoppdaga, ordet i seg sjølv betyr faktisk "gjenfødsel". Gammal kunnskap frå lenge sidan vart oppdaga og brukt igjen. Altså kunnskap frå antikken, spesielt roma og hellas. Det blir derfor sagt at vi tok opp igjen etter desse gamle sivilisasjonane etter å ha vert i mørket "the dark ages" i mange hundre år. Men å sei at vi før femtenhundretallet var som verdens huleboera er direkte feil, fordi vi hadde likevel ganske god orden allerede frå tolvhundretallet og utover, samt god organisasjon. Den aller verste tida for Europa var trulig når adelsmenn fra skandinavia reiste rundt og plyndra 700 - 1050. Ellers kan det seiast at england hadde høgare bnp per innbygger enn mange afrikanske land i dag allerede i middelalderen, og europeera hadde generelt høgare samfunnstruktur enn dei fleste delar av verden. Einaste unntaket må være Kina, som har hatt leda ann frå kanskje 500 - 1500, og har nå vært på sidelinja i ca. 500 år.

 

Eg vil anbefale deg å sjå denna dokumentaren av Kenneth Clark, som gjekk på BBC i 1969. Denne er ikkje politisk, og handlar om sivilisasjonar med størst vekt på Europa. Eg trur den vil interessere deg.

 

Del 1 av 13:

 

http://www.youtube.com/watch?v=PNGzoJFj9g8&feature=context-cha

 

Så "hulemennesker i forhold til dei store sivilisasjonene" må du gå lenger inn i Oslo med.

 

Etter berre rennesanse-begrepet burde det være tydlig at den vestlig sivilisasjon er bygd på ruinane etter den greske og romerske, ein kan difor sei at gresk og romersk kulture er starten på vår sivilisasjon.

Lenke til kommentar

Etnisk ditt, etnisk datt... Hva er så viktig med etnisitet da? Jeg er både Afghaner og Norsk, men født i Norge så jeg er etnisk Norsk.. Jeg forstår meg ikke på en diskusjon hvor etnisitet spiller en rolle når det kommer til folketallet, om det så skjer at i 2055 så har jeg ikke noe særlig imot det, og kulturen til Norge vil aldri bli forandret, hvordan kan dere si noe slikt..? Det er som å si at fordi det er flere millioner innvandrere i USA så blir kulturen der forandret..

 

Tror mange blir uenig med påstanden at hvis du blir født i Norge er din etnisitet norsk. Som amerikaner selv så er det naivt å tro at innvandring ikke forandrer kulturen og det har mange fordeler så lenge liberalt demokratiet holder og individuelle rettigheter bevares

 

En må bare se på president valget og se på hvordan kandidatene prøver å snakke litt spansk og modifisere sin politikk for å se at innvandring påvirker amerikansk kultur. Hittil har innvandring blitt en stor fordel for det meste.

Lenke til kommentar

 

 

Så for å ta opp dette: hvilke deler av gresk samfunn er det som er opphavet til dagens samfunn?

Demokrati? Nope, den greske republikken var så lite demokratisk som det går an å bli uten å faktisk drepe folk når de stemmer.

Økonomi? Nope, slavedrift og krigføring er noe vi ikke ser ut til å benytte oss så mye av for tiden.

Kultur? Neppe, i Athen var det ikke så mye kultur, og det lille vi har arvet og ser på som "høykultur" var datidens gateteater og pulp fiction.

 

Ønsket om å oppnå harmoni sto sentralt i gresk kultur. De begynte å filosofere om hvordan de kunne gjenskape harmoni og skjønnhet i kunst, moral og statstyrelse. Dette førte romerne videre til oss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tror mange blir uenig med påstanden at hvis du blir født i Norge er din etnisitet norsk.

 

Jeg er ikke i denne diskusjonen for å diskutere min etnisitet, det var bare et lite eksempel. Og for din informasjon så har jeg Norsk mor.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Jeg vet alt dette. Problemet er at du tar i stor grad feil. Hele poenget jeg ville frem til var at når vi i 1500 (circa) "gjennoppdaget" (noe som ikke er helt korrekt) greske tenkere så var samfunnet allerede ganske satt. Det som så skjedde var at datidens historike, de vi i dag ville kalt forskere, tolket det greske samfunnet ut fra et 1500-talls ståsted og mente at AHA - DE var smarte, så la oss bruke deres ideer videre, hvoretter de kastet ut absolutt alt som ikke var forenlig med 1500-tallets vest-europa, og begynte å si at 1500-tallets vest-europa åpenbart var et resultat av hellas, siden denne samlingen med ting som var det samme her og der (etter at de altså hadde fjernet alt som IKKE var det samme her og der) er så overbevisende!

 

Dette var piss, og det vet vi i dag.

 

Ah, du har ikke lest noe av det jeg skrev. Greit nok, da bruker jeg tiden min på å se en film i stedet.

 

Jeg leste også hvor avskriftet kom fra. Du burde prøve slikt du også.

 

Og du burde prøve å diskutere de argumentene jeg hadde i stedet for bare å klage over de og erklære de dårlige for så å komme med dine egne. Alt du skrev i din siste post hadde jeg allerede tatt for meg i mine tidligere poster.

Lenke til kommentar

Tror mange blir uenig med påstanden at hvis du blir født i Norge er din etnisitet norsk.

 

Jeg er ikke i denne diskusjonen for å diskutere min etnisitet, det var bare et lite eksempel. Og for din informasjon så har jeg Norsk mor.

 

Det blir litt som mat diskusjonen som er nå om dagen angående merking av matvarer.

 

"Er det 50% blandet kjøtt i kalkunen burde ikkje det kunne være en kalkunskinke"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det blir litt som mat diskusjonen som er nå om dagen angående merking av matvarer.

 

"Er det 50% blandet kjøtt i kalkunen burde ikkje det kunne være en kalkunskinke"

 

Tenker du på min etnisitet? Fordi den traff, virkelig *ironi*.. Men nå er dere litt off-topic er dere ikke, fordi diskusjonen handler ikke om meg som person, men hva TS hadde som emne.

Lenke til kommentar

Tror mange blir uenig med påstanden at hvis du blir født i Norge er din etnisitet norsk.

 

Jeg er ikke i denne diskusjonen for å diskutere min etnisitet, det var bare et lite eksempel. Og for din informasjon så har jeg Norsk mor.

 

Det blir litt som mat diskusjonen som er nå om dagen angående merking av matvarer.

 

"Er det 50% blandet kjøtt i kalkunen burde ikkje det kunne være en kalkunskinke"

 

Det tror jeg er det mest rasistiske jeg har hørt noen si siden krigen!

Lenke til kommentar

Ah, du har ikke lest noe av det jeg skrev. Greit nok, da bruker jeg tiden min på å se en film i stedet.

 

Jeg leste også hvor avskriftet kom fra. Du burde prøve slikt du også.

 

Og du burde prøve å diskutere de argumentene jeg hadde i stedet for bare å klage over de og erklære de dårlige for så å komme med dine egne. Alt du skrev i din siste post hadde jeg allerede tatt for meg i mine tidligere poster.

 

Argumentene er tåpelig. Om kultur som anses høy idag, var lav før er da ikke et argument for at man ikke er påvirket og har sin grunnleggelse i gresk-romersk tanke. Blir litt som å hevde at Shakespear ikke var påvirket av Sofokles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, du har ikke lest noe av det jeg skrev. Greit nok, da bruker jeg tiden min på å se en film i stedet.

 

Jeg leste også hvor avskriftet kom fra. Du burde prøve slikt du også.

 

Og du burde prøve å diskutere de argumentene jeg hadde i stedet for bare å klage over de og erklære de dårlige for så å komme med dine egne. Alt du skrev i din siste post hadde jeg allerede tatt for meg i mine tidligere poster.

 

Argumentene er tåpelig. Om kultur som anses høy idag, var lav før er da ikke et argument for at man ikke er påvirket og har sin grunnleggelse i gresk-romersk tanke. Blir litt som å hevde at Shakespear ikke var påvirket av Sofokles.

 

Ja, hvis det var sånn du tolket argumentene så skjønner jeg godt at du tror du er smart. Det var skivebom, gitt. Grunnen til at jeg trakk frem det var at det er (nesten) DET ENESTE vi har arvet fra hellas - lavkulturen deres. Vi har også en god del filosofiske skrifter, og det har gjennom Thomas Aquinas, som var en idiot, blitt filtrert ned til dagens filosofer. Heldigvis har vi begynt å se vekk fra kristendommen og Aquinas, og i dag har vi et godt bilde av gresk filosofi. Det hadde vi ikke i 1500.

 

Og samfunnet vårt er uansett ikke bygd på filosofi, det er bygd på kultur og (dessverre) religion som vi ikke i det hele tatt har arvet fra Hellas. Det vi har i dag kommer i stor grad fra middelalderen når vi praktisk talt ikke hadde noe fra hellas.

Lenke til kommentar

Og samfunnet vårt er uansett ikke bygd på filosofi, det er bygd på kultur og (dessverre) religion som vi ikke i det hele tatt har arvet fra Hellas. Det vi har i dag kommer i stor grad fra middelalderen når vi praktisk talt ikke hadde noe fra hellas.

 

Les deg opp om hellenistisk påvirking av jødedommen.

Lenke til kommentar

Og samfunnet vårt er uansett ikke bygd på filosofi, det er bygd på kultur og (dessverre) religion som vi ikke i det hele tatt har arvet fra Hellas. Det vi har i dag kommer i stor grad fra middelalderen når vi praktisk talt ikke hadde noe fra hellas.

 

Les deg opp om hellenistisk påvirking av jødedommen.

 

Det er ikke et argument, det er en beskjed om at du ikke har noe mer å komme med og derfor gir deg.

Lenke til kommentar

Og samfunnet vårt er uansett ikke bygd på filosofi, det er bygd på kultur og (dessverre) religion som vi ikke i det hele tatt har arvet fra Hellas. Det vi har i dag kommer i stor grad fra middelalderen når vi praktisk talt ikke hadde noe fra hellas.

 

Les deg opp om hellenistisk påvirking av jødedommen.

 

Det er ikke et argument, det er en beskjed om at du ikke har noe mer å komme med og derfor gir deg.

 

Det er et argument om det du påpekte om religion. Å unngå den hellenistiske påvirkingen av jødedommen (og dermed indirekte og direkte kristendommen) blir som å stappe hue i ræva og lure på hvorfor det ikke er lyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg vet alt dette. Problemet er at du tar i stor grad feil. Hele poenget jeg ville frem til var at når vi i 1500 (circa) "gjennoppdaget" (noe som ikke er helt korrekt) greske tenkere så var samfunnet allerede ganske satt. Det som så skjedde var at datidens historike, de vi i dag ville kalt forskere, tolket det greske samfunnet ut fra et 1500-talls ståsted og mente at AHA - DE var smarte, så la oss bruke deres ideer videre, hvoretter de kastet ut absolutt alt som ikke var forenlig med 1500-tallets vest-europa, og begynte å si at 1500-tallets vest-europa åpenbart var et resultat av hellas, siden denne samlingen med ting som var det samme her og der (etter at de altså hadde fjernet alt som IKKE var det samme her og der) er så overbevisende!

 

Dette var piss, og det vet vi i dag.

 

Det var i sør-europa rennesansen starta, meir presist nord-italia. Men det som meinast med danna grunnalget for den vestlige sivilisasjon er uansett kva du måtte komme og fare med starten på sivilisasjon i Europa. Det antikke hellas inspirerte romerane, og romerane spredde sin sivilisasjon rundt om i europa. Når barbarerane tok over områda tok dei tilsynelatande også til seg i veldig stor grad den romerske kulturen. Vi veit detta fra historiske dokument, som f.eks seie at vandalerkongen satt å spilte på harpe når hovudstaden deira vart okkupert av byzantinerane. Typisk barbarer, neppe. Dei såg tydlig at deira sivilisasjon mangla noko som den romerske hadde, og dei tok derfor til seg romersk kultur.

 

Men du må likvell ikkje tru eg meinar at rennesansemennesket berre kasta fra seg alt dei hadde og begynte slik romerriket hadde slutta, nei det ville vært ein merkelig historisk hendelse i vertfall. Så 1. Kulturelt er kulturen i europa i stor grad påvirka av romerriket, som var sterkt påvirka av antikk gresk kultur. 2. Vitenskapen og ideane vart gjenoppdaga og tatt i bruk.

 

Så det burde nesten være ein sjølvfølge at det går ein strek mellom gammal romersk/gresk kultur og helt fram til ny tid. Av denne grunn kan ein sei at antikk gresk kultur er starten på den vestlige sivilisasjon.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Så kom med argumentet, ikke bare be meg om å finne det på egen hånd! Hvor inn i helvete lat går det an å være?

 

"Jeg har rett. Bare google og finn mine argumenter for meg."

 

Snakker du om, der du tok ren avskrift av wikipedia uten link.

 

Som sagt, jeg tolker deg som at du ikke ikke ønsker å fortsette debatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...