Gå til innhold

Samletråd for 500px


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det lightroom plugin for denne nettsiden?

 

http://500px.com/apps/adobelightroom

 

Plugin der legger seg under Publish services i LR gridview, sammen med flickr osv.

 

Der kan man opprette nye mapper/collection og dra bilder fra grid view over, så trykke publiser etter behov. Login info må selvsagt legges inn i plugin så den får logget på 500px.

 

For de som kjører med effektiv brannmur som også stopper "alt utgående" må sjekke at følgende urls er godkjent å koble seg på for plugin.

 

upload.500px.com

api.500px.com

500px.com

 

De 3 er nødvendige for at plugin skal fungere.

Lenke til kommentar

Automatisk visning av EXIF, muligheten for å "like" samt legge igjen kommentarer etc. gjør dette til en side jeg har stor tro på.

 

Skal se om jeg får lastet opp noen bilder senere i dag.

 

Hva er forresten annbefalt oppløsning å bruke der, for at bildene skal vises korrekt?

 

Jeg har til nå pleid å bare gi bånn gass og laste opp hele bildet.

 

Jeg klarer ikke å se forskjell, selv på min kalibrerte 27" fra når jeg ser bildet i windows forhåndsvisning og på 500px selv om jeg laster opp i full størrelse :)

Mulig du er beriket med en rask fiberlinje, men her jeg bor så er det kun ADSL med hastighet 3000/400, så derfor er jeg nesten nødt til å forminske bildene litt før jeg laster de opp :)

 

Hehe skjønner :)

 

Inntil nå nylig hadde jeg 100/100mbps fiber hos meg, men etter jeg flyttet og kjøpte meg min enebolig kan jeg kun få 5/0.5 ADSL. Men pleier å bare sette sånt på når jeg legger meg jeg :) Funkær fætt!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Kvelden i går gikk med på å se boksekampen hos en kamerat m viasat etc :) ( hell yeah Brækhus :) Men har hvertfall nå trykket 'follow' på alle i denne tråden. Kommer til å gi kommentarer på bilder etterhvert. Masse bra bilder dere hadde på 500px må jeg si.

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Ingen fler som vil/kan linke til siden sin hos 500px.com her?

Har ingen konto.

 

Det er ikke fordi jeg har noe imot 500px. Men jeg orker ikke å styre med flere bilde-siter. Flickr dekker behovene mine; jeg hadde før både en flickr og SmugMug konto og det fungerte heller ikke.

 

Hvorfor dekker flickr mine behov bedre enn 500px? Fordi de jeg kjenner, er også der.

 

edit: Men dette er et godt tiltak. SmugMug folkene bør lage en tislvarende tråd. Og gjerne andre også.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ingen fler som vil/kan linke til siden sin hos 500px.com her?

Har ingen konto.

 

Det er ikke fordi jeg har noe imot 500px. Men jeg orker ikke å styre med flere bilde-siter. Flickr dekker behovene mine; jeg hadde før både en flickr og SmugMug konto og det fungerte heller ikke.

 

Hvorfor dekker flickr mine behov bedre enn 500px? Fordi de jeg kjenner, er også der.

 

edit: Men dette er et godt tiltak. SmugMug folkene bør lage en tislvarende tråd. Og gjerne andre også.

Jeg har heller ikke konto hos 500px. flickr ble jeg aldri fortrolig med, den greia minner meg om en slags facebookutgave (facebook har jeg og holdt meg vekke fra). Picasa ble for enkelt og ga for få muligheter.

 

Så jeg har holdt meg hos smugmug som jeg føler gir flest valg og best kvalitet og service. Selv om det koster litt så er det verd kronene etter min mening. Noe av det første jeg gjorde da jeg opprettet kontoen hos smugmug var å stenge for kommentarer etc - jeg har ikke kapasitet til å følge opp kommentarer - eller være særlig sosial i den sammenhengen.

 

På smugmug ser jeg at jeg har mellom 500-1000 besøkende hver dag - selv med kommentarer avslått - så det må være rimelig mange som bruker eller er innom det bildenettverket daglig.

 

Men dersom man søker mest mulig oppmerksomhet om ens bilder i dag er det sannelig ikke enkelt å skille seg ut i havet av dyktige fotografer og folk som er svært dyktige i photoshop osv. Noen har skaffet seg et ømdømme fordi de var tidlig ute i den digitale tidsalderen og flyter på dette, og ikke nødvendigvis fordi de er dyktigere enn ferske og nye.

 

Et annet moment å ta med seg i bildehavet er å ikke la seg overvelde dersom man er ivrig rundt på nettet for å se hva andre har gjort eller gjør. Jeg husker en ung fotograf som sa at han følte seg oppgitt for alt var jo allerede gjort når det gjaldt motiver osv. På en måte er det rett, men man må ikke la seg påvirke for mye av slike tanker - selv, for å si det brutalt - så driter jeg i hva andre måtte ha gjort og tenker ikke på det. Foto for meg er en hobby som først og fremst skal stimulere min kreativitet - og da både på en morsom og uhøytidelig måte - men og på et dypere nivå. Man må la sjela vise i bildene. Samtidig må en ikke bli for selvhøytidelig og ikke våge å leke litt av og til.

 

Tor

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...