Gå til innhold

"NORDICMAFIA - Slaget om Norden"


Anbefalte innlegg

Forhistorie:

 

Våren 2005 startet det som skulle bli et av Norges absolutt største spilleventyr. Nordicmafia.net begynte som et forumspill hvor hele målet var å være på skrivefronten. Etter en stund ble hele spillet omgjort til et tekstbasert onlinespill, og aktiviteten økte. Poenget med spillet var nå å utføre handlinger ved å klikke på knapper, hvorpå det var flere forskjellige alternativer, med flere mulige utfall (om man lykkes eller ikke, hvor mye penger man får osv.). Målet med Nordicmafia var å gå opp i rank (level/XP), styre sin egen økonomi, og å oprette et godt nok kontaktnett for å kunne bli den beste spilleren. Handlinger og funksjoner i spillet bygger naturlig nok på mafialivet, og alt handler om makt. Diskusjonsformet har alltid vært en stor del av spillet, og det finnes mange måter man kan fronte seg selv som spiller, enten det er via forumet, ved å drepe andre spillere, eller ved å ha en god økonomi og ha eierskap i firmaer og gjenger (sistnevnte kommer sjelden alene og må gjerne bygges opp over tid).

 

I 06 og 07 var spillet på sitt høydepunkt. Det var flere tusen aktive spillere pålogget hver eneste dag, og det var uten tvil det mest populære spillet som fantes i Norge. Derfra gikk det dessverre nedover. Spillet ble preget av bugs og folk som jukser og ødelegger for andre spillere. Fra 2009 ble også administratoren, Branco, mer fraværende. Han var innom i ny og ne og kom med nye funksjoner og insatte nye moderatorer, for så å kunne være inaktiv i flere måneder i strekk. I 2011 var han ikke innom spillet sitt en eneste gang før domenet på senvåren ble solgt og spillet lagt ned.

 

tl;dr? Les det i fet skrift.

 

 

Nordicmafia er et tekstbasert mafiaspill som lanseres i morgen. Ny ledelse, nye koder, nye funksjoner (og alle de gamle selvsagt), og en ny sjanse!

 

Er du en av de som påstår at det finnes altfor mange slike norske mafiaspill? Jeg er helt enig. Hva er så unikt med dette nordicmafia? Jo, det var nemlig det første spillet i sin sjanger i Norge, og den med absolutt størst suksess.

 

Nå er det kanskje mange som venter på en refferal-link eller en god grunn for hvorfor jeg gidder å ta meg bryet med å skrive om spillet her inne. Men det er det ikke. Jeg er bare en vanlig spiller, som spiller et spill jeg har stor tro på, og som blir drevet av en ledelse med god kompetanse. Det eneste jeg ønsker, er flere medspillere. Jeg spilte spillet fra 2009 og frem til det stengte, og ønsker nå at det skal bli like populært nå som det var

 

 

Nordicmafia åpner i morgen, 21.9, men du kan allerede nå sikre deg et brukernavn! Brukerregistrering åpnet i dag kl 22, og vil være åpen helt fram til lanseringen. (Nesten 150 registrerte den første timen!)

 

Ta turen innom, da vel! (link)

 

Hvis du vil vite mer om funksjonene og lære mer om spillet, kan du sjekke ut Nordicanswers (uoffisiell, men godkjent av ledelsen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er så unikt med dette nordicmafia? Jo, det var nemlig det første spillet i sin sjanger i Norge, og den med absolutt størst suksess.

 

Først betyr ikkje best. Spelet blei stort i sin tid sidan det var det einaste spelet innan sjangeren.

 

Nå er det andre godt etablerte mafiaspel på markedet.

 

Uansett så er vel dette reklame, rapporterer tråden så lar vi modsa avgjere.

Endret av Theoneask
Lenke til kommentar

Samme som står bak? Og til du over - alle andre mafiaspill er totalt ripoff og en tragisk etterligning av nordic mafia, der ingen, og da mener jeg ingen, er bedre enn NM. Jeg spilte NM siden 2005, og har gjort alt, basicly.

 

Dersom det er samme som står bak, feeling er den samme og de vanlige handlingene som utfør kriminalitet og biltyveri ikke er byttet ut med andre tragiske greier så kanskje jeg begynner å spille igjen.

 

Står forresten at det åpner den 21, som vi er vel inn i nå. Likevel er spillet stengt for innlogging...

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Ja, visst det er mange som er tragiske kopier som aldri har hatt ein større suksess enn maks 100 pålogga samtidig.

 

Så har vi også spel som ligger på 700 + pålogga og har vore over 1000 stk pålogga samtidig i høst. Sjølvsagt har alle tatt utgangspunkt i det første mafiaspillet, men du er ganske ignorant om du kaller alle andre aktive mafiaspel ein tragisk etterligning.

 

Det er nye folk som står bak denne versjonen av nordicmafia.

Lenke til kommentar

Først betyr ikkje best. Spelet blei stort i sin tid sidan det var det einaste spelet innan sjangeren.

 

Nå er det andre godt etablerte mafiaspel på markedet.

 

Uansett så er vel dette reklame, rapporterer tråden så lar vi modsa avgjere.

Jeg har aldri sagt best. Å kalle det best, ville ikke vært en objektiv vinkling. Men det er ikke en påstand fra min side at Nordicmafia er det første, og det største innenfor sin sjanger.

 

Dette er ikke reklame. Jeg kommer med informasjon man ikke finner andre plasser fordi denne versjonen av spillet er helt nytt.

 

Dersom det er samme som står bak, feeling er den samme og de vanlige handlingene som utfør kriminalitet og biltyveri ikke er byttet ut med andre tragiske greier så kanskje jeg begynner å spille igjen.

 

Står forresten at det åpner den 21, som vi er vel inn i nå. Likevel er spillet stengt for innlogging...

Nei, ledelsen er ikke den samme. Spør du meg, er det et steg i riktig retning, fordi den forrige administratoren ikke klarte å ta vare på spillet sitt. Eller skal alle funksjoner være som de var, med små forbedringer (f. eks. litt nye oppdrag osv). Drap og ranking vil være prikk likt som det var.

 

Jeg er ikke helt sikker på når spillet åpner i dag, tror det er rundt kl. 20.

 

Blir vel Bot nation som alle andre sånne spill blir.

Dette kan man selvsagt aldri vite, men jeg tviler egentlig på det. I testperioden var det opptil flere som ble tatt for botbruk, og ledelsen har fokusert mye på å lage logger på alle funksjoner, slik at ikke man skal kunne utnytte bugs uten at det blir lagt merke til.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt best. Å kalle det best, ville ikke vært en objektiv vinkling. Men det er ikke en påstand fra min side at Nordicmafia er det første, og det største innenfor sin sjanger.

 

Dette er ikke reklame. Jeg kommer med informasjon man ikke finner andre plasser fordi denne versjonen av spillet er helt nytt.

 

Sa ikkje direkte at du påsto det heller.

 

Så klart, det er ingen andre spel i same sjangeren som har vore, eller vil bli i nærheten av å slå den rekorden som .net versjonen hadde i sin tid. Eg har ikkje tru på at .me vil klare det heller. Dei kan sikkert bli ein konkurrent til dei etablerte spela som allereie eksisterer, men det blir ikkje like enkelt å ta spelarane med storm nå, som før.

 

Uansett så blir det spennande og sjå korleis aktiviteten blir framover. Nye aktører som skaper tettare konkurranse vil føre til at ulike ledelser går inn med enda større aktivitet, og det vil jo bli positivt for spelarane.

Lenke til kommentar

Ja, visst det er mange som er tragiske kopier som aldri har hatt ein større suksess enn maks 100 pålogga samtidig.

 

Så har vi også spel som ligger på 700 + pålogga og har vore over 1000 stk pålogga samtidig i høst. Sjølvsagt har alle tatt utgangspunkt i det første mafiaspillet, men du er ganske ignorant om du kaller alle andre aktive mafiaspel ein tragisk etterligning.

 

Det er nye folk som står bak denne versjonen av nordicmafia.

 

Betyr hvor mange som spiller alt? Finn noen av dagens spill som kan sammenliknes med nordicmafia på både det sosiale og med fokus på spill - jeg spilte ikke nordicmafia for å bli capo don og drepe 500 stykker, for så å skryte av det til moren min. Det var akkurat det som var så genialt med nordicmafia, at man kunne diskutere på forum, være med i gjenger, besøke hverandres profiler, skype med likesinnede (som ikke er 11 år gamle barn). Alt dette var pakket inn i enkelhet og var relativt lett å forstå, med en god og lett layout og akkurat passe vanskelighetsnivå.

 

Om det er andre som står bak spillet så tviler jeg på at dette blir noen hit, men dersom layout og feeling er rimelig lik den forrige (som forsåvidt har/hadde copyright) så kanskje. Få til det samme samfunnet og den sosiale biten i nye NM så kanskje det lykkes

Lenke til kommentar
Betyr hvor mange som spiller alt? Finn noen av dagens spill som kan sammenliknes med nordicmafia på både det sosiale og med fokus på spill

 

Det betyr naturligvis ikkje alt, men eit spel er avhengig av ein viss aktivitet for at det skal gå rundt, og for at ein ledelse i heile tatt skal bruke tid og krefter på styring.

 

Vel, mafiaspillet.no som nylig starta ei ny runde (nummer 4), har dette. Eit aktivt forum med ein 2-3000 innlegg daglig, gjenger og familier (gjenger for nye spelarar, familier for dei etablerte og beste spelarane), og eigentlig, alt det andre ein trenger i eit spel / lite samfunn.

 

Eg er einig i at slike spel også trenger ein sosial del. Det er for mykje venting i tekstbaserte spel :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan du fortelle litt om hvordan det er nå i forhold til før? (Vet du har skrevet litt i førsteposten, men tenker nå som spillet har startet)

Er det noen av de "store" som har gjort comeback? Tenker på store spillere som var kjente, kjente gjenger etc.

 

 

Registrerte meg. Ser nå at Hypnotizer er et kjent navn, men om det er samme person vet jeg ikke.(Tror kanskje det kan være samme person)

 

Edit2: Ser det er flere navn jeg kjenner igjen som f.eks Nature, Kulde og Imagine, men igjen, er jo ganske vanskelig å si om det er de samme.

Endret av NutrL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...