Gå til innhold

Hvorfor er kristendom så utrolig fragmentert?


RWS

Anbefalte innlegg

Jeg trodde det var omtrent 35 000 grupperinger av kristendom, men sannheten er vel nærmere 41-43 000 grupperinger..

 

Hvorfor er de så mange?

 

 

 

Hvorfor klarer de ikke å enes

Sikkert fordi det er vanskelig å samkjøre en løgn. Det ender opp med flere varianter av historien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sikkert fordi det er vanskelig å samkjøre en løgn. Det ender opp med flere varianter av historien.

 

Jepp, vanskelig å samkjøre en løgn over så mange år, for ikke å snakke om å være enige ihva løgnen faktisk sier, så får du kristendom i et nøtteskall...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det jeg har sett av JV hittil har overhodet ikke imponert meg ihvertfall...

 

Ved den forrige jobben min var det et ganske stort gartneri på en gård og en dag kom garteren bort til oss og sa at vi bare kunne stikke bort og plukke noen epler hvis vi hadde lyst til det. Vi takket for det og sa at det ville vi gjerne og vi som var der da plukket et par epler og så oss fornøyd med det før vi sa i fra til nattskiftet at de også kunne plukke noen epler. Dette var på en fredag. Da jeg kom på jobb på mandag ble jeg møtt av en drit forbannet gartner som ikke kunne fatte at vi hadde tatt ALLE eplene hans, for det var slettes ikke meningen at vi skulle og jeg sa som sant var, at vi bare hadde plukket et par, slik meningen var og at jeg ikke forsto hva som hadde skjedd og at jeg, og de andre jeg jobbet sammen med, skulle undersøke saken. Det viste seg at den ene av de to jehovas vitnene jeg den gangen jobbet sammen med hadde jobbet nattskiftet etter oss natt til lørdag hadde fått nyss om isse eplene, men isteden for å gå og ta et par stykker hadde han, et stykke ute på lørdagen, kommet med hele jævla jehovas vitner menigheta si og renplukket alle trærne!!! Er det mulig liksom!!! Når han ble konfrontert med dette sa han at gartneren hadde sagt at han kunne plukke så mye han ville og nektet plent for at gartneren hadde ment at HAN personlig skulle plukke et par epler for eget forbruk på et skift og fastholdt standhaftig at han trodde det var fritt frem. Ikke engang da vi sa at han nå ikke bare hadde stjålet alle eplene fra gartneren, men også fra sine egne arbeids kolleger (vi fikk aldri et eple av den gartneren igjen, forståelig nok...) skjønte han tegningen, for hos han var det sekten først og drite i alle andre...

 

Samme fyr ved jule tiden det samme året... En av våre samarbeids partnere hadde på formiddagen rett før jul kommet med et lass med "jule grasiale" i form av halvstore mandarin kasser som vi som jobbet der skulle få til jul. plutselig var alle kassene borte og igjen viste det seg at det samme egoistiske jehoves vitne hadde tatt med seg alle sammen og til overmål allerede gitt de bort til menigheten sin!!! Denne gangen fikk han svi for det da, for samarbeeids partneren vår gikk til politi anmeldelse av denne egoistiske idioten og han endte opp med å måtte kjøpe nye mandarin kasser til oss, for sine egne penger...

 

Samme fyr, jul det neste året: Samme historie gjentar seg, til overmål, men denne gangen med konfekt esker, som han igjen var ute og stjal til menigheten sin!! Denne gangen endte det med at to av gutta begynte å banke ham opp før vi andre fikk stoppet dem og vi ble med denne ufattelige ignorante og idiotiske fyren hjem for å hente konfekt eskene, som han tydeligvis ikke syntes at vi andre fortjente i det hele tatt...

 

Historiene om denne jehovas vitne fysakken og det andre vitnet som også var i samme menighet er mange og jeg gidder ikke å ta dem alle her, men tro meg, ingen av oss andre har stolt på et jehovas vitne etter dette, for de juger, stjeler og er generellt uærlige når de konfronteres med hva de har gjort.

 

Slutt kommentaren det andre vitner kom med da vi knep ham i å stjele kaffe pengene vi hadde i en krukke i vindus karmen, penger vi ALLE hadde samlet inn og som skulle gå, ikke overraskende, til kaffe, var: "Dere er døde for meg. Dere puster og lever, men siden dere ikke har med dere jesus så eer dere døde og slik ser jeg på dere". Det var det siste vi hørte fra ham før han ble "overflyttet" til et sted han ikke kunne gjøre mer skade... Og du verden for en medmenneskelighet disse to JV klovnene la for dagen...

 

Så i mine øyne har JV overhodet ingen troverdighet grunnet disse to jeg jobbet sammen med. De var to skikkelige ignorante fysakker som anså det å stjele og juge til ikke-JV'ere som noe helt legalt og OK, det virkert noen ganger som de satte sin ære i å gjøre det... Trist at troen på påstander i gamle bøker lager idioter av folk... skikkelig trist...

 

Har noen lignende historier om lestidianere (?) også, de er samme ulla men enda mer ekstreme... men gidder ikke å dra dem...

Endret av RWS
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen takk, jeg holdt på å dette av stolen av gapskratt ... nydelig anekdote nå rett før helgenen kommer frem :p

Håper du datt på steingrunn i så fall...

 

Desverre er det ikke anekdoter, det er faktisk sanne historier om ihvertfall to mennesker som ikke forsto en puck av hvordan arbeidslivet, og livet forøvrig, hang sammen. Men fint at det fikk deg til å le, får håpe andre har mer vett og lærer noe av det da... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Håper du datt på steingrunn i så fall...

 

Desverre er det ikke anekdoter, det er faktisk sanne historier om ihvertfall to mennesker som ikke forsto en puck av hvordan arbeidslivet, og livet forøvrig, hang sammen. Men fint at det fikk deg til å le, får håpe andre har mer vett og lærer noe av det da... :)

 

surpomp ...?!

 

Men nå har du i hvert fall skjønt at dette gjaldt to individer, og ikke to hele grupper av individer.

 

Lykke til med helgen, uannsett

 

:)

Lenke til kommentar

surpomp ...?!

 

Men nå har du i hvert fall skjønt at dette gjaldt to individer, og ikke to hele grupper av individer.

 

Lykke til med helgen, uannsett

 

 

:)

Nope, ikke surpomp. Jeg hadde forventet at noen ville trekke historiene i tvil, det er ikke mer å forvente og siden jeg ikke gidder å oppsøke gamle arbeids kolleger for å bekrefte historiene, noe jeg faktisk kunne ha gjort, men jeg syntes saken er litt for liten og ubetydelig for å gjøre det, så er det også kun mine påstander om det som har skjedd. Men som jeg sa, desverre er de sanne...

 

Og selvfølgelig har jeg skjønt at dette kun gjaldt to individer, det jeg fant merkelig, ja rent frem sjokkerende den gangen var at de begge var fra den samme religiøse sekten... Og jeg har derfor ikke stolt på JV'ere etter det, ikke i nevneverdig grad ihvertfall. Hva vet jeg, kan jo være at alle ser på ikke-JV'ere på samme måten som disse to, men er bedre til å skjule det? Kristendom er jo en døds kult der død og ødelegelse for alle unntat dem er det eneste de ser frem til liksom, det er jo det de tilber, så det er vel ikke usannsynlig at de har en litt mer hemmelig agenda heller, en de ikke vanligvis forteller folk? Eller at disse to faktisk tolket skriftene på en sånn måte at de faktisk trodde det den ene påsto? Ikke vet jeg, jeg bryr meg ikke så mye om JV at jeg gidder å oppsøke dem for å sjekke selv og vitner derfra stoler jeg, som sagt, ikke nevneverdig på...

 

Så sånn er det. Og ja, skal ha en glimrende opppussings helg der jeg skal lage nytt soverom til med og min fru :) Det gleder jeg meg til!!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Så sånn er det. Og ja, skal ha en glimrende opppussings helg der jeg skal lage nytt soverom til med og min fru :) Det gleder jeg meg til!!

 

Skal ikke lage stor sak av dette. Jeg leste historien/anekdoten din, og tok det for det det var. Nemlig en god og fornøyelig historie, og hadde ingen spesielle meninger om sannhetsgehalten. Jeg tenkte at du var ærlig, og lo av hele dramaet som ble beskrevet, og som beviser at vi mennesker er noen fornøyelige dyr, enten vi nå kaller oss det ene eller det andre. "menneskeligheten" skinner igjennom selv den tykkeste bok eller mentale rustning.

 

Misunner forøvrig din handyman-het, skulle hatt litt mer an den egenskapen - sist jeg "pusset opp", trengte jeg kyndig hjelp til å pusse driten tilbake til det det var, for så å betale et lass med daler for proff jobb for å få det dit det egentlig skulle.

 

Kona fikk i hvert fall noe å le av

 

god helg

 

:)

Lenke til kommentar
Misunner forøvrig din handyman-het, skulle hatt litt mer an den egenskapen - sist jeg "pusset opp", trengte jeg kyndig hjelp til å pusse driten tilbake til det det var, for så å betale et lass med daler for proff jobb for å få det dit det egentlig skulle. Kona fikk i hvert fall noe å le av god helg :)
He he.

 

Vet ikke hvor jeg har fått den handyman greia fra da, min far har ti knekte tommeltotter og ikke i stand til å sette inn en sikring engang og min mor er ikke hakket bedre, så både jeg og de har undret over hvorfor det ikke er noen ting jeg ikke klarer å lage eller reparere... Må være noen gener jeg har arvet fra mine forfedre har jeg kommet til, gener som ikke kom til sin rett hos dem eller noe slikt...

 

Jeg hadde aldri tenkt over det før en gammel kompis jeg ikke har sett på en del år (prøv med 25 år....) var innom og utbrøt etter omvisningen i huset og garasjen, med tilhørende smie: "Si meg, er det noe du ikke klarer å gjøre!?". Så langt har jeg faktisk ikke støtt på noe jeg ikke har klart å lage eller reparere nei... Jeg er til og med god i tegning, både teknisk og frihånd, så gud vet hvor jeg har dette fra da mine to opphav ikke kan tegne om det sto om livene deres... Jeg vet det ihvertfall ikke... Jeg kan det bare liksom og har derfor aldri tenkt over hvorfor jeg bare kan det... Kanskje det er at jeg aldri har latt være å prøve?

 

Kona er, takk og lov, like dan som meg og har faktisk flise lagt halve kjelleren, noe hun lærte bare ved å se på at jeg flisla den første halvdelen..

 

Men ungene våre... huff, de har ihvertfall så langt ikke visst at de har arvet noe av dette, så kanskje det hopper over en generasjon eller to eller noe slikt ? :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takk for den - det er kanskje håp for oss som er velsignet med å ha fått utdelt ti tommeltotter, og alle er i evig kamp mot hverandre ...

 

Egen tro på fremtiden i en litt mindre "handicappet" tilstand, var når jeg traff en pensjonist. Han var i begynnelsen av 70åra, og kunne jublende stolt si at; nå har jeg jaggu klart å bygge min egen veranda ... det var jo drit enkelt jo, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette før ...

 

Han mente at egen usikkerhet var det største hinder for suksessen, og jeg lurer på at det gjelder meg med. Ikke fikk jeg særlig opplæring hjemmefra, men der hadde jeg i hvert fall en far som ikke brydde seg med sin egen genetiske tommelfaktor, og bygde hus i en retning, det elektriske i en helt annen, og at det ble tak over barndomshjemmet, tror jeg var fordi min mor plutselig kom på at det ville vært fint å ha sånt ...

 

Så det jeg har lært, er heller å være med på å bygge sånne merkelig slott, som HMS-ekspertisen kan bruke som øvingsobjekter, for å lære hvordan det ikke skal være.

 

Kan legge til at min kjære far hadde den litt pussige forestillingen om at all dynamitten han hadde spart på i gud vet hvor mange år, passet fint å lagre i kjelleren, og der lå den under hele oppveksten ...

Kanskje han hadde lagd seg en slags "dødmannsknapp", så hvis det kom noe så uventet som en kontrollør fra det offentlige, så ville det være en smal sak å fjerne alle beviser i et kjempestort smell

 

Hadde det litt morsomt før i tiden

 

:)

Lenke til kommentar

Ja du sier noe... Det kan være at enkelte faktisk TROR de ikke klarer det og derfor heller aldri prøver... Selv har jeg alltid kastet meg over ting uten slike handicap i tankene i det hele tatt og jeg har fått det til, til og med pent og se på og i samme rettning til og med.. :)

 

 

Regner med å bli ferdig med alt, inkludert det elektriske, i løpet av søndagen og det gleder jeg meg til. Kona har allerede løpt rundt med et svært brekkjern og revet av listene der inne, fantastisk å se et kvinnfolk med et brekkjern skal jeg si deg og spesielt når hun er så brutalt effektiv med det, så her går det unna :)

 

Den eneste "feilen" med verandaen jeg bygde for to år siden er at den ble litt for stor, nesten seksti kvadrat, men det var fordi at hekken vi har på forsiden av huset liksom var en naturlig avgrensning og det var liksom bredden på huset også... og derfor ble det en kjempestor veranda som ikke helt var i beregningen... Men så er vi de eneste i nabolaget som har en buesofa i skinn på terrassen også da, pluss at vi kan campere i et seksmanns telt ider ute og enda hadde god plass til gjester... Lagde et kjempe bord samtidig, på 90 ganger 220 centimeter i terrassebord, stødig som bare pokker, som vi har til bord foran den store sofaen med hull i midten til en kjempe parasoll, og alt sammen betalte vi i underkant av 15 000'- i matrialler for, så det ER penger å spare ved å gjøre det selv, helt klart!

 

Så jeg er glad jeg kan gjøre slike ting selv ja... I fjor la vi ny takstein, med ny papp og det hele og det kom på latterlige 4500,- kroner, fordi vi kjøpte en takstein som gikk ut av produksjon.. Året før varandaen ble bygget drenerte jeg rundt hele huset (fikk låne en ganske stor minigraver av en som skylte meg en tjeneste fordi jeg hadde lagt opp alt det elektriske i huset hans) og betalte bare for knotte plasten... Så det er mye å spare bare man følger med litt og hjelper andre litt... Og ikke nødvendigvis trenger å imponere naboen hele tiden (noe jeg faktisk føler at noen syntes vi gjør med den store verandaen, men det var faktisk ikke tilsiktet...).

 

Ang dynamitt var jeg sammen med ei dame en gang der faren faktisk fyrte i peisen med dynamitt! Tror du jeg ble nervøs eller?!! Men han satt jo der og dynamitten brant den, så jeg slo meg til ro med det... Men det var mye gøy før i tiden ja... Vi klatert i høye trær, i fjellvegger uten sikring, hoppet ned stup på ski, ja vi gjorde faktisk alt det disse pinglene i dag kaller ekstrem sport vi og det ble da folk av oss også :) Riktig nok med et par tap av både lemmer og liv underveis, men hvem teller liksom :p

Lenke til kommentar

Kristendommen Bibelen overlever fordi kristenheten katolske religiøs ledere kjempet lenge en innbitt kamp for hindre at bibelen ble oversatt til det talte språk. De brente til og med folk som eide en bibel på bålet. Grunnen til at de gjorde det, var at bibelen avslørte deres falske læresetninger og deres urette handlemåte. Men de tapte kampen og bibelen kan kom etter hvert ut på mange språk og i mange eksemplarer. I dag kan hele bibelen eller deler av den leses på over 1700 språk.

 

Etter hvert som tiden gikk, ble de laget mange forskjellige oversettelser av bibelen på samme språk. også på norsk finnes det flere bibeloversettelser. Hvorfor. Er det ikke nok med en. Det er en kjent sak at et språk forandrer seg en god del i årenes løp. Hvis du sammenligner eldre bibeloversettelser med nyere oversettelser, vil du derfor legge merke til visse språklige forandringer. Tanken er nesten alltid den samme, men du vil legge merke til at de gjengivelsene som er av nyere dato som oftest er letter å forstå. Vi kan derfor være takknemlige for at det blir utarbeidet nye bibeloversettelser for de gjengir Guds ord på et moderne språk som er lett å forstå.

Endret av lenge5
Lenke til kommentar

Pågrunn av politikk og makt. Luthernismen fikk for eksempel sterk grobunn i nordlige europa hvor fyrstene likte ideen om at folket måtte adlyde fyrsten og at fyrsten ikke måtte adlyde paven. I England så var det pga. giftemål og senere parlemanterismen. Det var borgerkrig og den kalvinistiske Wilhelm van Oranje kunne bestige tronen hvis han underskrev Bill og Rights og godkjente at Parlamente skulle være en suveren makt.

Lenke til kommentar

Guds ord? Høres ut som falsk lære. Det står ingen steder i bibelen at bibelen er guds ord. Dette er noe du har funnet på selv.

 

 

koranen er imidlertid aldri blitt gjort til en del av de hellige hebraiske skrifter og den er heller ikke blitt innlemmet i de kristnes bibel.

Lenke til kommentar

koranen er imidlertid aldri blitt gjort til en del av de hellige hebraiske skrifter og den er heller ikke blitt innlemmet i de kristnes bibel.

Ikke så rart, da den koranen ble skrevet for 1400 år siden, lenge etter at kristendom var etablert.

 

Hvorfor sier du hellige? Er ingenting hellig med religiøse skrifter, blir like dumt som om vi skulle sette hellig foran verkene til Asbjørnsen og moe det jo... De er kun innbilt hellige fordi det skal skape æresfrykt hos de som tror og undertrykke dem enda litt mer i tankefengslet de allerede befinner seg i samt at det sikkert skaper en illusjon om at ting som står i en bok det står "hellig" på er mer sant enn de som det ikke står hellig på... Men det er like mye eventyr for det om det står hellig på boka skjønner du :) Hjelper ikke å pakke eventyrene og mytene inn i flott lær engang, det er like mye myter og eventyr for det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så rart, da den koranen ble skrevet for 1400 år siden, lenge etter at kristendom var etablert.

 

Hvorfor sier du hellige? Er ingenting hellig med religiøse skrifter, blir like dumt som om vi skulle sette hellig foran verkene til Asbjørnsen og moe det jo... De er kun innbilt hellige fordi det skal skape æresfrykt hos de som tror og undertrykke dem enda litt mer i tankefengslet de allerede befinner seg i samt at det sikkert skaper en illusjon om at ting som står i en bok det står "hellig" på er mer sant enn de som det ikke står hellig på... Men det er like mye eventyr for det om det står hellig på boka skjønner du :) Hjelper ikke å pakke eventyrene og mytene inn i flott lær engang, det er like mye myter og eventyr for det...

 

 

 

Bibelen begynte for cirka 3500 år siden på hebraiske. For 2200 år siden begynte noen å oversette den til andre språk. I dag kan nesten hvert eneste menneske på jorden lese Bibelen på sitt eget språk.

Lenke til kommentar

Bibelen begynte for cirka 3500 år siden på hebraiske. For 2200 år siden begynte noen å oversette den til andre språk. I dag kan nesten hvert eneste menneske på jorden lese Bibelen på sitt eget språk.

 

NT, som du stort sett bekjenner deg til, har alt orginalt på gresk... Og oversette ja, mon tro hvor mye som ble oversatt feil, feilkopiert, utelatt eller tilføyd... en kan bare gjette, men det vi vet er at minst en tredjedel av NT er skrevet av andre forfattere enn de bibelen påstår har skrevet dem, den andre tredjedelen aner vi faktisk ikke om er skrevet av de bibelen påstår har skrevet dem og den siste tredjedelen er vi bare måtelig sikker på er skrevet av de som bibelen påstår har skrevet dem.... Så det er rett og slett ikke grunnlag for å tro på noe av det som står der ene og alene på det grunnlaget... og da har vi ikke engang begynt med hva som kan være forfalsket, fratrukket, kopiert feil, oversatt feil, oversatt feil igjen, og igjen, kopiert feil engang til, oversatt igjen osv... Du skjønner tegningen...

 

 

Og dette tror du er en sannhet? Du må nok tro om igjen... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...