Gå til innhold

Hvorfor er kristendom så utrolig fragmentert?


RWS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ha vært trist da nabogutten døde. Men sikkert ikke så lett for noen voksne å vite hva de skulle si. Hva sier ateistene når et barn dør? Klager de på evolusjonens brutalitet?

Dersom en ateist klager på Gud, blir det paradoksalt.

 

Før i tida må døden ha vært mye nærmere inn på livet. Lurer på hvordan det må ha vært etter Svartedauden, må det ikke ha vært hardt og tøft og jobbe videre som om ingenting hadde hendt? Hvorfor ble ikke alle ateister etter Svartedauden? Men de hadde en mentalitet som sa at de lot seg ikke knekke. De var vel mer vant med at folk døde unge, og de visste at de ikke kunne la seg knekke eller gi opp troen.

 

Har ikke lagt merke til linja "exit light, enter night", som noe negativt. Det er verre at de har en sang om shapeshifting, og en spottende sang som heter "Follow the god that failed". Synes i dag at musikken deres mangler sjel. Det er andre grupper som er mer fristende, som også ligger lett tilgjengelige. Litt farlig å ha data, når enhver fristelse kan nås bare ved å skrive inn et ord og trykke enter. Men leste nylig at alle nå må være "initiated witches" for å kunne gi ut musikk i USA. Det gjør at jeg må ta spørsmålet veldig seriøst, ettersom en ikke ønsker seg disse stemmene inn i sin egen stue. Eventuelt høre mer på eldre musikk. Men det sies at Bob Dylan også solgte sin sjel til djevelen for å oppnå raske penger og rask berømmelse. Så da blir det vel kristne sanger, eller tilbake til gode, gamle Bach :)

Lenke til kommentar

Siden denne tråden er bedre enn andre tråder, får jeg skrive litt her....

Det er viktig å huske på at kristne er under angrep hele tida. Det er hele tida noen som prøver å få kirkene til å falle, og få menighetslederne til å bli forvirret.

Det vil ofte skapes konflikter. Noen vil falle fra fordi de vil ha noe annet enn den rette lære, mens andre er nødt til å ta sin sekk og gå over i en annen menighet fordi menighetslederen har falt fra den rette lære.

Ofte ble kristne forfulgt fordi statslederne hatet dem. Antageligvis var hugenottene slike offer for ondskap. Kvekerne ble heller ikke godt likt.

 

Men det er faktisk vitenskapen som har vært med å skape konflikter innen kristenheten.

Før ca. 1870 var det nemlig full enighet om å tro på det som stod i Bibelen, og ære Gud som en Skaper av alt liv. Men så oppstod bibelkritikken og darwinismen, og det var nødt til å bli fraksjoner.

Dette har jo ikke blitt mindre med konflikter om kvinnelige prester, samboerskap, ekteskapsloven.

Som man vet pågår disse konfliktene i "beste velgående".

Dette var da friske påstander. La meg nyansere litt. Siste bolk først.

 

Det er en liten usannhet at før 1870 var det "enighet" om bibelen. Uenigheten startet allerede før første kirkemøte på 300-tallet. Da skillet mellom vest (dvs fra vestlige deler av Anatolia og vestover) og de østlige ortodokse kirkene var et faktum. Senere fulgte flere splittelser.

 

Til den første bolken, så kan det være viktig å minne på at religiøse som "flyktet" fra Europa til Amerika gjorde det ikke fordi de ønsket religiøs frihet, men at de ville lage ett nytt samfunn av den "rene" læren, og ønsket om å undertrykke andre religiøse retninger. I en tid da Europa steg mot en sterkere grad av pluralisme (om enn med stadige tilbakeslag).

 

Grunnen til at det er så mange retninger innenfor kristendommen, som alle andre religioner og til en viss grad filosofier, er hatet mot pluralismen og ens egen tro på å inneha den rette tanke. Samt den akk så menneskelige (og gudelige ser det ut som) om kampen til å inneha retten til siste ord angående kommaets plassering.

Lenke til kommentar
Hvorfor ble ikke alle ateister etter Svartedauden?

Fordi de kristne hadde makta også etter svartedauen og det var forbudt å være noe annet enn kristen?

 

Leste nylig at alle som skal gi ut musikk i USA må være aliens fra planeter lengre borte enn Mars. Jeg visste jo at Elvis var alien, men nå må tydeligvis alle være det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Må ha vært trist da nabogutten døde. Men sikkert ikke så lett for noen voksne å vite hva de skulle si. Hva sier ateistene når et barn dør? Klager de på evolusjonens brutalitet?

Dersom en ateist klager på Gud, blir det paradoksalt.

 

Døden er en like naturlig del av det hele som livet er det. Vi syntes det er trist når noen dør, barn kanskje mest av alt fordi de aldri fikk oppleve livet, men den forskjellen du her letter etter heter fantasi venn og den vennen klarer vi oss uten. Hvorfor skulle vi ikke det?

 

 

Hvorfor ble ikke alle ateister etter Svartedauden?

 

Veeel, i england mistet kirken uhorvelig mye makt etter svartedauen. Det var jo prestene som, ufrivillig, sto for mye av spredningen ved å samle folk til bønn, som alle i dag vet ikke hjelper og det begynte folk å legge merke til den gangen... og etter det har det altså gått jevnt nedover for kirken i england også. Folk fant mer eller mindre ut av bløffen og kirken hadde rett og slett ikke ressurser nok etter svartedauen (de mistet jo mange de også, til tross for at de var "guds" menn) til å true folk til å tro på påstandene og løgnene de serverte. Svartedauen endret også den sosiale strukturen i england, for plutselig var det alt for få arbeidere og alt for mye å gjøre, så de rike, og kirken, måtte slakke på de urimelige kravene sine og faktisk lønne folk for arbeidet de gjorde. Kirken tvang jo de fleste til å betale tiende til seg den gangen og dette måtte de gi opp etter svartedauen... Så joda, folk ble ateister etter svartedauen ja... Før det ble du 25 centimeter korteree om du sa du ikke trodde på eventyrene kirken presenterer...

 

 

 

 

Har ikke lagt merke til linja "exit light, enter night", som noe negativt. Det er verre at de har en sang om shapeshifting, og en spottende sang som heter "Follow the god that failed". Synes i dag at musikken deres mangler sjel. Det er andre grupper som er mer fristende, som også ligger lett tilgjengelige. Litt farlig å ha data, når enhver fristelse kan nås bare ved å skrive inn et ord og trykke enter. Men leste nylig at alle nå må være "initiated witches" for å kunne gi ut musikk i USA. Det gjør at jeg må ta spørsmålet veldig seriøst, ettersom en ikke ønsker seg disse stemmene inn i sin egen stue. Eventuelt høre mer på eldre musikk. Men det sies at Bob Dylan også solgte sin sjel til djevelen for å oppnå raske penger og rask berømmelse. Så da blir det vel kristne sanger, eller tilbake til gode, gamle Bach :)

 

 

Tror du virkelig på dette? At Dylan solgte sin sjel til eventyr figur i bibelen?

 

Syntes mer om musikken til Avenged sevenfold og in flames jeg enn metallica, men de har jo noen rå riff enda da... :)

Lenke til kommentar

Hei frankline du lever i en annen verden enn de du ser rundt deg. For de du ser rundt deg lever på jorden, i et solsystem, i et univers. Mens du lever i et drømmeland hvor det er vampyrer i skyggene og der du må passe deg for demoner med lange hvite tenner. Der mennesker har sjel. Og noen mennesker er hekser. Alle menneskene du ser bilder av har solgt denne sjelen til drømmeverdenens gud.

 

Alle samfunn i virkelighetens verden har paranoide individer og religiøse fanatikere. Det er når disse menneskene får innflytelse og kan spre sin moralske panikk at andre mennesker begynner å bli torturert, lemlestet og drept. Alt er ment som en straff for en forbrytelse som ikke eksisterer utenfor den drømmeverdenen du snakker om.

 

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er ateister i mindretall på planeten. Det er vanlig å ha fått med seg at det lever en del heksedoktorer i Afrika. Hvis du flytter til Afrika, skal du få se på hekseri og at alt de innfødte gjør er styrt av tro på trolldom. Eller øya Haiti, eller New Orleans. New Orleans var iallfall et hovedkvarter for den magiske retningen "roots". Da politiet tok seg inn i et hjem, fant de et alter med brennende stearinlys, der hvert stearinlys hadde en bønnelapp med (u)passende tekst.

 

Eller som det står i ei bok om Afrika: "Som bevis for at han har magiske krefter berører medisinmannen tungen med et glødende knivblad uten å brenne seg. Hans forklaring er at han står i nær kontakt med sine forfedres ånder og har et hemmelig tryllemiddel - nedgravde gorillahår."

 

Sistnevnte er faktisk veldig morsomt. Ihvertfall om man sitter trygt plassert oppe i Skandinavia, og ikke er nabo med denne medisinmannen.

Lenke til kommentar

La oss bringe en ting på det rene her Frankline, ingenting av det du her hevder har, til tross for utallige påstander og ganske mange forsøk på å bevise det, klart å manifistere seg som noen sannhet, på langt nær. At primitive og ignorante folk faller for overtro og grunnløse påstander er ikke noe nytt. Vet om mange jeg som kan sverge på at såkalte klarsynte kan se ditt og datt, men hadde de faktisk tatt seg tid til å sjekke disse påstandene ser man fort at disse såkalte klarsynte ikke engang klarer å hjelpe seg selv... Ingen klarsynt har noensinne evnet å hjelpe politiet til å finne noe som helst foreksempel, bare gå inn å sjekke fakta det, men tror disse som tror på klarsynte og deres evner på de faktaene? Nope... Isteden begynner de å finne på unnskyldninger og bortforklaringer, noen av dem finner opp de de reneste konspirasjons teoriene enda det strider mot enhver logikk å IKKE syntes dette hadde vært kult om det faktisk virket...

 

Du har dette over hele linja hos de som tror på ubegrunnede, ubeviste påstander. Som bønn foreksempel. Bønn virker blir det påstått, men hver gang noen beviser at bønn ikke har noen beviselig effekt så kommer unnskyldningene. "Gud ville ikke at vi skulle tjene på det", "Gud vil ikke vise seg frem på den måten" (Og legg merke til at de samme unnskyldningene aldri blir nevnt når gud gjør såkalte "helbredelser", som jo ikke er annet enn showoff fra den samme guden.... For den guden kunne fint ha forhindret plagene til den han velger å helbrede fra begynnelsen av ikke sant, før plagene oppsto? Og dermed sluppet å drive showoff, men nei, da er det om å gjøre å vise at den guden gjør show off da... Ikke et pip om at gud ikke liker å vise seg da nei...) Kristendom har jo unnskyldninger for så og si alt mulig rart av deres feilslåtte påstander... Og godt er det, for ellers hadde de fremdeles truet folk på livet slik muslimer så alt for ofte gjør når noen trekker påstandene i tvil...

 

Det samme finner du i disse såkalte klarsynte gruppene, new age osv, unnskyldninger ala "vi kan ikke ha personlig vinning på våre evner" og slike ting, enda de faktisk sitter så og si daglig i skumle camping vogner og tar penger fra folk som vil spås og lignende visvas... Ikke et pip om personlig vinning da, men når det kommer til hvorfor de ikke "ser" 7 riktige på lotto kupongen, ja da kommer unnskyldningene...

 

Hadde ikke vært det minste redd for denne medisin mannen jeg, for han har ingen makt ut over placebo effekten og det å skremme enda mer overtro inn i ignorante folk. Slike folk har en lei tendens til å miste all sin "makt" så fort de blir eksponert for opplyste mennesker akkurat som bønn i religion gjør, da ting som ikke har noen effekt ikke kan skade noen, eller redde noen, om man ikke velger å gi slikt sludder verdi det ikke har. Og her er de overtroiske/ignorante flinke til å gi "æren" for alt de oppfatter som godt til "sjefen" sin og alt det som ikke er så godt til den store syndebukken, eller rett og slett unnskylde det! Tenk litt på det neste gang du hører noen lovprise gud etter å ha overlevd kreftbehandling men stråling og cellegift... Er det gud de burde takket eller legene og vitenskapen? Hvor levende hadde de vært om de isteden for å begynne med cellegift eller stråling faktisk satte seg til å be?

 

 

Vet du Franklline, noen ganger tror jeg du troller her inne... For noen ganger er det plent umulig å skille trolling fra ignoranse....

Lenke til kommentar

Også i den industrialiserte verden er det et stort skrik etter det åndelige, men da i form av New Age-relaterte ting. Spåtelefoner, Åndenes makt, Engleskolen... Ikke minst Harry Potter, som egentlig ikke er forkledd i New Age-drakt i det hele tatt.

Det er rockemusikk og hasjbruk. Så det er ikke så trygt i Skandinavia når alt kommer til alt...

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere er ateister i mindretall på planeten. Det er vanlig å ha fått med seg at det lever en del heksedoktorer i Afrika. Hvis du flytter til Afrika, skal du få se på hekseri og at alt de innfødte gjør er styrt av tro på trolldom.

Jeg har reist til Afrika, jeg har aldri sett de innfødte gjøre noe som helst magisk. Kanskje de brenner noen stearinlys? Kanskje de sier noen mystiske ord? Kanskje de danser i ring?

 

Det er ingenting en heksedoktor kan gjøre som ikke jeg kan gjøre.

 

Du lever i en annen verden enn de rundt deg. Du lever i en drømmeverden med heksedoktorer, vampyrer og demoner med lange hvite tenner.

Lenke til kommentar

Også i den industrialiserte verden er det et stort skrik etter det åndelige, men da i form av New Age-relaterte ting. Spåtelefoner, Åndenes makt, Engleskolen... Ikke minst Harry Potter, som egentlig ikke er forkledd i New Age-drakt i det hele tatt.

Det er rockemusikk og hasjbruk. Så det er ikke så trygt i Skandinavia når alt kommer til alt...

Når har det vært trygt i skandinavia?

 

Harry Potter er skjønnlitteratur, ikke New Age. Religionen din er jo forsåvidt New Age i forhold til de religionene som var her før.

 

Hvis det er rockemusikk du er redd for så har du aldri hørt om death metal og black metal.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Han gjør det sjøl...

 

 

Fikk den videoen deg til å tro at Bobbern snakker om "fanden"?

 

Jeg hørte noe helt annet

 

 

 

What you don't know about Bob Dylan is that he never gives the same answer to the same question. He's Jewish or he's Christian or he's something else. He loves to tweak people - he just recently said that none of those songs he wrote in the 60s were really about anything - they were just songs. I met him when he did performances with the Grateful Dead - he's definitely eccentric and loves not being what people expect him to be.

 

By 1984, Dylan was deliberately distancing himself from the "born-again" label. He told Kurt Loder of Rolling Stone magazine: "I've never said I'm born again. That's just a media term. I don't think I've been an agnostic. I've always thought there's a superior power, that this is not the real world and that there's a world to come." In response to Loder's asking whether he belonged to any Church or synagogue, Dylan laughingly replied, "Not really. Uh, the Church of the Poison Mind." In 1997 he told David Gates of Newsweek:

 

"Here's the thing with me and the religious thing. This is the flat-out truth: I find the religiosity and philosophy in the music. I don't find it anywhere else. Songs like "Let Me Rest on a Peaceful Mountain" or "I Saw the Light"—that's my religion. I don't adhere to rabbis, preachers, evangelists, all of that. I've learned more from the songs than I've learned from any of this kind of entity. The songs are my lexicon. I believe the songs."

 

In an interview published in The New York Times on September 28, 1997, journalist Jon Pareles reported that "Dylan says he now subscribes to no organized religion."

 

Dylan has been described, in the last 20 years, as a supporter of the Chabad Lubavitch movement and has privately participated in Jewish religious events, including the bar mitzvahs of his sons and attending Hadar Hatorah, a Chabad Lubavitch yeshiva. In September 1989 and September 1991, Dylan appeared on the Chabad telethon. Jewish news services have reported that Dylan has visited Chabad synagogues; on September 22, 2007 (Yom Kippur), he attended Congregation Beth Tefillah, in Atlanta, Georgia, where he was called to the Torah for the sixth aliyah.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Også i den industrialiserte verden er det et stort skrik etter det åndelige, men da i form av New Age-relaterte ting. Spåtelefoner, Åndenes makt, Engleskolen... Ikke minst Harry Potter, som egentlig ikke er forkledd i New Age-drakt i det hele tatt.

Det er rockemusikk og hasjbruk. Så det er ikke så trygt i Skandinavia når alt kommer til alt...

Har aldri interisert meg for new age, ikke har jeg noen skrik etter det "åndelige" ... Ei heller spåtelefoner, har aldri sett en episode av åndenes makt eller har den minste tro på engleskoler...

 

Harry Potter anser jeg som det dette er ment som, underholdning...

 

Og jeg har aldri brukt, ellr prøvd, narkotiske stoffer... Rocke musikk er en musikk stil, ikke en egen bås med demoner og satanisme og slikt tull....

 

Til daglig bruker jeg vitenskap så langt den rekker og blander aldri inn "mage/hjerte" følelser da jeg vet at følelser ikke kontrolleres derfra. Er jeg i tvil så sjekker jeg det opp og "tror" derfor ikke på så veldig mye lenger, for tror jeg noe sjekker jeg det opp med fakta og enten får viten om det eller forkaster det eller legger det på hylla som heter "for lite empiri for påstandene, vente å se om det endrer seg". Så påstandene dine holder ikke...

 

At enkelte "tror" de trenger ting som new age og slikt endrer ikke det faktum at dette "åndelige" er noe vi skaper i våre hjerner og som det fint går an å leve helt uten innbildning av. Så dette skriket etter åndelig tullball (tullball fordi det aldri har blitt påvist noe "åndelig") du snakker om er for mitt vedkommende totalt fraværende, jeg klarer meg helt fint uten og har fremdeles et liv der jeg kan undre meg, beundre og finne mening i livet, til tross for at jeg ikke lenger tror på løse påstander om guder, åndeligheter eller har røkt hasj :)

Lenke til kommentar
Du lever i en annen verden enn de rundt deg. Du lever i en drømmeverden med heksedoktorer, vampyrer og demoner med lange hvite tenner.

 

Nei, grunnen til at man er kristen er i stor grad at man vil unngå møter med nevnte uhyrer. Som ikke-kristen har du ikke den samme sjansen til å slippe unna...

Det finnes en video med Stephen Dollins på youtube, der han forteller at hans største frykt som barn var varulver. Men seinere befant han seg på et møte der de skulle kalle fram en demonisk ånd for å sende den etter ei kristen dame. Da ånden viste seg i rommet, så Dollins den som en varulv, og han ble vettskremt. Han kunne ikke vise åpent at han ble grepet av panikk. Ikke lenge etter vendte ånden tilbake, helt fra seg og rasende. Hva dere enn gjør, send meg ikke etter en kristen flere ganger! raste den. Dette var noe av det første som gjorde inntrykk på Dollins. Var ikke satanistene de mektigste likevel?

 

Lurer personlig på om det kun var Dollins som så ånden som en varulv, de andre kan muligens ha sett den som en lysengel. Gud kan ha åpnet øynene til Dollins et øyeblikk. Tror ikke de andre heller ville ha vært særlig komfortable med å kalle fram en varulv (eller kanskje...?)

 

Må bare fortelle om en smekk på fingrene jeg fikk nettopp. Like før nyttår leste jeg et svært detaljert vitnesbyrd fra en kristen fyr, der han fortalte om sitt møte med demoner innenfor New Age og hvordan han lærte seg å bruke energier og krefter. Og hvordan han etter hvert oppdaget at kristendommen hadde makt over demonene.

Han la ut sine personlige dikt, og oppfordret sterkt folk til å sende ham mail. Om de gjorde det, skulle han svare på spørsmål. Alt i alt hadde jeg derfor ganske store forventninger da jeg sendte ham en mail.

Men svaret kom fra kona hans, ikke fra ham selv... Hun skriver at han ikke har tid til å svare selv, og hun mener at stearinlys er en nytteting. Kort sagt, smekk på fingrene. Det verste er at de sikkert kommer til å fjerne den sterke oppfordringen om å sende mail, etter at de fikk MIN mail... huff.

Er det kanskje ikke akseptert at damer sender mail til mannlige forkynnere? Jaja. RWS kommer nok snart til å kommentere: Din tro vil bare føre deg opp i nederlag, og dette er ett av dem.

Er fullt klar over at det vil komme en slik reaksjon.

Lenke til kommentar

Neida, Frankline, syntes bare synd på deg i ditt selvpålagte lille helvette der du sitter dypt forankret nede i tankefengslet du ikke evner å komme deg ut av. Helt, fullt, ærlig og oppriktig synd på deg... :(

 

For isteden for å leve dette ene livet du har fått utdelt på best mulig måte for deg og de rundt deg velger du å dra over deg en masse restriksjoner i form av overtro, ubekreftede myter og annet rask som ikke har noen forankring i virkeligheten, alt sammen innbillt og selvlagt og det ene dumme enn det andre.

 

Men det er ditt liv, det er du som, håper jeg i det minst, velger å tro på slikt sludder og det må du selvfølgelig få lov til, det er et fritt land, men jeg sitter allikevel med en følelse av at du nok ikke burde få barn, for du evner nok ikke å la være å spy ut tullballet du selv tror på til dem, og dermed ødelegge deres liv også, isteden for å oppdra dem til å bli selvstedig tenkende menneker der de får verktøyene de renger for å tenke skikkelig... Så jeg sitter igjen og syntes oppriktig synd på deg som et menneske som heller velger å leve i et tankedikttur enn å få oppleve friheten vi andre mennesker har...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, grunnen til at man er kristen er i stor grad at man vil unngå møter med nevnte uhyrer. Som ikke-kristen har du ikke den samme sjansen til å slippe unna...

Som kristen har du større sannsynlighet for å slippe unna monstere som bare finnes i kristendommen?

 

Hvis ikke du lever i drømmelandet ditt så kan du heller ikke møte monsterene derfra. Og er grunnen til at man er kristen å unngå uhyrer? Det er vel et ganske løgnaktig utsagn fra deg? En grunn til at du er kristen er for å unngå uhyrer. Men det er jo millioner av mennesker som ikke bryr seg om uhyrer enten de er kristne eller ikke. Og da er det jo over hode ingen grad at de er kristne for å unngå uhyrer?

 

Hvordan er det du regner sjanse egentlig? Hvordan har du regnet deg fram til at du som kristen har mindre sjanse for å slippe unna religiøse vesener enn ikke-kristne? Er det bare løgn du sier for å provosere, eller kan du vise nøyaktig hva som får deg til å si slikt?

 

Jeg håper du forstår at for oss som lever utenfor ditt hode så fremstår ditt syn og dine tanker som rotete og usammenhengende vrøvl der alt er basert på løse rykter, ting du har lest et eller annet sted, delvis bibelen og såkalte "vitner" fra alternative miljøer.

 

Det er rart du har hengt deg opp i varulver ettersom dette er noe som ikke tilhører din religion, men hedenske religioner. Det vil si, bibelen handler ikke om varulver, nevner aldri varulver. Men du velger likevel å tro på dem. På grunn av populærkultur? På grunn av den hedenske kulturarven i samfunnet? Synes uansett det er ironisk at du som ikke engang kan ha stearinlys likevel velger å tro på varulver. Din religion er av typen klipp-og-lim, du velger selv hva du vil tro på? Uavhengig om det er bibelsk eller ikke?

 

 

The German word werwolf is recorded by Burchard von Worms in the 11th century, and by Bertold of Regensburg in the 13th, but is not recorded in all of medieval German poetry or fiction. References to werewolves are also rare in England, presumably because whatever significance the "wolf-men" of Germanic paganism had carried, the associated beliefs and practices had been successfully repressed after Christianization (or if they persisted, they did so outside of the sphere of literacy available to us).

 

The Germanic pagan traditions associated with wolf-men persisted longest in the Scandinavian Viking Age. Harald I of Norway is known to have had a body of Úlfhednar (wolf coated [men]), which are mentioned in the Vatnsdœla saga, Haraldskvæði, and the Völsunga saga, and resemble some werewolf legends. The Úlfhednar were fighters similar to the berserkers, though they dressed in wolf hides rather than those of bears and were reputed to channel the spirits of these animals to enhance effectiveness in battle. These warriors were resistant to pain and killed viciously in battle, much like wild animals. Úlfhednar and berserkers are closely associated with the Norse god Odin.

 

The Scandinavian traditions of this period may have spread to Rus, giving rise to the Slavic "werewolf" tales. The 11th century Belarusian Prince Usiaslau of Polatsk was considered to have been a Werewolf, capable of moving at superhuman speeds, as recounted in The Tale of Igor's Campaign: "Vseslav the prince judged men; as prince, he ruled towns; but at night he prowled in the guise of a wolf. From Kiev, prowling, he reached, before the cocks crew, Tmutorokan. The path of Great Sun, as a wolf, prowling, he crossed. For him in Polotsk they rang for matins early at St. Sophia the bells; but he heard the ringing in Kiev."

 

The situation as described during the medieval period gives rise to the dual form of werewolf folklore in Early Modern Europe. On one hand the "Germanic" werewolf, which becomes associated with the witchcraft panic from around 1400, and on the other hand the "Slavic" werewolf or vlkodlak, which becomes associated with the concept of the revenant or "vampire". The "eastern" werewolf-vampire is found in the folklore of Cebral/Eastern Europe, including Hungary, Romania and the Balkans, while the "western" werewolf-sorcerer is found in France, German-speaking Europe and in the Baltic.

 

-Wikipedia

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det behøver ikke være et spesielt fokus på varulver. Bokserien "Animorphs" tar for seg et utall former av shapeshifting mellom dyr og mennesker.

Kentaur er jo en kjent sagnfigur, på samme måte som sfinx antagelig er noe av det samme.

 

http://www.crossroad.to/text/responses/Animorphs.htm

 

Hva jeg mener er galt med det hele, er at shapeshifting er magi som trollmenn holder på med. Husker fra et Donald Duck, at Magica fra Tryll skulle ha tak i lykketiøringen. I anstrengelsen gjorde hun seg om til en ravn. Når hun skapte seg om til noe, kunne du se at f.eks. ravnen beholdt Magicas hår og den grønne øyensminken, slik at man kunne se at det var Magica.

En annen heks var Madam Mim, som en gang forvandlet dvergene til møbler. "Jeg hekser dere opp, i stol og i kopp", eller noe sånt.

 

I tillegg er det galt å gjøre mennesker om til monstre. Djevelskapen lærer at mennesket ikke er mer enn et eller annet dyr. Men den konservative kristendommen lærer at mennesket ikke hører til dyreriket (selv om de fleste kristne kanskje tror på darwinismen pr idag). Kristne som tror på darwinismen vil nok ha lettere for å akseptere ungdomsserier som Animorphs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...