Gå til innhold

Følg Apples lansering her


Anbefalte innlegg

Tipper Intel skjelver i buksene - det er ingen grunn til at ikke Apple skal gå over til eget CPU-design også på desktop etterhvert - de er nok fullt klar over fordelene ved RISC over Intels CISC-arkitektur.

 

Vi får se hvordan Intel reagerer. Personen som ledet dette arbeidet hos Apple sluttet i forrige måned for å begynne hos AMD, så mulig at dette vil få konsekvenser også for Apple sin videre satsning?

Endret av Stool Sample
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ledere kommer og går - det som er tydelig er at Apple begynner å få til chipdesign når de faktisk tør å kjøre et eget nydesign i sitt flaggskipprodukt.

Så vidt jeg vet er det ikke slik det virker.

 

Jeg har lest om denne nye chipen for en tid tilbake og så vidt jeg skjønte, fungerer det ca slik:

Man tar en god dunge penger og sier til de som produserer:

LAG NOE BEDRE!

 

Det samme gjør de fleste som lisensierer ARM, men mange kjører på vanlig referansedesign.

Samsung er en av få produsenter som lager "alt". Det betyr at om du kjøper en SSD fra samsung, så har den samsung sine minnebrikker, kontrollere,m.m. Kjøper du en ultrabook fra samsung, har den samsung sin SSD, skjerm,m.m. Kjøper du en Macbook Air, har den enten samsung eller lg skjerm, den har enten samsung eller en dårligere SSD, m.m. (du vet ikke hva du får, selv innenfor 2012 modellene).

 

Så jeg er ikke helt enig i at Apple "kan alt" selv, de er ikke en innovatør, de tar en god blanding av ingredienser og lager en kake. Noen foretrekker denne kaken og de har brukt penger på å få ting tilpasset og videreutviklet. Retinaskjermene i MBP er jo feks også laget av Samsung, men selve researchen er nok gjort også hos Apple. De nye Iphone 5 bruker vel LG skjerm så vidt jeg vet (kan være jeg tar feil), men poenget er at Apple ikke er primært en maskinvareprodusent, de er vel egentlig mer en teknologiprodusent.

 

Samsung har fabrikker, det har ikke APple. (ps. samsung får også laget ting hos feks Foxconn som også Apple, Microsoft,m.m. gjør). Men jeg tror neppe ARM tar over PC-markedet med det første :-) Det er nok totalt urealistisk i de neste 10-15 årene. Men i ultraportable om 5-10 år, kanskje... (jada, jeg vet det kommer hybrider med microsoft og ARM, men det er ikke fullverdig som en arbeidsPC). Videre må man huske at Intel også lager produkter og de skal også inn på mobilmarkedet (for nå se hvordan det fungerer, men..).

Lenke til kommentar

Det samme gjør de fleste som lisensierer ARM, men mange kjører på vanlig referansedesign.

Samsung er en av få produsenter som lager "alt". Det betyr at om du kjøper en SSD fra samsung, så har den samsung sine minnebrikker, kontrollere,m.m. Kjøper du en ultrabook fra samsung, har den samsung sin SSD, skjerm,m.m. Kjøper du en Macbook Air, har den enten samsung eller lg skjerm, den har enten samsung eller en dårligere SSD, m.m. (du vet ikke hva du får, selv innenfor 2012 modellene).

Samsung lager ikke prosessorkjernen selv, de lisensierer fra ARM (Cortex-A9 & Cortex-A15).

 

Det er kun to produsenter som lager enge prosessorarkitekturer som implementerer ARMv7 instruksjonsettet. Det er Qualcomm med "Krait" (også kjent som Snapdragon S4) og Apple nå med A6.

 

I tillegg så jobber også Nvidia med egen arkitektur for ARMv8.

 

 

At Samsung lager alt er ganske langt fra sannheten:

Ta en titt på teardown av GAlaxy S3:

 

Der er det en god blanding av brikker fra Intel, Broadcom, Murata, Infineon, Skyworks, Silicon Image, etc. av 12 brikker så er kun 2 produsert av Samsung.

 

Det samme gjelder forsåvidt Samsung sine laptoper også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme gjør de fleste som lisensierer ARM, men mange kjører på vanlig referansedesign.

Samsung er en av få produsenter som lager "alt". Det betyr at om du kjøper en SSD fra samsung, så har den samsung sine minnebrikker, kontrollere,m.m. Kjøper du en ultrabook fra samsung, har den samsung sin SSD, skjerm,m.m. Kjøper du en Macbook Air, har den enten samsung eller lg skjerm, den har enten samsung eller en dårligere SSD, m.m. (du vet ikke hva du får, selv innenfor 2012 modellene).

Samsung lager ikke prosessorkjernen selv, de lisensierer fra ARM (Cortex-A9 & Cortex-A15).

 

Det er kun to produsenter som lager enge prosessorarkitekturer som implementerer ARMv7 instruksjonsettet. Det er Qualcomm med "Krait" (også kjent som Snapdragon S4) og Apple nå med A6.

 

I tillegg så jobber også Nvidia med egen arkitektur for ARMv8.

 

 

At Samsung lager alt er ganske langt fra sannheten:

Ta en titt på teardown av GAlaxy S3:

http://www.ifixit.co...Teardown/9391/2

 

Der er det en god blanding av brikker fra Intel, Broadcom, Murata, Infineon, Skyworks, Silicon Image, etc. av 12 brikker så er kun 2 produsert av Samsung.

 

Det samme gjelder forsåvidt Samsung sine laptoper også.

Så apple har egne fabrikker?

Jeg mente ikke å si at alt i en samsung maskin er samsung, det er jo gjerne intel prosessor, intel wlan, etc. Men i en samsung ssd er det minne og kontroller fra samsung. Kjøper du SSD fra andre, er det gjerne kontroller fra sanforce, brikker fra "hvem som helst". Men i en Apple er det svært lite egenprodusert, selv om de gjerne har fått det tilpasset for seg. (de har gjerne designet selve tilkoblingskonktakten, men den produseres hos andre)

Lenke til kommentar

Så apple har egne fabrikker?

Jeg mente ikke å si at alt i en samsung maskin er samsung, det er jo gjerne intel prosessor, intel wlan, etc. Men i en samsung ssd er det minne og kontroller fra samsung. Kjøper du SSD fra andre, er det gjerne kontroller fra sanforce, brikker fra "hvem som helst". Men i en Apple er det svært lite egenprodusert, selv om de gjerne har fått det tilpasset for seg. (de har gjerne designet selve tilkoblingskonktakten, men den produseres hos andre)

Sa aldri at Apple fab-er brikker (regner med at det er det du mener...), det er ganske få store produsenter som gjør dette.

 

Selv om Apple ikke produserer brikkene sine selv, så gjør de nå i større grad jobben med å designe flere av brikkene selv.

 

Når det gjelder prosessen med å lage en prosessor og integrere den i en SoC så er selv produksjonsdelen under 1% av jobben. Det som er imponerende med hva vi har sett av Apple A6 så langt er at Apple har laget sin egen CPU-arkitektur som utkonkurerer blant annet Qualcomm på første forsøk. Ser man også på selv brikken så er det ganske tydelig at de også lar "lagt ut" selve prosessoren, altså plassert transistorene for hånd (det er nesten bare Intel som gjør dette, og det er en veldig krevende jobb, men man får igjen med at designet ofte er mer effektivt, både med hensyn på strøm og ytelse)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man tror at selve den fysiske produksjonen av chips er en stor del av oppgaven med å lage en CPU har man ikke forstått mye om CPU-design.

 

Selve produksjonen kan gjøres av "hvem som helst" når designet først er ferdig. Det er riktig at Apple ikke har sine egne fabrikker, men hvem har vel det lenger? Det aller meste produseres basert på design, det er ingenting rart med det. Kjøper du en ny bil i dag vil en veldig stor del av enkeltdelene komme fra underleverandører, men man klager ikke over at f.eks BMW "bare" har designet, også har andre produsert.

 

Apple er i høyeste grad et hardwareselskap selv om de ikke produserer alt fra bunnen av selv. Intel lager f.eks heller ikke dies selv, men det er vel ingen som vil si at de ikke lager CPUene for det?

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple er i høyeste grad et hardwareselskap selv om de ikke produserer alt fra bunnen av selv. Intel lager f.eks heller ikke dies selv, men det er vel ingen som vil si at de ikke lager CPUene for det?

Faktisk så produserer Intel selv... :) AMD gjør derimot ikke det lenger.

Intel er faktisk markedsledende på produksjon og utvikling av nye produksjonsprosesser, i CMOS teknologi er de 1-2 år foran konkurrentene (Samsung, TSMC, IBM, Global Founderies, etc.)

Lenke til kommentar

Intel lager vel ikke silisiumdies selv, gjør de (altså substratet)? Trodde de kjøpte ferdige sylindre jeg. Poenget mitt var at ingen forbrukerrettede selskaper lager ting fra bunnen av lenger :)

Uansett var tanken min at jeg tviler på at Apple fjerner intel fra prosessortronen pga. at de selv lager noen avarter av ARM (i nær fremtid). ARM er bra greier til sitt bruk, men per dags dato kan det ikke ødelegge det "Profesjonelle" prosessormarkedet. Men kanskje om 10-15 år, men hvorfor er det nødvendigvis i så tilfelle Apple som skal stå for dette? Det kan jo like gjerne være ZTE eller Huawei.. Det er ikke så lenge siden Apple selv var på konkursens rand og man ser diverse kinesiske/asiatiske firmaer som kjemper seg frem.

Lenke til kommentar

Det du snakker om er disruption, og det er noe vi ser gang etter gang i modne markeder. Intel er alene på toppen med sine CPUer, mens mobilprodusenter lager flere og flere billige ARM-prosessorer til mobiltelefoner, og disse blir raskere og raskere.

 

Plutselig en dag er utviklingen kommet dit at de "billige og trege" prosessorene ingen brydde seg om er gode nok til å ta tronen fra den etablerte kongen. Det går ikke på hvem som er raskest, men hvem som er rask nok og billig nok til at de slår an i markedet.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Om man tror at selve den fysiske produksjonen av chips er en stor del av oppgaven med å lage en CPU har man ikke forstått mye om CPU-design.

 

Selve produksjonen kan gjøres av "hvem som helst" når designet først er ferdig. Det er riktig at Apple ikke har sine egne fabrikker, men hvem har vel det lenger? Det aller meste produseres basert på design, det er ingenting rart med det. Kjøper du en ny bil i dag vil en veldig stor del av enkeltdelene komme fra underleverandører, men man klager ikke over at f.eks BMW "bare" har designet, også har andre produsert.

 

Apple er i høyeste grad et hardwareselskap selv om de ikke produserer alt fra bunnen av selv. Intel lager f.eks heller ikke dies selv, men det er vel ingen som vil si at de ikke lager CPUene for det?

 

Å lage chips er jo en svært høyteknologisk jobb forbeholdt ett fåtall aktører i verden, der produksjonsteknologien er avansert og i stadig utvikling?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, absolutt. Poenget er at hvem som fysisk produserer en chip er ganske uinteressant når man snakker om hvem som har laget den - det er designet som teller. Om AMD begynner å produsere i7-cpuer etter Intels design er det fortsatt Intel-cpuer som lages.

 

Det kan man kanskje si, men mange vil argumentere for at hele nøkkelen til feks intels suksess er bedre produksjonsteknologi, som veier opp for kanskje dårligere design. Jeg synes det er rart å insinuere at det er desginet som er det viktige, og produksjonen er en mindre detalj.

 

AtW

Lenke til kommentar

Produsentene gjør en enormt viktig jobb med å både senke maskevidden og ved å øye yield, og som du sier er jo ofte produsent og designer samme selskap.

Apple har også uttalt at de kommer til å flytte deler av produksjonen over til TSMC sin 28nm prosess.

 

Blir ikke forundret om den versjonen av A6 som havner neste versjon av iPad kommer til å være produsert av TSMC, og bruke 28nm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg bare lurer litt på det :

Hva om Apple møter veggen , at de ikke får produser det de stiller krav om eller ønsker .

selv om det er lite sannsynl så måtte jeg bare spørre

 

Med så mye penger Apple har er det mer enn «lite sannsynlig». Det kommer ikke til å skje. Da bygger de heller egne fabrikker, slik de bygger egne datasentre.

Lenke til kommentar

jeg bare lurer litt på det :

Hva om Apple møter veggen , at de ikke får produser det de stiller krav om eller ønsker .

selv om det er lite sannsynl så måtte jeg bare spørre

 

Med så mye penger Apple har er det mer enn «lite sannsynlig». Det kommer ikke til å skje. Da bygger de heller egne fabrikker, slik de bygger egne datasentre.

 

Var det ikke slik at de ikke hadde egne fabrikker kun produksjon hos andre ?

jeg ser det slik at hvis de skal komme med noe helt nytt så er det ikke bare å bygge fabrikker de må da også utvikle egen teknologi noe Apple ikke gjør selv

Lenke til kommentar

Var det ikke slik at de ikke hadde egne fabrikker kun produksjon hos andre ?

jeg ser det slik at hvis de skal komme med noe helt nytt så er det ikke bare å bygge fabrikker de må da også utvikle egen teknologi noe Apple ikke gjør selv

 

Leser du i det hele tatt bakover i tråden? Apple har nettopp laget sin egen CPU til iPhone 5. Det er mer "teknologiutvikling" enn noe annet mobilselskap har gjort på lenge. Samsung produserer kun CPUer på lisens, det samme gjør alle de andre mobilfabrikantene.

 

Å lage en (håndlaget!) cpu er noe av det mest teknisk avanserte det er mulig å begi seg ut på, og noe helt annet enn det Samsung og HTC driver med der de setter sammen off-the-shelf-deler i et plastkabinett og legger inn andres standardsoftware.

 

Man kan mislike Apple, men å tro at de ikke utvikler avansert teknologi er å være temmelig virkelighetsfjern.

Endret av kvasbo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...