Gå til innhold

[Løst] Hva gjør en DAC og hva fungerer den på?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lest en del om at det blir mye bedre lyd om man bruker en DAC mellom pc og forsterker/receiver. Men jeg kan ikke finne noe annet om det bortsett fra at den endrer lyden fra digitale til analoge signaler :hmm:

 

Så jeg har noen spørsmål jeg håper noen gidder å svare på:

 

-Hvordan fungerer den? Gjør den all lyd bedre eller må det komme fra spesielle programmer med spesielle filformater?

Vil den fungere på for eksempel YouTube?

 

-Vil jeg kunne plugge den ut eller deaktivere den når jeg skal bruke et USB-lydkort til gaming, eller er det noe som gjør at man må slå av programmer etc?

 

-Hva er det den gjør bedre med lyden? Blir det bare klarere lyd eller blir det andre endringer?

 

-Må jeg betale mye for det? Holder f.eks denne? Jeg er ikke akkurat audiofil..

 

 

Receiveren jeg har er en Harman Kardon HK-3490, om det har noe å si.

 

Som dere kanskje der så har jeg ikke peiling på dette her og håper at noen kan hjelpe en stakkars noob :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva en DAC gjør ligger litt i navnet; det står for digital [to] analog converter. Forsterkeren kan ikke ta imot et analogt signal, og må ha det omformet før det kan forsterke det og kjøre det ut til høyttalerne. Normalt gjøres dette av en internt DAC i f.eks. en CD-spiller, en PC eller en receiver, men man kan om man vil bruke en ekstern dings isteden. Hvorvidt det har noe å si lydmessig avhenger av kvaliteten på DACen du bruker nå (den interne) kontra den nye du vurderer å kjøpe.

Lenke til kommentar

se på DAC som et lydkort. PC'n snakker digitalt, og som regel skal en forsterker motta signalet analogt.

en DAC har mulighet for upsampling for å få et glattere signal i forhold til lydkort i maskinen.

 

En DAC er for spesielt intresserte, og vet du ikke hva det er trenger du det ikke. Ønsker du bedre lyd ville jeg startet med å bytte høyttalere, så bytte kabel mellom PC og forsterker, så bytte lydkort i PC til et "dyrere", og så bytte fortsterker.

 

Pass også på at du faktisk hører på lyd med høy oppløsning da, og ikke .mp3 med 64kbit sampling.

 

 

Har forsterkeren din SPDIF ville jeg heller brukt det, da det holdes digitalt helt til forsterkeren, og ingen mulighet for å få støy fra maskin til forsterker (dårlig lydkort, dårlig kabel o.l.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...