Gå til innhold

Hemmeligheten bak fremtredende og militante ateister


LonelyMan

Anbefalte innlegg

Dette vil nok provosere og folk kan argumentere til de blir grønne i ansiktet, men det forandrer ikke realitetene.

 

Vi har mange ateister i verden, de du aldri hører om, de som lever stille og rolige liv i sine hjem og har rolige familieliv, det er disse folkene som er sunne ateister. De har meninger, men de velger å tenke mer over sine meninger enn de er villige til å gå frem og snakke om de.

 

Fremtredende og militante ateister, det er slike som henger på forumet her, og populære ateister som Hitchens, Harris, Dennet, Krauss, Barker, Dawkins osv, disse er militante og fremtredende ateister. Noen i større grad enn andre.

 

Mange ateister tror virkelig ikke på Gud, men der er en hel haug av ateister som tror på Gud, men som står frem som vantro.

 

Mange ateister er ganske intelligente, det skal være sagt. Problemet med å være intelligent i dag er at du ikke kommer til å fungere så veldig godt i en kirke hvor det er hundrevis av normalt intelligente mennesker, disse hallelujah menneskene som bare ser glede og velvære i å gå i kirken. Ateister som er noenlunde oppegående vil ikke klare å fungere i en slik kirke, de er for intelligente og har for mange kritiske spørsmål.

 

Disse kritiske spørsmålene er for mye i et kirkeliv, det ville ødelagt enhver form for sosial krets, altfor mange kritiske spørsmål ødelegger sirkelen, så de kan fungere veldig dårlig i en kirke.

 

Disse spesielle menneskene tror på Gud, men de ønsker å starte sin egen cult med troende, en ny type sirkel med troende som er annerledes enn de vi ser i kirken i dag. Jeg liker å kalle de "sinte troende". De har behov for å ha kritisk tenkende og troende mennesker i sin sirkel, bare på den måten får de tilfredsstilt seg selv og får fred i sin tro.

 

Ikke la deg lure av aggressive, fremtredende ateister som snakker imot religion. De tror på Gud, men de har rett og slett bare behov for å imøtekomme religionen med et meget sterkt kritisk synspunkt, og dermed har de som sagt også behov for å skape en helt ny gruppe troende mennesker.

 

Og blant mange av disse typer ateister som er aggressive og trassig mot autoriteten i religionen, de har som regel et nedbrutt syn på autoritet, det stammer som regel fra et ødelagt farsbilde. Du kan gjerne være kritisk mot religion, men å alltid være sint-kritisk, det er en sterk indikator på dette syndromet.

 

Jeg vet om noen personer som passer i dette bildet, RWS passer veldig godt, han har en nedbrutt tilnærming til autoritet og det kan kun forklares ved to grunner, enten har han negativ erfaring med autoritet eller så har farsbildet hans blitt nedbrutt i barndomen. Det blir ett av to.

 

Det var det jeg ville si, disse typer ateister er ikke IMOT religion og er heller ikke vantro på tross av at det ser ut slik, de ønsker bare å skape sin egen kult med sinte troende, for da får de likesinnede som deler sine kritiske syn, de ønsker bare å tro med et helt annet kritisk syn, og kan da ikke fungere med normale folk i kirken.....

 

Nettopp derfor kritiserer disse ateistene generelle kristne, men samtidig vil de ikke helt gi fra seg ideen om troen på Gud, de beholder en liten rett i seg til å fortsette diskusjonen, fortsette en stille og rolig rekruttering av sinte troende.

 

Jeg har talt.

Endret av LonelyMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke diagnostisert alle.

 

Du må slutte å ta folk for å være dumme, du er gjennomsiktig som et nypusset vindu, odoren din luktes fra lang avstand. Folk vet mer om deg enn du tror.

 

Startet du denne tråden bare for å strø om deg med person karaktristikker og bevise at egoet ditt er langt større enn innsikten du har i hva en ateist er?

 

Men meg skal du altså diagnostisere med tittelen :Hemmeligheten bak fremtredende og militante ateister? Tror du tar litt feil når du setter meg i samme gruppe som de store kanonene, men deg om det... :)

 

Hvorfor kan du ikke heller forsøke å komme med hva du syntes er feil med ateister da isteden for å gå til person karaktristikker HELE TIDEN?

 

Folk vet mer om deg enn du tror
Folk får tro hva de vil, som om jeg bryr meg om det... I motsettning til deg sier jeg ikke mer til folk på nett enn jeg ville ha sagt rett i trynet på dem, da jeg kan backe det opp. gjør du? Endret av RWS
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har talt.

 

Jeg er ateist, men legger ikke så mye i det, annet enn at jeg ikke forholder meg til religion, eller lar meg påvirke av hva slags forhold andre måtte ha til det.

 

De eneste gangene jeg uttaler meg om emnet, er når folk prøver å ilegge meg meninger og tanker jeg ikke har, fordi de tror at alle ateister tenker likt.

 

Da sier jeg noe sånt som: "Det er omtrent like mange storkjeftede ateister, som det er storkjeftede troende".

Endret av Hieronymus
Lenke til kommentar

Jeg har talt.

De eneste gangene jeg uttaler meg om emnet, er når folk prøver å ilegge meg meninger og tanker jeg ikke har, fordi de tror at alle ateister tenker likt.

 

Jeg brukte et meget nyansert språk når det gjaldt ateister. Jeg forklarte at noen var slik og andre var slik, og noen ateister er intelligente osv. Jeg brukte et bredt spekter, ingen generaliseringer.

 

F.eks, jeg kvoterer meg selv:

Mange ateister tror virkelig ikke på Gud, men der er en hel haug av ateister som tror på Gud, men som står frem som vantro.

 

Lonelyman:

 

Hvorfor er det så viktig for deg at andre skal tro på din egen gud?

 

Det er feil tråd for denne typen spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse trådene blir bare sykere og sykere, samt at de alltid starter med en post så manglende på selvinnsikt og full av hyklerisk fremtoning at det er helt tragisk.

 

Hva er poenget med disse trådene bortsett fra personangrep og paranoid konspirasjons-søppel som er så forutinntatt og generaliserende at det kun er pinlig.

 

Jeg blir hverken interessert eller irritert over å lese disse trådene. Jeg blir bare lei. Dette oppgulpet til LonelyMan har ingenting med tro å gjøre, men oppsummerer mer hans personlige problemer og karakterbrister som utspringer og kamufleres gjennom "religiøs tro".

 

Mitt siste innspill på disse tarvelige trådene blir derfor å oppfordre brukere til å ignorere dem. Stop feeding the troll!

 

RWS: Jeg fatter ikke at du gidder...

Endret av LiamH
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har min tvil til nytteverdien av tråden, men ser at den som "angripes" håndterer det med sindighet, så da er det fortsatt kvalifisert håp om at det kan komme noe godt ut av saken.

 

:)

Lenke til kommentar
Mange ateister tror virkelig ikke på Gud, men der er en hel haug av ateister som tror på Gud, men som står frem som vantro.

Da er de ikke ateister. Muligens agnostikere. Men ikke ateister.

 

Mange ateister er ganske intelligente, det skal være sagt. Problemet med å være intelligent i dag er at du ikke kommer til å fungere så veldig godt i en kirke hvor det er hundrevis av normalt intelligente mennesker, disse hallelujah menneskene som bare ser glede og velvære i å gå i kirken. Ateister som er noenlunde oppegående vil ikke klare å fungere i en slik kirke, de er for intelligente og har for mange kritiske spørsmål.

Om det er mange aktive ateister i kirken skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg kan snakke ut fra mitt eget ståsted. Jeg gå absolutt ikke i kirken. Jeg har heller ikke aktivt gått inn for å spre mine meninger blant kirkegjengere. Jeg anser folk som ikke tror, men likevel velger å bruke kirken for å være totatl uærlige både overfor seg selg og andre. For meg lyder det du sier for konstruert og uten bakkekontakt.

 

Ikke la deg lure av aggressive, fremtredende ateister som snakker imot religion. De tror på Gud, men de har rett og slett bare behov for å imøtekomme religionen med et meget sterkt kritisk synspunkt, og dermed har de som sagt også behov for å skape en helt ny gruppe troende mennesker.

Jeg er ateist og jeg tror ikke på gud. Det er selve definisjonen på det å være ateist. Jeg har heller ikke behov for å skape ny tro. Tro er noe jeg unngår, bevisst. Jeg holder meg til viten.

 

Og blant mange av disse typer ateister som er aggressive og trassig mot autoriteten i religionen, de har som regel et nedbrutt syn på autoritet, det stammer som regel fra et ødelagt farsbilde. Du kan gjerne være kritisk mot religion, men å alltid være sint-kritisk, det er en sterk indikator på dette syndromet.

Det er feil. I alle fall for meg. Jeg mener det blir feil å helt ukritisk gi sin tilslutning til hva andre sier uten å sjekke om det de sier er sant. Hvis du du mener at dette er ett usunnhetstegn (ødelagt farsbilde) så er det din egen mening. At du anser dette for å være sant er også din egen mening. At du legger dette for å være sant er ett uvitenhetsargument (som er en tankefeil).
Lenke til kommentar

Både misjonerende kristne og militante ateister kjemper en tapt sak, mener jeg.

 

Religion er kan aldri bekreftes eller avkreftes (i alle fall ikke i helhet), så det er meningsløst å diskutere hva som er korrekt.

 

Dette sagt, troende har bevisbyrden på sin side. Er kristen selv, og kan avkrefte at de militante ateistene i forumet har noen effekt på meg; tror det samme gjelder misjonærene på forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Dette sagt, troende har bevisbyrden på sin side. Er kristen selv, og kan avkrefte at de militante ateistene i forumet har noen effekt på meg; tror det samme gjelder misjonærene på forumet.

 

Helt enig med deg, og: Alltid like vemodig å se når det kommer inn nye ferske misjonæraspiranter på forumet. De er gjerne så glade og lykkelige, ja de sprer ett lite lys, synes nå jeg. Men samtidig begynner jeg å vente på når ulveflokken skal komme halsende - fordi de bruker ikke unødvendig lang tid på å få misjonæren stykket opp i passende munnfuller som de kan drøvtygge litt på.

 

Det ender gjerne med gråt og tenners gnissel, og misjonæren tusler etter noen dager stille og rolig ut av forumdøren, uten annen hilsen enn en bakovervendt langfinger ...

 

Gud være med oss alle ...

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen god grunn til å forholde meg til gudskonseptet. En ting er at det finnes så mange religioner at du statistisk sett tar feil uansett hvilken du velger, en annen er ikke finnes beviselige fordeler ved å være religiøs, eller bevise ulemper ved å ikke være det. Mange livssyn krever også ofre jeg ikke er villige til å gjøre, spesielt siden jeg ikke på noen måte kan være sikker på om jeg tjener noe på det.

 

Når det gjelder "aggressivitet" føler jeg det er på sin plass i praktiske tilfeller der religion fører til noe utvetydig negativt. Religiøst begrunnet barnemishandling, terrorisme og virkelighetsfornektelse mener jeg man bør ta tak i, og dersom de religiøse samfunnene ikke ordner opp selv, er det opp til utenforstående å gripe inn.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt spurt om å bidra med bevis, men jeg har sagt uttallige ganger at jeg ikke vil dele de med forumet. Det er ikke bare pga den perle-teorien, men det handler også om andre ting.

 

Det jeg derimot gledelig deler med folk er at jeg har kontakt med den levende Gud. Såppass vil jeg dele. Men dette med bevis og slikt, det vil ikke hjelpe noen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...