Gå til innhold

Apple vraker Samsung


Anbefalte innlegg

De har ikke stjålet oppfinnelser - det var ikke apple som laget første enhet som var firkantet f.eks.

Riktig det, og derfor har Apple naturligvis heller aldri gjort krav på det.

 

Det var ikke apple som 'oppfant' å låse opp tlf med å dra finger over skjermen osv osv

Nei, Apple oppfant derimot "slide to unlock" med et intuitivt og selvforklarende brukergrensesnitt, der brukeren drar en låsknapp over skjermen.

 

Photo-Oct-25-3-44-39-PM-533x400.jpg

 

Edit: bare et eksempel på inntrykket jeg sitter med og personen skriver:

"Folk hater ikke Apple fordi de har suksess. De hater Apple fordi Apple er blitt et aggressivt møkkaselskap som utnytter sine ansatte, utnytter sin status, og driver patenttrolling, og kun bryr seg om å tyne så mye penger som mulig ut av folk for å øke aksjekursen.

Jeg eier to iPods, en iMac, en Macbook, og en iPhone. Blir aldri mer Apple på meg."

Et tilfeldig forumtroll er neppe noe bevis for hva folk flest mener. Sannsynligheten for at vedkommende fakrisk eier de Apple-enhetene han hevder å ha er minimal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han uttalelser er for det første om framtiden, og for det andre så hjelper det lite med fornøyde brukere om det er mye færre av de. Kanskje bryr ikke folk seg om store selskapers handlinger i retten. (personlig tror jeg det har litt å si, men kanskje ikke så mye, jeg er av den oppfatningen at folk begynner å oppfatte Apples krav som mindre legitime enn før). Men uansett sier en undersøkelse om fornøydheten til eksisterende eiere lite om hvordan dette vil påvirke Apple som firma i framtiden. Og ihvertfall milevidt fra nok til å kunne konkludere med at han "tar feil".

Hans uttlelser er om både fortid, nåtid og framtid, siden han sier at iPhone/Apple "har startet å grave sin egen grav". De skal altså være i gang med det - men problemet er at ingen fakta støtter påstanden. Tvert imot, dataene sier at brukerne er svært fornøyde, salgstallene sier at de blir stadig flere, og Apple er sterkere både markedsmessig og finansielt enn noen gang.

 

Du får ha dine oppfatninger, men når Apple stadig vinner fram med sine krav i rettsprosesser betyr det åpenbart at de har stor legitimitet. Den høyt profilerte dommen i USA har uten tvil styrket Apple sak, og forsterket folks bilde av Samsung som en "copycat".

 

Framtiden er som kjent vanskelig å spå om, men et selskap som har markedets mest fornøyde kunder, ett av verdens sterkeste merkenavn, samt alle nødvendige ressurser for å fortsatt lede an i produktutvikling, har de aller beste forutsetninger for å lykkes videre.

Så jo, det finnes temmelig mange indikatorer som sier at han tar feil, og at han føyer seg pent inn i en lange rekke gjennom 30 år, av mer eller mindre latterlige spådommer om Apples snarlige undergang.

 

Når folk sier at noen har startet å grave sin egen grav, så er det en påstand som hovedsaklig omhandler framtiden. Det er heller ingen spådom om noen "snarlig undergang". Og "indikatorer som sier han tar feil" er noe helt annet "selvsagt tar du feil". som du sier, fremtiden er ikke lett å spå. Sannsynligvis har ingen av oss rett. Men desto større grunn til å ikke komme med uttalelser om "selvsagt tar du feil" når noen prøver seg på litt spekulasjon om framtiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, Apple oppfant derimot "slide to unlock" med et intuitivt og selvforklarende brukergrensesnitt, der brukeren drar en låsknapp over skjermen.

Så bare for at de hadde "HER setter du fingeren - dra den bortover", så er det det samme i mitt hode. Det bli MER kopiering av apple hvis de nå kommer med større skjerm. (nå ja, JEG mener ikke det er kopiering, men et steg i utviklingen - men i din og andres def på kopiering, så ER det å kopiere)

 

Et tilfeldig forumtroll er neppe noe bevis for hva folk flest mener. Sannsynligheten for at vedkommende fakrisk eier de Apple-enhetene han hevder å ha er minimal.

Det var ikke satt opp som 'bevis' heller. Jeg presiserte at det var et eksempel på hva jeg leser og hører flere plasser. Ja, fra personer jeg vet er seriøse også.

Lenke til kommentar

Når folk sier at noen har startet å grave sin egen grav, så er det en påstand som hovedsaklig omhandler framtiden. Det er heller ingen spådom om noen "snarlig undergang". Og "indikatorer som sier han tar feil" er noe helt annet "selvsagt tar du feil". som du sier, fremtiden er ikke lett å spå. Sannsynligvis har ingen av oss rett. Men desto større grunn til å ikke komme med uttalelser om "selvsagt tar du feil" når noen prøver seg på litt spekulasjon om framtiden.

Selvsagt tar du feil, og påstandene hans er så dustete at det er all mulig grunn til å uttale seg som jeg gjør. Og sannsynligvis har jeg rett, som vanlig.

Lenke til kommentar
Nei, Apple oppfant derimot "slide to unlock" med et intuitivt og selvforklarende brukergrensesnitt, der brukeren drar en låsknapp over skjermen.

Så bare for at de hadde "HER setter du fingeren - dra den bortover", så er det det samme i mitt hode. Det bli MER kopiering av apple hvis de nå kommer med større skjerm. (nå ja, JEG mener ikke det er kopiering, men et steg i utviklingen - men i din og andres def på kopiering, så ER det å kopiere)

Det er den store forskjellen som utgjør en langt mer intuitiv og brukervennlig løsning fra Apples side, ja. Det er forskjellen som gjør at f.eks min mor vil skjønne umiddelbart hvordan en iPhone låses opp, i motsetning til den ikke så intuitive funksjonen på en Neonode N1m.

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hva som foregår i ditt hode - Apple har levert skjermer i forskjellige størrelser i mer enn 30 år, på datamaskiner, PDA'er og iPod'er. Jeg har aldri noensinne hevdet at andre produkt med samme skjermstørrelse er kopier av Apples produkt ene og alene pga. skjermstørrelsen, det skal nok mere til enn som så.

 

Et tilfeldig forumtroll er neppe noe bevis for hva folk flest mener. Sannsynligheten for at vedkommende fakrisk eier de Apple-enhetene han hevder å ha er minimal.

Det var ikke satt opp som 'bevis' heller. Jeg presiserte at det var et eksempel på hva jeg leser og hører flere plasser. Ja, fra personer jeg vet er seriøse også.

Du hører det du helst vil høre, og leser det du helst vil lese. Et eknsmpel eller fem eksempler, det betyr ingen verdens ting, og sier null og niks om hvordan millioner av eksiterende og potensielle Apple-kunder vil handle.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er den store forskjellen som utgjør en langt mer intuitiv og brukervennlig løsning fra Apples side, ja.

Ideen var ikke apple sin - det var andre som fant det opp. De kopierte den - endret den litt og dermed er det innovativt og nytenkende. Man glemmer helt at det ikke er de som fant det opp, det var andre. De har bare finslipt den og ja, resultatet var bra det, men det er altså slik du og andre kaller kopiering når det gjelder andre, men ikke ser at apple gjør det samme. Ja, du sier rett - noen ser bare det de vil. I motsetning til deg ser jeg begge deler - begge sider av saken - Apple har ikke gjort noe galt, heller ikke de andre. De alle tar tak i noe som virker og lager sin versjon - noen litt mer lik enn andre, men det er uansett deres versjon.

 

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hva som foregår i ditt hode - Apple har levert skjermer i forskjellige størrelser i mer enn 30 år, på datamaskiner, PDA'er og iPod'er. Jeg har aldri noensinne hevdet at andre produkt med samme skjermstørrelse er kopier av Apples produkt ene og alene pga. skjermstørrelsen, det skal nok mere til enn som så.

Så argumentasjonen på at apple ikke kopierte samme produkt (TLF som du skrev) gjelder plutselig ikke. Det var det du argumenterte på med Bosh produktene. NÅ når du snakker, så er det plutselig ikke så viktig at det ER tlf vi snakker om blir kopiert på skjermstørrelse. Hva er det som foregår i DITT hodet når du snakker imot deg selv slik?

 

Du hører det du helst vil høre, og leser det du helst vil lese. Et eknsmpel eller fem eksempler, det betyr ingen verdens ting, og sier null og niks om hvordan millioner av eksiterende og potensielle Apple-kunder vil handle.

 

Hva jeg tror betyr selvfølgelig ingenting. Om jeg har rett eller ikke betyr heller ingenting. Det er bare noe jeg spår/tror, ikke noe mer enn det. Om det har vært 1000 eksempel, så hadde ikke det gjort forskjell.

Du leser hva du vil du også, for jeg spesifiserte vel at dette er noe vi ikke trenger å diskutere, da vi ikke kan spå framtiden, så det blir bortkastet til å diskutere om jeg har rett eller ikke, da ingen vet det idag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...