Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voksne folk som kverulerer?


Anbefalte innlegg

Jeg vil helst ha svar i fra voksne folk. Ingen under 30 takk!

 

Hva synes dere om voksne folk som kverulerer og som er redd for å innrømme at de tar feil?

 

Hver eneste dag så opplever jeg dette. Selv om jeg ikke alltid kan bevise så vet jeg veldig ofte at folk er redd for å ta feil og innrømme noe negativt om seg selv.

 

Jeg har også opplevd at folk blir sinte fordi jeg vet noe som ikke den andre personen kan.

 

Trynefaktor og anseelse har mye å si på hvordan folk dømmer hverandre.

 

Jeg opplever også folk snakker om noe de ikke har greie på til å få meg til å endre tankene og fordumme meg og drite meg ut.

 

Også at folk som ikke har greie på noe av det som jeg mener liker å si at jeg er helt fjern og dum osv fordi dem selv ikke har greie på noe.

 

Det som skremmer meg er at godt voksne folk er slik. Ikke alle, men veldig mange.

 

Jeg mener det er både barnslig og feigt å sperre seg selv på denne måten.

 

Ikke ofte, men de gangene jeg snakker med folk som faktisk er smarte så kjenner jeg dette på meg for da vet jeg at det går an å snakke. Men jeg fremstår som en dum person så det er vanskelig å bli venn med de smarteste folkene.

 

Hadde jeg vært dum så ville jeg ikke ha merka så mye forskjell på dumme og smarte folk heller.

 

Så hva er galt?

 

Er det bare meg eller er det riktig at det er veldig mange idioter?

 

Jeg vil gjerne at voksne personer skal svare i denne. Altså folk med mye erfaring. Ikke folk under 20 som aldri har gjort noe i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig - Etter å ha lest denne posten virker det som at det er du som er idioten her.

 

"Ikke folk under 20 som aldri har gjort noe i livet." Er egentlig en helt uakseptabelt kommentar ettersom folk under 20 ikke har fått muligheten til å utrette så mye.

 

MEN! HVa er det du egentlig prøver å komme frem til?

 

Du spør ett så retorisk spørsmål...

 

JA det finnes idioter i alle aldre. Dette er noe du ikke kan komme unna og bare innse. Jeg tror du har lite å bry deg med om du gjør dette til en større krise enn det er.

Endret av Helgiman
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Litt ironisk at du etterlyser "voksne folk", for så å oppføre deg som du anklager andre for å gjøre ved å legge ord i munnen på folk, komme med personangrep og forsøke å latterliggjøre motparten.

 

Dog, siden jeg er litt nysgjerrig på hvor du kommer til å ta dette, eventuelt hvor lang tid det kommer til å ta før tråden blir stengt, så skal jeg gi deg et seriøst svar.

 

Det er tre årsaker til dette, som alle er forbundet med hverandre, nemlig frykt, ego og livsløgn.

 

Livsløgnen er historien man bygger seg opp for å forklare valgene sine og hvorfor verden er som den er i dag. For eksempel alle trådene som dukker opp om "snille gutter" som ikke får seg dame og konkluderer med at det er verden det er noe feil med når det mest sannsynlig er de selv som gjør feil.

 

Dette leder oss så inn på frykt, i dette tilfellet frykt for å miste tryggheten som livsløgnen har gitt dem. Den gir de en forklaring på hvordan verden fungerer, og å miste dette fotfestet for å kaste seg ut i noe som er totalt ukjent kan være veldig skremmende for mange. Det fører gjerne til "worst case"-tenking, og man ser for seg at verden vil gå totalt til helvete selv om man objektivt sett ikke har noen grunn til å anta dette. Som jeg skrev til en annen forumbruker, frykt skapes som oftest av våre egne fantasier, og svært få våger å utfordre de fordi de tror fantasiene vil bli virkelighet.

 

Til sist har man ego. Jeg så et foredrag en gang der ego ble beskrevet som en logisk rasjonalisering for hvorfor vi skal føle X eller Y. F eks "Jeg har fet bil, svinedyr kåk og to mill i årslønn, det er det som gjør at jeg er verdt noe!" Skal man bli teknisk er dette noe som skjer for å redusere et fenomen kalt kognitiv dissonans, der man finner på "logiske" rasjonaliseringer for valgene man har tatt. Type at man ender i et evig jag etter flere biler, hus og millioner i årslønn fordi man ikke føler lykken man forventer og konkluderer med at man ikke har nok istedenfor å se etter om det er andre årsaker til at man ikke er lykkelig.

 

Forsøker man å "ta vekk" dette, enten ved forslag til hvordan man kan gjøre ting annerledes eller (forhåpentligvis konstruktiv) kritikk går de fleste i vranglås fordi de føler at lykkefølelsen blir tatt fra dem. Dermed svinger de pisken mot vedkommende for å beskytte lykken sin, fordi egoet hindrer de i å innse at verden kanskje ikke fungerer slik de trodde likevel.

 

Det er også en del psykologiske mekanismer som spiller inn, der de mest fremtredende er investeringsteori og såkalt confirmation bias.

 

Kort fortalt; jo mer tid og energi du investerer i en ide, jo mer verdifull vil hjernen tro at den er. Dermed vil folk også frykte de som påstår at ideene deres er feil, da det kan bety at de må innrømme overfor seg selv at en ide de kanskje har investert et helt liv i er bortkastet og at de må starte på nytt. Da er det mye lettere å kverulere, skylde på andre og stå hardnakket på sitt uansett hvor mye bevis motparten kommer med.

Er du riktig vel bevart?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik vil jeg gjerne beskrive hva jeg føler her inne fortiden. Jeg har fått nok, mer enn nok og nok er faktisk nok.

 

Vi kriger og slåss, krangler med naboen. Denger våre ektefeller og hater muslimer, nordlendinger, innvandrere, homser, feminister og dem som stemmer på et annet parti. Og jo lenger unna "de andre" på TV-skjermen befinner seg jo mer skeptiske blir vi.

 

Holdninger og følelser er en arv fra våre tidligste forfedre. De passet på sine nærmeste og var flinke til å samarbeide og for å overleve så var statuskamp og behovet for aksept viktig. Ytre fiender var en svært relevant trussel. Våre forfedre utviklet følelser som hjalp dem i kampen.

Tusenårene har kommet og gått, men de urgamle følelsene er fortsatt med oss.

 

Følelser er derfor nøkkelen til å forstå en rekke samfunnsproblemer

 

Empati er ett av håpene for menneskeheten: den følelsen du kjenner om noen har det vondt, eller når du reagerer på urettferdighet.

 

De følelsene som er drivkreftene bak likestilling, miljøvern og kampen for en solidarisk og rettferdig verden er gode følelser som må satses på selv om vi vet at disse følelsene også gir selvhevdelse og status. Menneskelivet er svært konfliktfylt, med destruktive følelser hele tiden. Omsorg og varme mot egoisme, selvhevdelse sinne og aggresjon mot vennlighet og overbærenhet. Vi er på langt nær perfekt konstruert og vi må bli mer ærlige mot oss selv og andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda en tråd. Det er så sykt ironisk at det er du som oppfører deg som en pre-pubertal drittunge som blir sur hver gang noen er uenig eller våger å si i mot. Forsinket trassalder kanskje?

 

 

Eller så er du det mest geniale trollet jeg noensinne har sett.

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Litt ironisk at du etterlyser "voksne folk", for så å oppføre deg som du anklager andre for å gjøre ved å legge ord i munnen på folk, komme med personangrep og forsøke å latterliggjøre motparten.

 

Dog, siden jeg er litt nysgjerrig på hvor du kommer til å ta dette, eventuelt hvor lang tid det kommer til å ta før tråden blir stengt, så skal jeg gi deg et seriøst svar.

 

Det er tre årsaker til dette, som alle er forbundet med hverandre, nemlig frykt, ego og livsløgn.

 

Livsløgnen er historien man bygger seg opp for å forklare valgene sine og hvorfor verden er som den er i dag. For eksempel alle trådene som dukker opp om "snille gutter" som ikke får seg dame og konkluderer med at det er verden det er noe feil med når det mest sannsynlig er de selv som gjør feil.

 

Dette leder oss så inn på frykt, i dette tilfellet frykt for å miste tryggheten som livsløgnen har gitt dem. Den gir de en forklaring på hvordan verden fungerer, og å miste dette fotfestet for å kaste seg ut i noe som er totalt ukjent kan være veldig skremmende for mange. Det fører gjerne til "worst case"-tenking, og man ser for seg at verden vil gå totalt til helvete selv om man objektivt sett ikke har noen grunn til å anta dette. Som jeg skrev til en annen forumbruker, frykt skapes som oftest av våre egne fantasier, og svært få våger å utfordre de fordi de tror fantasiene vil bli virkelighet.

 

Til sist har man ego. Jeg så et foredrag en gang der ego ble beskrevet som en logisk rasjonalisering for hvorfor vi skal føle X eller Y. F eks "Jeg har fet bil, svinedyr kåk og to mill i årslønn, det er det som gjør at jeg er verdt noe!" Skal man bli teknisk er dette noe som skjer for å redusere et fenomen kalt kognitiv dissonans, der man finner på "logiske" rasjonaliseringer for valgene man har tatt. Type at man ender i et evig jag etter flere biler, hus og millioner i årslønn fordi man ikke føler lykken man forventer og konkluderer med at man ikke har nok istedenfor å se etter om det er andre årsaker til at man ikke er lykkelig.

 

Forsøker man å "ta vekk" dette, enten ved forslag til hvordan man kan gjøre ting annerledes eller (forhåpentligvis konstruktiv) kritikk går de fleste i vranglås fordi de føler at lykkefølelsen blir tatt fra dem. Dermed svinger de pisken mot vedkommende for å beskytte lykken sin, fordi egoet hindrer de i å innse at verden kanskje ikke fungerer slik de trodde likevel.

 

Det er også en del psykologiske mekanismer som spiller inn, der de mest fremtredende er investeringsteori og såkalt confirmation bias.

 

Kort fortalt; jo mer tid og energi du investerer i en ide, jo mer verdifull vil hjernen tro at den er. Dermed vil folk også frykte de som påstår at ideene deres er feil, da det kan bety at de må innrømme overfor seg selv at en ide de kanskje har investert et helt liv i er bortkastet og at de må starte på nytt. Da er det mye lettere å kverulere, skylde på andre og stå hardnakket på sitt uansett hvor mye bevis motparten kommer med.

Er du riktig vel bevart?

 

 

Svaret hans er kanskje det beste du kan få uten å gå til en profesjonell. Ta det han skriver til deg og reflekter litt over deg selv og hvordan du fremstår.

 

Jeg skjønner hvis du kanskje ikke liker den sannheten, men sannheten er ikke alltid lett å takle...

 

Slik vil jeg gjerne beskrive hva jeg føler her inne fortiden. Jeg har fått nok, mer enn nok og nok er faktisk nok.

 

Vi kriger og slåss, krangler med naboen. Denger våre ektefeller og hater muslimer, nordlendinger, innvandrere, homser, feminister og dem som stemmer på et annet parti. Og jo lenger unna "de andre" på TV-skjermen befinner seg jo mer skeptiske blir vi.

 

Holdninger og følelser er en arv fra våre tidligste forfedre. De passet på sine nærmeste og var flinke til å samarbeide og for å overleve så var statuskamp og behovet for aksept viktig. Ytre fiender var en svært relevant trussel. Våre forfedre utviklet følelser som hjalp dem i kampen.

Tusenårene har kommet og gått, men de urgamle følelsene er fortsatt med oss.

 

Følelser er derfor nøkkelen til å forstå en rekke samfunnsproblemer

 

Empati er ett av håpene for menneskeheten: den følelsen du kjenner om noen har det vondt, eller når du reagerer på urettferdighet.

 

De følelsene som er drivkreftene bak likestilling, miljøvern og kampen for en solidarisk og rettferdig verden er gode følelser som må satses på selv om vi vet at disse følelsene også gir selvhevdelse og status. Menneskelivet er svært konfliktfylt, med destruktive følelser hele tiden. Omsorg og varme mot egoisme, selvhevdelse sinne og aggresjon mot vennlighet og overbærenhet. Vi er på langt nær perfekt konstruert og vi må bli mer ærlige mot oss selv og andre.

 

 

Er du riktig vel bevart?

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Ja,

 

Jeg er så vel bevart at jeg kan bevare meg selv.

 

Enda en tråd. Det er så sykt ironisk at det er du som oppfører deg som en pre-pubertal drittunge som blir sur hver gang noen er uenig eller våger å si i mot. Forsinket trassalder kanskje?

 

 

Eller så er du det mest geniale trollet jeg noensinne har sett.

Du er jo ikke akkurat noe midre sur så du klager vel på deg selv også nå?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja,

 

Jeg er så vel bevart at jeg kan bevare meg selv.

 

Enda en tråd. Det er så sykt ironisk at det er du som oppfører deg som en pre-pubertal drittunge som blir sur hver gang noen er uenig eller våger å si i mot. Forsinket trassalder kanskje?

 

 

Eller så er du det mest geniale trollet jeg noensinne har sett.

Du er jo ikke akkurat noe midre sur så du klager vel på deg selv også nå?

 

Kos deg med vrangforestillingene dine du. Folk har forsøkt å svare deg etter beste evne, men det er som å prøve bistå en murstein med å løse et regnestykke.

Lenke til kommentar

Ja,

 

Jeg er så vel bevart at jeg kan bevare meg selv.

 

Enda en tråd. Det er så sykt ironisk at det er du som oppfører deg som en pre-pubertal drittunge som blir sur hver gang noen er uenig eller våger å si i mot. Forsinket trassalder kanskje?

 

 

Eller så er du det mest geniale trollet jeg noensinne har sett.

Du er jo ikke akkurat noe midre sur så du klager vel på deg selv også nå?

 

Kos deg med vrangforestillingene dine du. Folk har forsøkt å svare deg etter beste evne, men det er som å prøve bistå en murstein med å løse et regnestykke.

Dannede mennesker begrunner seg også. Ikke bare sier hva de synes slik som du gjør. Nicket ditt sier noe om hva du liker på fritida og det er ikke de mest vel bevarte folk som driver med slikt. Så jeg syns at du skal holde deg unna om det er sant at du ikke har forstått virkeligheten på en reell måte.

 

Virkelighet er virkelighet. Slik er det også inne i hjernen. Det er derfor noen blir mentalt syke og det er ingen skam å innrømme at du sliter psykisk. Om du ikke forstår generell psykologi en gang så tviler jeg på at du bruker hodet så mye som det du liker å få folk til å tro.

Lenke til kommentar

Ja,

 

Jeg er så vel bevart at jeg kan bevare meg selv.

 

Enda en tråd. Det er så sykt ironisk at det er du som oppfører deg som en pre-pubertal drittunge som blir sur hver gang noen er uenig eller våger å si i mot. Forsinket trassalder kanskje?

 

 

Eller så er du det mest geniale trollet jeg noensinne har sett.

Du er jo ikke akkurat noe midre sur så du klager vel på deg selv også nå?

 

Kos deg med vrangforestillingene dine du. Folk har forsøkt å svare deg etter beste evne, men det er som å prøve bistå en murstein med å løse et regnestykke.

Dannede mennesker begrunner seg også. Ikke bare sier hva de synes slik som du gjør. Nicket ditt sier noe om hva du liker på fritida og det er ikke de mest vel bevarte folk som driver med slikt. Så jeg syns at du skal holde deg unna om det er sant at du ikke har forstått virkeligheten på en reell måte.

 

Virkelighet er virkelighet. Slik er det også inne i hjernen. Det er derfor noen blir mentalt syke og det er ingen skam å innrømme at du sliter psykisk. Om du ikke forstår generell psykologi en gang så tviler jeg på at du bruker hodet så mye som det du liker å få folk til å tro.

 

Så akkurat hva er det du vil jeg skal begrunne?

Hvis du ser på profilen min står det der hva mine interesser er. Jeg føler meg ikke akkurat mindre bevart av den grunn. Normal jobb, normal kjæreste og et generelt normalt liv, men det kan jo hende jeg er desillusjonert og ikke ser virkeligheten.

 

Det er absolutt ingen skam å innrømme hvis man sliter psykisk nei, dette har jeg gjort flere ganger til mine nærmeste og dermed fått hjelp til å komme meg over det.

 

 

Det synes jeg forsåvidt du burde gjøre og. For det er en rød tråd som følger alle trådene dine.

Og det er at det i dine øyne er deg mot alle. Du mot verden. Alle som ikke tenker som deg tar feil, har ikke nok erfaring i livet eller er dumme.

Dette går igjen gang på gang på gang på gang og det at du føler deg såpass utstøtt av samfunnet og bruker diskusjon.no som arena for tankene dine i stedet for å gå til en psykolog er et relativt godt tegn på et psykisk problem.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Ja,

 

Jeg er så vel bevart at jeg kan bevare meg selv.

 

Enda en tråd. Det er så sykt ironisk at det er du som oppfører deg som en pre-pubertal drittunge som blir sur hver gang noen er uenig eller våger å si i mot. Forsinket trassalder kanskje?

 

 

Eller så er du det mest geniale trollet jeg noensinne har sett.

Du er jo ikke akkurat noe midre sur så du klager vel på deg selv også nå?

 

Kos deg med vrangforestillingene dine du. Folk har forsøkt å svare deg etter beste evne, men det er som å prøve bistå en murstein med å løse et regnestykke.

Dannede mennesker begrunner seg også. Ikke bare sier hva de synes slik som du gjør. Nicket ditt sier noe om hva du liker på fritida og det er ikke de mest vel bevarte folk som driver med slikt. Så jeg syns at du skal holde deg unna om det er sant at du ikke har forstått virkeligheten på en reell måte.

 

Virkelighet er virkelighet. Slik er det også inne i hjernen. Det er derfor noen blir mentalt syke og det er ingen skam å innrømme at du sliter psykisk. Om du ikke forstår generell psykologi en gang så tviler jeg på at du bruker hodet så mye som det du liker å få folk til å tro.

 

Så akkurat hva er det du vil jeg skal begrunne?

Hvis du ser på profilen min står det der hva mine interesser er. Jeg føler meg ikke akkurat mindre bevart. Jeg har en normal jobb, normal kjæreste og et generelt normalt liv, men det kan jo hende jeg er desillusjonert og ikke ser virkeligheten.

Det er absolutt ingen skam å innrømme hvis man sliter psykisk nei, dette har jeg også gjort flere ganger til mine nærmeste.

Alle sliter psykisk i livet av større eller mindre grad. Den mest vanlige årsaken til psykiske lidelser er belastende miljøfaktorer. Det er det jeg blir utsatt for på dette forumet. Jeg må innrømme at jeg er en smule spessiell men jeg synes det er rart at folk ikke skjønner mer av det jeg skriver. Folk gidder liksom ikke å engasjere seg. Jeg mener at det er obligatorisk å engasjere seg 100% før man poster. Er det noe man misforstår så må man innrømme det og jeg har fortsatt til gode å se at noen innrømmer at de har misforstått meg.
Lenke til kommentar

Å være spesiell er lov. Å være uenige er lov. Problemet er at du ikke tar til deg konstruktiv kritikk. Folk prøver virkelig å komme med tips til det du skriver, men du avfeier det som svada og kommer med personangrep.

Dette mot mennesker som har tatt seg tid til å lese det du skriver og tatt seg til til å komme med et velbegrunnet svar.

 

Når du da svarer på den måten du gjør,gang på gang, så slutter folk å ta deg seriøst.

Du sier folk misforstår deg, men hva er det å misforstå? Du kommer med konkrete (noen ganger en smule diffuse) problemstillinger og får konkrete svar.

Men du går i forsvarsposisjon så fort noen nevner at det kanskje er du som burde gå en runde med deg selv, eventuelt snakke med noen.

 

Men hva er det du vil jeg skal begrunne?

Lenke til kommentar

Å være spesiell er lov. Å være uenige er lov. Problemet er at du ikke tar til deg konstruktiv kritikk. Folk prøver virkelig å komme med tips til det du skriver, men du avfeier det som svada og kommer med personangrep.

Dette mot mennesker som har tatt seg tid til å lese det du skriver og tatt seg til til å komme med et velbegrunnet svar.

 

Når du da svarer på den måten du gjør,gang på gang, så slutter folk å ta deg seriøst.

Du sier folk misforstår deg, men hva er det å misforstå? Du kommer med konkrete (noen ganger en smule diffuse) problemstillinger og får konkrete svar.

Men du går i forsvarsposisjon så fort noen nevner at det kanskje er du som burde gå en runde med deg selv, eventuelt snakke med noen.

 

Men hva er det du vil jeg skal begrunne?

Folk har ikke tatt meg seriøst eller respektert meg i fra første stund i min tid her på forumet. så folk kan ikke slutte med noe de aldri har gjort.

 

Jeg går jo til "forsvar" når folk kommer med useriøst dritt og forventer at jeg skal sluke alt av negativ ladet kritikk som ikke har noe med saken å gjøre en gang.

 

Jeg er veldig intuitiv så jeg forstår at enkelte folk ikke skjønner så mye av det jeg skriver og at dem ikke ser de samme linkene som meg så det kan virke usammenhengende for enkelte. Men det betyr ikke at det er jeg som er forstyrret, gal, troll, idiot osv...

 

Når samtlige som kommer inn på trådene mine ikke forstår en dritt så syns jeg at det er merkelig.

 

Forøvrig så er jeg aktiv på andre forum og der det ikke kryr av kids så er det alltid bedre svar å få men her så er det som regel de samme som går igjen. Samme kverulantene og folk med flere profiler som driver med indirekte personangrep. Alltid vært den samme moderatoren / administratøren som forfølger meg her inne.

 

Det jeg opplever er at folk ikke forstår semantikken i det jeg skriver. Altså jeg forstår at lingvistikken hos yngre folk ikke er ferdig utviklet så jeg skal gi folk flere sjanser. Tenk på alt dere ikke komme til å forstå i livet når dere ikke forstår en helt enkel idiot som meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...