Gå til innhold

[Løst] Overklokke en Intel Core i5 760


Gjest Slettet+412

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412

Tuklet litt med BIOSEN i dag og fikk ikke til noe særlig overklokking.

 

Innstillingene:

 

Multiplier: 20x

BLCK: 200

 

Tilsvarer: 4 GHz

 

Volt: 1,3850 (tror jeg).

 

Hva gjorde jeg galt montro? Kom ikke noe lenger enn til BIOSEN og endte opp med restart av litt og cpu default og feilmelding at den ikke klarte starte opp Windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Klokket ikke ned RAMen nei, har det noe å si i det hele tatt?

 

CPUen min skal være en god klokker i følge LinusTechTips. Kanskje må stille volten opp til 1.39V i steden for 1.38V? Det kan nok være årsaken til at den ikke ville boote.

Lenke til kommentar

Om du prøver å kjøre 1600MHz-RAM på 2000 MHz vil det absolutt være et problem ja?

 

5x multiplier på RAM med 200 MHz bclock betyr 1000 MHz SDR-hastighet eller 2000 MHz DDR-hastighet på RAM.

4x multiplier på RAM med 200 MHz bclock betyr 800 MHz SDR-hastighet eller 1600 MHz DDR-hastighet på RAM.

3x multiplier på RAM med 200 MHz bclock betyr 600 MHz SDR-hastighet eller 1200 MHz DDR-hastighet på RAM.

 

Et veldig viktig prinsipp ved overklokking er at man kun overklokker en ting av gangen!

 

Nå vet jeg ikke hvordan hovedkortet ditt rapporterer RAM-multiplier, men det er enten i form av ren hastighet (DDR-1200/1600/2000,) SDR-effektiv multiplier (3x, 4x, 5x) eller DDR-effektiv multiplier (6x, 8x, 10x.) Nå markerte jeg de hastighetene som er mer realistisk for deg å kjøre :)

 

EDIT:

Jeg har aldri møtt på en så dårlig i5-7*0 at den ikke klarer 4.0GHz på 1.38V, om du har satt 1.385V i BIOS betyr det praktisk talt at du pumper inn 1.39V på brikka.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Hovedkortet klokket ned RAMet mitt fra 1600 MHz til 1333 MHz ettersom at hovedkortet ikke støtter denne type frekvens. Tror du det vil oppstå noen problemer når den er såpass klokket ned?

 

Hva synes du om dette?

 

BLCK: 200

Multiplier: 20x

Volt: 1.37V

 

Resultatet hos de fleste: Stabil på 4,2 GHz.

 

-----------------

 

Kan alltids klokke ned RAMet litt ekstra men ser ikke noe poeng i det men det er verdt er forsøk om jeg finner fram. :p

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Det var ikke hovedkortet som klokket ned RAM fra 1600MHz til 1333 MHz, det har å gjøre med at i5-7*0 støtter maks en RAM-hastighet på 133.3 MHz (stock base clock på LGA1156) * 5 (RAM-multiplier) * 2 (Dual Data Rate) = 1333 MHz.

 

Når du øker base clock vil også RAM-hastigheten øke, dette betyr igjen at du må senke RAM-multiplier til et fornuftig nivå, om hovedkortet ditt gir deg valgene 800/1066/1333 MHz betyr det enten 800 eller 1066 MHz.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Ehmm, send meg en link hvor jeg skal laste det ned så skal jeg få sjekket det ut. :)

Hvor lang tid vil det ta sånn ca.? Er på vei til sengs snart... :p

 

Kommer opp med ett bilde til, bare vent 2 min. ;)

 

Memory: http://bildr.no/view/1271759

 

Der har vi det. :) SI ifra om det er noe jeg må justere slikt at jeg får gjort det i dag. ;)

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Hva synes du om overklokkingen? Har jeg gjort en god jobb og fått frem resultatene? :wee:

 

10 min er greit, pusser tenna og litt slikt mens den driver på.

 

Holder på nå...

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...