Gå til innhold

[Løst] Beste skjermkort for PCIe 1.1 maskin men med oppgradering til PCIe 3.0 som mulighet


hakonvl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en halvgammel Celcius M workstation fra Fujitsu Siemens som jeg vurderer å sette inn som en midlertidig arvtager for laptopen min. Skal få inn litt mer RAM i den, ellers sparker den greit for seg til mitt bruk med en Core 2 Duo @ 2.4ghz, om jeg ikke husker helt feil er det en E6600.

Det eneste som ikke er bra nok er skjermkortet, et Quadro FX1500. Har klokka det slik at jeg i allefall drar Skyrim på noe under medium, mulig jeg kan få den helt opp ved å klokke minnet litt til. Kortet er uansett ikke et kort laget for spilling, og med DirectX9/OpenGL2 som nyeste grafikk APIer, begynner det vell å bli klart for utskiftning.

 

Vil det bli dumt å sette inn et 660ti i denne maskine mtp på at den ikke støtter nyere enn PCIe 1.1 x16? Prøvde min brors 560ti i den i går, og det gikk kjempefint med Skyrim på ultra. Måtte inn med to PSUer da det ikke er nok 6-pin PCI kontakter på PSU, men med en venn har vist en overgang som skal løse det problemet. PSU er forresten på 450watt. Blir toppen 4gb RAM og to SATA-disker (Mulig en blir erstattet av en SSD jeg kan få for en billig penge) i tillegg til CPU.

 

Hva tror dere om saken? Som sagt er dette en midlertidig maskin, det er vell kanskje greit å sette inn et 660ti som jeg kan ta med videre senere? På en annen side er det litt irriterende å bruke så mye penger på skjermkort da jeg tilbringer mye tid til programmering og andre oppgaver som ikke krever GPU. På en annen side er det veldig irriterende å ikke ha et skjermkort som er godt nok.

 

AMD-kort er forresten litt trøblete. Sitter mye i Linux, og har hørt ymse om driverene til AMD når det gjelder 3d-ytelse. Kan selvfølgelig sjekke dette ut nærmere, men synes det er greit å holde seg til et merke jeg over mange år har sett fungerer bra.

 

For å summere det kort opp lurer jeg egentlig på hvor stor flaskehals PCIe 1.1 x16 vil bli, vil jeg merke forskjell i ytelse? Om jeg kan kjøre Skyrim på ultra på en med en grei FPS er jeg på mange måter fornøyd, så slik sett er 560ti greit. 660ti har dog et pluss ved lengre driverstøtte, slik at jeg får med nyere OpenGL/DirectX oppdateringer.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der har du vell et poeng, men som sagt har jeg planer for å få tak i en nyere maskin på et senere tidspunkt. Blir i såfall en av de største i5-ene, evnt. en i7. Er jo også DDR2 minne i maskina, husker ikke helt hastighet, men ser for meg at det også kan bremse ned litt.

 

Takk for kjapt svar!

Lenke til kommentar

Ja, tror skjermkortet er et greit sted å begynne. Maskina gjør stort sett det jeg krever av den om jeg oppgraderer skjermkortet, men en ny maskin uten skjermkort ville blitt litt vrient ;)

 

Joa. Dagens i5 og i7-prosessorer har forsåvidt integrert grafikk, men den er jo veldig begrenset ytelsesmessig. Så et dedikert kort er et must selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...