Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Jeg ser flere steder at bibelen og bevitningene fra Evangeliene og Apostlene sammenlignes med eventyr. Bibelen hevder spesifikt at dette er vitner og inneholder ættetavlene og slekter langt tilbake i tid. Når det gjelder Jesus så er både æren til Josef og Maria med. Og både Josef og Maria var av Davids ætt noe som forklarer at slekten er litt forskjellig nedført.

 

1. Kan en hvilken som helst tekst vises å være sann, kun i lys av sin egen fremstilling? Betyr dette at alle religiøse tekster i hele verden er gjengitt sannhet?

 

2. Kan du vise meg hvor i bibelen jeg finner Marias slekttavle?

 

 

Jeg husker ikke men det står litt forskjellig slektstavle i to av evangeliene. Det ene er Josefs ättetavle og den andre er Marias ättetavle, begge to stammet fra David. Det er sjelden i bibelen at ätten til en kvinne regnes med, men med Jesus så hadde de ättetavlen til begge foreldrene. Så det er helt sikkert at Jesus var av Davids ätt sånn som profetiene sa han var flere hundrevis av år före.

 

 

Jeg ser det av kristne konservative at Lukas oppgir Marias slekttavle, med hovedargument i at den ikke stemmer overens med Matteus-evangeliet. Det er en helt håpløs usammenhengende grunn.

 

Det nevner ikke Maria engang:

23Og Jesus selv var omkring tretti år da han begynte sin gjerning, og han var, efter det folk holdt ham for, sønn av Josef, sønn av Eli, 24sønn av Mattat, sønn av Levi, sønn av Melki, sønn av Jannai, sønn av Josef, 25sønn av Mattatias, sønn av Amos, sønn av Nahum, sønn av Esli, sønn av Naggai, 26sønn av Ma'at, sønn av Mattatias, sønn av Sime'i, sønn av Josek, sønn av Joda, 27sønn av Johanan, sønn av Resa, sønn av Serubabel, sønn av Sealtiel, sønn av Neri, 28sønn av Melki, sønn av Addi, sønn av Kosam, sønn av Elmadam, sønn av Er, 29sønn av Josva, sønn av Elieser, sønn av Jorim, sønn av Mattat, sønn av Levi, 30sønn av Simeon, sønn av Juda, sønn av Josef, sønn av Jonam, sønn av Eljakim, 31sønn av Melea, sønn av Mana, sønn av Mattata, sønn av Natan, sønn av David, 32sønn av Isai, sønn av Obed, sønn av Boas, sønn av Salmon, sønn av Nahson, 33sønn av Aminadab, sønn av Ram, sønn av Hesron, sønn av Peres, sønn av Juda, 34sønn av Jakob, sønn av Isak, sønn av Abraham, sønn av Tarah, sønn av Nakor, 35sønn av Serug, sønn av Re'u, sønn av Peleg, sønn av Eber, sønn av Salah, 36sønn av Kenan, sønn av Arpaksad, sønn av Sem, sønn av Noah, sønn av Lamek, 37sønn av Metusalah, sønn av Enok, sønn av Jared, sønn av Malalael, sønn av Kenan,38sønn av Enos, sønn av Set, sønn av Adam, Guds sønn. 

 

 

Kan du fortelle meg hvorfor Josefs slektstavle er relevant, egentlig?

Maria var jomfru når den hellige hånd gjorde henne med barn. Det betyr jo at Josef ikke kan være i slekt med Jesus, gjør det ikke? Eller er det noe jeg ikke skjønner her?

 

 

Nå vet vi ikke hvordan Guds makt gjorde Maria gravid, men min mening er at Jesus var en hybrid mellom menneske av Davids ätt samt av Guds makt selv.

 

Jesus var mektig og kunne gjöre store gjerninger ved hjelp av Guds makt, og dersom man tar de fire vitnene i Bibelen sånn tålelig seriöst så er det klart at Jesus var et meget spesielt menneske med stor makt.

 

Bibelen sier klart ifra at Jesus var av Davids ätt, og at også Maria var av Davids ätt.

 

När man ser ättetavler som går helt tilbake til Abraham, Enok og Adam så synes jeg det er helt utrolig og nöyaktig fört ned, med en hensikt til å ville vitne for oss.

 

Derfor er det ikke bare for Ateister å sammenligne Bibelen med Spiderman. Vi har ikke ättetavlen til Spiderman annet enn at han hadde en snill tante.......

 

Det er hele fire forskjellige vitner/Evangelier som bevitner om Jesus liv og gjerninger. Egentlig er det ikke så fryktelig lenge siden det skjedde heller. Vi regner i hele verden idag tidsregningen etter Jesus liv. Selv Ateister regner tiden etter Jesus liv. Vi teller årene etter Jesus og före Jesus. Så mektig var hans liv på jorden.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det ville være en smule tungvint å starte en helt ny tidsregning, kun fordi man er ateist. At kristendommen hadde en mye sterkere rolle før i tiden, er ingen hemmelighet, og det at man fremdeles teller årene slik man alltid har gjort, beviser ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå vet vi ikke hvordan Guds makt gjorde Maria gravid, men min mening er at Jesus var en hybrid mellom menneske av Davids ätt samt av Guds makt selv.

 

 

Bibelen sier klart ifra at Jesus var av Davids ätt, og at også Maria var av Davids ätt.

 

När man ser ättetavler som går helt tilbake til Abraham, Enok og Adam så synes jeg det er helt utrolig og nöyaktig fört ned, med en hensikt til å ville vitne for oss.

 

Derfor er det ikke bare for Ateister å sammenligne Bibelen med Spiderman. Vi har ikke ättetavlen til Spiderman annet enn at han hadde en snill tante.......

 

 

Så...du svarte egentlig ikke. Marias slektstavle er ikke oppgitt i bibelen. Du sier den er det. Hvor? Vis meg.

 

1. Og hvordan vet du hvor nøyaktige disse slektstavlene er? Jeg kan da også finne på 30 navn og lage en slektstavle. Det gjør den jo ikke automatisk korrekt. (Og siden de to slektstavlene til Josef i bibelen ikke er like, så har heller ikke forfatterne her klart dette..)

 

2. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan Jesus unnfangelse skal ha skjedd. For at Josef sin slektsavle skal ha noe som helst å si må han enten ha ligget med Maria, noe som utelukker jomfrufødsel og den hellige ånd, eller gud må ha på magisk vis plukket sæd utav kroppen til Josef og plassert en slags hellig ånd supersæd i Maria. Hva argumenterer du for her?

 

 

Må innrømme jeg er helt forbløffet over evnen til å se forbi den totale mangelen på bevis hos noen når de allerede har bestemt seg for utfallet.

Lenke til kommentar

Selv Ateister regner tiden etter Jesus liv. Vi teller årene etter Jesus og före Jesus. Så mektig var hans liv på jorden.

 

 

Og muslimer teller årene alternativt. Så mektig var Muhammeds flukt fra Mekka. Begge disse poengene er fullstendig irrelevante. Knytter du noen norrøn signifikans i din bruk av navn på ukedager? Eller er det rett og slett bare beleilig for deg å bruke disse navnene? Mitt navn er preget av sterk jødisk og bibelsk historie. Er jeg jødisk om jeg ikke velger å bytte navn?

Lenke til kommentar

 

 Vi teller årene etter Jesus og före Jesus. Så mektig var hans liv på jorden.

Nå viser det seg vel at Jesus faktisk ble født "før Jesus", så de som en gang i tiden bestemte nullpunktet på den tidsskalaen vi bruker, bommet med 4-6 år. (Jesus ble sannsynligvis født mellom år 6 og år 4 før vår tidsregning; men dette var ikke noe som evangelistene var så veldig opptatt av.)

 

Det var ordinære, dødelige mennesker som en gang bestemte at en gitt dato langt tilbake i den romerske kalenderen skulle settes som den første dagen i det første året etter Kristi fødsel - og de bommet med 4-6 år. Mektigere var altså ikke Jesu liv.

(Og hva med de 10 dagene som forsvant da pave Gregor endret på kalenderen?)

 

2015 kunne alternativt vært skrevet som år 985 etter slaget på Stiklestad (985 ESS). (Stort party om 15 år.)

Lenke til kommentar

Det ville være en smule tungvint å starte en helt ny tidsregning, kun fordi man er ateist. At kristendommen hadde en mye sterkere rolle før i tiden, er ingen hemmelighet, og det at man fremdeles teller årene slik man alltid har gjort, beviser ingen verdens ting.

Poenget mitt var ikke st det beviste noenting. Poenget er at Jesus har stor innflytelse på samfunnet vårt idag. Med årsregning verden over og helligdager...

Lenke til kommentar

 

 

 

Vi teller årene etter Jesus og före Jesus. Så mektig var hans liv på jorden.

Nå viser det seg vel at Jesus faktisk ble født "før Jesus", så de som en gang i tiden bestemte nullpunktet på den tidsskalaen vi bruker, bommet med 4-6 år. (Jesus ble sannsynligvis født mellom år 6 og år 4 før vår tidsregning; men dette var ikke noe som evangelistene var så veldig opptatt av.)

 

Det var ordinære, dødelige mennesker som en gang bestemte at en gitt dato langt tilbake i den romerske kalenderen skulle settes som den første dagen i det første året etter Kristi fødsel - og de bommet med 4-6 år. Mektigere var altså ikke Jesu liv.

(Og hva med de 10 dagene som forsvant da pave Gregor endret på kalenderen?)

 

2015 kunne alternativt vært skrevet som år 985 etter slaget på Stiklestad (985 ESS). (Stort party om 15 år.)

Mener du det er et stort poeng at tidsregningen muligens avviker med 4-5 år???

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå vet vi ikke hvordan Guds makt gjorde Maria gravid, men min mening er at Jesus var en hybrid mellom menneske av Davids ätt samt av Guds makt selv.

 

 

Bibelen sier klart ifra at Jesus var av Davids ätt, og at også Maria var av Davids ätt.

 

När man ser ättetavler som går helt tilbake til Abraham, Enok og Adam så synes jeg det er helt utrolig og nöyaktig fört ned, med en hensikt til å ville vitne for oss.

 

Derfor er det ikke bare for Ateister å sammenligne Bibelen med Spiderman. Vi har ikke ättetavlen til Spiderman annet enn at han hadde en snill tante.......

 

Så...du svarte egentlig ikke. Marias slektstavle er ikke oppgitt i bibelen. Du sier den er det. Hvor? Vis meg.

 

1. Og hvordan vet du hvor nøyaktige disse slektstavlene er? Jeg kan da også finne på 30 navn og lage en slektstavle. Det gjør den jo ikke automatisk korrekt. (Og siden de to slektstavlene til Josef i bibelen ikke er like, så har heller ikke forfatterne her klart dette..)

 

2. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan Jesus unnfangelse skal ha skjedd. For at Josef sin slektsavle skal ha noe som helst å si må han enten ha ligget med Maria, noe som utelukker jomfrufødsel og den hellige ånd, eller gud må ha på magisk vis plukket sæd utav kroppen til Josef og plassert en slags hellig ånd supersæd i Maria. Hva argumenterer du for her?

 

 

Må innrømme jeg er helt forbløffet over evnen til å se forbi den totale mangelen på bevis hos noen når de allerede har bestemt seg for utfallet.

Mennesker kan da lage kunstig befruktning idag? Hvorfor skulle ikke Guds makt og hans teknologi ikke klare det samme? Dersom de kan få lysende himmelvogner og gudsboliger til å sveve i skyene så er de sikkert dyktige til kunstig befruktning også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker kan da lage kunstig befruktning idag? Hvorfor skulle ikke Guds makt og hans teknologi ikke klare det samme? Dersom de kan få lysende himmelvogner og gudsboliger til å sveve i skyene så er de sikkert dyktige til kunstig befruktning også...

 

Jeg vet ikke helt om du skjønner hvordan kunstig befruktning fungerer...

 

 

 

 

Mener du det er et stort poeng at tidsregningen muligens avviker med 4-5 år???

Ikke hvis man kaller det "år NNNN etter en eller annen fyr ble født".

 

Men "år NNNN etter Kristus" burde vel fordre litt mer nøyaktighet?

 

 

Så. Hvis disse lærde bibelforfatterne bommet på Jesus fødsel med 5 (og et halvt) år, så forventer du at samtlige av bibelens (motsigende) slektstavler er 100% riktige?

 

Kan du forresten vise meg Marias slektstavle?

Endret av afterall
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så. Hvis disse lærde bibelforfatterne bommet på Jesus fødsel med 5 (og et halvt) år, så forventer du at samtlige av bibelens (motsigende) slektstavler er 100% riktige?

Jeg, nei?

 

Kan du forresten vise meg Marias slektstavle?

Nei, hvorfor skulle jeg det?

 

Jeg har aldri skrevet noe om Bibelens slektstrær. (I hvert fall ikke noe som støtter det. Det er jo bare nedskrivninger av det noen husket (eller gjerne ønsket å tro) etter hundrevis av år med muntlige overleveringer.)

Lenke til kommentar

 

Så. Hvis disse lærde bibelforfatterne bommet på Jesus fødsel med 5 (og et halvt) år, så forventer du at samtlige av bibelens (motsigende) slektstavler er 100% riktige?

Jeg, nei?

 

Kan du forresten vise meg Marias slektstavle?

Nei, hvorfor skulle jeg det?

 

Jeg har aldri skrevet noe om Bibelens slektstrær. (I hvert fall ikke noe som støtter det. Det er jo bare nedskrivninger av det noen husket (eller gjerne ønsket å tro) etter hundrevis av år med muntlige overleveringer.)

 

 

Det var nok ment som et svar - og med spørsmål - til Gouldfan.

Sorry!

 

Reagerer bare på den veldig møysommelige nøyaktigheten han skryter av noen steder i bibelen, for så å rent ut ignorere alt som ikke stemmer overens.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

 

Mennesker kan da lage kunstig befruktning idag? Hvorfor skulle ikke Guds makt og hans teknologi ikke klare det samme? Dersom de kan få lysende himmelvogner og gudsboliger til å sveve i skyene så er de sikkert dyktige til kunstig befruktning også...

 

Jeg vet ikke helt om du skjønner hvordan kunstig befruktning fungerer...

 

 

 

 

Mener du det er et stort poeng at tidsregningen muligens avviker med 4-5 år???

Ikke hvis man kaller det "år NNNN etter en eller annen fyr ble født".

 

Men "år NNNN etter Kristus" burde vel fordre litt mer nøyaktighet?

 

 

Så. Hvis disse lærde bibelforfatterne bommet på Jesus fødsel med 5 (og et halvt) år, så forventer du at samtlige av bibelens (motsigende) slektstavler er 100% riktige?

 

Kan du forresten vise meg Marias slektstavle?

 

 

Marias slektstavle kommer sannsyneligvis på Mandag. Så stay tuned....

Lenke til kommentar

 

Mennesker kan da lage kunstig befruktning idag? Hvorfor skulle ikke Guds makt og hans teknologi ikke klare det samme? Dersom de kan få lysende himmelvogner og gudsboliger til å sveve i skyene så er de sikkert dyktige til kunstig befruktning også...

 

Jeg vet ikke helt om du skjønner hvordan kunstig befruktning fungerer...

 

 

 

 

Mener du det er et stort poeng at tidsregningen muligens avviker med 4-5 år???

Ikke hvis man kaller det "år NNNN etter en eller annen fyr ble født".

 

Men "år NNNN etter Kristus" burde vel fordre litt mer nøyaktighet?

 

 

Så. Hvis disse lærde bibelforfatterne bommet på Jesus fødsel med 5 (og et halvt) år, så forventer du at samtlige av bibelens (motsigende) slektstavler er 100% riktige?

 

Kan du forresten vise meg Marias slektstavle?

 

 

Jeg vet hvordan kunstig befruktning skjer, det vet nok Gud også.....

Lenke til kommentar

 

Mener du det er et stort poeng at tidsregningen muligens avviker med 4-5 år???

Ikke hvis man kaller det "år NNNN etter en eller annen fyr ble født".

 

Men "år NNNN etter Kristus" burde vel fordre litt mer nøyaktighet?

 

 

Det burde fordre det ja???

 

Jeg er enig i at gamle skrifter ikke nödvendigvis er på året nöyaktig, men det er en svak grunn til å for Ateister å avfeie alt som Spiderman eventyr......

Lenke til kommentar

 

 

 Vi teller årene etter Jesus og före Jesus. Så mektig var hans liv på jorden.

Nå viser det seg vel at Jesus faktisk ble født "før Jesus", så de som en gang i tiden bestemte nullpunktet på den tidsskalaen vi bruker, bommet med 4-6 år. (Jesus ble sannsynligvis født mellom år 6 og år 4 før vår tidsregning; men dette var ikke noe som evangelistene var så veldig opptatt av.)

 

Det var ordinære, dødelige mennesker som en gang bestemte at en gitt dato langt tilbake i den romerske kalenderen skulle settes som den første dagen i det første året etter Kristi fødsel - og de bommet med 4-6 år. Mektigere var altså ikke Jesu liv.

(Og hva med de 10 dagene som forsvant da pave Gregor endret på kalenderen?)

 

2015 kunne alternativt vært skrevet som år 985 etter slaget på Stiklestad (985 ESS). (Stort party om 15 år.)

 

 

Så du mener at Jesus ikke var mektig fordi feilbarlige som menneskeslekten er skriver 4-5 år feil på kallenderren? Fy begynner Ateistene å gå tom for argumenter?????

 

Tidsregningen står da ikke i bibelen, det er bare det at hele menneskerasen regner tiden ut i fra når de trodde Jesus ble födt.....

Lenke til kommentar

Gouldfan:

 

1. Forfatterne av bibelen klarte ikke å få slike relativt enkle ting som årstall riktig

2. Hva er da sannsynligheten for at andre detaljer i bibelen er 100% korrekt, slik som du fremstiller det?

3. Hva er sannsynligheten for at de fantastiske slektstavlene dine er korrekte? Forfatterne av bibelen har jo aldri møtt noen av disse personene. Hvordan tror du, eller foreslår du, slektsforskning foregikk i år 100 fvt. og enda lengre tilbake?

 

 

Ellers ser jeg fram til at du serverer oss Marias slektstavle. Der det faktisk hevdes at dette er hennes.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...