Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fullstendig nybegynner - Nextgear readynas duo 2


Anbefalte innlegg

Kjøpte med denne her om dagen da jeg lenge har hatt lyst til å ha alle mediefiler på nas fremfor en PC som følgelig må stå på 24/7

 

Kjøpte med en 2tb hd som nå snart er full.

 

Har endel spm, og håper noen vil hjelpe :)

 

1. Kopiering fra PC til NAS er EKSTREMT(!!) tregt. Har nas i kablet netverk via dir-635. Er det noen måte å speede opp dette på?

 

2. Har en HD i PC som jeg har tenkt å bruke i den andre ledige plassen på NAS. Vil denne HD automatisk bli formatert når jeg setter den inn, eller kan jeg trygt plassere den i NAS uten at det skjer noe med den?

 

3. Jeg kan lite om RAID, men har forstått at det mest vanlige er å ha speiling av data. Jeg ønsker ikke dette, men vil heller ha to uavhengige harddisker, en for filmer og en for tv-serier. Må jeg ha visse forhåndsregler i bakhodet når jeg putter i HD nr 2 i NAS?

 

Tusen takk for respons! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en ReadyNAS Ultra, men vil tro det er ganske likt.

 

Selv har jeg 3x 2TB i RAID0, det vil si at jeg får én logisk disk på 6TB uten noen form for backup (speiling). Dette fordi jeg kun har TV-serier og filmer på den og dersom en av diskene skulle ryke er det bare å laste ned alt på nytt. Ulempen med RAID0 er at dersom jeg vilk sette inn en siste disk for å få 8TB eller mer, må jeg formatere hele shiten på nytt. Dersom du benytter deg av Netgears RAID-løsning XRAID vil volumet automatisk utvide seg om du setter inn en ny disk, men her brukes den ene disken til speiling though. Vet ikke om det du ønsker (to fysiske disker som kommer frem som to logiske) er mulig på den NASen. Det får noen andre svare på.

Lenke til kommentar

Kjøpte med denne her om dagen da jeg lenge har hatt lyst til å ha alle mediefiler på nas fremfor en PC som følgelig må stå på 24/7

 

Kjøpte med en 2tb hd som nå snart er full.

 

Har endel spm, og håper noen vil hjelpe :)

 

1. Kopiering fra PC til NAS er EKSTREMT(!!) tregt. Har nas i kablet netverk via dir-635. Er det noen måte å speede opp dette på?

 

Netgears NAS kjører caching(Data journaling) av alt som skrives til NASet for å unngå datatap. Dvs at alt skrives 2 ganger og derfor blir tregt. Hvis du skrur av denne funksjonaliteten uten at NASet er tilknyttet en UPS så kan du ende opp med datakorrupsjon hvis noe skjer under overføring.

 

2. Har en HD i PC som jeg har tenkt å bruke i den andre ledige plassen på NAS. Vil denne HD automatisk bli formatert når jeg setter den inn, eller kan jeg trygt plassere den i NAS uten at det skjer noe med den?

 

Setter du inn en disk til så blir den automatisk overskrevet.

 

3. Jeg kan lite om RAID, men har forstått at det mest vanlige er å ha speiling av data. Jeg ønsker ikke dette, men vil heller ha to uavhengige harddisker, en for filmer og en for tv-serier. Må jeg ha visse forhåndsregler i bakhodet når jeg putter i HD nr 2 i NAS?

 

Raid 0 er veldig usikkert.Som TMB skriver så kan han leve med det siden alt materiale han har på NASet kan erstattes fra andre kilder. Har man ikke det så skal man holde seg unna RAID 0.

 

Tusen takk for respons! :)

Lenke til kommentar

Fokk.. dette var ikke helt det jeg så for meg da jeg kjøpte produktet nei... Slik det ser ut så mister jeg ALLE data uavhengig av raid-0 eller JBOD... Nå er produktet uansett kjøpt, og jeg får vel ikke byttet det vil jeg tro...

 

Skal lagre såpass med data at jeg trenger begge diskenes plass. Hva bør jeg velge? JBOD eller Raid-0. Hvilken løsning er best om en disk kræsjer mtp å hente ut resterende data...? :)

Endret av panzerkiller
Lenke til kommentar

JBOD står for "Just a Bunch Of Disks" og fungerer slik at flere (mindre) disker fremstår som en stor disk for systemet. Dersom en av diskene ryker, så mister du det som er på den, men ikke på de andre diskene i oppsettet.

Du har likevel ingen kontroll på hvilken disk filer lagres på, så hvis du vil ha kontroll på hvilken disk som har serier og hvilken som har filmer, så skal du ikke bruke noen form for RAID eller JBOD. Om NASet ditt støtter flere disker på den måten vet jeg ingenting om. (Men går ut fra det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...