Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

App-idé til kompis og konfidensialitet


logaritmemannen

Anbefalte innlegg

Hei

 

En kompis av meg har hatt en app-idé som han har fortalt meg og noen andre. Siden han nå holder på utvikle den og vi andre vet om den, vil han at vi skal holde det hemmelig. Det er helt ok for meg, da jeg ikke kommer til å fortelle om det videre.

 

Nå vil han at vi skal signere en en konfidensialitetskontrakt om at vi ikke kan fortelle det videre. Har ikke lest den helt, men det er en standard kontakt om konfidensialitet. Han sier det handler om patenter, men om jeg har forstått det så kan vi andre stå igjen uten noe som helst hvis ideen skulle bli en suksess.

 

Jeg kan ikke noe om slike lover, jeg er heller ikke med å lage appen, men han har bare fortalt meg den. Er det lurt å signere en slik kontrakt da?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er bilder av avtalen, anonymisert:

 

https://lh5.googleusercontent.com/-dVFwNFnsfw0/UD-fyBaYl8I/AAAAAAAAA9c/L4lFnoAweVo/s645/IMG_20120830_191435.jpg

 

https://lh4.googleusercontent.com/-cHseGRCOtFg/UD-f1QpoAbI/AAAAAAAAA9k/ZGLpkiz7MzQ/s645/IMG_20120830_191508.jpg

 

Han er jo vennen min, så jeg har ikke tenkt å røpe ideen. Synes det bare er litt merkelig. Men seff, det er jo fullt mulig å ikke signere og selge ideen til noen andre, hehe

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke giddi og skrevet under på noe slikt, så sant han ikke skal betale deg for å hjelpe han å utvikle appen videre. Hadde kun vurdert å skrevet undre på noe slikt i en jobb sammenheng, statlig/millitær sammenheng, eller om jeg måtte skrevet under på det for å få vite om noen jeg hadde skikkelig lyst til å vite om.

Lenke til kommentar

Du er bekymret for at du ikke skal ha krav på noen form for kompensasjon hvis appen blir en suksess? Jeg ser ikke helt den, etter hva du skriver har du ingenting med appen å gjøre, kompisen din har bare fortalt deg om den?

 

Spørsmålet blir vel da er du en god kompis eller en dårlig kompis? Å skrive under på den avtalen vil jo overhodet ikke ha noen betydning for deg, utover det at du ikke kan utnytte kompisen din.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med siste taler. Her er det bare å undertegne, dersom du virkelig er kompis og han har tenkt til å satse seriøst på idéen. Han har åpenbart gitt deg ekstremt mye tillit ved å fortelle deg om idén, og tillit er ikke å kimse av. Vær voksen og ansvarlig, og vis ham at du tar ham seriøst ved å underskrive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er viktig at det settes rammer for avtale, for eksempel at ved release vil du ikke lenger være bundet av avtalen. For du må ha muligheten til å la deg inspirere av en app som er offentlig tilgjengelig. Noe en slik avtale vil forhindre deg i å gjøre.

 

Men det er kurrant at du skriver under på en slik avtale. Jeg selv har endel prosjekter på gang der jeg har brukt konfidensialitetsavtaler og jeg måtte en gang gå til forliksrådet, for vedkommende hadde delt kildekoden vi jobbet med på nett. Så så lenge avtale ikke gir "all makt" til kameraten din er du trygg, og bør signere, slik at han er beskyttet.

 

Uansett bør det ikke være noen betenking om det er riktig å signere for man dolker ikke en venn i ryggen!!

 

-frank

Lenke til kommentar

Med mindre kameraten din er fremmedspråklig, så burde avtalen være på norsk. Og den kan være langt enklere enn den du har postet. Nå er jeg ikke jussekspert, men jeg har underskrevet slike avtaler en rekke ganger i mitt liv med ulike oppdragsgivere. Jeg vill gått tilbake til ham med noe sånt som dette:

 

"A ønsker å kunne diskutere en forretningsidé med B, det ideen er å utvikle an applikasjon til mobil/nettbrett som [kort beskrivelse].

 

I den forbindelse er avtalt:

 

I tidsrommet før produktet er på markedet, dog uansett slik at denne avtalen utløper [dato], vil B holde innholdet av slike samtaler konfidensielle med mindre A samtykker i annet, og heller ikke benytte ideen til egen vinning eller teknikker knyttet til denne til utvikling av konkurrerende produkter."

 

Legg på partenes navn og nummer og dato etc.

 

Det viktige her er at begge parter skjønner hva de binder seg til. Og om du noensinne tror du kan komme til å skulle gjøre noe for mobil selv så er det også viktig at du ikke fraskriver deg retten til å gjøre det. Jeg har flere ganger blitt presentert for avtaler der jeg forplikter meg til å ikke ta med kunnskap fra et prosjekt videre. Det sier jeg alltid nei til. Det er nettopp kunnskapen fra tidligere prosjekter som gjør at jeg er attraktiv for dem, og den kunnskapen jeg akkumulerer på deres prosjekt som gjør meg attraktiv for neste kunde. Jeg lover gjerne å ikke røpe forretningshemmeligheter, men programmeringsteknikker er jo det jeg lever av.

 

Om noen kommer og tilbyr meg nok penger til at jeg kan pensjonere meg, så vil jeg nok vurdere det. Men trådstarter får jo tilsynelatende ikke et øre ut av dette, og har minimalt med incentiv til å skrive under på en avtale annet enn for å være en god kompis. Avtalens ordlyd og omfang bør gjenspeile dette...

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om han skal ha deg til å signere kun for å forhindre at du røper noe han allerede har fortalt deg så ville jeg ikke signert. Om han vil at du skal signere for at han skal kunne få mer feedback på ideen sin fra deg fremover så hadde jeg vært villig til å signer så sant jeg hadde lyst til å hjelpe han med det, men kanskje ikke den avtalen. Ville kanskje få forbedra den litt mer som noen andre har nevnt.

 

Uansett bør det ikke være noen betenking om det er riktig å signere for man dolker ikke en venn i ryggen!!

Det er sant at man ikke dolker en venn i ryggen, dermed har det ingen hensikt å signere noe slikt.

Lenke til kommentar

Om han skal ha deg til å signere kun for å forhindre at du røper noe han allerede har fortalt deg så ville jeg ikke signert. Om han vil at du skal signere for at han skal kunne få mer feedback på ideen sin fra deg fremover så hadde jeg vært villig til å signer så sant jeg hadde lyst til å hjelpe han med det, men kanskje ikke den avtalen. Ville kanskje få forbedra den litt mer som noen andre har nevnt.

 

Uansett bør det ikke være noen betenking om det er riktig å signere for man dolker ikke en venn i ryggen!!

Det er sant at man ikke dolker en venn i ryggen, dermed har det ingen hensikt å signere noe slikt.

Men TS dolker jo sin venn i ryggen ved å ikke signere, for da forhindrer han at kameraten har sikret sin forretningsidé...

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...