Gå til innhold

? Slik blir nye iPhone 5


Anbefalte innlegg

Er glad Apple ikke biter på og lager mobilene deres så store som den jeg skriver på nå. 4,65 er for stort for meg. Og jeg ser rundt på forumet at mange ønsker seg topp speccet mobiler rundt 4".

 

Pffft, Apple kunne fint ha laget en stor og en liten modell. Det finnes mange som ønsker seg vesentlig større skjerm enn 4". Det er kun iPhonebrukere som fakisk synes færre valgmuligheter er en fin ting, og det går igjen. Som den gangen da iPhone ikke hadde MMS, da var jo det også bare fryd og gammen.

 

På tide å dra opp nisselua littegrann å forstå at valgmuligheter for brukerne IKKE er en dårlig ting.

som tom skriver, vi har valgmuligheter. Jeg valgte å kjøpe meg en galaxy nexus for å teste ut en av de større android telefonene. Kjøpte også meg en Windows 7.5 telefon, men den solgte jeg i forrige uke. Det ble for rart og ukjent og ble aldri komfortable med den slik jeg er med Android og ios. Men jeg synes fremdeles at 4.65 blir for stort. Ellers synes jeg ios 6.0 og Android 4.1.1 er ganske så likestilte på mange områder. Men ios trekker det lengste strået for min del. Og en telefon som er såvidt større en iPhone 4s med 4 tommer skjerm skal passe meg ganske så bra. Så som sagt, det er plenty med valgmuligheter. Ios/apple trenger ikke bli som android, det er greit med variasjon. Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av nyheter jeg kanskje forventer å finne på nye mobiler er NFC (selvsagt) og Bluetooth 4.0 på hardware-siden.

Av de tingene så har allerede iPhone Bluetooth 4.0, iPhone 4S var en av de første telefonene på markedet med dette... :)

Det glemte jeg. :)

Men samtidig nevnte jeg også NFC, som jeg har på min Nexus. Begge deler bør være standard på fremtidige mobiler i toppsjiktet.

Lenke til kommentar

Det virker av linkene dine i signaturen at du ikke vil ha noe laget av Samsung? Eller tar jeg feil der :)

Helst ikke, men det finnes sikkert en og annen liten Samsung-komponent i mine elektroniske enheter, uten at det plager meg spesielt mye.

 

Nei det er klart, Er det feks 0.05% Samsung komponenter i din telefon så er det ikke noe å miste nattesøvnen over. Men er er det over 20% så virker dine linker litt selvmotsigende. Du er imot Samsung, samtidig som du støtter dem fullt ut.

 

Vet du % andel av Samsung komponenter i din iphone 4?

 

Er det noen som vet om det tallet blir å forandre seg til den nye iphone?

Nå er min iPhone kjøpt flere år før linkene i min signatur ble til, altså ganske lenge før jeg undersøkte litt omkring elektronikkindustrien og oppdaget for et bedritent selskap Samsung er. Jeg ser da ingen motsetning melom å eie en gammel iPhone som kan inneholde et par brikker laget av Samsung, og det at jeg i den senere tid har funnet ut en del urovekkende ting som gjør at jeg styrer unna alle produkt med Samsung-logo i butikken.

 

Har aldri hatt iPhone 4, men det er CPU-komponenten i Apples A4 SoC og en chip med flashminne som er produsert av Samsung.

 

Nei, man vet ikke hvilke komponenter som er i den kommende nye iPhone, men det er først og fremst CPU som med en viss sannsynlighet kan være produsert av Samsung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er glad Apple ikke biter på og lager mobilene deres så store som den jeg skriver på nå. 4,65 er for stort for meg. Og jeg ser rundt på forumet at mange ønsker seg topp speccet mobiler rundt 4".

 

Pffft, Apple kunne fint ha laget en stor og en liten modell. Det finnes mange som ønsker seg vesentlig større skjerm enn 4". Det er kun iPhonebrukere som fakisk synes færre valgmuligheter er en fin ting, og det går igjen. Som den gangen da iPhone ikke hadde MMS, da var jo det også bare fryd og gammen.

 

På tide å dra opp nisselua littegrann å forstå at valgmuligheter for brukerne IKKE er en dårlig ting.

Apple kunne gjort det, men har valgt å lage én modell som de mener er passe stor. Apple kunne også ha laget telefoner med Android eller Windows, men har valgt å ikke gjøre det. Apple kunne også ha laget telefoner i rosa plastikk, men har valgt å ikke gjøre det.

 

Det har vært en helt bevisst strategi fra Apples side gjennom de siste 15 årene å fokusere på så få produktvarianter som mulig innen hvert segment - lager Apple en ny variant skal den helst være distinkt forskjellig fra de andre produktene og rette seg mot andre brukergrupper eller bruksområder.

 

De som ønsker seg andre valg enn de Apple av ulike grunner ønsker å tilby får finne seg i å handle andre steder, og er det et utbredt behov så vil markedet selvsagt forsøke å dekke behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er min iPhone kjøpt flere år før linkene i min signatur ble til, altså ganske lenge før jeg undersøkte litt omkring elektronikkindustrien og oppdaget for et bedritent selskap Samsung er. Jeg ser da ingen motsetning melom å eie en gammel iPhone som kan inneholde et par brikker laget av Samsung, og det at jeg i den senere tid har funnet ut en del urovekkende ting som gjør at jeg styrer unna alle produkt med Samsung-logo i butikken.

 

Har aldri hatt iPhone 4, men det er CPU-komponenten i Apples A4 SoC og en chip med flashminne som er produsert av Samsung.

 

Nei, man vet ikke hvilke komponenter som er i den kommende nye iPhone, men det er først og fremst CPU som med en viss sannsynlighet kan være produsert av Samsung.

 

Det virker som at Samsung leverer ca 1/4 av verdien av komponentene til iphone4. Antagelig det samme til ipad.

 

Hvis den nye iphone har den samme prosentsatsen av Samsung komponenter, vil du anbefale folk å kjøpe den nye iphone/ ipad?

Lenke til kommentar

Det virker som at Samsung leverer ca 1/4 av verdien av komponentene til iphone4. Antagelig det samme til ipad.

 

Hvis den nye iphone har den samme prosentsatsen av Samsung komponenter, vil du anbefale folk å kjøpe den nye iphone/ ipad?

Tallene dine er basert på en "teardown" på ett eller annet tidspunkt, men Apple bruker to eller flere alternative leverandører for en del komponenter. Som det framgår av linken din er det stort sett de samme komponentene som jeg nevnte som er aktuelle fra Samsung, men Apple bruker for tiden minst tre leverandører av flashminne (Samsung, Toshiba, Hynix), så prosentandelene vil nok variere fra tid til annen.

 

Nå er ikke prosentandelen med Samsung-komponenter det eneste kriteriet jeg vil bruke for anbefale telefoner, og jeg vet heller ikke hvordan den nye iPhone vil bli, så jeg venter med den anbefalingen. Jeg kan imidlertid gjerne anbefale iPhone 4S framfor hvilken som helst av dagens Samsung-telefoner, både fordi den vil ha en mindre andel Samsung-komponenter og fordi iPhone 4S etter min mening er en bedre telefon med et bedre OS og bedre apps.

 

Jeg er dessverre ikke så idealistisk at jeg er villig til å gi avkall på all moderne elektronikk, selv om det finnes en industri med mange svin på skogen. Det går likevel an å advare og opplyse, og gjøre bevisste valg. Min neste TV blir garantert ikke fra verdens største TV-prisdumper, Samsung - men jeg kan dessverre ikke garantere at det ikke vil finnes en Samsung-komponent i den. Det vil nok ikke finnes ett enste produkt med Samsung-logo utenpå, hverken i mitt hjem eller innkjøpt av min arbeidsplass i overskuelig framtid, og usynliggjøring av Samsungs logoer og produkter i hverdagen er i alle fall en god begynnelse. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Touch-sensor på baksiden hadde vært genialt.

Ikke like stor som på forsiden men f.eks en kvadrat tomme på baksiden som gjør det mulig å scrolle gjennom nettsider/bilder/etc.

Normal måte å holde iPhone på vil ikke komme nær denne sensoren. På den måte slipper man å legge fingeren over det man faktisk skal se på skjermen. Man flikker bare pekefingeren på baksiden :o))))

Apple......please deliver!

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...