Gå til innhold

Canon 24-70 eller Tamron 24-70 eller Sigma 24-70


Anbefalte innlegg

Sitter og researcher som en mad scientist om dagen vedrørende FF optikk til Canon 5D som jeg skal kjøpe til våren, men jeg blir ikke helt klok på 24-70 segmentet av utvalget som finnes.

 

Tamron virker som et lovende objektiv, men det overrasker i noen tilfeller med særdeles uskarpt bilde i kantene og i midten av brennvidden. Men dette kan kanskje ha vært objektiver med feil?

 

Sigma virker svært god på hjørneskarphet, men er ikke like skarp i midten som Tamron sitt, på åpen blender vel å merke.

 

Canon sitt føler jeg ikke helt kan hamle opp lengre, det virker som det dårligste objektivet av disse 3 etter hva jeg kan lese.

 

 

Så her ønsker jeg gjerne noen innspill. Det som er viktig for meg er et jevnt over skarpest mulig bildet på 24mm og åpen blender. Kromatiske avvik betyr også en del, men vignettering, coma, forvrengning og diffraksjon(over F8) bryr meg lite.

 

Hvilket av disse burde jeg i så fall velge?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja tenker på den gamle versjonen.

 

Det skal være en normalzoom, og må bare finne ut av hvilken som er best av disse. All annen optikk har jeg kontroll på, og har 3 fastobjektiver som skal handles.

Kan gjerne ta med 24-105 i regnestykket.

 

Noen formening om hvilken av disse fire som er best da?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Canon sitt 24-70 F/2.8 er desidert det objektivet jeg pr dags dato har tatt mest bilder med.

Grunnen er veldig enkelt 2.8 . (gamle typen uten IS)

Det er all around objektiv og desidert beste alternativet tør jeg påstå.

Skulle jeg valgt om igjen i dag, ville valget også ha vært Canon 24-70 F/2.8

Så +1 for Canon 24-70 F/2.8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon men har egentlig valgt å droppe 24-70 objektivene. Hvis pakketilbudet er greit tar jeg med 24-105 som alround objektiv og da tror jeg f4 holder sammen med IS. Jeg kommer til og velge 17-40 som landskapsobjektiv og den er skarpere enn 24-105 på 24mm som er brennvidden som kommer til og bli mest brukt. Ellers tror jeg at jeg kompletterer med EF 50mm f1,4 eller EF 40mm f2.8 for lysstyrkens skyld. Ellers har jeg fra før EF 85mm f1.8 og EF 200mm f2.8 L. Tror jeg er greit dekket da på 5D MkIII.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...