Gå til innhold

High-end komputer?


Anbefalte innlegg

Hei, hei, og god kveld.

 

Jeg har en god del penger jeg ikke bruker på noe, så derfor tenkte jeg å bruke de på en ny veldig god komputer fordi den jeg har nå begynner å bli gammel.

 

Jeg har tenkt å bruke veldig mye penger på dette, og derfor tenkte jeg at jeg skulle bygge min egen komputer, men jeg har ikke så mye peilling på hvilke maskinvare som fungerer sammen, så derfor tenkte jeg at dere kunne hjelpe meg med å finne delene til denne super-komputeren.

 

Dette er tingene jeg vil bruke komputeren mest til:

 

Programmering, design i blant annet Photoshop, After Effects og 3ds Max, musikk, skrive dokumenter, surfe via Internett, chatte med programmer som Skupe og MSN Messenger, og til slutt: spille. Jeg spiller fra Minecraft til Batlefield 3 og Call of Duty.

 

Tusen takk for at du har tatt deg frihet til å lese denne tråden. Det vil hjelpe meg veldig hvis du kan hjelpe meg.

 

Plz ikke skriv mobbe kommentarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, kom med noen tall, hva er det du har tenkt til/lyst til å budsjettere. "Mye" og "veldig mye" er begreper som betyr forskjellige ting alt ettersom hvem som sier/skriver/leser/hører dem.

 

 

Utover det kan jeg jo si at du har valget mellom 2 plattformer, Intel LGA1155, og Intel LGA2011. LGA2011 er mer en arbeidsplattform enn LGA1155 og er hakket dyrere for hovedkort og prosessor.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

OK, og takk for svar. Jeg har hørt litt om de plattformene og vet at EVGA Classified Super Record 2 støtter den. Vet du når EVGA Classified Super Record 3 kommer ut? Angående budsjett tenkte jeg fra 10 000 til aller nødigst en strekkning til 120 000, men da skal det være en veldig god grunn. Jeg er veldig usikker om jeg skal bruke så mye penger for en komputer, men jeg tar imot forslag om det.

Lenke til kommentar

Vel, det hovedkortet er:

 

1) For LGA1366

 

2) Med to prosessorsokler

 

Altså er det ikke noe jeg vil anbefale deg, av begge grunnene nevnt ovenfor.

 

Nei, EVGA har jeg aldri fulgt noe med, og aner ikke når de skal lansere noe som helst.

 

 

Du har lyst til å bruke mye penger på en maskin sier du; folk sier som regel det når de ønsker seg en "fremtidssikret" maskin, noe som er like givende som å lete etter missing link, er dette noe du også har tenkt?

 

Hverken av de to allerede nevnte plattformene vil overleve 2013 med mindre Intel har endret kurs, altså kommer det erstatninger neste år for begge plattformene, og neste års prosessorer vil ikke kunne brukes i dagens hovedkort.

 

Om du ikke har tenkt deg noe "fremtidsrettet" har du tenkt helt riktig, og da er det i grunn i7-3770K (LGA1155) og i7-3930K (LGA2011) som kan være interessante for din bruk.

 

Utover det kommer anbefalingene om å kjøpe et godt kabinett, en god(!) strømforsyning, en passe mengde RAM (si omlag 16GB), en god og stabil SSD, et par HDD'er for lagrin og back-up, samt en god skjerm.

 

Siden du driver med redigering, og har et løst budsjett vil jeg anbefale deg å legge en del penger i skjerm. Jeg har selv ikke særlig erfaring med skjermer, og vil derfor anbefale deg å høre litt med andre her inne om det. Noen inne på foto-delen av forumet bør ha litt kunnskap om dette emnet. Andre her inne har det også, uten at jeg kommer på noen navn akkurat nå.

 

 

-Deluze

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ja jeg ønsker meg en fremtidsikret maskin.

 

Jeg har hørt at den neste Intel Xeon generasjonen kommer til å komme i våren 2013 eller noe sånt. Xeon prosessorene støtter har jo 1366 som sokkel, men vil den ha det, eller vil den passe til nye typer hovedkort som støtter nye typer plattformer?

 

Hvis du ville valgt uten å tenke på busjette, ville du valgt Intel Xeon eller en Intel i7 prosessor etter det jeg holder på med?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Ja jeg ønsker meg en fremtidsikret maskin.

 

Jeg har hørt at den neste Intel Xeon generasjonen kommer til å komme i våren 2013 eller noe sånt. Xeon prosessorene støtter har jo 1366 som sokkel, men vil den ha det, eller vil den passe til nye typer hovedkort som støtter nye typer plattformer?

 

Hvis du ville valgt uten å tenke på busjette, ville du valgt Intel Xeon eller en Intel i7 prosessor etter det jeg holder på med?

LGA1366 var for Nehalem og Gulftown, de Xeon-prosessorene du snakker om er Ivy Bridge-E og vil være for LGA2011.

 

Med tanke på at flere kjerner ikke er fremtidssikring (Amdahl's Law,) Xeon-prosessorer kommer på lavere klokkefrekvenser og at i7-prosessorer kan overklokkes er det rimelig innlysende at du skal gå for i7-3930k (eventuelt i7-3960x om du liker å kaste penger i dass) på et Rampage IV Extreme.

 

EDIT:

Angående EVGA SR-X er det allerede ute: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1221287

Alle tester antyder at dette hovedkortet er såvidt fungerende, og når Xeon-prosessorene ikke kan overklokkes takket være låst baseclock + låst multiplier er det et totalt meningsløst produkt.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, arni90. Tror du at det er best å vente med å kjøpe inn hovedkort, eller å kjøpe det inn nå. Når jeg sier "vente" mener jeg til 2013 når de nye Xeon-prosessorene kommer ut.

Hva mener du?

Om du skal ha PC nå kjøper du nå.

Om du skal ha PC om 8 måneder spør du om 8 måneder.

 

Eneste måten å fremtidssikre seg på er å kjøpe deler med best mulig ytelse uten at man betaler blodpris (35570k er grensa for prosessor for eksempel) og ha penger til overs for fremtidige oppgraderinger.

 

Uansett er ikke Xeon-prosessorer noe å anbefale for forbrukere i dag som skal ha seg gamingrig.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om pc, men rent logisk sett så kan man ikke vente på det nye hele tiden. Hvorfor? Fordi det kommer nye ting hele tiden.

 

Det er garantert en som tenkte det samme som deg i fjor (2011), som ventet til i år (2012) med å kjøpe pc fordi han hadde lyst på noen spesielle deler. Neste år (2013) kommer det også nye deler.

 

Hvis du ser poenget mitt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

OK.

 

Jeg er ikke nødt til å kjøpe den komputeren nå, men er det verdt å vente til 2013 før man kjøper deler hvis det ikke er så mye hast?

 

Dersom du bygger selv har du jo selvsagt muligheten til å bytte ut enkelt komponenter også. Så dersom du vil så kan du f. eks bytte ut GPUen din i fremtiden eller noe annet som du måtte ønske.

Lenke til kommentar

Min mening: Nei. Det er mange år siden det å vente på neste generasjon maskinvare gav store hopp i ytelse.

 

Det å kjøpe maskinvare for spesialsituasjoner som toveis Xeon-prosessorer er heller ingen vits da de -30% til +60% ytelsen de gir til fem ganger prisen blir innhentet av neste års budsjettprosessor likevel. Med andre ord, fremtidsrettet maskinvare finnes ikke.

 

Skal du ha et kraftig system i dag som varer lenge kjøper du socket 1155 med nyeste chipset, en quad-core prosessor på omtrent 3.5GHz, 16GB RAM, siste modell SSD fra en av de støre leverandørene, et skjermkort til omtrent 2500-3500,- og en overdimensjonert strømforsyning fra en av kvalitetsleverandørene. (1200w er ikke overdimensjonert, det er overkill. Overdimensjonert er 600-800w) Dette lander på omtrent 10 000,- uten skjerm. Den vil fortsette å være en kraftig maskin i omtrent fem år dersom du bytter ut skjermkortet midtveis.

Lenke til kommentar

Min mening: Nei. Det er mange år siden det å vente på neste generasjon maskinvare gav store hopp i ytelse.

 

Det å kjøpe maskinvare for spesialsituasjoner som toveis Xeon-prosessorer er heller ingen vits da de -30% til +60% ytelsen de gir til fem ganger prisen blir innhentet av neste års budsjettprosessor likevel. Med andre ord, fremtidsrettet maskinvare finnes ikke.

 

Skal du ha et kraftig system i dag som varer lenge kjøper du socket 1155 med nyeste chipset, en quad-core prosessor på omtrent 3.5GHz, 16GB RAM, siste modell SSD fra en av de støre leverandørene, et skjermkort til omtrent 2500-3500,- og en overdimensjonert strømforsyning fra en av kvalitetsleverandørene. (1200w er ikke overdimensjonert, det er overkill. Overdimensjonert er 600-800w) Dette lander på omtrent 10 000,- uten skjerm. Den vil fortsette å være en kraftig maskin i omtrent fem år dersom du bytter ut skjermkortet midtveis.

 

16 GB er også overkill da og er ingen vits å kjøpe. Kommer nok ikke til å komme i nærheten av å bruke opp 8 en gang. Antar at du vet det da, men bare for å gjøre TS obs på det.

Lenke til kommentar

Jeg er enig, for de aller fleste er det overkill. Det eneste var at jeg ser i førstepost at 3DSMax blir nevnt som hvertfall for et par år siden satt pris på å ha store teksturer i minne. Samt at 8GB RAM koster 350,- eller noe. :)

 

EDIT: Min maskin bruker 6GB RAM akkurat nå. Linux :cool:

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

16 GB er også overkill da og er ingen vits å kjøpe. Kommer nok ikke til å komme i nærheten av å bruke opp 8 en gang. Antar at du vet det da, men bare for å gjøre TS obs på det.

Dette er feil. Windows vil prøve å utnytte tilgjengelig RAM - hvis mulig. Jeg har 24GB og kjører stort sett vanlige "kontorapplikasjoner". Windows utnytter stort sett 8-10GB RAM, men har vært oppe i 16GB.

Her er et snapshot tatt akkurat nå:

 

1ilxsi.png

 

Så hvis jeg skulle kjøpt ny maskin nå så hadde jeg kjøpt 16GB RAM. (sikkert mange som er uenige i dette ...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...