Gå til innhold

IPhone er den perfekte skurkemobilen


Anbefalte innlegg

FBI går til søksmål mot Google for å åpne en android telefon

 

Jeg bare kom på en sak fra i vår når jeg leste denne saken, den handler sikkert ikke om helt det samme, men det ser jo ut som at det ikke er så enkelt å åpne en Android telefon heller.

Og jeg husker også noen som var innom jobben som hadde ett superenkelt triks for å åpne en låst iPad, men her er jeg noe svak på detaljer.

 

Jeg skal ikke si noe om hvem som er sikrest, det er mange glupe hoder ved MIT. Men tror det er dumt å si at selv om en er sikrest eller vanskligst å bryte seg inn i, så er vel de fleste systemene relativt sikre helt til brukeren gjør noe dumt. I den artikkelen jeg viste til hadde tydeligvis Pimpen vært smart nok til å vaske av skjermen, for jeg husker selv at når jeg brukte ett slikt mønster var det veldig synlig i striper på skjermen og dermed veldig lett å bryte selv om FBI må ha hjelp av google for å komme inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel etterhvert ulovlig med kryptering tenker jeg. Spesiellt her i Norge. Det er vel på høy tid at flest mulig av oss starter å bruke mer kryptering som en kamp for ytringsfrihet på internettet.

 

Og dette sier jeg for frihetens skyld. Jeg støtter langt i fra de kriminelle. Det er vel andre måter å få has på kriminelle, enn det å lytte til kommunikasjon, selv om kommunikasjonsavlytting nok gjør jobben betraktelig enklere for myndighetene, industrispionene og hvem som helst som driver slik lyssky virksomhet som avlytting.

Endret av G
Lenke til kommentar

Man kan jo kryptere så mye man gidder når det bare er å be apple pent om å slette passordet til cloud og opprette et nytt, så kan man bare laste ned det man er interessert i og fjernslette alt utstyr som er tilknyttet kontoen. DET er sikkerhet det :D

Og du tror ikke Apple blir tvunget av myndighetene til å legge bedre til rette for storebror ser deg?
Lenke til kommentar

Jeg er da rimelig sikker på at Android fikk full disk kryptering i version 3? Det er ihvertfall et valg jeg har hatt en stund på mobilen. Av hva jeg husker benytter den 128-bit AES (har også lest at man kan beyntte 256-bit i Android 4?). Detaljene på hvordan det er implementert skal ikke jeg synse rundt, men noen kan kanskje bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på hva man bruker mobilen til det. For private brukere er det sikkert ikke så farlig, men der hvor mobilen er også brukt i jobb kan det jo være en fordel.

 

Fra mobilen min har jeg tilgang til alle sosiale medier jeg er på, epost privat og jobb, dropbox osv osv. Jeg har tatt noen forhåndsregler som begrenser skaden skulle jeg miste den (evt bli frastjålet), men det er jo en viss risiko. Men det er klart, skulle noen få tak i den får de ikke brukt den med mindre de kommer seg rundt pin og sikkerhetsmønsteret. Da er eneste mulighet å hente ut innhold via disken. Jeg er usikker på hvor lett det er å hente ut noe viktig rett fra disk. Bilder er ikke blant det viktige for meg.

Lenke til kommentar

Kryptering har også noen ulemper.

Filer som er kryptert på denne måten låses fast til den spesifikke enheten. For enheter med SD-kort mister man muligheten til å flytte filer til og fra en PC eller andre enheter med kortleser (de krypterte filene).

 

Om telefonen tar kvelden mister du potensielt tilgang til lagret data for alltid.

 

Litt usikker på hvordan det er med en factory reset på enheter med HW kryptering, men der man lagrer en key-file på den interne flashdisken mister man også tilgang til SD-disken ved en factory reset.

 

Og vi vet alle hvor dårlige vi er til å ta backup...

Lenke til kommentar

Jeg kan velge både 256 AES og 4096 RSA på min Galaxy Note.. :dontgetit:

Ikke akkurat oppsiktsvekkende, Android kommer etter også på sikkerhet...eller som det står i artikkelen:

"Også telefoner med Googles Android-operativsystem støtter kryptering av lagringsplassen, men kun for noe av dataene på telefonen. Nøkkelen er heller ikke "brent" inn i maskinvaren på telefonen, som på iPhone, og dermed skal det være mulig å knekke passordene på en enklere måte."

;)

Lenke til kommentar

Jeg kan velge både 256 AES og 4096 RSA på min Galaxy Note.. :dontgetit:

Ikke akkurat oppsiktsvekkende, Android kommer etter også på sikkerhet...eller som det står i artikkelen:

"Også telefoner med Googles Android-operativsystem støtter kryptering av lagringsplassen, men kun for noe av dataene på telefonen. Nøkkelen er heller ikke "brent" inn i maskinvaren på telefonen, som på iPhone, og dermed skal det være mulig å knekke passordene på en enklere måte."

;)

 

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke helt det siste argumentet. Det er jo svært få enheter som har nøkkelen lagret rett i hardware, men det er uansett umulig å knekke en greit designet kryptering, dette gjelder jo om du krypterer mail, data på en PC osv osv. Er ikke en slik ekstra sikkerhet rimelig teoretisk?

 

AtW

Lenke til kommentar

@AtW: Spørsmålet er jo hva som er "greit designet", da, eller hvilke svakheter som kan ligge i krypteringskjeden. Teoretisk eller ei, ekstra sikkerhet er ingen ulempe.

 

 

@Xander^: Og? Selv min gamle iPhone fra 2007 med iOS 3.1 har innebygget støtte for kryptert backup, som lagres på Mac/PC via den utmerkede backup-funksjonen i iTunes.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...