Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror verken Leica eller de andre bryr seg. Hadde vert værre hvis Canikon endret sin logo til noe lignende som Leica sin, siden dem mer eller mindre er konkurrenter.

 

Men hvorfor skulle en feks. kameraprodusent etterligne en av sine konkurenters logoer?

 

Artig å se de slående likhetene, men tror nok ikke det blir tidenes rettsak ut av dette, hehe.

Lenke til kommentar

Akkurat som om noen gidder å bry seg med en kaviarprodusent i lille Norge, hehe. Eller syltetøy produsen for den del.

 

Jeg tror nok ikke akkurat Kavli eller Lerum drar noen fordeler med å ha lik logo som Leica eller omvendt, så jeg tror ikke dem tråkker hverandre på tærne for å si det sån.

 

Mellom Kavli og Lerum hadde jeg dog fortstått hvis det ble litt bråk, men de vet nok om det fra begge sider :)

Lenke til kommentar

Akkurat som om noen gidder å bry seg med en kaviarprodusent i lille Norge, hehe.

Er det noe galt med norsk industri?

 

Kavli ble opprettet 20 år før Leica. Kavli eksporterer en god del produkter til utlandet, de har også en god del produkter i sortimentet sitt som du ikke finner i matvarehyllene her i "lille Norge".

 

Lerum er 8 år eldre enn Leica.

 

Dumbasses :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat som om noen gidder å bry seg med en kaviarprodusent i lille Norge, hehe.

Er det noe galt med norsk industri?

 

Kavli ble opprettet 20 år før Leica. Kavli eksporterer en god del produkter til utlandet, de har også en god del produkter i sortimentet sitt som du ikke finner i matvarehyllene her i "lille Norge".

 

Lerum er 8 år eldre enn Leica.

 

Dumbasses :roll:

Hvor har jeg sagt at det er noe galt med norsk industri?

 

Uansett hvpr mye varer Kavli lager/eksporterer så er det fortsatt snakk om mat og ikke høykvalitets kamerautstyr. Tror ikke akkurat de går hverandre i næringen for å si det sån.

Lenke til kommentar

Ingen fagfolk innen design vil heller definere de som særlig like. De bruker ulike skrifttyper, sirkel kontra oval og har andre distinkte forskjeller også. Eneste som ser ut til å være noenlunde likt er fargene.

 

Ja, "L"'ene ligner ikke på hverandre i det hele tatt og er slettes ikke noe dominerende element :roll: Og selvfølgelig vil fagfolk innen design si at de er totalt forskjellige, de mister næringsgrunnlaget hvis de ikke kan lage og selge noe som er gjort før.

Lenke til kommentar

Ingen fagfolk innen design vil heller definere de som særlig like. De bruker ulike skrifttyper, sirkel kontra oval og har andre distinkte forskjeller også. Eneste som ser ut til å være noenlunde likt er fargene.

 

Ja, "L"'ene ligner ikke på hverandre i det hele tatt og er slettes ikke noe dominerende element :roll: Og selvfølgelig vil fagfolk innen design si at de er totalt forskjellige, de mister næringsgrunnlaget hvis de ikke kan lage og selge noe som er gjort før.

 

Dersom du påstår at "L"ene ligner, ja da ber jeg deg se nærmere på disse. Sentrale element er så forskjellige at hadde vi sett disse to som rene skriftsnitt ved siden av hverandre så hadde vi ikke snakket særlig om likhet.

- Toppløkka er radikalt forskjellige, både i radius og avslutning (start).

- Skrifthelning er svært forskjellig.

- Bunnløkka ti Lerum er markant større i forhold til skriftsnittet generelt.

- Underlinja har ulike radius og relativt bredde.

 

I tillegg bruke Leica sammenhengende skrift mens Lerum har avbrutt skrift (mellomrom mellom tegnene).

 

Grunnen til at man oppfatter de som relativt like er primært at de bruker skriftsnitt fra samme hovedgruppe av skriftsnitt, og at man har en rund/oval rød bakgrunn med hvit skrift. Men logodesignmessig er disse så forskjellig at jeg tviler sterkt på at den som designet den siste logoen har sett på den første. Sirkler og ovaler er ellers av de mest brukte logoelementene som finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...