Gå til innhold

Samletest: Her er de råeste smartmobilene


Anbefalte innlegg

Jeg mener IP67 er et realistisk minimumskrav til alle telefoner. Fysisk beskyttelse fikser man greit med ekstrautstyr, men vann og støvsikring må være dekket. I min verden er regn og skitt en realitet. Mobile enheter må tåle slikt.
Hvis IP67 innebærer fikling med håpløse plastdeksler over alle åpninger for tilkoblinger som man bruker i det daglige, tror jeg heller jeg foretreker å avstå fra det. Heldigvis ikke alle som lever i din verden og har samme behov for beskyttelse mot vann og skitt. For meg ville f.eks luker som man finner på enden av Sony Acro S være et stort minus og gjøre telefonen helt håpløst uaktuell.

 

Vurderer sterkt å kjøpe Acro s. såvidt jeg har skjønt vil man ikke måtte åpne disse lukene særlig ofte. lading skjer via dock uten å åpne deksler og lyden kan man ta via bluetooth.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@PingEnt: Med litt mer utvikling av teknologien så er det godt mulig at vi snart er der, ja.

 

Lading er egentlig det miste problemet, det kan løses på flere måter, med eller uten induksjon eller "trådløs" teknologi. Magnetkontakten jeg har på siden av min MacBook Pro er et eksempel på en løsning som sikkert kan holde vann på både den ene og andre måten.

Blåtann er derimot lite uaktuelt for den som bryr seg om musikk og lydkvalitet, og dessuten unødvendig strømkrevende når man er på farten, og duger dårlig til synkronisering av data pga. dårlig båndbredde. WiFi er fint for datasynkronisering, og til trådløs overføring av lyd/bilde i noen situasjoner, slik det allerede brukes av mange.

Høyttalere og mikrofoner kan lages vanntette, men jeg antar at det kan medføre en del kompromisser lydmessig.

 

Har selvsagt ingen ting imot vanntetting, så lenge det ikke medfører ulemper på andre områder. Så enkelt som med klokker er det nok ikke med en telefon, men er det et uttalt behov hos mange nok så dukker nok de gode løsningene opp også.

Lenke til kommentar
Synes du Android-telefoner er for vanskelige å bruke, bør du ta en kikk på iPhone.

Eventuelt en Doro "senior"-modell.

 

Om en skal ha en smartmobil, bør man være smart nok til å bruke den også. Hverken Android eller iPhone er spesielt kompliserte i bruk.

 

For min del er jeg ikke i tvil om hvilken mobil som troner listen over råeste smartmobil. Det er Galaxy Nexus, de sørger Android 4.1 for. Men som alltid er dette en høyst subjektiv mening. Den er perfekt til meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For min del er jeg ikke i tvil om hvilken mobil som troner listen over råeste smartmobil. Det er Galaxy Nexus, de sørger Android 4.1 for. Men som alltid er dette en høyst subjektiv mening. Den er perfekt til meg.

 

Enig. JellyBean utgjør en så stor forskjell at igrunn burde det vært delt førsteplass mellom Galaxy Nexus og Nexus S. GN har bedre hardware, men mange foretrekker den mindre formfaktoren på S.

 

Dog, min 2 år gamle Nexus S er et levende bevis på at JellyBean kan være mer verdt enn alskens quadcore 1.5ghz+.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lyd er min oppfatning att det er lite forskjell mellom mobiler bortsett fra ett unntak og det er 808 som ligger flere hestehoder foran konkurrenter

Et hestehode eller to foran stemmer nok for kamerakvaliteten i Nokia 808, men det er også det eneste området der den ligger foran - og til gjengjeld ligger den håpløst langt etter på mye annet.

Når det gjelder lyd og musikkavspilling er 808 knapt gjennomsnittlig, og en god del dårligere enn iPhone 4S.

http://www.gsmarena....eview-776p5.php

http://www.gsmarena....eview-665p5.php

 

Eh.. var det ironi eller blander du 808 med en annen mobil ??

808 har jo den råeste lydprosessoren som er å oppdrive i en mobil (TPA6140A2)...

Iphone har vell ikke engang Dolby såvidt jeg vet ?

 

Testen du linket til bekrefter jo nettopp hvor bra 808 er på lyd:

The Nokia 808 PureView audio output is quite great, the handset doing quite well in both of our testing scenarios.

 

When attached to an active external equalizer, the 808 PureView got impressive scores all over the place. Its volume level was decently high too, so there's nothing to frown at.

 

The stereo crosstalk reading got the usual hit when when headphones came into play, but apart from that and the increased intermodulation distortion, everytihng remained great. A very solid overall performance indeed.

 

Når det er sagt er det uansett ingen mobiler som er i nærheten av 808 på lyd i video-opptak, dette skyldes selvsagt "Rich Recording" teknologien.. Se dette opptaket så skjønner du hva jeg mener ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=5ay8Z47GRZU&feature=related

 

Her er en video som tester lyd opp mot andre smartmobiler:

http://www.youtube.com/watch?v=EJHeSJRYmcs

 

Her er en annen test som sammenligner 808 og Iphone på lyd, total utklassing!!

 

http://nokia808recor...ideo-audio.html

 

Og tro meg, jeg har brukt 808 en god del så jeg snakker av erfaring, 808 er syk når det gjelder multimedia, definitivt råeste mobilen som finnes idag :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

For meg ville f.eks luker som man finner på enden av Sony Acro S være et stort minus og gjøre telefonen helt håpløst uaktuell.

 

IP67 krever ikke at apparatet skal tåle nedsenking i konduktiv væske. Alle de kontaktene som er aktuelle for mobiltelefoner er det mulig å konstruere og montere slik at væske ikke slipper inn. Det bør mao være mulig å oppnå IP67 uten deksel over en eneste kontakt.

Lenke til kommentar

Dog, min 2 år gamle Nexus S er et levende bevis på at JellyBean kan være mer verdt enn alskens quadcore 1.5ghz+.

Det er jo flott at JB tar Andoid ett nivå videre. Men vi som har andre nyere androidmobiler vil jo også få JB snart. Da vil det jo hjelpe å ha masse rå kraft i bunnen. Det er tross alt mye annet enn selve OS som skal kjøres.

 

Når man snakker om råe smartmobiler, så kommer Mi-Two http://www.dinside.n...4/xiaomi-mi-two med heftige specs (inkl 2GB RAM) og lav pris.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er forundret over at Samsung Galaxy S III vurderes så høyt. Den har en (A)MOLED-skjerm, og OLED er fortsatt en umoden teknologi med store holdbarhetsproblemer. Levetiden på en OLED-skjerm er betraktelig lavere enn LCD som brukes av Sony og Apple. Det er nok en grunn til at de gjør det, og det er merkelig at ikke testere og folk som ellers har store kunnskaper om hva de skriver om ikke nevner svakhetene med OLED. Fargegjengivelsen er heller ikke like god som på LCD, men det er den svake levetiden som er hovedproblemet.

 

Veldig overraskende er også den lave vurderingen av Sony Xperia S. Jeg har denne telefonen selv, og er det noe som i alle fall ikke kan sies om denne er at den har dårlig byggekvalitet. Byggekvaliteten på Sony Xperia S går klart utenpå Samsung i alle fall. Men Xperia Acro S er selvsagt over, synd at denne ikke kom tidsnok til å være med i oversikten.

 

En annen ting som er merkelig, er at det ikke vurderes hvorvidt telefonen har et varslingslys. Engelsk: "Notification Light." På Sony Xperia S og Acro S er det en liten diode som blinker dersom du har mottatt et oppkall eller fått en melding. Det betyr at hvis du har telefonen på lydløs, eller hvis du har vært borte fra den, eller bare har den liggende noen meter unna, så ser du med en gang om noen har sendt deg en melding eller ringt - uten at du trenger å løfte opp telefonen og "vekke" den. Varslingslys er faktisk en utrolig nyttig funksjon fordi du lett kan se om noen har forsøkt å nå deg - dioden fortsetter å blinke helt til du åpner telefonen og du kan med et blikk se om noen har prøvd å få tak i deg. På dagens iPhone, mange Nokia-modeller og flere andre må du ta opp telefonen og gå inn på den for å se om noen har ringt eller sendt melding. Det er virkelig utrolig praktisk med et slikt varslingslys, og det burde være standard på alle telefoner. Og testere burde kritisere telefoner som mangler dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen smart mobil som har lengre batteri kapasitet akkurat nå ! Kanskje ny iPhone skal komme å holde en uke aktiv batteri brukt , eller ikke ...vet ikke !

 

Moderne smartmobiler holder normal ikke mer enn 2-3 døgn uansett.

Det er ikke fordi batteriene er blitt dårligere, tvert imot de er blitt mye bedre, men selve mobilen bruker mer strøm...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har one x kommet meget godt ut i andre såkallte blindtester, og jeg ville ikke vektlagt gsm arena sin så mye. Og det spørs om ikke amobil må oppdatere sitt eksemplar med samme androidversjon som gs3 har, og sjekke hvilken telefon som har topp ytelse en gang til. Min one x scorer nå over 6300 i quadrant, noe som er langt høyere enn gs3. Den er også blitt en hel del raskere i alt den foretar seg.

 

Helt enig. Jeg oppdaterte min One X igår, og jeg merka ytelsesforskjellen. Og det med å pirke på at den ikke har minnekortsplass er bare dumt, for 32 GB holdt i massevis for meg. Og før min One X hadde jeg en HTC Desire med bare 4GB SD Kort, og jeg klarte meg da og. Eneste grunnen til at GS3 vinner alle tester er fordi Samsung har brukt så sykt mye penger på reklame, og skulle ikke forundre meg om de har sponsa alle testsider på nettet med en finger i spillet. One X er kongen, og ferdig med det. TouchWiz er også veldig matt og kjedelig, og Sense 4.1 har masse effekter og nyttige greier, men Tegra 3 prosessoren takler det fint og "glatt". Og iPhone burde ikke vært på topplista engang. Appleprodukter er bare overprisa smykker som gir deg respekt, ikke et fint inntrykk av høyteknologi. Og unnskyld på forhånd hvis jeg hadde noe feil i teksten, er bare 14 :-)

Lenke til kommentar

Når det gjelder lyd er min oppfatning att det er lite forskjell mellom mobiler bortsett fra ett unntak og det er 808 som ligger flere hestehoder foran konkurrenter

Et hestehode eller to foran stemmer nok for kamerakvaliteten i Nokia 808, men det er også det eneste området der den ligger foran - og til gjengjeld ligger den håpløst langt etter på mye annet.

Når det gjelder lyd og musikkavspilling er 808 knapt gjennomsnittlig, og en god del dårligere enn iPhone 4S.

http://www.gsmarena....eview-776p5.php

http://www.gsmarena....eview-665p5.php

 

Eh.. var det ironi eller blander du 808 med en annen mobil ??

808 har jo den råeste lydprosessoren som er å oppdrive i en mobil (TPA6140A2)...

Iphone har vell ikke engang Dolby såvidt jeg vet ?

 

Testen du linket til bekrefter jo nettopp hvor bra 808 er på lyd:

The Nokia 808 PureView audio output is quite great, the handset doing quite well in both of our testing scenarios.

 

When attached to an active external equalizer, the 808 PureView got impressive scores all over the place. Its volume level was decently high too, so there's nothing to frown at.

 

The stereo crosstalk reading got the usual hit when when headphones came into play, but apart from that and the increased intermodulation distortion, everytihng remained great. A very solid overall performance indeed.

 

Når det er sagt er det uansett ingen mobiler som er i nærheten av 808 på lyd i video-opptak, dette skyldes selvsagt "Rich Recording" teknologien.. Se dette opptaket så skjønner du hva jeg mener ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=5ay8Z47GRZU&feature=related

 

Her er en video som tester lyd opp mot andre smartmobiler:

http://www.youtube.com/watch?v=EJHeSJRYmcs

 

Her er en annen test som sammenligner 808 og Iphone på lyd, total utklassing!!

 

http://nokia808recor...ideo-audio.html

 

Og tro meg, jeg har brukt 808 en god del så jeg snakker av erfaring, 808 er syk når det gjelder multimedia, definitivt råeste mobilen som finnes idag :)

 

Imponerende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg ville f.eks luker som man finner på enden av Sony Acro S være et stort minus og gjøre telefonen helt håpløst uaktuell.

 

IP67 krever ikke at apparatet skal tåle nedsenking i konduktiv væske. Alle de kontaktene som er aktuelle for mobiltelefoner er det mulig å konstruere og montere slik at væske ikke slipper inn. Det bør mao være mulig å oppnå IP67 uten deksel over en eneste kontakt.

 

IP67 tetting skal tåle nedsenking 1 m under vann i 30 min. Testene blir vel gjerne utført i saltvann.

Endret av iPaal
Lenke til kommentar

Imponerende :)

 

Tja, det er vel snakk om en reklamefilm, og av erfaring er jeg litt skeptisk til slike "tester". ;)

 

Den ene videoen var fra Nokia ja, men ikke de andre jeg linket til... Jeg vil nå si det er konsertopptaket av de videoene jeg la ut som imponerer mest.

Uansett; jeg har testet så mye på dette med lyd på 808 nå att jeg kan bekrefte att det stemmer :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Nå har one x kommet meget godt ut i andre såkallte blindtester, og jeg ville ikke vektlagt gsm arena sin så mye. Og det spørs om ikke amobil må oppdatere sitt eksemplar med samme androidversjon som gs3 har, og sjekke hvilken telefon som har topp ytelse en gang til. Min one x scorer nå over 6300 i quadrant, noe som er langt høyere enn gs3. Den er også blitt en hel del raskere i alt den foretar seg.

 

Dette sjekket jeg selv, og det stemte for min del også. HTC One X med Android 4.0.4 scorer bedre enn Samsung med samme versjon. Dog ble testene stort sett gjort da HOX hadde 4.0.3 mens SGS3 sin ble lansert senere og da også naturlig nok hadde 4.0.4

Lenke til kommentar

Imponerende :)

 

Tja, det er vel snakk om en reklamefilm, og av erfaring er jeg litt skeptisk til slike "tester". ;)

 

Den ene videoen var fra Nokia ja, men ikke de andre jeg linket til... Jeg vil nå si det er konsertopptaket av de videoene jeg la ut som imponerer mest.

Uansett; jeg har testet så mye på dette med lyd på 808 nå att jeg kan bekrefte att det stemmer :)

 

Var konsertopptaket som imponerte meg mest ja. Ikke i nærheten med min iPhone for å si det pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende :)

 

Tja, det er vel snakk om en reklamefilm, og av erfaring er jeg litt skeptisk til slike "tester". ;)

 

Den ene videoen var fra Nokia ja, men ikke de andre jeg linket til... Jeg vil nå si det er konsertopptaket av de videoene jeg la ut som imponerer mest.

Uansett; jeg har testet så mye på dette med lyd på 808 nå att jeg kan bekrefte att det stemmer :)

 

Var konsertopptaket som imponerte meg mest ja. Ikke i nærheten med min iPhone for å si det pent.

 

Ja 808 er helt syk på lyd :)

 

Her er ett annet opptak i litt roligere omgivelser, legg spesiellt merke til hva han skriver i teksten under:

 

http://vimeo.com/44095775

 

Last weekend a few of my best friends got together in Volkspark Friedrichein Berlin. The result of the wonderful get-together might be the first music video shot using Nokia 808 PureView phone.

We shot this video of Ingrid Wadman and Siri Hemming performing the song Karen ( written by Ingrid Wadman ) with a prototype phone sticked to a gitalele. The second camera used was a handheld GH2 ( Konica 40mm, original firmware ), with a videomic pro from Rode.

 

I intended to use the audio from the Rode to a GH2, but the mic's connector went off during the shoot so we lost almost half of the audio.

 

When it already looked I could not edit a material that could be usable, or at least not the whole song, I continued the track with the phones internal recording. To my amazement I found out the difference between the RodeGh2 + videomic pro and Nokia's internal sound recording was minimal ( I could not hear it really ), so I just decided to use the onboard recording, which is what you hear in the video now...

The material was transcoded using 5d2rgb. What stroke me the most was that after the trancoding , the image looks really really good and exported to Full HD prores looks absolutely useful.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...