Gå til innhold

En takk til politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Politiet er på generell basis ganske så udugelige, men å holde dem ansvarlig for 22/7 er ganske så tåpelig. Folk som sier at individuelle politifolk burde ha stormet Utøya fordi de var i nærheten er helt på bærtur. Dette er så etterpåklokskap at det er til å spy av.

 

Enig, og den verste av dem er statsministerkandidat. Jeg gjengir her en hel post i en annen tråd for å underbygge det jeg mener:

 

Nå fikk pressen med Vg i spissen sin vilje når det gjaldt politidirektøren. Men Erna går (med forbehold om at hun er sitert riktig) i en Vg artikkel lenger:

 

Nå tar hun bladet fra munnen, og hevder bestemt at flere av de store feilene kommisjonen avdekket ikke ville skjedd på hennes og Høyres vakt:

- Ingen kan si at 22. juli ikke ville skjedd, men kommisjonen slår fast at regjeringen har manglet gjennomføringskraft. De har ikke fulgt opp etter regjeringsvedtak. Vi ville sikret gjennomføring etter vedtak, sier Erna Solberg til VG Nett.

Stille spørsmål

Hun sier det er et tydelig politisk ansvar å sørge for at embetsverket og underliggende etater gjør jobben sin, og følger opp rutiner, planer og vedtak fra Regjeringen.

- Jeg ble anklaget for kanskje å være for ivrig på å ha kontroll over prosesser, men en statsråd må stille kritiske spørsmål til sitt eget embetsverk. Å ta ansvar innebærer også å være ute og snakke med etatene og stille spørsmål til mellomlederne for å være sikker på at politikken blir gjennomført, sier Solberg.

Hun fikk som kommunalminister tilnavnet Jern-Erna.

Ja la deg ikke lure av smilet til den dama. Hun er sikkert fornøyd med at ABB greier å fjerne hele regjeringen. Øistein Mæland var jo også en med sterke røtter i AUF, så han har indirekte vært et mål. Han fikk aldri vise hva som bodde i ham.

Erna åpner for mistillitsforslag mot Jens

Politidirektør Øystein Mæland har trukket seg

Willoch: Hold opp med å ansette politiledere uten erfaring

http://www.vg.no/nyh...?artid=10067705

Det er vel etterpåklokskap av Willoch. Det burde vel Willoch som en gammel mann sagt ved ansettelse av tidligere politidirektører. Jeg vet ikke hvilken justisminster som ansatte den forrige politidirektøren men regner man eksakt 11 år tilbake i tid, kommer man til august 2001. Bondevik II regjerte fra 19 oktober 2001 til 17 oktober 2005.

Professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Petter Gottschalk, mener det er naturlig at den tidligere politidirektøren går av som departementsråd.

Gottschalk, som blant annet har «kriminalpoliti» som et av sine forskningsområder, sier det var flere gode prosesser som stoppet opp i Politidirektoratet de siste årene Killengreen var leder. Som eksempel trekker han fram forsøket på å få til en ny etterretningsstrategi, som ble lagt fram i 2006.

- Dette skulle profesjonalisere norsk politi, og gjøre politiet i bedre stand til å følge med i flere ulike miljøer. Dette ble aldri gjennomført, noe en oppegående direktør hadde fått til, mener Gottschalk.

- Kokte bort internt

Også langtidsplanen «Politiet mot 2020» som ble lagt fram i 2008, som skulle styrke grunnbemanningen i politiet, «kokte bort internt», ifølge professoren.

- Hun er helt klart en medvirkende årsak til den situasjonen man i dag har i politiet, sier han.

Gottschalk tror ikke Killengreen vil gå av med det første.

- Man lar det gjerne gå litt tid, som til jul, og så trekker man seg med en helt annen begrunnelse, sier BI-professoren.

Ingelin Killengreen har ikke ønsket å kommentere kritikken fra Petter Gottschalk.

Kilde: http://www.bt.no/nyh...av-2749752.html

Siden nære relasjoner er opp i habilitets diskusjonen kan det jo være nærliggende å stille følgende spørsmål:

Siden begge er bergensere, hvor godt kjenner Erna Solberg og Ingelin Killigren hverandre?

Nå tar hun bladet fra munnen, og hevder bestemt at flere av de store feilene kommisjonen avdekket ikke ville skjedd på hennes og Høyres vakt:

De var da svært så skråsikkert utsagn i ettertid. Det er teoretisk og vi får aldri noe svar på det. Det kunne også vært verre. Etterpåklokskap i denne grusomme saken, er det klokskap eller populisme?

Erna Solberg. Er du sitert riktig. Jeg skjems av å bo i samme land som deg. Til orientering så har jeg ikke til hensikt å flytte,

 

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1453283&view=findpost&p=19570641

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Foravaret skulle vært trukket inn. Jeg skrev vel dagen etter angrepet?

 

Må hele Oslo ligge i ruiner før forsvaret innkalles. Men også det er etterpåklokskap.

 

Som sagt god natt.

Lenke til kommentar

Hva skulle politiet gjort? Svømt over, med 50 kg eller hva de nå bærer på av utstyr? Mye kunne vært gjort annerledes, spesielt trenging på utrykking til vanskelige steder som øyer og fjell, men tror nok de fleste i politiet gjorde sitt ytterste den dagen. Byråkratene, lederne og politikerne på toppen er de som må sitte seg ned å tenke godt igjennom hvordan de kan bedre beredskapen til norsk politi. Jeg har selv flere politi i familien, så jeg vet godt hvordan de tenker, og de vil nok være så profesjonelle og hjelplige som mulig uansett hvor farlig det er. Det er det de er ansatt for, selv om treningen og den usslige lønna kunne vært langt bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en lang tid har det norske politiet blitt holdt ansvarlig for alle ting som gikk galt den 22.07.2011. Det har hersket en lynsjestemning blant folket for å kritisere politiets arbeid. Både i forbindelse med 22.07, men også på et generelt plan.

 

Jeg på min side har hatt fler positive erfaringer i kontakt med den vanlige politimannen, enten det har vært i en trafikkontroll eller bare generell prat utenfor et utested på kvelden.

 

Jeg ønsker derfor å rette en takk til tjenestepersonellet som er på jobb og risikerer sin helse for en relativt dårlig lønn, slik at vi kan være trygge i samfunnet. Håper fler er enige med meg.

Jeg er ikke ening med deg! Jeg har ikke hørt noen, som beskylder politiet myrderiene. Men det er vel ganske stor eninghet og at de hånterte situasjonen dårlig, etter at bomben smalt. Og med rette prosedyrer, burde også politiet hatt mulighet for å stoppe Breivik, før han kom til Utøya. Og at de to politimennene fra Nordre Buskerud, ikke tørte å reise over til Utøya, for å konfrontere terroristen, er for meg uforstålig. De er medansvarlige, for at 27 ungdommer mistet livet. Polititjenestefolk har selv valgt yrket, de har rimlig god lønn og er satt til å forsvare sivilbefolkningen, selv om de kan bli skadet, eller drept. Så her var det mye, som var galt. Men på generelt basis, har jeg god tro på politiet.

 

Men når terrorisme/sikkerhet nå diskuteres, virker det som om det bare er Oslo-gryta som skal forsvares her i landet. Hva med resten av landet og utenfor sentrale strøk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet er på generell basis ganske så udugelige, men å holde dem ansvarlig for 22/7 er ganske så tåpelig. Folk som sier at individuelle politifolk burde ha stormet Utøya fordi de var i nærheten er helt på bærtur. Dette er så etterpåklokskap at det er til å spy av.

Tull! De er ansatt for å forsvare sivilbefolkningen. Og etter instruksen "skyting pågår", hadde de plikt til å rykke inn. De var feige og burde dømmes for "pliktforsømmelse" og miste stillingene sine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@geco5: De har ikke "rimlig god lønn" hvis du da ikke regner med overtids tillegg og andre tillegg. Jeg tror grunnlønna er under 400k.

 

Og ang. disse to polititjenestemenne som kunne gått over: Vanlig politi har ikke vanligvis våpen på seg, så hvis de hadde gått over der ubevæpnet, kunne de ha skremmet ungdommene og forverret hele situasjonen, samt bli drept av terroristen. Hadde de hatt våpen, så kunne kanskje ha gått over der, men det er ikke en bra situasjon med håndvåpen mot maskingevær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet er på generell basis ganske så udugelige, men å holde dem ansvarlig for 22/7 er ganske så tåpelig. Folk som sier at individuelle politifolk burde ha stormet Utøya fordi de var i nærheten er helt på bærtur. Dette er så etterpåklokskap at det er til å spy av.

Tull! De er ansatt for å forsvare sivilbefolkningen. Og etter instruksen "skyting pågår", hadde de plikt til å rykke inn. De var feige og burde dømmes for "pliktforsømmelse" og miste stillingene sine!

 

Det hadde de så absolutt ikke. Jeg siterer:

 

Politiets "instruks for systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsstyring (HMS-styring)" fra 2007 er krystallklar: Politisjefene skal sette ansattes helse og sikkerhet foran "operative forhold":

Enhver politisjef "skal prioritere ansattes helse, miljø og sikkerhet foran operative, administrative og økonomiske forhold ved planlegging og utføring av enhver aktivitet", het det i punkt 1.5. i HMS-håndboken til politi- og lensmannsetaten.

Dette til tross for at politiloven pålegger politifolk en plikt til å handle, også i farlige situasjoner.

Reglene ble innført etter at Stoltenberg-regjeringen i 2006 endret arbeidsmiljøloven.

 

Politifolkene handlet etter loven, som regjeringen innførte. Her må man se lengre enn sin egen nesetipp og heller se oppover i systemet.

 

1. ^ Johansen, Per Anders (12 Juni 2012). "Skjerper kravene til politiet", Aftenposten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@geco5: De har ikke "rimlig god lønn" hvis du da ikke regner med overtids tillegg og andre tillegg. Jeg tror grunnlønna er under 400k.

 

Og ang. disse to polititjenestemenne som kunne gått over: Vanlig politi har ikke vanligvis våpen på seg, så hvis de hadde gått over der ubevæpnet, kunne de ha skremmet ungdommene og forverret hele situasjonen, samt bli drept av terroristen. Hadde de hatt våpen, så kunne kanskje ha gått over der, men det er ikke en bra situasjon med håndvåpen mot maskingevær.

Jeg ser at dine to kommentarer at du vet lite om dette, så jeg tror ikke du burde uttale deg om detaljer. Kanskje på gennerelt grunnlag.

 

En kort kommentar til ditt første innlegg, om mulig svømming. Da de kom til Utvika - området snakket de med en båtfører, men spurte ikke om "skyss" over. Og de jagde manskapet på fraktebåten og sa de måtte komme seg i sikkerhet. Dette er en tidligere militærbåt og bygget i stål. Imens pågikk skyting og flere sivile var ute med sine båter og plukket opp svømende ungdommer. Politiet rømte og lot sivile båtførere være i skuddlinjen.

 

Kan også opplyse deg om, at disse politifolkene hadde fullt utstyr, da de ankom Utvika. Og min. en av dem, tilhørte Innsatsstyrken til Nordre Buskerud. Og igjen, terroristen hadde ikke maskingevær! Han hadde en Ruger Mini 14 i kal. 223 og en 9 mm pistol. Ikke det, at de viste "noe" om hans bevepning, men de hadde selv våpen og skulle da ha reagert. Noe til politi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet er på generell basis ganske så udugelige, men å holde dem ansvarlig for 22/7 er ganske så tåpelig. Folk som sier at individuelle politifolk burde ha stormet Utøya fordi de var i nærheten er helt på bærtur. Dette er så etterpåklokskap at det er til å spy av.

Tull! De er ansatt for å forsvare sivilbefolkningen. Og etter instruksen "skyting pågår", hadde de plikt til å rykke inn. De var feige og burde dømmes for "pliktforsømmelse" og miste stillingene sine!

 

Det hadde de så absolutt ikke. Jeg siterer:

 

Politiets "instruks for systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsstyring (HMS-styring)" fra 2007 er krystallklar: Politisjefene skal sette ansattes helse og sikkerhet foran "operative forhold":

Enhver politisjef "skal prioritere ansattes helse, miljø og sikkerhet foran operative, administrative og økonomiske forhold ved planlegging og utføring av enhver aktivitet", het det i punkt 1.5. i HMS-håndboken til politi- og lensmannsetaten.

Dette til tross for at politiloven pålegger politifolk en plikt til å handle, også i farlige situasjoner.

Reglene ble innført etter at Stoltenberg-regjeringen i 2006 endret arbeidsmiljøloven.

 

Politifolkene handlet etter loven, som regjeringen innførte. Her må man se lengre enn sin egen nesetipp og heller se oppover i systemet.

Instruksen "Skyting pågår", går forran HMS. Så du er på "jordet". Dette kom også klart frem i 22.Juli rapporten!

 

Editt: Kan også nevne, at en instruks i HMS permen, kan ikke gå mot overordnede bestemmelser. Så, juridisk er den instruksen feil! Denne mulige missforståelsen, er nå rettet opp. Men, det unnskylder ikke feigingene.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hvis politi ikke kan handle i en slik situasjon fordi de kunne sette eget liv på spill...og især innsatsstyrker - så burde de vært sparket hele gjengen.

 

Hvis Utøya tragedien skal bli brukt i en lønnstvist/forhandling - så ligger politiet virkelig tynt.

 

Hvis det virkelig er slik at lønna ikke var god nok til å hindre eller minimere denne tragedie på Utøya.

Endret av Vårbris
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@geco5: De har ikke "rimlig god lønn" hvis du da ikke regner med overtids tillegg og andre tillegg. Jeg tror grunnlønna er under 400k.

 

Og ang. disse to polititjenestemenne som kunne gått over: Vanlig politi har ikke vanligvis våpen på seg, så hvis de hadde gått over der ubevæpnet, kunne de ha skremmet ungdommene og forverret hele situasjonen, samt bli drept av terroristen. Hadde de hatt våpen, så kunne kanskje ha gått over der, men det er ikke en bra situasjon med håndvåpen mot maskingevær.

Jeg ser at dine to kommentarer at du vet lite om dette, så jeg tror ikke du burde uttale deg om detaljer. Kanskje på gennerelt grunnlag.

 

En kort kommentar til ditt første innlegg, om mulig svømming. Da de kom til Utvika - området snakket de med en båtfører, men spurte ikke om "skyss" over. Og de jagde manskapet på fraktebåten og sa de måtte komme seg i sikkerhet. Dette er en tidligere militærbåt og bygget i stål. Imens pågikk skyting og flere sivile var ute med sine båter og plukket opp svømende ungdommer. Politiet rømte og lot sivile båtførere være i skuddlinjen.

 

Kan også opplyse deg om, at disse politifolkene hadde fullt utstyr, da de ankom Utvika. Og min. en av dem, tilhørte Innsatsstyrken til Nordre Buskerud. Og igjen, terroristen hadde ikke maskingevær! Han hadde en Ruger Mini 14 i kal. 223 og en 9 mm pistol. Ikke det, at de viste "noe" om hans bevepning, men de hadde selv våpen og skulle da ha reagert. Noe til politi!

 

Det er litt som å si at Securitas vakten som var ansatt av AUF som vakt skulle gått over der og møte en sikker død. Politiet kan ikke møte en trussel de ikke er utrustet for! Maskingever eller ikke, det kunne vært flere terrorister der, slik til og med de overlevende trodde det var når de hørte all skytingen.

 

Vet du nøyaktig hva slags utstyr disse politifolkene du nevner hadde på seg i øyeblikket? Hvilken båt var det de ikke brukte men som du mener de kunne brukt? Har du bilde av den båten, eller er det basert på rykter?

 

Vanlige politifolk med håndvåpen og vest hadde blitt skutt før de hadde nådd land, det eneste de hadde oppnådd hadde vært å fått oppmerksomheten vekk fra ungdommene en stund.

 

Hadde de vært fullt utstyrt som taktisk politienheter skal være, slik Beredskapstroppen/Delta er, så hadde jeg skjønt at du er oppgitt. Poenget er en brannmann går ikke inn i et brennende bygg i bar overkropp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Politiet er på generell basis ganske så udugelige, men å holde dem ansvarlig for 22/7 er ganske så tåpelig. Folk som sier at individuelle politifolk burde ha stormet Utøya fordi de var i nærheten er helt på bærtur. Dette er så etterpåklokskap at det er til å spy av.

Tull! De er ansatt for å forsvare sivilbefolkningen. Og etter instruksen "skyting pågår", hadde de plikt til å rykke inn. De var feige og burde dømmes for "pliktforsømmelse" og miste stillingene sine!

 

Men om det er tilfelle og det Erna Solberg sier til Vg

 

Nå tar hun bladet fra munnen, og hevder bestemt at flere av de store feilene kommisjonen avdekket ikke ville skjedd på hennes og Høyres vakt:

 

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10067675

 

er konklusjonen at Erna Solberg måtte ha finstyring dypt ned i politiet. Hvilket politi og samfunn ønsker Erna Solberg. Jeg tviler på at det hadde vært bedre med henne. Mest sannynlig hadde det vært verre med den enkle begrunnelse at staten hadde manglet penger.

 

Det er når politiske programmer møter budsjetter man ser hvilken politikk man får i praksis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Editt: Kan også nevne, at en instruks i HMS permen, kan ikke gå mot overordnede bestemmelser. Så, juridisk er den instruksen feil! Denne mulige missforståelsen, er nå rettet opp. Men, det unnskylder ikke feigingene.

 

Mange feil ble gjort. En gul lapp ble oversett. Man tok feil øy. Båten Thorbjørn kunne blitt brukt. Båten som ble brukt ble overlesset.

 

De to største feilene som ble begått var etter min mening:

  1. Norge var naive. Alle terrorangrep i Norge har kommet fra høireekstreme miljøer. Man tok ikke høireekstremismen på alvor og jeg tviler på om vi fortsatt gjør det.
  2. Forsvaret skulle umiddelbart vært kontaktet når regjeringslokalet lå i grus.

De samme politifolkene hadde nok vært ansatt med en annen regjering, men de kunne hatt enda dårligere utstyr med langt mindre midler å rutte med.

Lenke til kommentar

Feilen ligger jo ikke først og fremst hos politiet. De er bare et speilbilde av hva politiske myndigheter har redusert dem til. Feilen ligger hos statsminister Jens Stoltenberg og hans manglende evne og vilje til å utnevne riktige personer og å skape de institusjoner og den beredskap som vi trenger. Sekundært ligger jo selvsagt også feilen hos alle de politisk utnevnte udugeligheter som Stoltenberg har utnevnt.

 

Det mest demoraliserende og ødeleggende enkeltindividet i politiet var i 11 år frem til 2011 den regelrett dumme og følgelig inkompetente Killengreen. Hun ødela hele kulturen og moralen i politiet innenfra. Et ekstremt skademenneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet framstod som om det ikke hadde erfaring med å håndtere terrorisme.

 

Det var da rart.

 

Skulle tro at vi ikke har opplevd terroranslag tidligere og ofte nok til at vi har et politi som har erfaringer med slikt.

 

Men dette er også en catch 22:

Vi må ha erfaring med lignende saker før vi kan håndtere lignende saker.

 

Teori må prøves ut i praksis før det kan bli praksis.

Øvelser og det som fungerer på øvelser er ikke praksis.

 

Spørsmålet er hvor mange fler milliarder vi kommer til å SLØSE VEKK på politiet framover for å forhindre lignende hendelser, bare for at det blir nytteløst fordi politiet om 30 år når neste tilfelle hender ikke har erfaringene som trengs og blir tatt på sengen akkurat som dagens politi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da de kom til Utvika - området snakket de med en båtfører, men spurte ikke om "skyss" over. Og de jagde manskapet på fraktebåten og sa de måtte komme seg i sikkerhet. Dette er en tidligere militærbåt og bygget i stål. Imens pågikk skyting og flere sivile var ute med sine båter og plukket opp svømende ungdommer. Politiet rømte og lot sivile båtførere være i skuddlinjen.

 

Kan også opplyse deg om, at disse politifolkene hadde fullt utstyr, da de ankom Utvika. Og min. en av dem, tilhørte Innsatsstyrken til Nordre Buskerud. Og igjen, terroristen hadde ikke maskingevær! Han hadde en Ruger Mini 14 i kal. 223 og en 9 mm pistol. Ikke det, at de viste "noe" om hans bevepning, men de hadde selv våpen og skulle da ha reagert. Noe til politi!

 

Det er litt som å si at Securitas vakten som var ansatt av AUF som vakt skulle gått over der og møte en sikker død. Politiet kan ikke møte en trussel de ikke er utrustet for! Maskingever eller ikke, det kunne vært flere terrorister der, slik til og med de overlevende trodde det var når de hørte all skytingen.

 

Vet du nøyaktig hva slags utstyr disse politifolkene du nevner hadde på seg i øyeblikket? Hvilken båt var det de ikke brukte men som du mener de kunne brukt? Har du bilde av den båten, eller er det basert på rykter?

 

Vanlige politifolk med håndvåpen og vest hadde blitt skutt før de hadde nådd land, det eneste de hadde oppnådd hadde vært å fått oppmerksomheten vekk fra ungdommene en stund.

 

Hadde de vært fullt utstyrt som taktisk politienheter skal være, slik Beredskapstroppen/Delta er, så hadde jeg skjønt at du er oppgitt. Poenget er en brannmann går ikke inn i et brennende bygg i bar overkropp.

Jeg skal ikke kommentere alle dine betraktninger, les heller 22.Juli Rapporten! Men mine kommentarer her, om fakta i denne tråden, har jeg og mange andre, i hovedsak visst om i ca et år. Og rapporten bekrefter mine og andres viten. Skal likevel tilføye.

 

Leder av Innsatsgruppen i Nordre Buskerud, har selv fortalt om sin inntreden i aksjonen på TV. Han avbrøt sin fridag/ferie (beundringsverdig og bra) og reiste til politistasjonen, kom frem etter 10 min. Der fikk han utlevert utstyr for seg og en mann til. Og de ankom Utvika området etter kort tid. Så langt var alt bra. Det er etterpå, at alt de gjorde ble galt og feigt! Slike politifolk trenger vi ikke, i opperativ tjeneste. Spessielt i en Innsatsstyrke!

 

Uten at jeg har brydd meg med hvilken bevepning de fikk utlevert, fikk de trolig med seg hjelm, skuddsikker vest, en pistol og en MP5. De var klar over, at mennesker ble skutt. Da de kom til Utvikaområdet, var det også klart, at det dreide seg om kun EN terrorist! Og som innsatsgruppe, hadde de sikkert den bevepningen jeg nevner. Men det er ikke poenget mitt!

 

Men med min. et våpen, skal en politimann/kvinne, engasjere en drapsmann/terrorist (med våpen) og forsøke å uskadligjøre den trusslen snarest mulig. Det er jobben deres. Å blande inn Securitas vakten, er tullete. Men jeg kan gjenta, at sivile, uten skuddsikre vester, var ute i båtene sine (få meter fra land på Utøya) og plukket opp ungdommer fra sjøen. Mens politiet søkte dekning 4 - 5 hundre meter fra båtene. Og båtene reiste "skytteltrafikk" og berget mange ti-talls ungdommer, med fare for eget liv.

 

Jeg kjenner flere sivile, som trolig hadde engasjert Breivik (meg selv inkludert), hvis de hadde vært tilstede med våpen og visst hva som skjedde. Selv uten skuddsiker vest! Og det er sikkert mange politi tjenestemenn i Norge, som hadde gjort det samme. Men de to jeg kritiserer, gjorde det ikke. Og det er for dårlig!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Problemet i politiet er vel som i resten av helvettes byråkratinorge. Du har ikke lov å gjøre noe før det er prosessert 100 tonn med papir. Regner med at hvis de hadde dratt til øya uten at 50 personer inne på politikontoret hadde sagt ja så hadde de sikkert blitt skutt på Akershus festning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...